Beste collega lapjes vaarders,
Het seizoen staat weer voor de deur, voor zover ze al niet een beetje over de drempel is geslopen.
Zoals eerder aangegeven bleek bij de tewaterlating van ons schip de Volvo Seal te lekken. Aan het einde van het afgelopen seizoen was een lichte lekkage waarneembaar. Dit had mij doen besluiten de volvo seal met het door volvo speciaal hiervoor ontwikkeld vet in te smeren. Meteen maar twee tubetjes gekocht.Dus nog 1,95 tube over...
In de volle overtuiging dat bij de tewaterlating de gland zou doen waarvoor de engineers van volvo het ding hadden ontworpen bleek het tegendeel. Het ding lekte als nooit te voren.
Goede raad is duur dus meteen een nieuwe seal besteld.
Hoe moeilijk kan het zijn om een Volvo Seal, welke bij mij bekend staat als het meest simpele en "doeltreffende" stukje as doorvoer van de huidige recreatie vaart, te vervangen?
De aanpak van de vervanging:
De boot in de kraan met de as doorvoer net boven de waterlijn.
Ik met mijn gereedschap en nieuwe volvo seal (geleverd met weer een tube volvo vet) aan boord.
Veel toegepast inzicht en enige krachtinspanning en dan voor de koffie klaar....
De werkelijkheid:
De boot in de kraan met de as net boven water.
Ik met mijn gereedschap en nieuwe volvo seal aan boord.
Veel toegepast inzicht en enige krachtinspanning en deceptie..
Als eerste de vier bouten en moeren los draaien welke de de flens aan het einde van de schroefas verbinden met de keerkoppeling. Dit onderdeel verloopt met enige krachtinspanning soepel.
Nu de flens van de schoefas afhalen. Met behulp van een spiegel komt een 24mm moer in het zicht welke de Flens op de as heeft geschoven en samen met een spi voor de borging zorg draagt. Deze moet los. Ondanks het vastzetten middels het vastzetten van een imbussleutel in een van de voer gaten van de flens (tegen het draaien) en mijn volle kracht op de dopsleutel geeft de moer geen enkel teken van leven. De rode loctite doet zijn werk. Warm stoken? Ik heb geen plaat bij me voor achter de as.. dus nee op een grotere ramp zit ik niet te wachten.
De boot draaien we met de schroef boven het vaste land. De schroef vast zetten met houten balken en weer naar binnen. Peppie peppie power... Na veel !@#$#$@$$%&^.... plop los.
Alleen nog even de flens eraf schuiven en de operatie is bijna klaar.... Dat even klinkt goed.
Ook hier is de afdeling wrijvings weerstand en al wat je nog meer kan verzinnen wat een oorzaak is van de reden dat de, van zijn borging verloste, flens geen kant op wil. Met een mokertje en stuk hard hout sla ik mij een paar kilo lichter. Het zweet druppelt. Het gaat echt niet... Wat een dag.
Goed ook hier is warmstoken met de voorliggende middelen geen optie. Een kleine poelie trekker van maximaal 15 cm. zou een uitkomst zijn. Onze Klaas blijkt er een te hebben
. De eerste keer knapt de poelie trekker er na vol te zijn ingedraaid vol van de poelie af KNAL.. Na een tweede poging zit er nog geen halve millimeter tot de aanslag van de poelie trekker. Het lijkt niks te worden ik draai de laaste halve millimeter weg. Pang... De poelietrekker en de flens vallen onder in de boot. Ik kijk vol ongeloof. Is de as gebroken?? Nee... Hij is gewoon los.
De nieuwe Volvo Seal plaatsen is kinder spel. De twee boutjes/moertjes losdraaien en er afschuiven. De nieuwe iets insmeren met volvovet en de bescherm huls plaatsen. Geheel op de aangewezen plaats monteren.
De flens met de spie herplaatsen. De borgmoer met bison 'loctite' (blauw) vast zetten. Ook hiervoor weer de schroef vastgezet tegen het meedraaien en het goed kracht kunnen zetten om de flens stevig op de as te schuiven/duwen.
De vier bouten en moeren vastzetten. De oranje huls uit de seal verwijderen en hop weer het water in. Even knijpen tot er water komt en dan proef varen. De motor snort en we maken een mooi tochtje.
Alles blijft zoals het hoort... droog!
Tip: een goede kleine poelietrekker is ideaal en 'noodzakelijk'.
Wanneer je kracht moet zetten en dit niet lukt vanwege de beperkte ruimte is het handig de schroef vast te zetten.
Voor een ieder met de zelfde 'uitdaging' Succes.
De Roomboot bemanning