Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ophanging en lagering roer

Ophanging en lagering roer 28 jan 2013 12:38 #362165

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
De ophanging en lagering van vrij-/aanhangende roeren was me eigenlijk altijd een raadsel. Nu ik een los roer bekeken heb, krijg ik enig idee, maar kan nog wel wat toelichting gebruiken. Achtergrond is een mogelijke benutting van dit afgedankte roer. Maar dat terzijde.

Ik begrijp dat bij dit roer de verticale neerwaartse krachten opgevangen worden door een ’hang-’ring die op de schroefraad bovenaan de aluminium roerkoning wordt gedraaid.

Als het lukt, komen hier twee foto’s: een van de top van de roerkoning met bovenlager en ’hangring’ en een van de zelfde ring, bekeken van onderen, vermoed ik, want er is draai-slijtage te zien.
(Helaas.Voor foto's zie onderaan dit bericht)

Als ik naar de verhoudingen kijk, dan verbaas ik me, louter subjectief, dat zo’n kompleet en redelijk zwaar roer aan één ’zo’n lullig ringetje’ hangt, aan nog geen 20 schroefdraden.
Vraag 1. Misschien zijn er forumleden die me kunnen uitleggen, dat dit in beginsel toch een prima constructie is? Wat zijn de alternatieven?

De beheersing van de horizontale krachten gebeurt door twee lagers. Op de foto is het bovenlager te zien: een min-of-meer halve kunststofbol met in het midden een cilinder die om de roerkoning schuift. Die kunststof cilinderwand glijdt op en om de roerkoning (as), als het goed is. De bolle kant van de kunststof-bovenlagerbus wijst, als ik me niet vergis naar beneden. Het onderste lager ziet er eender uit, alleen wijst de bolle kant naar boven; deze staat niet op de foto.

Kennelijk passen die bolle delen in een holle tegenhanger; die laatste heb ik dus niet – ook niet gezien. Het onderste lager wordt met het holle-/bolle deel vermoedelijk in elkaar getrokken door het aandraaien van de bovengenoemde ring. Die ring rust waarschijnlijk op stevigheid in de omgeving van de bovenkant van de hennegatskoker. De hennegatskoker omsluit de roerkoning en houdt het water buiten de boot.

Hoe de holle/bolle delen van het bovenlager in elkaar worden gedrukt is me niet duidelijk geworden, als dat al gebeurt tenminste. Want het aluminium van de roerkoning in het onderlager is flink ingesleten, overigens wel scheef, terwijl het bovenlager in alle opzichten nog nieuw is; alleen op de bolle kant van de kunststof-bovenlagerbus is enige ’draaibeweging’ / gebruik te zien. Ter zijde: De kunststof is dus harder/slijtvaster dan het aluminium.

Vraag 2. a. Wordt zo’n bovenlager normaliter in elkaar gedrukt en hoe? Op de roerkoning kan ik niets vinden wat daar op wijst. B. Zijn die halve bollen veelvoorkomend of kan het anders, bijvoorbeeld in elkaar schuivende cilinders.

Vraag 3. Komt het meer voor dat dit soort lagers bestaan uit twee droge wrijfvlakken; dit lijkt me wat simplistisch. Het onderlager staat uiteraard in het water, maar kennelijk is dat niet voldoende. Ik heb al gezien dat Jefa vervangende lagerbussen levert mèt ’rollerbearings’.

Vraag 4. a. Genoemde ’hangring’ is aan een dwarse kant ingekeept. Waar kan dat voor gediend hebben? b. De roerkoning heeft onder het bovenlager twee gaatjes waar vermoedelijk de punt van een bout in gedraaid werd om iets te fixeren; het roerkwadrant? Als dat zo is, dan heb ik van die fixatie ook niet zo’n hoge pet op.

Tot slot: Het roer is afkomstig van een Bavaria 34. Graag geen discussie over dit specifieke merk, die heb ik al gezien, maar wel over de techniek van vrij-/aanhangende roeren en bijkomstigheden in het algemeen. Foto’s zijn te zien op dit adres: www.dropbox.com/sh/46rksql3e8d165v/-XNVkRCUIB

Alvast m’n dank voor alle informatie en toelichting die ’boven water’ komt.
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 12:49 door JoSam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ophanging en lagering roer 28 jan 2013 14:31 #362183

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 837
De constructie zoals je beschrijft en laat zien op de foto's is een vereenvoudigde, relatief goedkope uitvoering van zelfstellende roerlagers zoals door meer grote seriewerven wordt toegepast.

Het gaat inderdaad om pure glijlagers, verder geen rollerbearings aanwezig (en het is niet voor niets dat dit alsnog kan worden nageleverd, alhoevel het systeem bij regelmatig gebruik verder prima voldoet). De lagers willen nogal eens om de roerkoning gaan vastzitten, met name het onderste lager dat net op de waterlijn hangt en waar zich vuil en zout kunnen ophopen. Dit verklaart in combinatie met het relatief corrosiegevoelige aluminium en de veel hogere belasting van het onder- dan het bovenlager dan ook de mate van slijtage (daarbij kom je veel zwaardere slijtage gevallen tegen waarbij het aluminium door putcorrosie is aangetast).

Het hele roer hangt inderdaad aan de ring, maar is tevens geborgd door een mogelijk aanwezig helmstokbeslag (heeft bij dit roer niet gemonteerd gezeten) of het roerkwadrant (was bij dit roer wel aanwezig getuige de putten in de roerkoning. Gezien het opdrijvende vermogen van het roer dat onder water wordt gedompeld valt het met de krachten wel mee, en daarbij tellen niet alleen het aantal windingen maar ook de lengte van de windingen mee. Dat gaat niet zomaar kapot.

De hennegatskoker loopt niet door bij dit roer, aangezien het roerkwadrant dan niet gemonteerd kan worden. Hennegatskoker komt tot boven de waterlijn en zal daar zijn afgedicht met een rubber mof oid.

Waar de groef in de 'hangring' voor is weet ik niet. Mogelijk zat daar iets van een roerstandgever in geklemd, zodat je weet in welke richting het roer staat? Er zijn vast B34 eigenaren die dit herkennen.


Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ophanging en lagering roer 28 jan 2013 15:24 #362200

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
De ring waaraan je roer hangt is precies nog van redelijke afmetingen.
Ons roer hangt aan één kort boutje van M12...
(kan ook M14 zijn, maar in ieder geval niks spectaculairs!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ophanging en lagering roer 29 jan 2013 20:16 #362767

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Merci I&O. Hier steek ik weer mooi wat van op.
Jo
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 20:25 door JoSam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ophanging en lagering roer 29 jan 2013 21:02 #362800

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Olav schreef :
Waar de groef in de 'hangring' voor is weet ik niet. Mogelijk zat daar iets van een roerstandgever in geklemd, zodat je weet in welke richting het roer staat?
De groef is bedoeld om de ring te kunnen borgen. Voor dat doel worden met een boutje de delen boven en onder de groef onder spanning gezet, waardoor de ring niet meer kan draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ophanging en lagering roer 30 jan 2013 06:53 #362875

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 837
Kijk, dat verklaart een hoop. Eenvoudige, doeltreffende oplossing (die bij te strak aandraaien van de RVS schroef in het aluminium mogelijk wel wat andere probleemjes kan geven, zoals corrosie rodnom de schroef of beschadigde schroefdraad van de ring, maar met wat beleid komt het vast goed).

Dank voor de toelichting!

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl