Sunday schreef :
Dus eigenlijk zoek je een startaccu van 70A?
Lees en bestudeer
Hier eens daar worden mijn stokpaardjes beschreven: lithium. Je zou dan misschien toekunnen met een 40A als ik het zo eens lees. Kost 200 en weegt 9kg
Lithium is wel een heel interessante en aantrekkelijke optie, inderdaad waard om verder te onderzoeken. Zeker ook omdat hoge startstromen blijkbaar geen probleem zijn.
Deliefde schreef :
Als ik jou was zou ik nog een lichter type nemen. Qua gewicht zit je denk ik echt aan de onderkant (Noballast

)
Er treedt bij het indrukken van de bedieningsknop op het paneeltjes een enorme spanningsdip op die je niet moet onderschatten. Zelfs bij 5 seconden kan dit nog een dip veroorzaken naar tegen 10,5 Volt.
Als ik de info van de boegschroefleveranciers goed begrijp is het gewicht van de boot van ondergeschikt belang en gaat het vooral om de plaats van de schroef en de windvang van de boot. Wat dat laatste betreft, die is aanzienlijk mede door het grote dekoppervlak. Door het relatief lage gewicht krijgt de boot al driftend ook al snel een aardige gang
Dat van de spanningsval begrijp ik nog niet. Je hebt toch een aparte accu die de stroom verzorgd, los van de rest van het boordsysteem.
Nu ga ik even doordraven, zou je de gewenste capaciteit ook kunnen halveren met de plaatsing van een identieke hekschroef? (Sietse mag weer
Hebben jullie nou helemaal geen commentaar op mijn rekensommetje ? Is het zo simpel ? Waarom dan het advies van de ruim bemeten accu.
Nog een vraag: kun je 24V en 12V door elkaar heen gebruiken? Dus twee accus in serie voor de 24V boegschroef en de zelfde accus voor andere 12V toepassingen.
koko schreef :
Behalve dat het een fantastische ervaring was ging bij de eerste afvaart de boegschroef in storing. Het bleek dat de klep onvoldoende open was gegaan waardoor er onvoldoende water kon stromen en de beveiliging inschakelde. Oke, je kan zonder boegschroef, maar dan moet die klep wel weer dicht gaan, omdat anders de waterdruk te groot wordt op de scharnieren wanneer je echt aan het zeilen bent. (Nog los van de remmende werking of course).
Inderdaad, alles kan stuk, dus de mogelijkheid tot handbediening van de klep is een goed aandachtspunt