Beste Nieuwsgroep
Het testen van een reddingsvlot kun je zelf doen. Maar of je hem weer in de container of tas krijgt is helemaal de vraag. Wij importeren zelf de seasafe zelfrichtende reddingsvlotten zowel in tas als container. In de fabriek heb ik gezien hoe e.e.a. gedaan wordt.
Je moet het vlot opblazen en minimaal 24 uur laten staan. Vlot dient dan nog op druk te staan. Volgens de ISO norm moet daarnaast een vlot uitgerust zijn met een voetpomp. Deze moet uiteraard ook getest worden. Wanneer het vlot 1 dag opgestaan heeft moet hij weer helemaal vacuum gezogen worden. Vervolgens opvouwen en precies oprollen zoals hij uitrolde tijdens het uitpakken. Dat valt niet mee en ik spreek dus uit ervaring. Daarna moet het vlot opgesloten worden in een vacuum plastic zak (seasafe / plastimo). Dus je moet de zak opnieuw kunnen sealen. Als dat allemaal gelukt is vraag ik me af of je er nog vertrouwen in hebt dat je vlot nog doet waar hij voor bedoeld is.
M.a.w. ik raad het je sterk af.
Bedenk het volgende (discussie):
Je schip kost tig duizenden euro's (denk ik). Een rekenvoorbeeld....
Een nieuw Seasafe reddingsvlot 4p kost ongeveer 1200 euro. Afschrijving in 12 jaar. Dus 100 euro per jaar. Onderhoud 250 a 300 euro is ook 100 euro per jaar. Totaal kost een reddingsvlot je dus in 12 jaar zeg 1200 + 3 x 300 = 2100 tot 2400 euro. Dus per jaar max. 200 euro. De vraag is hoeveel je leven je waard is en/of van je opvarenden.? Denk ook eens aan de juridische consequenties. Goed zeemansschap. Verantwoording etc etc. Daarnaast vind ik persoonlijk dat je altijd een reddingsvlot aanboord moet hebben. Niet alleen die 4 weken dat je op vakantie gaat. In het voorjaar op het ijselmeer. Water 10 graden. Brand aanboord. Wat denk je zelf.... Springen en zwemmen?
Toegegeven, ook ik heb eigenlijk jaren zonder gedaan voornamelijk omdat het een sta in de weg is en dat gezeur van die keuringen en het kost nog geld ook. Maar toen ik op een mooie dag bij Den Helder de zee op voer en toch eigenlijk veel te ver uit de kust geraakte kreeg ik zo'n wat als nu.... En dat voor 200 euro?
Ik heb in het begin aangegeven dat wij zelf reddingsvlotten importeren en dus vaak met mensen op beurzen in discussie raak. Uiteindelijk moet iedereen het voor zich zelf uitmaken maar bedenk dat je de beslissing ook voor je opvarenden maakt.
Wat is jullie mening?
Dirk Bouma
www.seasafe.nl
www.hollandmarinehardware.nl