joop73 schreef :
zeekraal schreef :
Je hebt de oplossing in je eerste post al zelf gegeven. Een verticale plaat,
aan beide kanten, op zodanige afstand van het roerblad dat die het schroefwater wel pakt. Die bladen kun je ook nog voor het roerblad uit laten steken zonder dat ze bij sterke roeruitslag de schroef raken.
maar zal het niet zwaar gaan sturen ?
Dat verwacht ik eigenlijk niet omdat er in het hele “krachtenspel” niets veranderd. Sterker nog, doordat de platen als balansdeel werken zou je het tegendeel kunnen verwachten.
De afstand dat de platen voor het roer uit kunnen steken is afhankelijk van hoever je ze van het roer af monteert. Je kunt daar mee spelen. Als je een afstand neemt van een halve schroefdiameter kunnen ze er ook een halve schroefdiameter voor steken. Mocht’ie over gebalanceerd zijn, weet je dat je op de goede weg bent.
Toch is het verstandig deze oplossing min of meer als experiment te beschouwen en het in eerste instantie ook zo uit te voeren. Een paar platen en wat bouten kosten weinig en als je de bevestiging zodanig maakt dat een definitieve versie geen andere bevestiging behoeft of verstelbaar is, is er nauwelijks beschadiging en niets verloren.
Maar de eigenlijke oplossing is wat er op de foto’s van Henkvd is te zien hoewel ze daar toch een (klein) kansje hebben gemist.
Als ze de schroef nog iets verder naar voren zouden hebben gezet hadden ze het roer ook nog met een klein balans deel kunnen uitvoeren.
Dat dit niet is gebeurd zou wel eens aan de rompvorm kunnen liggen. Je ziet dat, om de schroef naar voren te brengen, ze die ook hebben laten zakken om te voorkomen dat de schroef in de romp terecht komt. Die hak (?) van een cm of 8 (?) zit er bij jouw niet aan.
Nog verder naar voren betekent nog dieper.
Een beetje op rij zettend zijn er de volgende mogelijkheden die ik maar even in volgorde van bewerkelijkheid noem.
-Het roer van platen voorzien waarbij als het resultaat tegenvalt er niks verloren is als je een andere oplossing kiest. Daarbij de uitvoering zodanig maken dat er verstel mogelijkheden in zitten, zowel in lengte als in breedte,om de ideale plaats proefondervindelijk te bepalen.
-De roerkoning naar achteren brengen en het roer verbouwen (eventueel met balans deel).
-De constructie van de foto’s uitvoeren waarbij je behalve de scheg verwijderen ook de motor en schroefaskoker onder een grotere hoek zal moeten zetten.
-De schroef naar voren in de lijn zoals die nu staat. Betekent dat je hoogstwaarschijnlijk de rompvorm van het achterschip moet aanpassen maar je motor kan dan waarschijnlijk blijven staan.
Kortom; je bent weer even van de straat.
P.S. Ik vergat er nog één n.l. iemand opzoeken die dit probleem al laaang heeft opgelost.