Tijdens het zeilklaarmaken van mijn Loper afgelopen weekend een aantal scheurtjes ontdekt in de drie seizoenen terug vervangen polycarbonaat ruiten (Makrilon Lexan met UV werende coating).
De scheurtjes beginnen bij enkele schroefgaatjes en zijn plm 3 cm lang. Door eentje lekt het zelfs. Destijds heel voorzichtig bezig geweest (ivm eerdere soortgelijke ervaring): gaatjes zijn ruimer geboord dan schroeven, zeer ruim kit gebruikt en schroefjes (gevoelsmatig zeer licht) aangetrokken totdat kit er overal uit kwam zetten en plm 2 mm dikke naad over bleef.
Blijkbaar is dit toch te veel geweest ofwel de boot werkt dusdanig dat er toch een geconcentreerde kracht op de schroefjes is komen te staan waar lexaan niet tegen kan. Heb overigens vrij dunne plaat gebruikt, 4 mm. Vanwege kosten en mijn gedachte dat het buigen (lichte kromming in lengterichting) in iedergeval niet tot grote spanningen zou leiden.
Ben het nogal zat om wéér opnieuw te beginnen met onzeker resultaat en zoek een oplossing die een acceptable 10 jaar ofzo mee gaat. Wat zouden jullie doen?
- niet schroeven maar alleen verlijmen?
- dikker (5-6mm) materiaal gebruiken?
- gehard glas laten buigen en dit verlijmen? Kan dit overigens of moet dit persé in een profiel (lijkt me niet mooi), wordt sowiezo kostbaar denk ik maar is wel goed krasvast (vind lexan vrij waardeloos wat dat betreft)
- als ik ga voor alleen verlijmen: hoe geef ik dan de juiste druk en voorkom dat het geheel gaat verschuiven?
Iemand ervaringen/ideeën?
Bijgaande foto laat de lichte kromming en verhoudingen van de ruiten zien:
groeten Maarten