Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: slecht sturen aanhangend roer

Re: slecht sturen aanhangend roer 10 mei 2013 15:57 #395278

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
JRomkes schreef :
Ik zal wanneer ik de kans krijg wel even plaatjes schieten van de originele reddingssloep, en dan vooral het roer natuurlijk (als die nog niet in het water ligt)
Dat roer is trouwens gebouwd uit 2 schalen die op elkaar gelijmd zijn, de flensrand loopt helemaal rondom het roer. Ik weet vrijwel zeker dat dat roer origineel was, omdat de gelcoat precies overeenkwam met dat van de romp.
Ik denk dat stormer de constructie wat goedkoper/sneller te produceren heeft willen maken.
een foto is altijd welkom
ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat probleem zich alleen voor doet bij de eerste stormer sloepen bj 2005/2006 de stormer sloep van vandaag de dag heeft juist 1 van de kleinste draaicirkels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 10 mei 2013 17:01 #395292

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 11 mei 2013 06:40 #395407

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
henkvd schreef : de winterstalling van stormer met de aangepaste model stormer sloepen vanaf 2006/2007
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 11 mei 2013 06:44 #395408

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Op de foto ze je duidelijk dat de roer en schroefplaatsing is aangepast, de schroef zit meer naar voren en het hele achterschip is aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 11 mei 2013 06:45 #395409

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
zeekraal schreef :
Je hebt de oplossing in je eerste post al zelf gegeven. Een verticale plaat,
aan beide kanten, op zodanige afstand van het roerblad dat die het schroefwater wel pakt. Die bladen kun je ook nog voor het roerblad uit laten steken zonder dat ze bij sterke roeruitslag de schroef raken.
maar zal het niet zwaar gaan sturen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 11 mei 2013 14:01 #395474

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
joop73 schreef :
zeekraal schreef :
Je hebt de oplossing in je eerste post al zelf gegeven. Een verticale plaat,
aan beide kanten, op zodanige afstand van het roerblad dat die het schroefwater wel pakt. Die bladen kun je ook nog voor het roerblad uit laten steken zonder dat ze bij sterke roeruitslag de schroef raken.
maar zal het niet zwaar gaan sturen ?


Dat verwacht ik eigenlijk niet omdat er in het hele “krachtenspel” niets veranderd. Sterker nog, doordat de platen als balansdeel werken zou je het tegendeel kunnen verwachten.
De afstand dat de platen voor het roer uit kunnen steken is afhankelijk van hoever je ze van het roer af monteert. Je kunt daar mee spelen. Als je een afstand neemt van een halve schroefdiameter kunnen ze er ook een halve schroefdiameter voor steken. Mocht’ie over gebalanceerd zijn, weet je dat je op de goede weg bent. :laugh:

Toch is het verstandig deze oplossing min of meer als experiment te beschouwen en het in eerste instantie ook zo uit te voeren. Een paar platen en wat bouten kosten weinig en als je de bevestiging zodanig maakt dat een definitieve versie geen andere bevestiging behoeft of verstelbaar is, is er nauwelijks beschadiging en niets verloren.
Maar de eigenlijke oplossing is wat er op de foto’s van Henkvd is te zien hoewel ze daar toch een (klein) kansje hebben gemist.
Als ze de schroef nog iets verder naar voren zouden hebben gezet hadden ze het roer ook nog met een klein balans deel kunnen uitvoeren.
Dat dit niet is gebeurd zou wel eens aan de rompvorm kunnen liggen. Je ziet dat, om de schroef naar voren te brengen, ze die ook hebben laten zakken om te voorkomen dat de schroef in de romp terecht komt. Die hak (?) van een cm of 8 (?) zit er bij jouw niet aan.
Nog verder naar voren betekent nog dieper.

Een beetje op rij zettend zijn er de volgende mogelijkheden die ik maar even in volgorde van bewerkelijkheid noem.
-Het roer van platen voorzien waarbij als het resultaat tegenvalt er niks verloren is als je een andere oplossing kiest. Daarbij de uitvoering zodanig maken dat er verstel mogelijkheden in zitten, zowel in lengte als in breedte,om de ideale plaats proefondervindelijk te bepalen.
-De roerkoning naar achteren brengen en het roer verbouwen (eventueel met balans deel).
-De constructie van de foto’s uitvoeren waarbij je behalve de scheg verwijderen ook de motor en schroefaskoker onder een grotere hoek zal moeten zetten.
-De schroef naar voren in de lijn zoals die nu staat. Betekent dat je hoogstwaarschijnlijk de rompvorm van het achterschip moet aanpassen maar je motor kan dan waarschijnlijk blijven staan.

Kortom; je bent weer even van de straat.

P.S. Ik vergat er nog één n.l. iemand opzoeken die dit probleem al laaang heeft opgelost.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 11 mei 2013 14:03 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 12 mei 2013 06:55 #395610

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
bedankt voor uw uitleg ga eerst de 1ste oplossing proberen en kan van de winter de hak wel eens gaan aanpassen wil nu eerst even varen na een half jaar schuren plamuren enz enzzeekraal schreef :
joop73 schreef :
zeekraal schreef :
Je hebt de oplossing in je eerste post al zelf gegeven. Een verticale plaat,
aan beide kanten, op zodanige afstand van het roerblad dat die het schroefwater wel pakt. Die bladen kun je ook nog voor het roerblad uit laten steken zonder dat ze bij sterke roeruitslag de schroef raken.
maar zal het niet zwaar gaan sturen ?


Dat verwacht ik eigenlijk niet omdat er in het hele “krachtenspel” niets veranderd. Sterker nog, doordat de platen als balansdeel werken zou je het tegendeel kunnen verwachten.
De afstand dat de platen voor het roer uit kunnen steken is afhankelijk van hoever je ze van het roer af monteert. Je kunt daar mee spelen. Als je een afstand neemt van een halve schroefdiameter kunnen ze er ook een halve schroefdiameter voor steken. Mocht’ie over gebalanceerd zijn, weet je dat je op de goede weg bent. :laugh:

Toch is het verstandig deze oplossing min of meer als experiment te beschouwen en het in eerste instantie ook zo uit te voeren. Een paar platen en wat bouten kosten weinig en als je de bevestiging zodanig maakt dat een definitieve versie geen andere bevestiging behoeft of verstelbaar is, is er nauwelijks beschadiging en niets verloren.
Maar de eigenlijke oplossing is wat er op de foto’s van Henkvd is te zien hoewel ze daar toch een (klein) kansje hebben gemist.
Als ze de schroef nog iets verder naar voren zouden hebben gezet hadden ze het roer ook nog met een klein balans deel kunnen uitvoeren.
Dat dit niet is gebeurd zou wel eens aan de rompvorm kunnen liggen. Je ziet dat, om de schroef naar voren te brengen, ze die ook hebben laten zakken om te voorkomen dat de schroef in de romp terecht komt. Die hak (?) van een cm of 8 (?) zit er bij jouw niet aan.
Nog verder naar voren betekent nog dieper.

Een beetje op rij zettend zijn er de volgende mogelijkheden die ik maar even in volgorde van bewerkelijkheid noem.
-Het roer van platen voorzien waarbij als het resultaat tegenvalt er niks verloren is als je een andere oplossing kiest. Daarbij de uitvoering zodanig maken dat er verstel mogelijkheden in zitten, zowel in lengte als in breedte,om de ideale plaats proefondervindelijk te bepalen.
-De roerkoning naar achteren brengen en het roer verbouwen (eventueel met balans deel).
-De constructie van de foto’s uitvoeren waarbij je behalve de scheg verwijderen ook de motor en schroefaskoker onder een grotere hoek zal moeten zetten.
-De schroef naar voren in de lijn zoals die nu staat. Betekent dat je hoogstwaarschijnlijk de rompvorm van het achterschip moet aanpassen maar je motor kan dan waarschijnlijk blijven staan.

Kortom; je bent weer even van de straat.

P.S. Ik vergat er nog één n.l. iemand opzoeken die dit probleem al laaang heeft opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 27 juni 2013 17:47 #411161

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Opgelost 2 extra roer plaatjes op het roer gemonteerd hij stuurt nu prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 27 juni 2013 19:12 #411229

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Foto?
voor het welzijn van de wereld.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht sturen aanhangend roer 27 juni 2013 19:17 #411234

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
komt er aan maar ga eerst het patent er op aan vragen haahah foto zal ik morgen plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl