Of dat extra lood
op de kiel "überhaupt" effectief is hangt ervan af.
Immers , er komt weliswaar gewicht bij ondr water maar het zwaartepunt van de ballast ( dus kiel én lood) ligt hoger dan alleen van de kiel.
En omdat de kiel waarschijnlijk van gietijzer is en dus een lager soortelijk gewicht heeft en ook nog eens smaller onderaan is is als bovenaan zou het me helemaal niet verwonderen als het effect van dat lood nihil is.
Het hangt er allemaal vanaf wat de ligging van het zwaartepunt van de
totale boot ( dus romp plus kiel) is met en zonder dat lood .
Wan dat gewicht bepaalt , samen met de afstand tot het zwaartepunt van het verplaatste water ( = drukkingspunt) het oprichtend moment.
Zie bijv:
nl.wikipedia.org/wiki/Drukkingspunt
Met een beetje meten en kennis van het gewicht van de boot kun je trouwens het effect van dat lood op de ligging van het scheepszwaartepunt wel ongeveer berekenen.
En dat effect moet uiteraard positief zijn ofwel , de afstand moet met lood groter zijn.
Als je al wat aan de stabiliteit van die boot wilt doen kun je beter het lood eruit halen en er een bulb ( of twee halve bulbs) van laten gieten die je dan onderaan de kiel vastbout.
Ad