Dit zijn kant en klare lager blokken zoals die geleverd worden door INA, FAG, SKF etc.
Die werken als volgt: In het gietstuk zit een kogellager verwerkt. Dit lager heeft een verlengde binnenring, waar een stelschroefje doorheen gedraaid is om te zorgen dat de as niet verdraait tov de binnenring. Dit zou op den duur schade veroorzaken.
Die passing tussen as en lager is heel nauw. dwz dat er maar heel weinig speling is, of soms zelfs een kleine engatieve speling.
Het kan zijn dat het dus een perspassing is, dan helpt warm maken.
Maar vaak laat het stelschroefje een braam achter, die boven het oppervlak van de as uitsteekt. Bovendien is die apparaat niet nieuw meer en flink verroest. Dan kan een en ander net een beetje dikker worden, en niet meer door het gat van het lager heen gaan.
Meestal is na een dergelijke levensduur het lager ook niet meer fris. Dus in uiterste nood kun je het lager wegslijpen. Tot dat moment zijn poelietrekkers en veel kruipolie de gereedschappen waar ik aan zou denken.
Pas op met slaan: als je een braam of een wulst aan het as eind slaat, ben je nog verder van huis.