Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bilge, kiel, lood......

Bilge, kiel, lood...... 25 apr 2013 17:49 #391072

  • Keshew
  • Keshew's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Deze winter heb ik de huid doorvoeren van mijn schip vervangen. Toen de boot weer in het water lag heb ik om te controleren of er geen lekkages waren de kiel leeg gezogen, er kwamen een paar druppels water uit.

De bilge vloer zag er altijd al hobbel de bobbel uit en ik was nieuwgierig wat hieronder zat. Het laminaat was op sommige plekjes zeer slecht en kon het met de hand zo open trekken. Ik verwachte de kielbouten tegen te komen maar inplaats van dat lood broodjes en een heleboel zwarte drap.

De diepte van de ruimte waar de lood broodjes in liggen matcht met de vermoedelijke aanhechting van de uiteindelijke kiel. Op de foto zie je duidelijk dat de kiel uit twee delen bestaat. Op de foto is het schip kaal tot aan het laminaat.

Mijn vraag is waarom liggen die lood broodjes in deze ruimte en is dit echt wel nodig? En hoe ga ik dit oplossen, lood eruit, schoonmaken, waterdicht dichtlamineren? Iemand hier ervaring mee?

Het schip is een Phantom 32
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilge, kiel, lood...... 25 apr 2013 17:53 #391075

Het lijkt erop dat een vorige eigenaar extra ballast heeft willen toevoegen; kan me niet voorstellen dat het origineel zo bedoeld is. Ook de slordige "afwerking" duidt op een zelf-klus-project.

Deze extra ballast is natuurlijk minder effectief dan wanneer het in de kiel zelf verwerkt zou zijn omdat het relatief hoog geplaatst is (hoewel nog wel een flink stuk onder de waterlijn). Ander nadeel zou voor mij zijn dat de kielbouten niet meer te inspecteren zijn. Heeft je boot haar origineel getekende tuigplan nog of staat er een hogere mast op? Indien origineel dan zou ik een proberen hoe het zonder die extra ballast zeilt; scheelt ook waterverplaatsing dus weerstand...
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 17:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilge, kiel, lood...... 26 apr 2013 06:11 #391200

Of dat extra lood op de kiel "überhaupt" effectief is hangt ervan af.
Immers , er komt weliswaar gewicht bij ondr water maar het zwaartepunt van de ballast ( dus kiel én lood) ligt hoger dan alleen van de kiel.
En omdat de kiel waarschijnlijk van gietijzer is en dus een lager soortelijk gewicht heeft en ook nog eens smaller onderaan is is als bovenaan zou het me helemaal niet verwonderen als het effect van dat lood nihil is.
Het hangt er allemaal vanaf wat de ligging van het zwaartepunt van de totale boot ( dus romp plus kiel) is met en zonder dat lood .
Wan dat gewicht bepaalt , samen met de afstand tot het zwaartepunt van het verplaatste water ( = drukkingspunt) het oprichtend moment.
Zie bijv:
nl.wikipedia.org/wiki/Drukkingspunt
Met een beetje meten en kennis van het gewicht van de boot kun je trouwens het effect van dat lood op de ligging van het scheepszwaartepunt wel ongeveer berekenen.
En dat effect moet uiteraard positief zijn ofwel , de afstand moet met lood groter zijn.
Als je al wat aan de stabiliteit van die boot wilt doen kun je beter het lood eruit halen en er een bulb ( of twee halve bulbs) van laten gieten die je dan onderaan de kiel vastbout.
Ad
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 06:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilge, kiel, lood...... 27 apr 2013 16:42 #391515

  • Keshew
  • Keshew's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Het tuigplan is inderdaad niet meer zo als origineel en dit zou dus ook de reden van dat lood kunnen zijn. Het lood zou ik inderdaad kunnen laten smelten in de vorm van een bulb maar om zomaar zo'n 1000 kg aan gewicht aan de kiel te hangen vind ik riskant. Het lijkt me dat de extra krachten die op de kiel en dus ook de romp komen te staan voor problemen kunnen zorgen. In het najaar haal ik het lood eruit (zal een leuk klusje worden) en ga een proef vaartje maken. De boot is nu zeer stabiel, hopelijk zonder dat extra lood ook. En zo niet dan schoonmaken en terug plaatsen en op een professionele manier dicht maken. De kiel hangt nu ook al 30 jaar aan de boot en verwacht dat na een controle van de kielbouten deze nog wel 30 jaar blijft hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilge, kiel, lood...... 28 apr 2013 09:56 #391651

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
"professioneel" dichtzetten zou ik denk ik niet doen. Laat de broodjes gewoon (schoongemaakt) liggen, desnoods een verwijderbaar plankje erop, dan kan je altijd nog bij de kielbouten, mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn.

Mocht je toch e.e.a. definitief weg willen werken, dan kan je e.e.a afgieten met epoxyhars. In dat geval neem je maar eens contact op, ik heb meestal nog wel wat overjarig spul staan, met extreem lange uithardingstijd (weinig tot geen warmteontwikkeling)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl