ilCigno schreef :
Het lijkt mij een constructie die mogelijk moet zijn. Enkele opmerkingen:
1) De haalpennen op de oude moer staan soms enigszins onder een hoek naar buiten. Op jouw tekening staan de nieuwe pennen recht. Is dat OK?
2) De oranje tapeinden krijgen enorme dwarskrachten te verduren. M8 is veel te zwak in ieder geval, je moet meer richting M12 of M16 denken.
3) Zoals ik het nu begrijp zitten de oranje tapeinden tussen de originele gaten van de moer in. Het geheel zou veel steviger worden als je ze op de plaats van de oude gaten zet (en de daarbij behorende draad/spoed).
4) Er worden hoge eisen gesteld aan het laswerk van de haalpennen aan de ring. Je tekent nu pennen rond 12mm, dat is niet veel. Ik zou de haalpennen zo dik als maar enigszins mogelijk kiezen. De diameter net iets kleiner of gelijk aan de breedte van de ring, ring net zo breed als de moer.
5) De haalpennen wat afronden aan de uiteinden is prettiger voor je handen.
Dat is snel, bedankt! Ben absoluut geen staal man.
1) Ja dat is ok. Beetje scheef mag, maar voegt niets toe.
2) Volgens mij valt dat wel mee. Het is er alleen voor om de schijf te klemmen. Maar aan de andere kant hij is nu ook stuk gegaan, dus M10 zou wel beter zijn. Vind M12 of zelfs 16 wel erg vors.
3) Het probleem is dat de gaten niet recht tegen over elkaar zitten en niet allemaal in het midden van de bestaande moet. Als de ring gemaakt wordt, dan hebben ze het origineel er niet bij. Mocht het wel uitkomen en ik kan met wat boor en veil werk de oude gaten benutten, dan zal ik dat zeker doen. We zouden misschien de ruimtes onder de ring op kunnen vullen door er een plaatje/moer onder te lassen.
4)Dan moet ik ook een nieuwe stang laten maken. Het origineel was ook 12mm. Dit was van brons en heeft het waarschijnlijk 10 tallen jaren uitgehouden. Omdat het origineel van brons was lijkt het mij dat het met de krachten mee valt als je er maar met beleid mee om gaat.
5) Ja dat is zeker waar en is nu ook zo. Zal ik even aanpassen.
Misschien komen er nog meer ideeen , zal ze even afwachten totdat ik iets aan ga passen.