Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: bevestigingsmateriaal aluminium bootje

bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 07:50 #397586

  • busterL
  • busterL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Goedemorgen forum lezers,

Voelt als een stomme vraag op een zeilersforum
maar ga hem toch stellen want ik heb weinig verstand van zaken.

betreft een aluminium bootje dubbelwandig.
Ik wil graag wat kikkers,dollen enz bevestigen maar weet niet met welk materiaal ivm dubbelwandig en aluminium.
zoek dus naar bevestigingsmateriaal geschikt voor aluminium, die de dunne dubbelwand waterdicht houdt.

tja, al vragende leert men.
kom er op internet niet achter.

groetjes Mariette
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 07:57 door busterL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 07:56 #397587

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is dit niet te gebruiken?. www.dejond.com/nl/fastblindklink.htm
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 08:10 #397589

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
araldite, plexus, loctite, scott bader, leveren allemaal een oersterk bevestigingproduct :) MMA lijm!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 08:12 #397590

  • busterL
  • busterL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
ha, een blindklinkmoer, wat een oplossing.
was ik echt niet tegen gekomen in mijn zoektocht, dank.
Maar euh heb ik dan niet een speciale blindklink tang-boor nodig.
en zijn de moeren niet te groot voor een gaatje om een kikkertje te bevestigen?
Kan ik het materiaal ook in rvc 316 gebruiken ivm corrosie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 08:22 #397591

  • busterL
  • busterL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
ha, lijm. Ook niet aan gedacht.
ziet er goed uit in combi met aluminium maaar euh denk je dat het gaat houden als ik met mijn gewicht via het touwladdertje het bootje in wilt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 08:42 #397593

busterL schreef :
en zijn de moeren niet te groot voor een gaatje om een kikkertje te bevestigen?
Kan ik het materiaal ook in rvc 316 gebruiken ivm corrosie?

Blindklinkmeoeren heb je al vanaf M3 hoor.
Maar je kunt ook monel popnagels gebruiken . Die zijn net zo sterk als rvs maar hebben niet het bekende galvanische corrosierisico.
Die worden ook bij aluminium masten gebruikt.
Rvs kan wel maar dan moet je het wel zeer zorgvuldig goed isoleren van het aluminium met bijv. Duralac of gewoon met siliconenkit wat ook best goed gaat.
Bij grotere rvs dingen kun je er ook een stevig soort doorzichtig plakband tussen plakken.
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 09:18 #397598

  • busterL
  • busterL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
ha, ben me nu aan het verdiepen in de lijm araldite,blindklinkmoeren/popnagels en soorten bijnodigde tangen.
En de kosten. Ga gezien advies toch voor aluminium materiaal.
www.rivet-expert.com/materialen
Dank voor jullie advies.
Heb nu wel thuis een discussie, qua sterkte kracht, over wat te doen en kosten van kopen tangen enz.

Dus nog een vraagje:
Lijm, geen gaten, makkelijk maar ik vraag me af hoe sterk het is.
hebben jullie ervaring? b.v. gewicht van 73 kilo eraan?

Groeten Mariette
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 09:30 #397601

busterL schreef :
ha, ben me nu aan het verdiepen in de lijm araldite,blindklinkmoeren/popnagels en soorten bijnodigde tangen.
En de kosten. Ga gezien advies toch voor aluminium materiaal.
www.rivet-expert.com/materialen
Dank voor jullie advies.
Heb nu wel thuis een discussie, qua sterkte kracht, over wat te doen en kosten van kopen tangen enz.

Dus nog een vraagje:
Lijm, geen gaten, makkelijk maar ik vraag me af hoe sterk het is.
hebben jullie ervaring? b.v. gewicht van 73 kilo eraan?

Groeten Mariette

Ha, de meeste vliegtuigen worden tegenwoordig gelijmd hoor.
Alleen , die kwaliteit koop je niet in de bouwmarkt.
Lijmen bijv. met epoxy ( Araldite bijv. is een heel oud merk epoxy lijm) van aluminium is heel sterk alleen daarbij moet je wel heel goed de juiste omstandigheden en voorwaarden weten en ook toepassen.
Voor kleine dingetjes geen probleem maar als het echt goed vast moet zitten zoals een kikker voor landvasten niet echt aan te bevelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 09:41 #397605

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
als je lijmt kun je de boot waarschijnlijk uit elkaar trekken voor de verbinding het begeeft. 10*10 cm, 100 cm3, kan tonnen aan gewicht houden. het enige nadeel van lijm is dat je oppervlakte nodig hebt, en een goede manier om de kracht over te brengen. MMA lijm is een vrij simpele lijm. Goed schuren en zeker goed ontvetten bij aluminium, en een goede temperatuur is wat je in acht moet nemen. Verder geen nadelen van gaatjes boren, verschillend gereedschap nodig, geen hitte ontwikkeling van lassen e.d.
Forumlid Herman kan je er waarschijnlijk meer over vertellen. Die verkoopt dat spul. Ik heb er enkel wat auto's en boten mee in elkaar gelijmd ;)
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 09:43 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 10:56 #397612

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
busterL schreef :
en zijn de moeren niet te groot voor een gaatje om een kikkertje te bevestigen?
Kan ik het materiaal ook in rvc 316 gebruiken ivm corrosie?

Blindklinkmeoeren heb je al vanaf M3 hoor.
Maar je kunt ook monel popnagels gebruiken . Die zijn net zo sterk als rvs maar hebben niet het bekende galvanische corrosierisico.
Die worden ook bij aluminium masten gebruikt.
Rvs kan wel maar dan moet je het wel zeer zorgvuldig goed isoleren van het aluminium met bijv. Duralac of gewoon met siliconenkit wat ook best goed gaat.
Bij grotere rvs dingen kun je er ook een stevig soort doorzichtig plakband tussen plakken.
Ad
Of een op maat gesneden rubberen pakking ertussen maken kan ook.
Met kit heb je gauw het risico dat de kit ertussenuit kruipt bij het monteren, niet fraai, moet je allemaal weer schoonmaken.


BTW: Weet iemand hier misschien ook of RVS en gewoon staal samen gaan.?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 11:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 11:00 #397613

  • busterL
  • busterL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
thanks,
net prive berichtje naar herman, hoop de juiste, gestuurd met vraag om handleiding MMA lijm plexus en voorwaarden van aanbrengen omdat bootje nu in water ligt, invloed temp/vochtigheid?.
artikel gelezen:http://www.alurvs.nl/aluminium/artikelen/690/

is dat wat vast zit, gezien jou vermelde kracht explosie, nooit meer los te krijgen?, of wel?
discussie neigt naar toch lijmen.

groetjes Mariette
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 11:06 #397616

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En mocht je het goedkoop en simpel willen houden dan kan je ook nog van die zwarte plastic kikkers kopen bij de watersportwinkel, een stuk goedkoper.
Maar je wilt vast mooie glimmende rvs bolders.....

Verder: ik zou gewoon met aluminium blindklinkmoeren gaan werken ipv lijmen, en de boel goed elektrisch gescheiden houden, kit of een rubberen pakking ertussen.

Lijmen geeft mij niet geheel een prettig idee als mijn boot daar van aan de kant vast moet blijven liggen, liever de bolders en kikkers verankerd in de ondergrond.
Maar dat is mijn idee.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 11:11 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 11:31 #397618

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6999
Mariette: twee vragen nog: (1)hoe dik is het aluminium van elk van de twee wanden? Je schrijft dat de boot dubbelwandig is. En (2) hoeveel ruimte zit er tussen de twee wanden?
Ik zou niet voor lijmen gaan. Beslag op of aan een boot behoort altijd doorgebout te zijn. Alleen schroeven of lijmen is niet betrouwbaar genoeg als er krachten op komen of als de tand des tijds toeslaat. Neem gewoon een paar zwarte kunststof kikkers ( zijn er in alle maten) en bevestig deze met aluminium boutjes, ringen en moertjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 11:36 #397621

Fly-Tour schreef :

BTW: Weet iemand hier misschien ook of RVS en gewoon staal samen gaan.?

Naa , dat gaat ook fout.
Metalen met een verschillende edelheid hebben altijd te maken met galvanische corrosie zodra ze met elkaar in kontakt komen in een vochtige of natte omgeving, vooral als er ook nog zout bij zit.
Op deze lijst staan de belangijkste metealen in de zogenaamde spanningsreeks.
De metalen die lager in de reeks staan worden opgeofferd aan die die hoger staan.
Hoe verder ze van elkaar af staan , hoe sneller de corrosie gaat.
Monel is weer een uitzondering op die regel. Dat kun je in principe probleemloos in combinatie met aluminium gebruiken.
Overigens , masten, saildrives , buitenboordmotoren en ook aluminium schepen zijn niet van gewoon 100% aluminium ( bijv. dat uit de bouwmarkt) gemaakt maar van een legering die zich veel edeler gedraagt.
En let even op bij onderstaande lijstjes, ze staan precies tegenover gesteld.
er is trouwens al heel veel over dit onderwerp geschreven in dit forum.
Zoek maar eens op galvanische corrosie.
Ad


Laatst bewerkt: 18 mei 2013 11:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 11:47 #397622

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
jerry schreef :
Ik zou niet voor lijmen gaan. Beslag op of aan een boot behoort altijd doorgebout te zijn. Alleen schroeven of lijmen is niet betrouwbaar genoeg als er krachten op komen of als de tand des tijds toeslaat. Neem gewoon een paar zwarte kunststof kikkers ( zijn er in alle maten) en bevestig deze met aluminium boutjes, ringen en moertjes.

Lijmen is niet betrouwbaar, en dan bevestigen met alu boutjes en moertjes?

Dat klinkt als een mooie basis voor een weddenschap, haha :laugh:
De lijmverbinding zou in het geval van zo'n plastic kikkertje veel sterker zijn als het kikkertje zelf. (als het geen polyethyleen is ;) )
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 11:53 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 11:53 #397626

Als het lijmen goed gebeurt en met de juiste lijmsoort is het zelfs beter dan boren en bouten of klinken/poppen omdat het materiaal er niet door wordt verzwakt.
Als je dat niet vertrouwt zou ik maar niet meer in een vliegtuig stappen, vooral niet in de nieuwste Airbus. :lol:
Maar aluminium boutjes gaat natuurlijk ook hoewel deze een stuk minder sterk zijn dan monel popnagels of rvs boutjes .
Bovendien zijn ze wat lastiger te krijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 12:17 #397629

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Tsja, het is het idee hè. Lijm kan niet goed zijn. Maar doe jezelf dan een lol, en stap niet in je auto, en al helemaal niet in een vliegtuig.

Ik heb even de datasheet van de Plexus MA300 opgezocht, de lap shear strength is 20-25 MPa. Dat vertaalt zich in ongeveer 200 kg/cm2. Een niet al te grote kikker heeft een oppervlak van toch zeker wel 10cm. Dan heb je het al snel over 2000 kg.

De shear strength van een M5 bout is ongeveer 360 kg, dus met zijn 2 houden ze 720 kg...

Ik ben eens opgetrommeld bij de IJsselwerf, waar ze een aluminium schip (opbouw) hadden liggen. Deze was aan de buitenkant reeds geschilderd, toen ze er achter kwamen dat er nog van alles gelast moest worden. Ik heb toen in de draaierij testen moeten doen, om te laten zien dat lijmen ook kon. Een 2x10cm overlap kregen ze niet kapot met de kraan in de draaierij (maar die kon ook maar 5 ton trekken). Ik heb vervolgens nog een 2x2cm overlap moeten maken, zodat ze die kapot konden trekken, en een 10x10cm overlap, welke niet kapot is gegaan, omdat de kraandrijver bang was dat zijn kraan (de sectiekraan in de grote loods) uit de rails zou springen.

Andere voorbeelden van zuiver gelijmde objecten: De Sylvestris speedboot, de Volvo S40/S60 achterklep, diverse autobumpers, uberhaupt je complete autoruit voor en achter, de "badkuip" van het Rijksmuseum, en nog heel veel meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 12:39 #397632

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Vergelijk met een vliegtuig is niet reeel. Gelijmde verbindingen daar zijn alleen mogelijk met compleet hernieuwd design van de verbindingen. Lijmverbindingen worden alleen betrouwbaar op afschuiven belast, op trek belasten blijft een risico.

Er is niet gezegd door de TS dat het om kaal aluminium gaat. Denk het wel. In ieder geval wil je onder de kikker of bolder of wat dat ook geen water laten indringen tussen de kikker en het aluminium. Je moet dus hoe dan ook de kikker in een dikke laag kit zetten. Als het een RVS kikker is, dan ook isoleren. Dus een dunne nylon folie (b.v. 0,2 mm dik) met kit op het aluminium lijmen en dan de kikker op het nylon plaatje bevestigen met kit ertussen.

Bevestigen met bouten en moeren, als het alumimium dik genoeg is kan je gaten tappen en alleen bouten. Er zijn aluminium boutjes. Of anders met monel klinknagels..

Voor je de kikker kit, plak je met schilderstape de hele plek vol, zet de kikker ff vast met een boutje (alleen positioneren), met een scherp mes trek je de contour in de schilderstape, haal de kikker weg en trek vervolgens alle tape onder de kikker weg. Het randje om de kikker blijft zo precies zitten. Na de definitieve montage hoef je alleen weer met een scherp mes de uitpuilende kitrand door te snijden, dan de schilderstape om de kikker weg te trekken en voila, schoon is he kunstgebit. Het is ff meer werk, maar je werkt schoon zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 13:12 #397636

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :

BTW: Weet iemand hier misschien ook of RVS en gewoon staal samen gaan.?

Naa , dat gaat ook fout.
Metalen met een verschillende edelheid hebben altijd te maken met galvanische corrosie zodra ze met elkaar in kontakt komen in een vochtige of natte omgeving, vooral als er ook nog zout bij zit.
Op deze lijst staan de belangijkste metealen in de zogenaamde spanningsreeks.
De metalen die lager in de reeks staan worden opgeofferd aan die die hoger staan.
Hoe verder ze van elkaar af staan , hoe sneller de corrosie gaat.
Monel is weer een uitzondering op die regel. Dat kun je in principe probleemloos in combinatie met aluminium gebruiken.
Overigens , masten, saildrives , buitenboordmotoren en ook aluminium schepen zijn niet van gewoon 100% aluminium ( bijv. dat uit de bouwmarkt) gemaakt maar van een legering die zich veel edeler gedraagt.
En let even op bij onderstaande lijstjes, ze staan precies tegenover gesteld.
er is trouwens al heel veel over dit onderwerp geschreven in dit forum.
Zoek maar eens op galvanische corrosie.
Ad


Hmmm, vreemd, ik heb laatst een stalen schip gezien welke er roestvrijstalen bolders op gelast had zitten, de rest daaromheen was gewoon staal.
Gaat wel goed, de schipper vertelde dat hij dat er 10 jaar geleden al op had gelast. De lasnaad was ook een RVS las, tot aan de las was het staal van het schip geverfd.
Zal wel een speciaal soort RVS zijn. :unsure:

Wij willen dit namelijk ook maken, bespaart steeds je bolders te hoeven schilderen door het schuren van de trossen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 13:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 13:18 #397638

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is natuurlijk off topic, maar voor dat lassen moet je hier ff kijken. www.zeilersforum.nl/index.php/...-rvs-op-staal-lassen
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 14:31 #397645

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6999
Ik vraag me af of onze kunststofdeskundigen wel door hebben dat het hier gaat om iemand die geen goed geoutilleerde en geklimatiseerde werkplaats tot zijn of haar beschikking heeft. Bij Volvo, Fokker en Airbus wel en dat is nu juist het verschil. Overigens worden bij vliegtuigen alleen specifieke onderdelen gelijmd. Wel eens gekeken hoeveel klinknagels en boutjes er aan een vliegtuig zichtbaar zijn.
Ook speelt de stijfheid van de ondergrond een rol. In de vliegtuig- en autoindustrie rekenen ze daar eerst aan. Lijmen is niet op zijn plaats bij een paar kikkers die schok- en stoot- en trekbelastingen moeten kunnen opnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigindmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 14:41 #397652

Fly-Tour schreef :
Hmmm, vreemd, ik heb laatst een stalen schip gezien welke er roestvrijstalen bolders op gelast had zitten, de rest daaromheen was gewoon staal.
Gaat wel goed, de schipper vertelde dat hij dat er 10 jaar geleden al op had gelast. De lasnaad was ook een RVS las, tot aan de las was het staal van het schip geverfd.
Zal wel een speciaal soort RVS zijn. :unsure:

Wij willen dit namelijk ook maken, bespaart steeds je bolders te hoeven schilderen door het schuren van de trossen.
Natuurlijk kun je op een stalen schip rvs reling en bolders lassen.
Alleen moet dat ten eerste met een speciale electrode en ten tweede moet het staal tot een klein stukje van het rvs geschilderd worden .Als dat goed gebeurt is er niks aan de hand zolang er maar geen vocht bij de las kan komen.
De meeste stalen motorjachten hebben immers ook rvs relingen en die zitten echt meestal niet gebout.
Trouwens , je kiunt zelfs staal en aluminium aan elkaar "lassen" . Er varen heel wat shepen rond waarvan de opbouw aluminium is en de romp staal.
Alleen gebeurt dat "lassen "m.b.v. explosielassen waarbij twee stroken , aluminium en staal d.m.v. explosieven met elkaar verbonden worden.
Aan die stroken gaat men dan verder met "gewoon"lassen.
Meer info:
nl.wikipedia.org/wiki/Explosielassen
Is ook een leuk filmpje van:
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 14:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 14:51 #397657

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
MMA lijm is niet zo kritisch. Het is geen epoxy ;) (ook in de eigenschappen niet) Stijfheid van de ondergrond, tja, als je met het oppervlak van boutjes en moertjes goed zit, zal dat met het lijmoppervlak helemaal niets uitmaken. Een plastic kikkertje trek je stuk, gegoten aluminium ook, en bij RVS trek je de aluminium ondergrond krom/stuk.

Het is dus eigenlijk helemaal niet aan de orde of de lijmverbinding sterk genoeg is, maar is het dunne aluminium sterk genoeg? :P Misschien een dikker plaatje alu er tussen verlijmen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 14:51 #397658

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ja, dat heb ik zeker door. MMA lijmen zijn nu juist zo fijn, omdat de voorbehandeling van het te lijmen oppervlak minder kritisch is.

Bedrijven als Fokker, Airbus en Boeing gebruiken een fosfaat-anodisatie (Boeing patent) om lijmoppervlakken te behandelen, om vervolgens met epoxylijmen aan de slag te kunnen. De lap shears die zij bereiken liggen nog veel hoger.

MMA lijmen hebben ook als voordeel dat ze JUIST hun waarde bewijzen in dynamische load situaties. Door een bepaalde mate van rek kunnen ze schokbelastingen goed opvangen. En over ontwerp van lijmverbindingen gesproken: Een kikker wordt voornamelijk op schuif belast.

Enige waar MMA lijmen dan weer minder in zijn: temperatuur bij aanbrengen. 18 graden is wel het minimum.

Overigens nog een anekdote: Een Amerikaan heeft eens een boot gebouwd, met aluminium onderwaterschip, en polyester boven water. De verbinding was uitgevoerd met MMA lijm. Een orkaan heeft de boot op de keien gezet, en compleet uiteengeslagen. Er zijn geen restanten gevonden waar de lijmverbinding kapot is gegaan.

De rivets bij gelijmde vliegtuigen hebben als doel de "electrical bonding" te bewerkstelligen. Alle delen moeten goed elektrisch geleidend verbonden zijn, om de kooi van faraday te behouden. Dit beschermt inzittenden en elektronica bij een blikseminslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bevestigingsmateriaal aluminium bootje 18 mei 2013 15:56 #397681

  • busterL
  • busterL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste mededenkers,

Fascinerend hoe jullie reageren.

Discussie neigt nu naar monel popnagels.
maar moet dan wel de juiste kikkers vinden met dunne plaatjes denk ik. popnagels zijn toch steviger dan alu legerende blindklinkmoeren begreep ik.toch.
materiaal wordt:aluminium kikkers en alu houder dol en aluminium ringen (voor sloten/ketting)ivm corossie gevaar bij rvs materiaal, ook niet rvs 316. zink kan ook maar niet sterk genoeg.Zal ketting want die is van staal! met ducktape omhulsen. Reikt dat?

helaas, lijm valt af.jammer Leek me zo makkelijk.
Hou het wel in achterhoofd MMA plexus nr 300 op een mooie warme dag.
en volg dan de tip ronaldl handleiding kikker met kit aanbrengen.
neem aan vooraf even schuren en ontvetten op het kale alu opervlak.
want euh, het gaat mooier weer worden maar boven de 18 graden wordt moeilijk.

om nog antwoordt te geven op de vraag:
hoe dik is de aluplaat, geen idee, kan dit niet zien 2mm-5mm?
en de dikte van de wand, lijkt op ongeveer 15 cm
Misschien hebben buster L kenners hier antwoord op?

groetjes Mariette
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl