Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke schroef

welke schroef 31 okt 2012 19:01 #335144

  • wimpie67
  • wimpie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Goedenavond,

Ik heb in mijn Jeanneau Sun Light 30 een Yanmar 2GM20 staan, voorzien van Kanzaki keerkoppeling met reductie 2.21. Hier zit een 2 bladschroef op. Om meer rendement en kracht te krijgen wil ik een driebladschroef monteren. Weet iemand zo uit het hoofd welke schroef hier het beste onder kan ? diameter/spoed

gr Wim

p.s. Voordat er vragen komen over vermogen, toerental,rompsnelheid etc. is er misschien iemand die deze (veelgebruikte )combinatie van motor, keerkoppeling en schroef in/onder de boot gemonteerd heeft en het uit het hoofd weet.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 31 okt 2012 19:31 #335173

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Rendement van een 2 blads- is groter dan van een 3 blads schroef. Verawcht je dat er veel forummers zijn met dezelfde boot en motor.
www.vicprop.com/displacement_size.php
Bereken zelf bij benadering met dit programma.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 31 okt 2012 19:41 #335182

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Voor een zeilboot is een driebladsschroef een slechte keuze, die geeft te veel weerstand tijdens het zeilen.
Het rendement van een schroef neemt toe met de diameter, monteer dus een schroef met de grootst mogelijke diameter, rekening houdend met de minimale afstand tot het vlak.
Bootgegevens vind je hier
Motorgegevens : zie hier
Laatst bewerkt: 31 okt 2012 19:46 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 31 okt 2012 19:47 #335187

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Meer weerstand gaat alleen op bij stilstaande schroef en onder de 3 knopen. Daarboven is het meedraaiend voor beide types bijna hetzelfde. Is al eerder over geschreven. Het schroefraam moet passen. Maar om zo te zeggen hoe groter, hoe beter is onzin. Moet altijd een passende combinatie zijn van boot, motor, kk en schroef.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 31 okt 2012 22:05 #335223

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Proost schreef :
Maar om zo te zeggen hoe groter, hoe beter is onzin
In de berekening van een optimale schroef heb je een aantal variabelen, die elkaar onderling beïnvloeden.
Voor de gemiddelde zeilboot is er een simpel theoretisch verband tussen schroefdiameter en rendement, hoe groter de schroefdiameter hoe hoger het rendement (impulstheorie). De andere schroefvariabelen hangen samen met fysieke grenzen als cavitatie, tipsnelheden, en specifieke bladbelasting om er een paar te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 31 okt 2012 22:52 #335228

Cees, de maximale diameter bestaat wel degelijk. Ten eerste fysiek: wat past er nog onder je boot, maar ook het maximum koppel van je motor moet het maximale schroefmoment nog optimaal kunnen overwinnen. Hoe hoger het toerental van je motor, hoe kleiner de maximale diameter is.

De stelling dat een drieblads een slechte keuze is vind ik ook erg merkwaardig. Een 3 blads met een bladoppervlakte verhouding van 35% heeft door het water minder weerstand dan een 2 bladsschroef met een bladoppervlakte verhouding van 38%.

Welke schroeven meer of minder weerstand hebben en of ze wel of niet mee moeten draaien is absoluut niet zomaar te beantwoorden, en al helemaal niet welke snelheden daar bij komen kijken!

Voor de topic starter: het motor toerental met beschikbaar vermogen op dat toerental en de te verwachten bootsnelheid met dat vermogen zijn zeer belangrijke factoren hier en een schroef kan niet bepaald worden doormiddel van motor type alleen, je moet zeer zeker ook naar de boot zelf kijken.

Er zijn zowel twee als drieblads hoogrendement schroeven voor zeiljachten die zomaar de effcientie met 30-40% omhoog krikken met wat je gewend bent. Het nadeel van deze schroeven is wel dat je onder het zeilen er meer "last" van hebt, en dat je met manoevreren een sterker wieleffect krijgt dan je nu gewend bent. Dit gaat wel in combinatie met vlotter accelereren, dus als je weet hoe je daar mee om kunt gaan word manouvreren opeens veel leuker en ook makkelijker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 01 nov 2012 05:50 #335237

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Erikdejong schreef :
Cees, de maximale diameter bestaat wel degelijk. Ten eerste fysiek: wat past er nog onder je boot, maar ook het maximum koppel van je motor moet het maximale schroefmoment nog optimaal kunnen overwinnen.
Op de fysieke beperking wees ik mijn eerste reactie al. Het maximale koppel is uiteraard belangrijk, evenals zaken als cavitatie en tipsnelheid. Het is dan ook zo dat bij een grotere diameter een lager toerental hoort, lees een grotere overbrengingsverhouding van de keerkoppeling, dit levert ook een hoger koppel op.

De TS zit natuurlijk met een bestaande situatie, wat ik alleen maar heb willen zeggen dat je voor die installatie een zo groot mogelijk schroef moet kiezen, als je een hoger rendement wil halen. Dat was zijn vraag.
Erikdejong schreef :
Hoe hoger het toerental van je motor, hoe kleiner de maximale diameter is.
Nee, dat wordt bepaald door de overbrengingsverhouding van je keerkoppeling.
Erikdejong schreef :
De stelling dat een drieblads een slechte keuze is vind ik ook erg merkwaardig. Een 3 blads met een bladoppervlakte verhouding van 35% heeft door het water minder weerstand dan een 2 bladsschroef met een bladoppervlakte verhouding van 38%.Welke schroeven meer of minder weerstand hebben en of ze wel of niet mee moeten draaien is absoluut niet zomaar te beantwoorden, en al helemaal niet welke snelheden daar bij komen kijken!
Proost verwees al eens naar een artikel in de Waterkampioen 19-1996 Weerstandsmetingen hebben het volgende uitgewezen, bron Test schroeven.
vast
meedraaiend
2blads 129N
82N
3blads 353N
85N
Als je keerkoppeling niet mag meedraaien tijdens het zeilen, geeft een driebladschroef dus veel meer weerstand.
Erikdejong schreef :
Voor de topic starter: het motor toerental met beschikbaar vermogen op dat toerental en de te verwachten bootsnelheid met dat vermogen zijn zeer belangrijke factoren hier en een schroef kan niet bepaald worden doormiddel van motor type alleen, je moet zeer zeker ook naar de boot zelf kijken.
Uiteraard.
Erikdejong schreef :
Er zijn zowel twee als drieblads hoogrendement schroeven voor zeiljachten die zomaar de effcientie met 30-40% omhoog krikken met wat je gewend bent. Het nadeel van deze schroeven is wel dat je onder het zeilen er meer "last" van hebt, en dat je met manoevreren een sterker wieleffect krijgt dan je nu gewend bent. Dit gaat wel in combinatie met vlotter accelereren, dus als je weet hoe je daar mee om kunt gaan word manouvreren opeens veel leuker en ook makkelijker.
De TS zal dan ook duidelijker moeten aangeven wat voor hem belangrijk is, en wat in de huidige situatie niet klopt. Bovendien zijn er grote prijsverschillen, het moet waarschijnlijk wel betaalbaar blijven.
Laatst bewerkt: 01 nov 2012 05:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 01 nov 2012 11:12 #335289

CeesS schreef :
De TS zit natuurlijk met een bestaande situatie, wat ik alleen maar heb willen zeggen dat je voor die installatie een zo groot mogelijk schroef moet kiezen, als je een hoger rendement wil halen. Dat was zijn vraag.
En daar heb je dan ook helemaal gelijk in! maar zo groot mogelijk is in dit geval niet de grootste die fysiek nog op de boot past.
Nee, dat wordt bepaald door de overbrengingsverhouding van je keerkoppeling.
In theorie heb je daar gelijk, toerental van de motor in combinatie de reductie van de kk bepalen het toerental van de schroefas, hoe lager die is, hoe meer koppel. Maar omdat de keerkoppeling een gegeven is, is de enige variabele hier het toerental van de motor.
Proost verwees al eens naar een artikel in de Waterkampioen 19-1996 Weerstandsmetingen hebben het volgende uitgewezen, bron Test schroeven.
vast
meedraaiend
2blads 129N
82N
3blads 353N
85N
Als je keerkoppeling niet mag meedraaien tijdens het zeilen, geeft een driebladschroef dus veel meer weerstand.
Sorry, maar dit is echt klinkklare onzin om het zo te stellen. Ook toen het origineel door Proost aangehaald werd heb ik dat direct aangegeven.

Zoals je weet heeft een schroef vele variabelen. Wat voor twee blads is met wat voor drieblads schroef vergeleken? Dit is hetzelfde als zeggen dat een auto met een 6 cilinder motor sneller is dan een auto met een 4 cilinder motor ingebouwd. Iedereen weet dat er meer bij komt kijken dan alleen maar het aantal cilinders. Dat geldt precies ook voor het aantal bladen van de schroef en de (sleep)weerstand door het water.
De TS zal dan ook duidelijker moeten aangeven wat voor hem belangrijk is, en wat in de huidige situatie niet klopt. Bovendien zijn er grote prijsverschillen, het moet waarschijnlijk wel betaalbaar blijven.
En hier zijn we het dus weer helemaal over eens ;)

EDIT: dan is er ook nog rekening te houden met de schroaefas diameter. Koppel vergroten is altijd leuk, maar ik neem aan dat het wisselen van de as en de lagers niet tot de mogelijkheden behoord. Je zit ook vanuit dat oogpunt dus direct aan een maximum koppel vast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 nov 2012 11:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 01 nov 2012 13:26 #335341

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Voor wie zich nog verder wil inlezen : op Wikipedia staat een fraai verhaal over schroefaandrijvingen : zie hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 01 nov 2012 14:28 #335352

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Mocht je zelf serieus willen rekenen aan je aandrijving, kan ik je het boek 'Propellor Handbook' van Dave Gerr aanbevelen (ISBN978-0-07-138176-5), via Amazon eventueel tweedehands te koop.
De rekenmodellen die bij verschillende schroeflevenaciers op internet staan, geven zeker geen nauwkeurige resultaten omdat ze met te weinig details rekening houden.
Bijgaand een tweetal afbeeldingen uit bovenstaand boek, de eerste geeft aan hoe je de schroefkarakteristiek optimaal aanpast op de motorkarakteristiek (uiteraard inclusief keerkoppeling), het tweede plaatje geeft aan hoeveel ruimte je minimaal rond de schroef moet aanhouden.

Laatst bewerkt: 01 nov 2012 14:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke schroef 01 nov 2012 14:35 #335356

En als je wat software wilt gebruiken, dan kom je met de demo versie van NavCAD aardig ver:
www.hydrocompinc.com/navcad/demo.htm
Je kunt niet alles aanpassen en opslaan gaat mogelijk ook niet. Het komt erop neer dat je gegevens van de romp invult, en dan gegevens van de motor en de keerkoppeling en dan kan de ideal schroef berekend worden. Leuk om een beetje mee te spelen en zien wat de verschillende variabelen voor invloed hebben.

Ik gebruik zelf de volle versie en ben zeer tevreden over de schroefberekeningen voor de schepen die we tot zover ontworpen hebben (en de klanten die de boot hebben besteld natuurlijk ook).

Het boek van Dave Gerr is inderdaad erg goed, en zodanig gesimplificeerd dat het makkelijk te begrijpen is zonder dat de uitkomsten van de berekeningen veranderen. Een aanrader! (net als zijn andere scheepsbouw boeken overigens)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 nov 2012 14:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl