Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fully charged?

Fully charged? 13 jan 2013 13:37 #356845

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik heb mijn accu's half november van boord gehaald en volledig geladen.
Gisteren vond ik het tijd om bij te gaan laden. Mijn (druppel) lader zegt echter dat mijn startaccu nog helemaal vol is.

Mijn vraag is of dat inderdaad zo is, het lijkt mij sterk. Ik heb geen spanningsmeter, kan dus zelf niet meten.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 13:47 #356852

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Waarom niet? Als er geen verbruiker aanhangt en t ding is in goede conditie is er toch geen reden om terug te lopen?? MIjn oude Bosh heeft t tien jaar volgehouden enkel opladen door motortje en nooit loskoppelen....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 14:58 #356870

de zelfontlading van een goede accu is 1 a 2% per maand, dus je zal nu zo'n 3% capaciteit hebben ingeleverd. Als hij helemaal vol was bij afkoppeling is hij nu 97% vol....

Overigens is dat afkoppelen en thuis opslaan nergens goed voor,
- het is werk
- ze zijn zwaar
- de beweging is vast niet goed voor de platen en de rommel onderin
- en ze worden er niet beter van want de zelfontlading gaat harder met hogere temp!

www.centurion-akku.nl/terminol...terminologie/z.htm&2

lekker warm thuis bewaren worden ze alleen maar sneller leeg van....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 jan 2013 14:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 15:09 #356874

Iedere accu of batterij heeft last van zelf ontlading 4% tot wel 20% per maand. Allemaal afhankelijk van de accu constructie, soort elektrolyt en ouderdom. Dat je batterij lader aangeeft dat hij vol is ook weer afhankelijk op welke spanningen deze schakelt. De accu kan nooit vol hebben gezeten maar de acculader zal in de onderhoud voltage zeker nog wat laden en accu wat verder opladen. Nu is trouwens het meten van de klemspanning helemaal niet interessant want een oude accu kan in rust, volgeladen gerust een mooie voltage geven. Als je een start accu hebt met "natte" platen, ofwel met vul dopjes erop zou ik een zuurweger gebruiken. De dichtheid van het elektrolyt zegt alles over de ladingstoestand. Je kan ook de accu even belasten en bekijken hoeveel de klemspanning inzakt en hersteld als je de belasting los neemt.

Maar zo je verhaal bekeken is je accu wel in goede conditie.

Maar het blijft altijd nog meten is weten en gissen is missen. Een goeie multimeter is een bijna onmisbaar stukje gereedschap aan boord, je kan daarmee zoveel ellende mee besparen of zelf dingen oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 15:56 #356890

de zelfontladingstabel uit het boek van Victron:




verdubbelt dus voor alle soorten accu's met 10 graden warmer....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 16:10 #356895

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
ik meende gehoord te hebben dat je accu's het beste vorstvrij kan bewaren. Dus wel uit de boot, maar niet in een verwarmde ruimte.

klopt dat niet? dan laat ik ze vanaf nu ook lekker zitten.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 13 jan 2013 16:11 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 16:18 #356901

vorstvrij is alleen nodig als ze water bevatten ipv zuur... dus als ze helemaal leeg zijn....
een goed geladen accu kan prima tegen vorst.
het vriespunt van zwavelzuur hangt af van de dichtheid (dus de lading) maar min 15 a min 20 is voor eel volle accu geen probleem.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 16:48 #356918

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Als een accu niet tegen vorst kan, waarom blijft de auto accu er dan wel in de auto zitten? Ze kunnen er dus wel tegen, maar alleen, zoals eerder gezegd, goed volgeladen. Geen verbruik alleen zelf ontlading.
Heb je een accu met vuldoppen, schaf dan een zuurweger aan. Altijd handig om te meten als je twijfel hebt over de toestand van de accu.
Een redelijk betrouwbare multimeter zijn overal tekoop, zeker aanschaffen, het geeft je snel inzicht waar een probleem zit bij storingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fully charged? 13 jan 2013 18:22 #356965

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een accu kan je inderdaad beter koel bewaren omdat je dan minder zelfontlading hebt maar zonder bijladen is het wel wijs om hem vorstvrij te bewaren. Dit omdat je toch zelfontlading hebt en een ontladen accu bij vorst stuk kan gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl