Erikdejong schreef :
Cees, de maximale diameter bestaat wel degelijk. Ten eerste fysiek: wat past er nog onder je boot, maar ook het maximum koppel van je motor moet het maximale schroefmoment nog optimaal kunnen overwinnen.
Op de fysieke beperking wees ik mijn eerste reactie al. Het maximale koppel is uiteraard belangrijk, evenals zaken als cavitatie en tipsnelheid. Het is dan ook zo dat bij een grotere diameter een lager toerental hoort, lees een grotere overbrengingsverhouding van de keerkoppeling, dit levert ook een hoger koppel op.
De TS zit natuurlijk met een bestaande situatie, wat ik alleen maar heb willen zeggen dat je voor die installatie een zo groot mogelijk schroef moet kiezen, als je een hoger rendement wil halen. Dat was zijn vraag.
Erikdejong schreef :
Hoe hoger het toerental van je motor, hoe kleiner de maximale diameter is.
Nee, dat wordt bepaald door de overbrengingsverhouding van je keerkoppeling.
Erikdejong schreef :
De stelling dat een drieblads een slechte keuze is vind ik ook erg merkwaardig. Een 3 blads met een bladoppervlakte verhouding van 35% heeft door het water minder weerstand dan een 2 bladsschroef met een bladoppervlakte verhouding van 38%.Welke schroeven meer of minder weerstand hebben en of ze wel of niet mee moeten draaien is absoluut niet zomaar te beantwoorden, en al helemaal niet welke snelheden daar bij komen kijken!
Proost verwees al eens naar een artikel in de Waterkampioen 19-1996 Weerstandsmetingen hebben het volgende uitgewezen, bron Test schroeven.
vast
meedraaiend
2blads 129N
82N
3blads 353N
85N
Als je keerkoppeling niet mag meedraaien tijdens het zeilen, geeft een driebladschroef dus veel meer weerstand.
Erikdejong schreef :
Voor de topic starter: het motor toerental met beschikbaar vermogen op dat toerental en de te verwachten bootsnelheid met dat vermogen zijn zeer belangrijke factoren hier en een schroef kan niet bepaald worden doormiddel van motor type alleen, je moet zeer zeker ook naar de boot zelf kijken.
Uiteraard.
Erikdejong schreef :
Er zijn zowel twee als drieblads hoogrendement schroeven voor zeiljachten die zomaar de effcientie met 30-40% omhoog krikken met wat je gewend bent. Het nadeel van deze schroeven is wel dat je onder het zeilen er meer "last" van hebt, en dat je met manoevreren een sterker wieleffect krijgt dan je nu gewend bent. Dit gaat wel in combinatie met vlotter accelereren, dus als je weet hoe je daar mee om kunt gaan word manouvreren opeens veel leuker en ook makkelijker.
De TS zal dan ook duidelijker moeten aangeven wat voor hem belangrijk is, en wat in de huidige situatie niet klopt. Bovendien zijn er grote prijsverschillen, het moet waarschijnlijk wel betaalbaar blijven.