Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roer bavaria 40

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 11:47 #392528

ilCigno schreef :
Het gewicht van een roer zit voor 70-80% in de roerkoning, tenzij die van Alu of carbon is uiteraard. Een hol en droog roerblad heeft een opwaardse kracht, maar de resultante zeker niet.
Mijn roer heeft "ijs rating", is helemaal van staal en heeft een niet verjongde roerkoning die doorloopt tot het dek, deze blijft echter wel drijven als ik deze in het water gooi. Een polyester roer met een mooi verjongde roerkoning zou dus zeker wel kunnen drijven.

Terug naar het probleem van de topic starter:
Je zou ook kunnen kijken of de lagers wel schoon zijn. Ik heb zelf nog wel eens last van mossel groei en die zorgen er ook voor dat het roer heel zwaar draaid.
Een andere mogelijkheid is dat je nylon lagers hebt ipv Delrin, die zetten uit onderwater en klemmen dus de roerkoning vast. Het lager eruit pakken, en een beetje laten afdraaien zal het probleem dan zeker verhelpen. Als de boot dan te water gaat na een lange periode op de wal, zal je de eerste paardagen wat lekkage hebben als het lager onderwater zit, maar dat gaat vanzelf weer over als het lager opzweld zodra het weer nat word.

Voordat je een hoop geld gaat investeren in dure lagers zou ik eerst eens kijken wat je er nu in hebt, en of die wel de jusite diameter hebben. Ik vermoed namelijk van niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 14:06 #392548

De boot gaat over 2 weken uit het water, het beste lijkt me om de lagers te vervangen voor naaldlagers, dit kost wat maar dan ben ik wel van het probleem af.

De boot ligt constant in het zoute water hierdoor zou alles weer snel bij af kunnen zijn. De boot uit het water halen is bijna net zo duur als nieuwe lagees van Jefa. Beter in één keer goed dan straks de boot weer uit het water.

Dank iedereen voor de informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 14:21 #392551

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Bedenk wel dat de buitendiameter van naaldlagers vaak een stuk groter zijn dan bij gewone glijlagers. Dan KAN het wel eens een hele operatie worden om de hennegatskoker aan te passen, afhankelijk van hoe de boel geconstrueerd is. Zie ook de site van Jefa voor wat montage voorbeelden. Bij mij heb ik dus maar gewoon weer voor POM (delrin) glijlagers gekozen, die Jefa naald lagers voor 50mm as waren nog breder dan mijn kielbalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 14:47 #392555

Philip schreef :
Bij mij heb ik dus maar gewoon weer voor POM (delrin) glijlagers gekozen, die Jefa naald lagers voor 50mm as waren nog breder dan mijn kielbalk.
Dat is ook een van de redenen dat ik zelf voor glijlagers heb gekozen. Ik kan niet zeggen dat naald lagers nu echt zoveel lichter lopen aan de hand van een aantal praktijk voorbeelden.
De rotatie snelheid van een roerkoning is gewoon te klein om er echt voordeel van te krijgen.

POM (Delrin) zet nagenoeg niet uit als het nat word, maar kost aanziendelijk meer dan Nylon, en kost waarschijnlijk hetzelfde als naaldlagers als je de kosten van het draaien ook mee rekend. Er zijn een aantal werven die bezuinigen op materiaal kosten waarbij dit soort dingen optreden. Of dat in dit geval ook gedaan is weet ik niet. Maar ik zou denk ik niet de hele boel grandioos gaan breken en weer opbouwen om er perse een naaldlager in te kunnen zetten
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 14:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 15:02 #392558

Naaldlagers van Jefa is een standaard oplossing voor het probleem van te zwaar lopen van het roer bij een Bavaria. Je hoeft ook niets te veranderen aan de lager opname in de hennegatskoker. Veel Bavaria eigenaren in verschillende maat boten zijn er reeds gelukkig mee.
gr,
Ger
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 15:03 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 15:39 #392570

Vaak zit boven in de roerkoning een gat met draad voor de borgbout van een (nood)helmstok. Als dit aanwezig is dan kan je daar een oogbout indraaien en daar vervolgens je kraanlijn of grootzeilval aan bevestigen. Het roer kan je dan met de val gecontroleerd laten zakken. Ook voor het weer terugplaatsen kan je hiermee het grootste deel van het gewicht opvangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 16:08 #392581

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Erikdejong schreef :
Dat is ook een van de redenen dat ik zelf voor glijlagers heb gekozen. Ik kan niet zeggen dat naald lagers nu echt zoveel lichter lopen aan de hand van een aantal praktijk voorbeelden.
De rotatie snelheid van een roerkoning is gewoon te klein om er echt voordeel van te krijgen.
ja mijn roer draait ook nog behoorlijk licht (helmstok, 34ft boot) dus ik zie ook niet echt de noodzaak voor dure lagers en flinke verbouwingen.
POM (Delrin) zet nagenoeg niet uit als het nat word, maar kost aanziendelijk meer dan Nylon, en kost waarschijnlijk hetzelfde als naaldlagers als je de kosten van het draaien ook mee rekend. Er zijn een aantal werven die bezuinigen op materiaal kosten waarbij dit soort dingen optreden.
Zou materiaal kosten echt een reden zijn? Ik bedoel, mijn stukje POM voor beneden lager (80x150mm) kostte me 30 euro... Het draaien kan het verschil ook niet echt maken, nylon moet immers net zo goed gedraait worden.
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 16:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 16:19 #392584

philip, daar kun jij het antwoord op geven, het gaat niet om een lager in een boot, nee om tig.

ik ben ooit als jonge student in een opel fabriek geweest. daar stelde ik de vraag waarom voor een zekere bout geen verzinkte maar een gewone zwarte die dus ging roesten gebruikt werd.
de duitse ingenieur zei zonder te blozen: er zitten er tien per auto, ze kosten per stuk 5 cent meer, dat is 50 cent per auto, we maken er 100.000 per jaar dus reken maar uit. en zo zaten er waarschijnlijk wel meer dingen in.

als een onderdeel maar de uiterste garantie datum haalt is het voor de fabrikant genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 16:33 #392590

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Nylon neemt te veel vocht op en gevolg is uit zetten.
Delrin is minder slijtvast als nylon.

Dit is waarschijnlijk de uitkomst voor glij lagers.

Arnite ofwel PETP (Polyetheenterephtalaat) is minder bekend dan POM en Nylon
maar kan de uitkomst zijn voor toepassingen waarin zowel POM als Nylon tekort schieten.
Arnite heeft namelijk de goede eigenschappen van POM en Nylon in zich gecombineerd.
Zo heeft het materiaal de hardheid en slijtvastheid van Nylon en neemt het nog weer minder
vocht op uit zijn omgeving dan POM waardoor het verwerkt kan worden tot precisieonderdelen.
Let wel: precisieonderdelen voor zwaar dynamische belasting.

Eigenschappen:
-hard, stijf materiaal met hoge drukvastheid
-oppervlak heeft goede glijeigenschappen
-hoge chemische bestendigheid tegen veel agressieve stoffen
-goede elektrisch isolerende eigenschappen.
-goed te boren, frezen en draaien
-inzake kerfslaggevoeligheid scoort Arnite minder goed an Nylon en POM.

Toepassingen:
-precisieonderdelen voor zwaar dynamische belasting
-pompplunjers
-tandwielen
-isolatiedelen voor de elektrotechniek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 16:37 #392591

Klopt wel Dehler, maar toch is POM/Delrin, meer dan slijt vast genoeg voor dit doel, deze lagers overleven in de praktijk iedere zeilboot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 01 mei 2013 16:42 #392593

Vanwege de kerfslagwaarde is UHMWPE nog beter, dus zeer taai lager materiaal. Dit materiaal heeft ook nog eens zeer goede noodloop eigenschappen (voelt vettig aan). Het wordt o.a. gebruikt voor slijtplaten onder ketting transporteurs. Het neemt ook 0% water op.
Maar ik raad de TS aan om toch gewoon de Jefa oplossing te nemen vanwege de goede referenties. Ik begrijp dat hij dit ook gaat doen
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 02 mei 2013 09:01 #392735

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Laten we dat materiaal nu al volop op onze bootjes gebruiken, maar dan in het lopend want, we noemen het dan meestal Dyneema of Spectra ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer bavaria 40 02 mei 2013 16:03 #392818

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Azijn in je hennegatskoker kieperen. Lost aanslag op, roer draait weer soepeltjes.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl