In een ander onderwerp ( Dieseltank dilemma ) werd er een afdwaling gestart over dieselvervuiling en daarin kwam er melding van een firma die een DE-BUG magneetfilter aanprees om algen en bacteriegroei in te perken, of de gevolgen hiervan te verhelpen.
Ik betwijfel sterk dat algen en bacterien last hebben van magneten, en vermoed dat dit eigenlijk oplichterij is.
Alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden op het internet is aan de ene kant : Het werkt perfect ( van de verkopers )
en Er is geen effect of weet niet (aan de kant van de gebruikers)
Ook proeven en wetenschappelijke testen geven geen of onduidelijke resultaten.
Om te vermijden dan we ondeugdelijke of niet werkende DURE producten zouden kopen, zou ik graag te weten komen of er iemand hier ervaring met deze filters heeft, en een verklaring kan geven voor hun werking.
CeesS schreef :
Ik ben uiterst sceptisch voor wat betreft de werking van magneetfilters, maar voor de goede orde zal ik even advocaat van de duivel spelen : de geclaimde werking zou berusten op de snelle verplaatsing van brandstof door een sterk magnetisch veld. Daardoor zou de celwand van daarin aanwezige micro-organismen scheuren. Dus simpel een magneet in diesel hangen werkt zeker niet. De geclaimde werking van magneetfilters is ook het belangrijkste nadeel : bij stilstand werken ze dus niet.
Er kwam ook een opmerking voorbij waar biocide als 'gif' werd betiteld. Gif is hier wel heel kort door de bocht. De meeste werkzame toevoegingen hebben niets met gif in traditionele zin te maken. Het zijn voor het grootste deel koolwaterstoffen verwant aan diesel, soms met formaline-achtige toevoegingen die gezamenlijk een dodelijk effect op micro-organismen hebben.
Overigens is het micro-organisme waar we de meeste last van hebben een schimmel. De veel voorkomende zwarte slierten zijn in feite het mycelium van de schimmel Hormoconis resinae, kijk eens op Google onder 'hormoconis resinae in diesel' !
Bedankt, dit helpt en maakt een en ander duidelijker.
Ik ga hierover toch een andere onderwerp aanmaken, want dit is wel interessant maar hoort toch niet thuis onder Dieseltank dilemma.
(Ja ik weet het heb zelf mee deze aftakking veroorzaakt. )
Dit onderwerp dus.
Ik heb volgende vragen:
Maakt het materiaal van de tank zelf een verschil?
(Ik heb een RVS tank ) Bij mij komt er geen licht in de tank, In kunststoftanks kan misschien wel licht binnendringen.
Wat voor producten werken wel ?
Welke niet ?
Ervaringen met deze DE-BUG filters.
Zogezegde werking van deze DE-BUG filters .
Wat kunnen we doen met aangetaste of vervuilde Diesel?