Om het topic propaan/butaan niet verder te vervuilen een nieuw topic.
Zoals bekend is de Gotcha aan een grondige renovatie toe. Een flinke klap moet deze winter uitgedeeld gaan worden en een van die dingen is de gasinstallatie. Hoewel na drie weken ongebruikt er nog steeds druk op de leiding stond terwijl de slang van de fles was vind ik dat het tijd is om te vervangen. De kranen en koperen leidingen zijn geroest, de wartels op de doorvoeren zwaar aangetast enz enz.
Ik wil een en ander aanpakken volgens de nu geldende normen, zodat een (verzekerings)keuring geen probleem is, maar nog veel meer omdat het gewoon GOED moet zijn. Omdat ik vermoed dat er wel meer naar deze info gezocht wordt op het ZF zou het mooi zijn als het topic gevuld wordt met de eisen, de materialen en de (creatieve) oplossingen.
Om te beginnen maar de folder van de Hiswa over gasinstallaties aan boord.
www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf
Ik begin maar even bij de gasbun, daar liggen op dit moment ook mijn vragen.
Materiaal: naar keuze.
eisen: afsluitbaar, schuin aflopende bodem met afvoer (min dia 19mm) direct naar buiten de boot en op afschot zonder knikken, de tank moet zeevast in de bun vastgezet kunnen worden, de bun zelf moet zeevast aan de boot vastzitten, mag niet onderdeks, niet in de motorruimte en de fles moet buiten te verwisselen zijn.
De overgang van fles naar leiding mag met slang gebeuren, net als de overgang van leiding naar cardanisch opgehangen gebruiker.
De doorgang van bun naar boot moet met een schotdoorvoer op koperen leiding.
Als googelt op afbeeldingen zie je kant en klare producten die zo gebouwd zijn dat de afsluitbare opening van buiten af te openen zijn.
www.allesvoordeboot.nl/contents/media/10011.jpg of deze
www.uitgeslapenprijzen.nl/data...ages/big/b_19176.jpg
Dat is op veel boten niet direct in te bouwen dus rijst de vraag: mag ik de slang zo lang maken dat ik de fles met de slang naar buiten kan tillen en daar kan verwisselen. En hoe lang mag die slang dan zijn?