Ik meen dat een maxprop van brons is, in dat geval is ontzinken niet aan de orde.
Cavitatie en verstelbare schroeven hebben niets met elkaar te maken.
Cavitatie is, simpel gesteld, het ontstaan van hoog vacuum aan het schroefblad en het daarna heftig aanstoten van water wat dit opvult.
Kan bij elk type schroef voorkomen. veelal bij te hoog toerental.
Een vaste schroef heeft slechts bij een enkel toerental het beste rendement. Bij de juiste vaart van de boot en hieraan aangepaste diameter en spoed van de schroef.
Motorvermogen heeft hiermee niets van doen, behalve dat het voldoende moet zijn om dit toerental te veroorzaken.
Een klapschroef kan vooruit zeer goed zijn, als een vaste schroef, maar achteruit zeer beperkt. Stel 100 % vooruit en 50 % achteruit.
Een vaanstandschroef heeft vlakke bladen, aan de as te weinig spoed, aan de tip teveel spoed.
Rendement voor- en achteruit gelijk. En dat is erg fijn bij manouvreren in krap vaarwater.
Een vaanstand- en klapschroef kun je lekker groot nemen, ze klappen toch weg bij zeilen.
Zo groot als in het schroefraam past. En dan de spoed niet groter dan nodig.
Je hebt dan minimaal weerstand bij zeilen en maximaal stuwdruk bij manouvreren.
Stel rendement vaanstand op 90 %voor- en achteruit.
Op de rendementen die ik noem is best nog wat toe te voegen of af te dingen, het gaat om het basis idee.
Verstelbare schroeven zullen wat beter tot hun recht komen aan een saildrive, de aanstroom is daar meer in de asrichting.
Wieleffect is hoofdzakelijk afhankelijk van de plaats van de schroef.
Ik heb jarenlang een maxprop aan de saildrive gehad en was daar heel tevreden mee.
Ik ben nu wat minder gehaast, op de huidige boot zit een aluminium prop
van net 1 kilo, dit geringe gewicht is goed voor de tandwielen in de saildrive.
De alu legering is net even wat minder dan die van de saildrive.
Wanneer de zink anode op is, gaat niet de saildrive, maar de schroef zich op offeren, als ik niet tijdig vervang.
Dat lijkt me een juist inzicht van de bedenker, ik vervang liever een schroef van 120 euroin een half uur, dan een saildrive staart van 5000 euro in een maand op de wal.
Mijn mening: Een maxprop of vergelijkbaar is een prima oplossing wanneer je een vaste schroef te veel weerstand vind.
Overigens heeft een stilstaande schroef minder weerstand dan een draaiende, bij het soort schroeven dat onder onze bootjes zit.
Bij een vier-of 5 blad schroef van een sleepboot zal dat anders liggen.