Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hand ankerlier 2 vraagjes

Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 14:52 #350842

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298



Wij hebben een handankerlier. Destijds hier een vraag gesteld over het onderhoud. Ik smeer het tandwiel gedeelte regelmatig en de lier loopt prima. Echter het klem mechanisme is niet optimaal.





Ik heb dit schoon gespoeld en de rand met vet ingesmeerd zodat er minder zout water en zand tussen komt. Hierna heeft hij een 10 ankerbeurten prima gelopen. Nu gaat het steeds stroever en piept de boel ook aardig bij het uit laten lopen van de ketting. Het kan zijn dat er vet met zout en zand tussen is gekomen. Dus ik heb het helemaal uitgespoeld en schoongemaakt.

De moer waarmee je de kettinggeleider klemt heeft zoals gebruikelijk uitstekende pennen waar je een stang op kunt zetten om de boel goed vast te krijgen. Van deze pennen waren er 3 afgebroken en ze zijn alle vier vervangen voor RVS. Nu is het zo dat deze pennen er langzaam uit getrokken worden doordat messing veel zachter is dan RVS.

Vragen:
Is dit de juiste manier om te voorkomen dat de boel vast gaat zitten?
Hoeveel zou een canvas kap helpen?
Hoe zouden jullie de pennen herbevestigen?
Nieuwe moer kan ook en daar dan pinnen op lassen. En ik weet niet of RVS kan i.c.m. messing? / brons?
De maat van de moer is Amerikaans, weet niet hoe makkelijk dit verkrijgbaar is op de Canarische Eilanden. Weet Sietse vast wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 15:12 #350844

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
moer na laten maken van RVS met drie pennnen erop gelast?
is dat wat?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 15:24 #350846

adger, hier is niets te koop, nu ja er is van alles te koop maar zeker geen onderelen van een ankerlier met amerikaanse draad. als je gaat vragen zeggen ze natuurlijk ja ( een spanjaard kent het woord no alleen van de tijd dat hij naar zijn moeder moest luisteren) maar alles moet of gemaakt worden of besteld op het schiereiland ( zo noemen ze hier spanje)

je moet geen ander materiaal nemen, bronz moet bronz blijven, in theorie kan rvs ook, maar omdat het rvs veel sterker is heb je kans dat de schroefdraad er aan gaat, dan ben je verder van huis.

het geeelte wat op elkaar moet "remmen" daar mag absoluut geen vet/teflon /wd of iets dergelijks zitten. volgens mij wordt de kettingschijf aan twee kanten, conisch?? , geklemd. beiden moeten schoon zijn.

een bevestiging van die rvs "uitsteeksels in de bronzen moer zou met een goede passing en een speciale lijm te doen moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 15:29 #350847

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
dus eens met de spuitbus remmenreiniger aan de gang?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 15:51 #350848

sy helios schreef :
dus eens met de spuitbus remmenreiniger aan de gang?

daar zit in ieder geval geen vet in. is het geen thinner??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 15:56 #350850

ik zit nog even na te denken hoe je dit op een goede goedkope manier zou kunnen oplossen.

ik zit te denken aan een ring met gaten die overeen komen met de moer, desnoods de moer even glad /rond draaien. zo weinig mogelijk van de uitsteeksels afdraaien , maar zo dat er een ronde ring strak op past. de rvs pennen door de rvs heen steken in het bronz en dan vast lassen aan de rvs ring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 17:40 #350858

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
sietse-ten schreef :
(een spanjaard kent het woord no alleen van de tijd dat hij naar zijn moeder moest luisteren)
... omdat het rvs veel sterker is heb je kans dat de schroefdraad er aan gaat, dan ben je verder van huis.

het geeelte wat op elkaar moet "remmen" daar mag absoluut geen vet/teflon /wd of iets dergelijks zitten. volgens mij wordt de kettingschijf aan twee kanten, conisch?? , geklemd. beiden moeten schoon zijn.

een bevestiging van die rvs "uitsteeksels in de bronzen moer zou met een goede passing en een speciale lijm te doen moeten zijn.

Ah, goed om te weten dat het woord no hier niet zo snel in de mond genomen wordt.

Wat er nu gebeurd is is inderdaad dat de schroefdraad er uitgetrokken is omdat RVS veel sterker is. Was ook met een speciale lijm bevestigd. Het origineel was een gegoten geheel. Misschien ben ik iets te fanatiek geweest met vastzetten. De twee die er nu nog opzitten behandel ik wat voorzichtiger. Mocht de nood aan de man komen dan heb ik een tang die er om heen past en zichzelf dan klemt om de moer. Ik zal in ieder geval geen vet meer smeren en alles met thinner of wasbenzine reinigen. Binnenkant lijkt mij ook conisch, kan het niet goed zien.

Als er inderdaad een RVS ring omheen geklemd kan worden dan zijn we een stuk verder, zal hier ook even over nadenken.

Bedankt voor de reacties, meer mogelijkheden zijn uiteraard van harte welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 18:01 #350859

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
is het plaatsen van een "kettingrem" voor de lier geen oplossing?
zo wordt de "rem" veel minder belast
schroefdraad insmeren met copervet
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 19:17 #350866

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Ardea schreef :
is het plaatsen van een "kettingrem" voor de lier geen oplossing?
zo wordt de "rem" veel minder belast
schroefdraad insmeren met copervet
Hanno

Dat is volgens mij niet mogelijk. Als de ketting ingehaald wordt dan moet er spanning op het conische gedeelte gezet worden, anders draait hij mee. Dit is uit ervaring de grootste kracht die ik er op uit oefen. Het remmen gaat prima door met de hand de moer aan te draaien.

Of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 19:24 #350868

ik denk dat hanno bedoeld dat je iets om/aan de ketting moet doen om te voorkomen dat als je voor anker ligt de ketting niet aan de lier trekt.
maar ik ga er van uit dat je dat al doet.

als de delen die de ketting schijf vast houden tijdens het inlieren vetvrij zijn zal je ook niet zo n grote druk uit hoeven te oefenen.
hangt er ook een beetje van af hoe diep je hebt geankerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 19:29 #350870

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
sietse-ten schreef :
ik denk dat hanno bedoeld dat je iets om/aan de ketting moet doen om te voorkomen dat als je voor anker ligt de ketting niet aan de lier trekt.
maar ik ga er van uit dat je dat al doet.

als de delen die de ketting schijf vast houden tijdens het inlieren vetvrij zijn zal je ook niet zo n grote druk uit hoeven te oefenen.
hangt er ook een beetje van af hoe diep je hebt geankerd.

Klopt wij gebruiken een snubber. Er zit ook een haak op de lier om de boel te grendelen. Misschien is het inderdaad opgelost als ik de boel goed schoon heb. Maar de twee nog overgebleven pennen moeten uiteindelijk wel vervangen worden. Hopelijk hoeft dat pas volgend jaar als we weer in Nederland zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 19:39 #350872

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
@GiuaIV

als je aan kan geven welke diameter de bout is, en hoeveel gangen per inch dan is er een kans dat ik aan een rvs moer kan komen. Een vriend van mij handelt in engelse motoren. Bij restauraties wil men nog wel eens overstappen op RVS. Hij heeft aardig wat van dat materiaal op voorraad. Met een postzegel er op komt hij dan vanzelf een keer bij je aan.

Edit: Effe voor de zekerheid: het is geen linkse draad?
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 19:40 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 25 dec 2012 20:21 #350874

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
@Koko,

Bedankt! Ik ga het morgen even opmeten.

@Edit,
Nee, het is geen linkse draad.
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 20:22 door Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 26 dec 2012 12:11 #350956

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
@Koko,

Ik heb de maten opgenomen:
Diameter binnendraad: 21.6mm
Diameter buitendraad: 23.0mm
15 gangen per inch.

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 26 dec 2012 13:45 #350976

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Ik ga vanavond of morgen even op zoek naar mijn tabelletjes en zal bellen met de winkel. De diameter moet ik even na rekenen, maar valt zeker binnen de range op motorfietsen. Alleen komt 15 gangen me niet bekend voor, maar het is al even geleden, dus dat kan ook aan mij liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 26 dec 2012 15:12 #350993

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
De lier heb ik 2e hands in Amerika gekocht, dus zal het waarschijnlijk afwijken van de Britse maatvoering. Misschien is dat de reden dat het aantal gangen afwijkt. Ik heb een inch uitgemeten met de schuifmaaten ze daarna geteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 26 dec 2012 15:38 #350996

adger, je moet niet raar opkijken dat dit geen standaard draad is, maar speciaal eigen fabrikaat van de lier producent.

lig je nog steeds in mogan, dan krijg je morgen hoog bezoek, nu ja, de eendracht nederlandse lelijkste trots met zeilen is onderweg naar jullie toe. vaart zeker een rondje tenerife.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 26 dec 2012 20:12 #351050

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Het verschil is niet zozeer amerikaans of engels maar vanaf een bepaalde datum is men Unified National Coarse of UN Fine gaan maken. Het aantal gangen is bijna altijd gelijk gebleven met British Standard Coarse of BS Fine, maar is de snijhoek aangepast van 55gr naar 60gr en de sleutelmaat (bekwijdte) aangepast naar inchmaten "Across Flats" afgekort AF. Men zegt ook wel American Fine.
De bekwijdte word voor Unf en Unc dus op dezelfde manier opgebouwd als in het metrische stelsel. Een sleutelmaat 1/2 is dus een halve inch wijdte, net als bij sleutelmaat 10 dat tien mm is.
Edit:
Ook engelse motorfabrikanten zijn destijds overgestapt op UNF en UNC. Dus als het inderdaad een van die twee is komt het ws wel goed.
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 20:30 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 26 dec 2012 22:26 #351072

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Ok, dacht dat het verschil groter was. Niet dat ik het verhaal volledig doorgrond, maar de strekking is duidelijk. Ik weet niet wanneer deze lier is gemaakt. Denk dat het al wel een oudje is.

Nog even voor de zekerheid, ik heb alle ribben geteld van de schroefdraad over de lengte van een inch.

Mocht het een eigen fabricaat zijn, dan zou ik iets met een RVS klem moeten gaan fabriceren. En daar dan de pennen op laten lassen (de 2 afgebroken pennen heb ik nog). Zit dan aan een soort regenpijpklem te denken. Eerder is er ook al iets in die richting aangegeven.

@Sietse,

Nee we liggen op La Gomera voor de feestdagen. Dus helaas moet ik de Eendracht missen. Heb ze gezien op Las Palmas en dat is dan ook wel weer genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 27 dec 2012 11:46 #351144

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Giua, zou je buitendiameter nog eens op willen meten? Met 23 mm kom ik nergens echt uit op een boutmaat. Het zou ongeveer uitkomen op 29/32 van een inch. Dat is bepaald niet gangbaar. Ik verwacht als eerste eigenlIjk 22,22 (7/8) of 23,81 (15/16).
Ook zijn 15 gangen niet te vinden, wel 14 of 16. Ik heb een setje spoedmeters liggen die van 8 tot 60 tpi gaat, maar 15 zit er niet bij. (terwijl het wel een compleet setje is). 7/8 unf heeft 14 gangen per inch. 15/16" wordt nergens vermeld.
Ik hoop dus op een afleesfoutje, anders kan het inderdaad een eigen type draad zijn van de fabriek. Is ook op te lossen hoor, maar dan heb je iemand met een draaibank nodig. Die ken ik dan weer niet, maar wellicht iemand anders op het forum wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 27 dec 2012 11:52 #351145

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Ik heb er toch eentje gevonden. Dat gaat dan om een gasdraad: g5/8 x 14 gangen. De buitendiameter dan 22,9+ zijn. BSPgas.
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 11:54 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 27 dec 2012 13:22 #351158

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
koko schreef :
Ik heb er toch eentje gevonden. Dat gaat dan om een gasdraad: g5/8 x 14 gangen. De buitendiameter dan 22,9+ zijn. BSPgas.
Tja dat is wel vreemd. Die 14 gangen zou wel kunnen kloppen. Ik heb de maten nog even opnieuw genomen en binnen en buitendiameter kloppen.





Enne bedankt voor de moeite!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 27 dec 2012 15:53 #351187

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Graag gedaan hoor. Ik heb er jaren over gedaan om het een beetje te begrijpen en sindsdien wel lol in.

Ik durf de stelling wel aan dat je het moet zoeken in de BSP gas draad. Om peecies te zijn de 5/8 BSP 14. British Standard Pipe, waar de maataanduiding uitgaat van inwendige diameter van de buis. Dat verklaart waarom de uitwendige diameter van jouw bout zo afwijkend is. Er bestaat nog een mogelijkheid dat het gaat om het amerikaans NPT. Wat hier nog onduidelijk is is dat beschrijving van NPT die ik tot nu toe gevonden heb gaat over National Pipe Thread tapered. En dat is jouw bout niet.
Het is wel gunstig dat het om een buisdraad gaat, omdat je kans maakt bij de lokale gasfitter iets te vinden dat past. Al is het maar iets waarmee je kan bevestigen dat het gaat om deze draad. En verder zijn gasfitters wel gewend om een draadje te tappen. Ook in de scheepvaart doet men nog wel eens iets met buizen, dus een werf kan je misschien ook nog helpen.

Succes in ieder geval
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 28 dec 2012 11:32 #351412

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Bedankt, ik weet nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken. Ik begrijp dat dit niet zo in de winkel te krijgen is in RVS 316?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hand ankerlier 2 vraagjes 28 dec 2012 11:46 #351416

Guia IV schreef :
Bedankt, ik weet nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken. Ik begrijp dat dit niet zo in de winkel te krijgen is in RVS 316?

nee, dat kun je vergeten, ik ben zelfs bang of een "doorsnee" metaal werkplaats met een niet cnc draaibank deze draad kan maken.

omdat de draad van je moer, gezien de staat van je spindel, nog goed blijkt te zijn zou ik een oplossing zoeken op basis van de bestaande moer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl