erm schreef :
Ad, Rob,
Bedankt voor de snelle reacties. Wellicht gaat het om dat lekstroompje met daarbij nog de opmerking dat, indien de saildrive onvoldoende geïsoleerd is, de anode vd saildrive snel opgevreten wordt.
Vr, Gr, Roel
Tja , dat met die saildrives is helemaal zo'n discussie.
De vroegere saildrives ( in ieder geval de 110S die in grote getale nog altijd woren gebruikt terwijl ze al meer dan 30 jaar niet meer worden gemaakt ) waren helemaal niet geisoleerd van de motor en dus van de massa/minpool en daarbij was /is de anode echt niet eerder weg dan bij de modernere , geisloleerde, types.
Ik denk nog steeds dat de reden daarvan is dat tegenwoordig alle metalen delen aan boord met elkaar en met de massa moeten zijn verbonden volgens de CE normen ( geldt dus sinds 1998).
Gek genoeg is dat dus niet zo met de huidige saildrives!
Bij dat doorverbinden treedt bijv. het probleem op van corrosie door zwerfstroom via de aardaansluiting van de walstroom, iets wat vroeger vrijwel nooit optrad.
In ieder geval werkt de anode bij mijn 35 jaar oude 110S saildrive uitstekend (gaat ongeveer 2-3 jaar mee) en ook op mijn vorige boot zat die er al 30 jaar onder zonder corrosieverschijnselen.
Tot nu toe heeft nog niemand ( ook VP niet !) mij echt een sluitende verklaring kunnen geven voor de noodzaak van een geisoleerd opgestelde saildrive.
Maar goed , dat is allemaal een beetje off-topic.
Ad