Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kielbouten vervangen > RVS vraag

Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 06:12 #403836

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Onze Eurokruiser heeft een polyester romp, en een gietstalen kiel welke met zes bouten vast zit. Nu worden de buten en moeren slecht, wat niet vreemd is na dik 39 jaar. Ik vermoed dat de destijds gebruikte bouten gewoon verzonken bouten waren, en dit is in de loop van de tijd bijna helemaal doorgeroest.
In de binnenkant van de boot zitten er houten blokken tussen de romp en de moer. Het hout is ook niet echt veel meer.
Beide maar vervangen deze winter.

Nu twee vragen:
  • Is DIN 933 A4 RVS een goede bout/moer kwaliteit om te gebruiken?
  • Kan ik het hout vervangen door A4 RVS blokken?

Ter verduidelijking even twee schetsjes gemaakt.
De rode pijl wijst de houten blokken aan welke ik wil gaan vervangen door rvs.



Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:19 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 06:21 #403838

RVS als kielbouten gaan alleen als er nooit water bij komt en zeker geen zeewater.
Anders krijg je ernstige galvaniche corrosie van het staal.
In jouw geval lijkt me rvs daarom geen goed idee.
Bovendien kun je in een natte ongeving last krijgen van speeltcorrosie waar de bout nauw door het staal gaat . En dat soort corrosie kan zeer snel tot breuk leiden.
Een goede staalkwaliteit bout is trouwens ook nog eens 25-30% sterker dan dezelfde bout in rvs V4A (316 of 1.4403 of 1.4571).
Let op : A4 is geen materiaalaanduiding maar een sterkteklasse voor rvs bouten.
V4A wordt vaak gebruikt als aanduiding van rvs316 maar is eigenlijk geen officiele aanduiding.

Daarom gaat rvs eigenlijk alleen als de bout daarna ingegoten wordt met hars zoals je voroal bij oudere schepen wel ziet zodat er geen water bij kan komen.

Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 06:23 #403839

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Yellow Boat schreef :
RVS als kielbouten gaan alleen als er nooit water bij komt en zeker geen zeewater....

Wat kan ik dan het beste gebruiken voor de bouten/moeren & blokjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 06:40 #403845

Gewoon staal.
Alleen niet van de bouwmarkt want dat is meestal rommel :laugh:
Je moet in feite nooit verschillend edele metalen bij elkaar gebruiken in een vochtige omgeving.
Je hebt verchillende sterkteklassen . Voor deze toepassing minstens sterkteklasse 5.6 of hoger nemen . Kijk hier maar eens:
www.albema-robema.nl/v8/upload...ingsmaterialen_0.pdf
Die uit de bouwmarkt zijn vaak 3.6 :S
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 06:55 #403852

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Bij bijvoorbeeld Fabory zijn 8.8 bouten te koop die thermisch verzinkt zijn (veel dikkere zinklaag) met bijbehorende moeren. Is dit iets?
Let wel op wat je dan koopt. Je hebt isometrisch passende bouten (iets kleiner gemaakt en dan met de dikkere zinklaag precies passend) en ook afwijkende maten waarbij je de bijbehorende moeren e.d. erbij moet hebben.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 07:05 #403854

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Ad,

even een vraag;
A4 is sterkte aanduiding?
volgens mij is het de legering / kwaliteitsaanduiding.
kan beter tegen zoutwater.
A4 bouten zijn wel minder "sterk" dan A2
stalen 8.8 bouten hebben natuurlijk een nog hogere treksterkte.

voor het ophangen van een kiel, kan je kiezen.
als er voor een relatief lichte kiel veel bouten in zitten is de trekkracht per bout lager en zou je A4 ( A2 1/3 goedkoper ) kunnen kiezen.
stalen 8.8 bouten bij weinig bouten en zware kiel, deze dan lekker insoppen met bv. koude bitumen.
Hanno
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 07:11 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 07:13 #403856

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
A4 is een materiaalaanduiding
De reden om hier niet voor RVS te kiezen heeft Ad al gegeven, het vreet je gietijzeren kiel op.

Wat Koezt zegt: Thermisch verzinkte bouten hebben een veel betere zinklaag dan de standaard.

Als onderlegblok zou ik geen gebruik maken van RVS, veel te duur.
Beter kan je gebruik maken van POM (Delrin)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 07:15 #403858

het hout zou ik niet vervangen door staal, maar door iets dat een beetje zachter is en de oneffenheden (of zelfs bocht) in de polyester huid wat kan 'volgen'.
Weer hout dus, of een stevige kunststof...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 05 juni 2013 07:45 #403867

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Dus als ik het samenvat:
Kielbouten/ringen en moeren vervangen met Thermisch verzonken staan, minimaal 8.8 sterkte.
Houten blokken vervangen met Arnite ofwel PETP (Polyetheenterephtalaat)

PETP neemt minder vocht op dan POM, en kan meer druk aan naar ik lees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten vervangen > RVS vraag 07 juni 2013 16:47 #404645

Ik heb op mijn ranger 26 ongeveer dezelfde kielconstructie. Stalen kiel, polyester romp.

Alleen is bij mij de romp verdikt ter plaatse van de kiel, ca 5 cm. Er wordt geen hout tussen gebruikt.

Vorig jaar zaten daar nog de originele verzinkt stalen kielbouten in met de originele verzinkte moeren.

Ooit waren daar RVS strips en ringen tussen gezet. Het gevolg was dat de moeren voor een groot deel weggeroest waren. De bouten zagen er ook slecht uit, niet zo zeer door roest maar door vervorming. Dat laatste kon ik pas zien toen ze eruit waren.

Ik heb deze bouten en moeren ook vervangen door verzinkt stalen bouten en moeren en ringen van fabory. Dit zijn binnenzeskantbouten M16 staalklasse 8.8, maar ik weet dat de originele bouten van een lagere staalklasse zijn, dit waren ook inch maten.

De RVS strips heb ik vervangen door metalen strips met een dikte van 5 mm.

De metalen strips heb ik laten zagen en de gaten laten ponsen. Gaten voor M16 boor je niet even zelf met je black en deckertje. De gaten zijn afgeschuind op een freesbank zodat er ruimte overblijft voor een afdichtende kitlaag. Daarna gestraald en in de hammerite gezet.

De kielbouten heb ik één voor één vervangen. De kiel is dus niet van z'n plaats geweest.

De kielbouten zijn aan de onderzijde vlak geplamuurd met de flens van de kiel zoals dat origineel ook het geval was.
Laatst bewerkt: 07 juni 2013 16:53 door badweather.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl