Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34?

Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 10:49 #329198

Ik ben in het bezit van een stalen v/d Stadt 34 met een meedraaiende schroefas(25mm). Bij hogere snelheden hoor je goed het geluid van de schroefas. Nu wil een een gebruikte Maxprop kopen, maar weet niet naar welke ik moet zoeken. Een 3 blads of 2 blads? En welke doorsnede maat?
Wie kan mij helpen? De motor gegevens zijn een Sole 33 pk.

Zelf dacht ik aan een 2 blads ( ongeveer 19") of 3 blads(ongeveer 17") Maxprop classic. Alle tips zijn welkom ook goede alternatieven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 11:11 #329203

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De maat voor de schroef weet ik niet, maar een maxprop is nogal flexibel omdat de spoed aan te passen is naar schroefas toerental en motorvermogen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 11:14 #329205

Wat zoek je nu? Wil je niet meer dat je schoefas meedraait tijdens het zeilen. Of wil je minder weerstand.

Voor het eerste is het makkelijk op te lossen door tijdens het zeilen je motor in z'n voor of achteruit te zetten.

Minder weerstand, een maxprop (of klapbare schroef.)

Maar goed ik heb een "ouderwetse klapschroef" en ik moet ook mijn motor in aanslag zetten om de schroef niet te laten draaien, dan pas klap de schroef dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 11:53 #329214

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Link met ff vlug wat PDF gevonden
Maxprop is prachtig. Minder weerstand dan gewone klapschroef en beter rendement, zeker in achteruit. Had vroeger een kleine tweeblads op mijn vorige boot.
Spoed kun je aanpassen zoals al gezegd. Let op schroefasmaat!
Wat is je schroefmaat nu? Als je ongeveer gelijk neemt komt het goed. De tweeblads mag best wat groter zijn, als ie past op schroefas en onder het vlak.
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 11:56 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 12:38 #329217

@ Nereus. Als ik de as stil kon zetten zou het prima zijn, maar dat is dus niet mogelijk. Helaas.
Voor een gewone klapschroef wil ik niet gaan vanwege storingen en aangroei waardoor deze niet naar behoren functioneert.

@ Sunday, bedankt voor de link, leuk! Ik kan een 14" kopen maar die is volgend mij wel erg klein.
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 12:39 door Vrijheidismogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 13:01 #329223

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Vrijheidismogen schreef :
Voor een gewone klapschroef wil ik niet gaan vanwege storingen en aangroei waardoor deze niet naar behoren functioneert.

Ik kan een 14" kopen maar die is volgend mij wel erg klein.

14" is zeker (veel) te klein. Ik heb jaren met een 18" op mijn v d Stadt 34 gevaren. Daar zat dan ook nog een 24 pk in i.p.v. een 33 pk.
Je zult dus met je schatting van 19" niet ver uit de buurt zitten.

Maar over welke klapschroef heb je het en welke storing en wat heeft aangroei met de soort schroef te maken.
Ik heb mijn Maxprop op een gegeven moment vervangen door een Gori klapschroef. Liep er een halve knoop harder op.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 13:22 #329231

Ik heb tijdens onze reis veel over storingen gehoord van gewoone klapschroeven door aangroei. Gori klapschroeven moeten inderdaad daar geen last van hebben, dus zou ook een goede optie kunnen zijn.
Had je een 2 of 3 blads en welke doorsnede? En wat waren je ervaringen met deze schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 13:28 #329235

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6116
Ik vind dit een erg interesant onderwerp en ben dan ook benieuwd naar zinnige adviezen. Waarom heeft een Maxprop je voorkeur en waarom bv geen Kiwiprop?
www.kiwiprops.nl/nl/index.html
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 13:28 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 13:31 #329238

Gewoon van horen zeggen. Een maxprop moet het minste onderhoud nodig hebben. Wat ik niet wil is een storing aan een schroef omdat we dat niet kunnen gebruiken. Vandaar dat we een vast schroef hadden. Nu zijn we het geluid echt beu van een meedraaiende as en willen de schroef vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 13:38 #329242

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Om zo'n mooi ding als een maxprop alleen te kopen om het geluid van meedraaiende schroef kwijt te raken lijkt me beetje raar eerlijk gezegd.. Het grote goed van de maxprop is dat ie bijna geen weerstand heeft tijdens het zeilen, waardoor je per etmaal meer dan 10 mijl meer aflegt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 16:02 #329294

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8429
Alternatief voor Maxprop (duur) is J-prop. Die hebben wij er onder zitten, drieblads. Enorm sterk (als ik overdenk wat dat ding al allemaal meegemaakt heeft) en goedkoper dan Maxprop.
Weet niet welke maat wij hebben, zal eens opzoeken. Hebben ook 34 voet.
Scheelt bijna een halve knoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 20:10 #329360

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Toen de boot te water ging 15 jaar geleden had ik er een 2-blads vaste schroef onder. De boot liep met een stevige wind tegen net 3 knoop. Tamelijk waardeloos!
Toen ik met die schroef naar Joren (Dordrecht) ging vroeg men mij hoe ik aan dat ding gekomen was. Ik weet het werkelijk niet meer. Er staat me vaag bij dat ik die op een tweedehandsbeurs heb gekocht.
Nu was me zelf ook al opgevallen dat de hoek tussen bladen en as wel erg groot was maar dat dit zo’n negatief effect zou hebben had ik niet verwacht.
De nieuwe vaste 2-blads voldeed wel.

Na daar een jaar of 5 mee gevaren te hebben wilde ik toch ook wel die extra metertjes sneller die een vaanstandschroef oplevert.
Na bij een paar eigenaren van een dergelijke schroef geïnformeerd te hebben een Maxprop besteld.
Aan de verkoper nog speciaal gevraagd of er bij deze schroef geen cavitatie optrad gezien het feit dat bij deze schroef de hoek tussen as en blad overal gelijk is wat ten principale onjuist is.
Deze schroeven caviteren niet meneer!

Vanaf het begin bleek de schroef wel degelijk last te hebben van cavitatie. Je hoort dat onmiddellijk. De schroef produceerde een schurend, piepend geluid, net of die door grind draait.
Experimenteren met de hoek gaf geen oplossing.
Na een jaar of 6 een tweedehands Gori op kop getikt. Zoals gezegd, een halve knoop meer snelheid en ik hoorde plotseling de motor weer (ietwat overdreven).

Een vaanstandschroef lijkt mij voor wedstrijdzeilers waar alles, onder water, om zo min mogelijk weerstand draait een goede keus al wil ik daar gezien de afbeeldingen in de advertenties toch wel een kanttekening bij maken.
Op die afbeeldingen zie je een zeer dun profiel dat logisch weinig weerstand aan het langs stromende water biedt. Echter, die minimale weerstand heb je alleen als de (2-blads) schroef verticaal tot stilstand komt. Komt die horizontaal tot stilstand, en wie controleert dat, dan “ziet” het aanstromende water beslist niet dat dunne profiel.
Als de schroef onder een hoek van, pak hem beet, 15 graden naar beneden steekt en het water onder het omhoog lopende achterschip omhoog stroomt onder een hoek van 10 (?) graden, “ziet” het aanstromende water een bladbreedte van 40% van de werkelijke bladbreedte. Is die hoek 5 graden dan is dat nog 30 %. De afbeeldingen suggereren anders.
Nog gekker is het bij een 3-bladsschroef. Immers, bij die schroef kan er per definitie maar 1 blad verticaal staan.

En dan het rendement.
Een veel gehoord argument is dat je achteruit evenveel vermogen hebt als vooruit. Tja, da’s logisch gezien dezelfde hoek van de bladen in voor- en achteruit stand. De vraag is of dat nu echt een voordeel is.
Iedereen weet dat de hoek die het blad met de as maakt aan de tip veel kleiner is dan bij de as. Dezelfde theorie als bij schijnbare wind. Een vlak blad is dus veel minder effectief dan een getordeerd blad.
Kortom, en even als voorbeeld, waar ben je beter mee, een schroef met een rendement vooruit van 50 % en achteruit van 25 % of één met zowel voor als achteruit een rendement van 40 %? Dit in de wetenschap dat je 99,99 % van je motoruren vooruit vaart.

Over het verschijnsel ontzinken bij beide schroeven wil ik het maar niet hebben. Ik zou daar zeker bij de keuze van een nieuwe schroef rekening mee houden.

Waarom maak je eigenlijk geen simpele rem op de schroefas of op de koppeling tussen motor en as (hoe groter de diameter hoe beter).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 20:20 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 13 okt 2012 20:36 #329365

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Voor mij geen klapschroef e.d. meer! Heb dit jaar zoveel klachten gehoord, varierend van technische storingen tot diefstal.
Dan liever de betrouwbaarheid van een vaste schroef. Drie-blads, met een krachtige wielwerking, waarmee je handig kunt manouvreren!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 06:06 #329381

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@Zeekraal. In 15 jaar tijd al met 4 verschillende schroeven varen duidt niet echt op een berekende schroef met uitzondering van die ene van Jooren. Dan kan je ook niet verwachten dat het goed gaat. Wat betreft ontzinken (Of bedoel je misschien de zingrand?.), dit is een materiaalprobleem wanneer de schroef al jaren in gebruik is. Dat betekent gewoon goed informeren voor je een fabrikant kiest die slechte producten levert.
Een rem op de schroefas is niet nodig met een klapschroef en met een vaste schroef zou ik het als de KK het toelaat zeker niet doen vanwege de extra weerstand die een vaststaande schroef met zich meebrengt.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 06:08 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 07:36 #329393

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8429
Cavitatie hebben wij met onze schroef nog nooit gehad, hoor! Horen doen we haar dan ook niet...
En het rendement achteruit is hetzelfde als vooruit.

Verder ben ik van mening dat een vaanstandschroef juist voor toerboten wel van belang is ipv alleen voor wedstrijdboten: het snelheidspotentieel van een toerboot ligt immers laag en dan is elke halve knoop een grote winst.
Ik denk dat het vooral klapschroeven zijn die bij wedstrijdzeilers populair zijn, maar ik vind ze te fragiel en te weinig rendement achteruit gevend voor toerboten.

www.jprop.it/ voor een beter inzicht op onze schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 07:53 #329397

Ik meen dat een maxprop van brons is, in dat geval is ontzinken niet aan de orde.

Cavitatie en verstelbare schroeven hebben niets met elkaar te maken.
Cavitatie is, simpel gesteld, het ontstaan van hoog vacuum aan het schroefblad en het daarna heftig aanstoten van water wat dit opvult.
Kan bij elk type schroef voorkomen. veelal bij te hoog toerental.

Een vaste schroef heeft slechts bij een enkel toerental het beste rendement. Bij de juiste vaart van de boot en hieraan aangepaste diameter en spoed van de schroef.
Motorvermogen heeft hiermee niets van doen, behalve dat het voldoende moet zijn om dit toerental te veroorzaken.

Een klapschroef kan vooruit zeer goed zijn, als een vaste schroef, maar achteruit zeer beperkt. Stel 100 % vooruit en 50 % achteruit.

Een vaanstandschroef heeft vlakke bladen, aan de as te weinig spoed, aan de tip teveel spoed.
Rendement voor- en achteruit gelijk. En dat is erg fijn bij manouvreren in krap vaarwater.
Een vaanstand- en klapschroef kun je lekker groot nemen, ze klappen toch weg bij zeilen.
Zo groot als in het schroefraam past. En dan de spoed niet groter dan nodig.
Je hebt dan minimaal weerstand bij zeilen en maximaal stuwdruk bij manouvreren.
Stel rendement vaanstand op 90 %voor- en achteruit.

Op de rendementen die ik noem is best nog wat toe te voegen of af te dingen, het gaat om het basis idee.

Verstelbare schroeven zullen wat beter tot hun recht komen aan een saildrive, de aanstroom is daar meer in de asrichting.
Wieleffect is hoofdzakelijk afhankelijk van de plaats van de schroef.

Ik heb jarenlang een maxprop aan de saildrive gehad en was daar heel tevreden mee.
Ik ben nu wat minder gehaast, op de huidige boot zit een aluminium prop
van net 1 kilo, dit geringe gewicht is goed voor de tandwielen in de saildrive.
De alu legering is net even wat minder dan die van de saildrive.
Wanneer de zink anode op is, gaat niet de saildrive, maar de schroef zich op offeren, als ik niet tijdig vervang.
Dat lijkt me een juist inzicht van de bedenker, ik vervang liever een schroef van 120 euroin een half uur, dan een saildrive staart van 5000 euro in een maand op de wal.

Mijn mening: Een maxprop of vergelijkbaar is een prima oplossing wanneer je een vaste schroef te veel weerstand vind.

Overigens heeft een stilstaande schroef minder weerstand dan een draaiende, bij het soort schroeven dat onder onze bootjes zit.
Bij een vier-of 5 blad schroef van een sleepboot zal dat anders liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 08:09 #329399

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Saeftinghe schreef :
Overigens heeft een stilstaande schroef minder weerstand dan een draaiende, bij het soort schroeven dat onder onze bootjes zit.
Bij een vier-of 5 blad schroef van een sleepboot zal dat anders liggen.

Niet mee eens. Een vrij meedraaiende schroef kan nooit meer weerstand opleveren dan een stilstaande schroef. Niet bij "ons soort bootjes" en bij geen enkele boot. Dat verschil zit ook in 2 en 3 blad schroeven, niet alleen in 4 of 5 blad schroeven. Gooi een emmer achter de boot als vergelijk met een meedraaiende schroef en merk het verschil. Dat emmertje is nog steeds de methode om af te remmen als je geen achteruit hebt.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 08:10 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 08:49 #329404

Proost,

Dat emmertje heeft de volle diameter als oppervlakte, die prop nog geen 20 %.

Ik heb al eens eerder een voorbeeld gegeven, een heli waarvan de motor uitvalt valt steil naar beneden, met grote snelheid.
Wanneer de de wiek negatief zet, gaat hij draaien en vermindert zeer sterk de daalsnelheid.
Vlak boven de grond zet je de spoed weer positief en, wanneer alles goed ingeschat is, land je boterzacht.
Ik weet hoe dit werkt, ik zat erin.

En ja... lucht is minder dicht dan water, daarom is die prop ook groter, maar het principe blijft gelijk.

Vergelijk nu die heliprop eens met een parachute.
Die parachute heeft z`n volle oppervlak dicht en gaat dus van begin af aan langzamer.

Een autogiro aan een heel lange lijn vast gezet, wiek stil, ding blijft aan de grond met zeer harde wind.
De eigenaar stapt er in (100 kilo), hij geeft de wiek vrij, die begint te draaien en het ding gaat omhoog.

Hetzelfde principe: Een draaiende prop heeft meer weerstand dan stilstaand, hoe smaller de bladen, hoe groter het verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 08:54 #329406

Ik heb de Gori 3 blads klapschroef aangeschaft.

www.gori-propeller.dk/index.asp?Id=123

Deze belooft in zijn achteruit veel meer rendement te hebben (de bladen klappen 180gr om) en heeft een overdrive functie.

Al met al ben ik daar heel nieuwsgierig naar maar kan hem nog niet uittesten (nog even doorbouwen)

Edit: Maxprop stond aanvankelijk wel op mijn lijstje maar is toch afgevallen vanwege mogelijke instabiliteit bij hoge (zeil)snelheden. Ook KIWIprop werd slechts gegarandeerd tot 15kn onder zeil.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 08:58 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 09:03 #329408

Saeftinghe schreef :
....Een draaiende prop heeft meer weerstand dan stilstaand, hoe smaller de bladen, hoe groter het verschil.
Ik weet het niet meer...
Vorige maand nog een praktijk-experiment gelezen in PBO of YM, conclusie: mee laten draaien, veel minder weerstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 09:11 #329410

Voor mij geldt een hogere snelheden niet als een must. Een halve knoop extra snelheid is natuurlijk wel meegenomen. Het enige wat is wil is een sterke en betrouwbare verstelbare schroef. Puur om van de 'herrie' af te zijn.
Een rem erop zetten gaat niet omdat er geen ruimte voor is en dan moet je het weer zo maken dat de rem er vlug af kan als je wilt motoren. Een slechte oplossing vind ik.
Volgens mij moet je wel een maxprop tweedehands kunnen vinden voor rond de 500 euro. Zou een vergelijkbaar zoveel goedkoper zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 09:12 #329411

@ IIex. Ik hoor graag van je welke maat je hebt.
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 09:13 door Vrijheidismogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 09:26 #329415

No Ballast en Free Bird,

Ik heb even op die Gori site gekeken, maar er staan veel mooie beloften.
Mogelijk zijn die juist, maar ze verklappen zeker niet hoe ze aan die beloofde resultaten komen.
Dat vind ik jammer, ik had graag iets geleerd van onderbouwde argumenten.

Mijn ervaring is dat vele site`s over `t algemeen veel meer beloven dan de produkten waar maken.

Ik kan me goed voorstellen dat ze hun vindingen niet aan de concurentie bekend maken. Maar ik heb twijfels. Mooie woorden maken de produkten en principes niet anders.

Men spreekt over 35 % minder weerstand, Ja... waarvan, Een suggestie dat dit de totale scheepsweerstand is, of bedoelt men de weerstand van een andere, voor dit doel, uitgezochte schroef?
Ik denk het laatste en dan ook nog sterk afgerond.

En artikelen in tijdschriften, hoe betrouwbaar zijn die, hoe ter zake kundig is een journalist die heel mooi schrijft, maar z`n info haalt bij welke belanghebbende!
Het blad moet vol en adverteerders mogen niet op de tenen getrapt!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 09:35 #329420

Vrijheidismogen,

Waarom doet iemand een goed artikel van de hand?
Meestal is daarvoor wel een reden, die zou ik grondig bezien.
Ik ken gevallen waar het een goed artikel betrof, maar vaak was het een begin van ellende.
Ik zou een gebruikte vaanprop dan ook zeer zorgvuldig (laten) beoordelen.
Het is niet iets dat je onderweg even makkelijk vervangt of repareert.
En de oude prop zeker mee als reserve.


Toegevoegd: Let ook op dat er een rubber isolatie zit tussen as en schroef, dit scheelt enorm in anode verbruik en trillingen.
Ik heb ooit een brunton gekocht MET dit rubber, het was niet benut voor isolatie.
Terug gestuurd, kosten 400 euro meen ik.
Geen spijt van dit besluit. Later zag ik wat een erosie ze geven. En het gewicht van meer dan 10 kg is een zeer zware belasting voor de tandwielen bij schakelen. De schroef is met 4 stuks M 4 boutjes samengevoegd, beslist te zwak.
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 12:10 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke Maxprop is geschikt voor een v/d Stadt 34? 14 okt 2012 09:46 #329421

Hier vind je ook een interessant testrapport: www.flexofold.com/upload_dir/d...htingMonthly_low.pdf
En ook wel aardig: www.google.nl/url?q=http://www...6QrBvkPCrlWqGW60COug
Of deze: www.google.nl/url?q=http://www...DqQsB1RRrBG_3VxxdQQw

Vooral die Segeln test is wel "grappig". De goedkope ongepolijste tweeblads schroeven van Allpa (= Radiche) zijn net zo goed of zelfs beter dan de dure gepolijste van Gori en hebben n.b. minder weerstand!

Conclusie . alleen uiterlijk zegt weinig!
Ad
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 09:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl