Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reddingsvlot controleren

Reddingsvlot controleren 21 aug 2008 19:42 #40567

  • eric67
  • eric67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Recent heb ik een tweedehands reddingsvlot gekocht waarvan de keuringsdatum 2 jaar is verlopen. Omdat mijn vaargebied IJsselmeer en Wadden is, is een vlot wellicht meer een extra veiligheidsgevoel dan echt noodzaak. Mede om die reden voel ik er niet zoveel voor om 250 tot 400 euro aan keuringskosten te betalen.

Heeft iemand ervaring met het zelf controleren van zijn reddingsvlot en vervangen van CO2 patroon?

Hoe lang gaat een reddingsvlot in het algemeen mee?

Mvg
Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 21 aug 2008 20:36 #40577

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Hoe lang een vlot mee gaat hangt van zoveel dingen af dat er niet echt iets over te zeggen is.

De CO2 cylinder wordt over het algemeen niet vervangen. Alleen gewogen en gecontroleerd op corrosie en beschadigingen.

De keuring van een vlot bestaat uit een visuele inspectie van het gehele vlot en vooral de naden en eventuele slijtplekken op de lucht kamers. het vlot wordt ook opgeblazen en op lekkage gecontroleerd. Het vlot moet ook een x aantal uren op druk blijven.

Uiteindelijk moet het op de juiste manier weer ingepakt worden en dat zal waarschijnlijk niet meevallen. Het moet dusdanig opgevouwen worden dat het wel open gaat en opblaast als je het nodig hebt.

Ik zou het gewoon door een profesional laten controleren zij hebben ervaring met vlotten en kennen waarschijnlijk de zwakke plekken van een bepaald vlot en ze weten hoe een vlot ingepakt moet worden. Ik zou het zeker laten doen als je het als extra veiligheids gevoel aan boord hebt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 21 aug 2008 21:02 #40581

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wij varen op de wadden en IJsselmeer zonder vlot. Daarbuiten wel en eigenlijk voor 2 dingen. Gevoel en voor brand/aanvaring, niet voor de weersomstandigheden. Onze trips zijn niet zo lang dat we de weersverwachting niet kunnen inschatten. Twijfelen we dan blijven we lekker nog een dagje binnen.

Bij ons gaat ie elke 3 jaar naar de keuring en kost 250 Euro. Je hebt ook verschillende keuringen. De meest eenvoudige scheelt je het pakket aan water, chocola en signalen. Die hebben we zelf in een grabbag altijd aan boord. De meest uitgebreide kost een veelvoud waarbij ook het patroon wordt vervangen en er een meest uitgebreid pakket wordt vervangen/geleverd.

Of je de keuring doet is een eigen keuze, ik zie het als een brandverzekering. Hopen dat je je leven altijd voor niets de premie betaald.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 25 aug 2008 18:07 #40996

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Recent heb ik een tweedehands reddingsvlot gekocht waarvan de keuringsdatum 2 jaar is verlopen. Omdat mijn vaargebied IJsselmeer en Wadden is, is een vlot wellicht meer een extra veiligheidsgevoel dan echt noodzaak. Mede om die reden voel ik er niet zoveel voor om 250 tot 400 euro aan keuringskosten te betalen.

Heeft iemand ervaring met het zelf controleren van zijn reddingsvlot en vervangen van CO2 patroon?

Hoe lang gaat een reddingsvlot in het algemeen mee?

Mvg
Eric

Hallo Eric,

Bezuinigen op veiligheid is eigenlijk een kwalijke zaak. Je hebt de overweging om er een te kopen ook gemaakt, dan wil je er ook op vertrouwen...

Ik weet niet hoeveel weken per jaar je werkelijk een vlot gebruikt. Voor ongeveer ¤ 100,-- per week kun je ook een 4 persoons huren!

Overweeg, maar bespaar niet op veiligheid, je zult hem maar nodig hebben en het werkt niet, je vergeeft jezelf dit nooit.

Gr. Shackle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 25 aug 2008 18:13 #40998

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
... en het werkt niet, je vergeeft jezelf dit nooit.
Een troost; je hoeft in ieder geval niet lang met dat schuldgevoel rond te lopen ehh, rond te drijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 25 aug 2008 18:31 #41004

  • eric67
  • eric67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het zelftesten van een reddingsvlot. Voor mij is het belangrijkste dat het vlot niet lek/beschadigd is en de cilinder op gewicht is. Al het andere aan materiaal dat over datum kan zijn (signaalvuurwerk, ehbo, zeeziektetabletten etc) is voor mij - gezien het vaargebied - niet echt relevant in het vlot. Noodzakelijke spullen staan bij mij in een waterdichte bus altijd aan boord klaar.

Als zelftesten op lekkage/cilinder onmogelijk is zal ik het vlot uiteraard officieel laten keuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 25 aug 2008 18:58 #41013

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Een paar jaar geleden hebben ze dit gedaan bij de Waterkampioen. Ze hebben het vlot opgeblazen en thuis getest. Daarna de boel weer klaar gemaakt en ingepakt. Volgens mij was de conclusie dat het best kon, mits.......misschien als je de ANWB benaderd hebben ze het artikel nog wel voor je.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk liever het vlot wegbreng...............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 25 aug 2008 19:47 #41028

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik heb een keer geprobeerd een oefenvlot (12 persoons) na een oefeniong weer in de container te krijgen. Ondanks (of dankzij) het ontbreken van het noodpakket viel dat verschrikkelijk tegen.

Bovendien zijn de vlotten soms verpakt in een soort vacuum zak. Zonder apparatuur kunje dat niet nabootsen.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 25 aug 2008 20:50 #41048

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is inderdaad door een van de waterbladen bekeken of je zelf je vlot kan testen. Hiermee heb je nog niet een keuringscertificaat. Is ook bekend bij jullie dat ook een opblaasboot ( zoveel mooiere namen zijn er voor) als redmiddel wordt geaksepteerd door verschillende verzekeraars mits er twee van de drie kamers permanent opgeblazen zijn?. Tijdens flinke tochten neem ik 'm mee, of slepend of op het voordek. Ook handig als je, ankerend, even naar de wal moet.

Gr. Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot ja of nee 11 nov 2008 12:07 #49211

  • boumad
  • boumad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Beste Nieuwsgroep

Het testen van een reddingsvlot kun je zelf doen. Maar of je hem weer in de container of tas krijgt is helemaal de vraag. Wij importeren zelf de seasafe zelfrichtende reddingsvlotten zowel in tas als container. In de fabriek heb ik gezien hoe e.e.a. gedaan wordt.

Je moet het vlot opblazen en minimaal 24 uur laten staan. Vlot dient dan nog op druk te staan. Volgens de ISO norm moet daarnaast een vlot uitgerust zijn met een voetpomp. Deze moet uiteraard ook getest worden. Wanneer het vlot 1 dag opgestaan heeft moet hij weer helemaal vacuum gezogen worden. Vervolgens opvouwen en precies oprollen zoals hij uitrolde tijdens het uitpakken. Dat valt niet mee en ik spreek dus uit ervaring. Daarna moet het vlot opgesloten worden in een vacuum plastic zak (seasafe / plastimo). Dus je moet de zak opnieuw kunnen sealen. Als dat allemaal gelukt is vraag ik me af of je er nog vertrouwen in hebt dat je vlot nog doet waar hij voor bedoeld is.
M.a.w. ik raad het je sterk af.

Bedenk het volgende (discussie):
Je schip kost tig duizenden euro's (denk ik). Een rekenvoorbeeld....

Een nieuw Seasafe reddingsvlot 4p kost ongeveer 1200 euro. Afschrijving in 12 jaar. Dus 100 euro per jaar. Onderhoud 250 a 300 euro is ook 100 euro per jaar. Totaal kost een reddingsvlot je dus in 12 jaar zeg 1200 + 3 x 300 = 2100 tot 2400 euro. Dus per jaar max. 200 euro. De vraag is hoeveel je leven je waard is en/of van je opvarenden.? Denk ook eens aan de juridische consequenties. Goed zeemansschap. Verantwoording etc etc. Daarnaast vind ik persoonlijk dat je altijd een reddingsvlot aanboord moet hebben. Niet alleen die 4 weken dat je op vakantie gaat. In het voorjaar op het ijselmeer. Water 10 graden. Brand aanboord. Wat denk je zelf.... Springen en zwemmen?

Toegegeven, ook ik heb eigenlijk jaren zonder gedaan voornamelijk omdat het een sta in de weg is en dat gezeur van die keuringen en het kost nog geld ook. Maar toen ik op een mooie dag bij Den Helder de zee op voer en toch eigenlijk veel te ver uit de kust geraakte kreeg ik zo'n wat als nu.... En dat voor 200 euro?

Ik heb in het begin aangegeven dat wij zelf reddingsvlotten importeren en dus vaak met mensen op beurzen in discussie raak. Uiteindelijk moet iedereen het voor zich zelf uitmaken maar bedenk dat je de beslissing ook voor je opvarenden maakt.

Wat is jullie mening?


Dirk Bouma
www.seasafe.nl
www.hollandmarinehardware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 12:27 #49218

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. altijd een reddingsvlot aan boord??? Je kan ook te ver gaan naar mijn idee. Ja, er kan brand uitbreken. En je kan ook door een meteoriet worden geraakt maar met welke risico's moet je nog rekening gaan houden. Een brand kan je ook blussen en als importeur weet je natuurlijk ook wel dat je pas als allerlaatste optie in een vlot stapt. Als je last krijgt van het door jou genoemde 'wat als nu' gevoel dan wordt het hoog tijd om te stoppen met zeilen denk ik zo. En heb je al eens nagedacht over de gigantische risico's die je neemt bij het oversteken van een straat??

Ik ben het wel met je eens dat je een keuring niet zelf moet uitvoeren. Daar zijn gespecialiseerde bedrijven voor die er de spullen voor en ervaring mee hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 12:44 #49221

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ach zolang het vlot niet in de weg ligt waarom zou je hem dan niet het jaar rond aan boord meenemen? En het argument van ruimte is natuurlijk ook maar relatief. Juist tijdens de vakantie wanneer je veel bagage aan boord hebt gaat het vlot wel mee, maar er zou geen plaats zijn tijdens weekendjes????????

Natuurlijk, leven is gewoon risicovol, maar risico's verminderen is toch niet strafbaar??????? :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 14:09 #49225

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als je een vlot bij je hebt dan moet het ook op een goed toegankelijke plaats liggen en niet in een tas onderin de bakskist of in het vooronder. Dat betekent dus op het het dek of, bij grotere boten, aan de hekstoel. En op het dek vind ik het toch eigenlijk altijd wel in de weg liggen dus neem ik er alleen een mee als het echt nodig is.
En nee, het verminderen van risico's is niet verboden maar dat doe je volgens mij ook niet. Wel of geen vlot, de kans dat je zinkt blijft even groot... toch?? :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 14:18 #49227

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Is inderdaad door een van de waterbladen bekeken of je zelf je vlot kan testen. Hiermee heb je nog niet een keuringscertificaat. Is ook bekend bij jullie dat ook een opblaasboot ( zoveel mooiere namen zijn er voor) als redmiddel wordt geaksepteerd door verschillende verzekeraars mits er twee van de drie kamers permanent opgeblazen zijn?. Tijdens flinke tochten neem ik 'm mee, of slepend of op het voordek. Ook handig als je, ankerend, even naar de wal moet.

Gr. Dennis

Wat heeft een verzekeraar te maken met de aanwezigheid van een vlot???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 14:51 #49232

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Kans van zinken blijft even groot, kans van overleven verandert :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 15:01 #49233

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. zoiets vermoedde ik al. Overigens is goed onderhoud van een vlot dan wel cruciaal want je zal net zien dat op dat moment het ventiel dienst weigert. Murphy zeilt volgens mij ook... :P En, zoals ik ook ooit heb gelezen: 'Murphy is an optimist'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 16:16 #49246

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Korte vakanties geen vlot, lange trips weer wel....... bij ons!

Mijn vrouw rijdt een 11 jaar oude (pardon 13) suzuki alto zonder ABS, airbags ect etc. Voor iets meer afschrijving per maand koop ik een ander met wel die systemen ..... en toch doe ik/zij het niet. En dit terwijl mijn auto wel alles heeft ........

Ons oude huis had geen rook melders, onze nieuwe wel. We hadden ooit geen brandblussers in huis .... nu wel. Terwijl ik nu weer even niet weet waar ze staan. :oops:

Dingen gaan zoals ze gaan en het is wat mij betreft goed om er bewust van te worden. Prima dus deze discussie. Zaken afwegen en dan gewoon beslissen. Krijg je dan later nooit ergens spijt van? Vast wel .........

Je kan je echter nooit tegen alles indekken..... en wat mij betreft ..... genoeg is genoeg. Iemand schreef het al eerder, vooral een persoonlijke afweging.

Anderen zullen dit wellicht herkennen maar ik vertrouwde mijn dochter van 5 op de Baltic met 6 Bft meer op het voordek (vestje en lijflijn) dan thuis op straat op haar fietsje. Wat voor de een een acceptabel risico is kan voor de ander een kromme tenen moment opleveren.

My 2 cents

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 17:56 #49253

  • detaman
  • detaman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
goed verhaal sluit ik mij geheel bij aan :)

durf te leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 11 nov 2008 21:15 #49271

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Mooi om te lezen idd.

Ik zeil op IJsselmeer en W-Waddenzee.

Zou ik vaak op zee zeilen, dan zou ik zeker een goed reddingsvlot kopen en op voorgeschreven tijden professioneel laten keuren.

Maar ver op het IJsselmeer en W-Waddenzee zwem je ook niet even naar de kant, en er zijn niet altijd (snel) andere schepen in de buurt.

Toch kies ik alles en vooral budget afwegend voorlopig nog even voor een simpel rubberbootje met peddels om zonodig mijn vege lijf wat langer drijvende en minder onderkoeld te houden in een worst case scenario (ik zeil i.p. solo), maar als ik volgend voorjaar voor het eerst met mijn gezin (kids dan bijna 5 en 7) naar Oudeschild ga varen e.d. moet ik eigenlijk wel een vlot hebben (kwestie van geweten en maatstaf van goed zeemanschap).

Ik denk dan aan huren, maar de vraag is: vertrouw ik een huurvlot wel echt ??

Je zou eigenlijk steeds 2 vlotten bij je moeten hebben, just in case........ :lol:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

REddingsvlot of toch maar niet? to be or not to be.... 12 nov 2008 09:20 #49294

  • boumad
  • boumad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Beste Sigdock en alle anderen natuurlijk,

Het hebben in Nederland van een reddingsvlot in nog steeds een persoonlijke keus. Of het ooit zal worden voorgeschreven weet ik niet. Feit is dat in andere landen om ons heen, bijvoorbeeld Frankrijk, het wel een verplichting is. Dus zolang dit niet het geval in Nederland is, is het je eigen keuze.

Ik rij dagelijks op de motor in weer en wind. Loop dus ook zo mijn risico's. In de auto doe ik wel altijd trouw de veiligheidsgordel om en heb ik een aantal airbags om me heen. Zit ik reletief veilig. Want ook al die airbags helpen niet wanneer je met 80 tegen een boom rijdt. Kortom, ik ben het met je eens als je zegt dat je niet al het gevaar kan uitbannen. Soms is het opzoeken van gevaar juist waar het om gaat. Bergbeklimmen, zeilen, skieen noem maar op. O ja, en niet te vergeten motorrijden. Dat maakt het leven interessant. Toch wil je, wanneer het mis gaat, het leed zoveel mogelijk beperken. In mijn motorpak zitten allerlei constructies welke een eventuele klap opvangen. Rijden zonder handschoenen is er bij mij niet bij. Veiligheid is gewoon een issue. Een ieder moet zijn eigen afwegingen hier maar in maken.

Toch denk ik, dat mede gezien de kosten, een reddingsvlot een verantwoorde investering is zeker wanneer je de totale kosten van de zeilhobby in ogenschouw neemt. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor je opstappers. Je mag voor je zelf besluiten wat voor risico's je wilt nemen maar overleg je dat dan ook van te voren met je opstappers? En hoe zit het met je kinderen. Hoe verantwoordelijk voel je je voor hun? Kunnen zij altijd naar de kant zwemmen? Kun je dat zelf eigenlijk wel.

Het is natuurlijk niet alleen brand wat een bedreiging kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan die mensen met een uitgevallen schroefas ergens in de carib. Boot is gezonken en de mensen zijn gered. Dankzij een reddingsvlot. Zelf begrijp ik niet zo goed als mensen dan zeggen, dat is op de oceaan. Dan moet je een vlot bij je hebben. Net of je op het IJselmeer of het Wad wel naar de kant kan zwemmen in 10 graden water.

Bottum line: Elke keer als ik er met zeilers over praat dan is iedereen het er uiteindelijk wel over eens. Zonder vlot kun je eigenlijk niet. Als je de noordzee opgaat is er [meestal] geen twijfel. Op het IJsselmeer of Waddenzee wegen de nadelen vaak zwaarder, gek genoeg.

Een rubberboot is geen alternatief voor een reddingsvlot. Je wilt niet weten hoe snel een rubberboot vol water staat met wat golven. Geldt overigens ook voor een reddingsvlot. Het zelfoprichtende SeaSafe reddingsvlot heeft een soort van afvoer waardoor het vlot altijd leeg loopt tot ongeveer 5cm. Vervolgens is er een hoosvat aanwezig. (in je rubberboot ook?) En er zit natuurlijk ook niet voor niets een tent op welke je kunt afsluiten.

Uiteindelijk is de mate van risico nemen een persoonlijke keuze. Heb je wel of geen zwemvest om is er ook zo een. En wanneer doe je hem dan om? Nooit, windkracht 4? windkracht 5? M.a.w. hoe ga je om met veiligheid aan boord van een schip. Heb je een hoefijzer (reddingsmiddel) of joon aanboord? etc etc

Afijn, mijn 50 cents

Nog even over het huren van een vlot. Wij verhuren geen reddingsvlotten en wel om de volgende redenen. Een reddingsvlot in een tas kan heel gemakkelijk beschadigd raken door het laten vallen van de tas. De zware gasfles (soms 20kg) kan gemakkelijk het vlot in een val beschadigen. Denk je dat dit verkooppraat is dan wil ik je verwijzen naar de ISAF regels welke op dit gebied aanmerkelijk aangescherpt zijn (nav diverse ongelukken). Reddingsvlotten in tassen moeten agv deze kwetsbaarheid ieder jaar gekeurd worden (ISAF eis). Mocht je aan een zeilwedstrijd meedoen onder ISAF regels, dan moet je hier rekening mee houden.

Doe je niet mee aan ISAF zeilwedstrijden maar verplaats je je vlot wel regelmatig, denk dan aan de kwetsbaarheid. Wanneer wij een reddingsvlot in een tas zouden verhuren weten wij niet wat er met hte vlot gebeurd is. Ook kunnen wij ook niet bekijken of het vlot gevallen is of niet. De aansprakelijkheid is ons dus te groot. Dat anderen wel het risico nemen moeten die anderen weten. Ga je toch huren, neem dan een container.

Dirk Bouma
Hollandmarinehardware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 12 nov 2008 09:39 #49296

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Duidelijke uiteenzetting Dirk en je hebt ook wel een punt. Maar zoals ik al eerder zei is de stap een vlot in de laatste stap die je zet. In de beruchte Fastnet race uit de jaren 70 zijn er heel wat mensen omgekomen die in hun vlot zijn gestapt terwijl ze beter bij de boot hadden kunnen blijven. Je noemt de schroefas in de Carieb: dat is dus een reden waarom je pluggen aan boord hebt, net als voor de afsluiters. Verder is er een imho een groot verschil tussen buiten- (oceaan en zee) en binnenwater (IJsselmeer e.d.) nl. het feit dta ik op binnenwater de boot meestal wel ergens aan de grond kan zetten of in de buurt van een andere boot krijg. Als ik op het IJsselmeer een mayday uitzend ligt er in een paar minuten een reddingboot naast me en dat is op buitenwater niet zo. Dus wat nij betreft kun je op dat soort water prima zonder een vlot.
Een rubberboot is inderdaad geen alternatief, niet alleen vanwege de golven maar ook vanwege de stabiliteit. Verder moet een vlot m.i. altijd een tent en een geïsoleerde bodem hebben. Die opgevoerde kinderzwebadjes, open vlot en ongeïsoleerde bodem, die Plastimo ondermeer levert zijn waardeloos.
Wat betreft de ISAF regels: volgens mij is er geen wettelijke verplichting in NL voor jachten om daar aan te voldoen, net zo min als aan de SOLAS richtlijnen. Of dat een goede of slechte zaak is is een heel andere discussie... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keuzes.... 12 nov 2008 10:34 #49302

  • boumad
  • boumad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Fastnet=> helemaal gelijk. Reddingsvlot is het laatste redmiddel en niet meer dan dat. Door dat incident zijn de regels wel veel meer angescherpt en is de kwaliteit van de reddingsvlotten aanmerkelijk verbeterd. Vervolgens kwam het Sydney - Hobart drama. Ook toen zijn de regels aangescherpt en is het zelfrichtende vlot ontwikkeld. Is een goed boek overgeschreven en kan ik een ieder aanraden. (sinterklaas komt eraan nietwaar (45 rampverhalen van zeiljachten die op zee vergaan zijn Auteur: J. Coote ISBN10 9059610040 ISBN13 9789059610040)

IJselmeer=> als het inderdaad een paar minuten is heb je gelijk. Denk dat het in de praktijk tegen kan vallen. Zeker in voor en najaar. Ik weet niet zeker maar de Tjalk welke gezonken is met die duitse schoolkinderen, duurde het volgens mij een half uur.

Plastimo maakt ook goede reddingsvlotten (conform ISO en ISAF) maar die kosten dan ook ietsje meer (1800-2200 Euro). Ons Seasafe vlot is ISO9650-1 groep a, is oceaan waardig en werkt tussen -15 en +60. Heeft dus een geïsoleerde bodem en is zelfrichtend. Slechts enkele fabrikanten maken zelfrichtende reddingsvlotten. Plastimo [nog] niet. In de Sydney-Hobart race zijn mensen omgeslagen met hun vlot en waren niet meer instaat om hem op te richten. Van de 6 heeft slechts 1 het overleeft. Het grootste probleem was zuurstof tekort. Door dit zuurstof tekort besloten ze de bodem open te snijden waardoor deze compleet kapot gescheurd is. grrr

Zoals gezegd bestaan er in Nederland geen wettelijke regels. ISAF is voor zeilwedstrijden en organisatoren kunnen deze regels hanteren (Ronde om Noord-Holland bijvoorbeeld). Solas is pas verplicht vanaf aantal meters en bij beroepsmatig gebruik.

Solas vlotten worden ook door ons geleverd maar deze zijn voor het plezier gebruik niet echt geschikt. (2x zo duur maar ook de omvang van de container en het dubbele gewicht en de jaarlijkse controles. Maar ook dit is een keuze....

grrr al die keuzes

Met vrgrt
Dirk Bouma :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot controleren 12 nov 2008 17:39 #49329

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Goed betoog, Dirk.

Een goed zeeman heeft een goed vlot aan boord als ultieme remedie tegen verzuipen wegens een onvermijdelijk zinkend schip.

De beste survivalcapsule is en blijft het eigen scheepje, zolang dat in meer of mindere mate blijft drijven. Zoniet > vlot.

Walvissen zijn al gesignaleerd in de Waddenzee :twisted: Containers en andere harde drijvende voorwerpen ook mss ?

Dirk heeft vast nog wel wat anekdotes.... :wink:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: REddingsvlot of toch maar niet? to be or not to be.... 12 nov 2008 22:45 #49372

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Een rubberboot is geen alternatief voor een reddingsvlot. Je wilt niet weten hoe snel een rubberboot vol water staat met wat golven.

P.S. Alain Bombard is de Middelandse zee en Atl. oceaan overgestoken in een rubberboot; toegegeven, het bootje was een stukje steviger dan ik heb, maar dat zijn de golven daar ook....

Wikipedia: Bombard sailed in a Zodiac inflatable boat called l'Hérétique, which was only 4.5 meters long, taking only a sextant and almost no provisions.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bombard 13 nov 2008 13:20 #49422

  • boumad
  • boumad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
OK, ik ben overtuigd. Als jij een rubberboot hebt van de zelfde afmetingen met zwaarden en een mast en zeil en dus ook inclusief afdekzeil (tegen de golven) dan is het kennelijk mogelijk. Maar ....

Koste moeite maar ik heb een foto gevonden.


www.bookcrossing.com/images/jo...F2007+3%3A23%3A56+PM

Neemt niet weg dat ik het een indrukwekkend verhaal vind.

Op speciaal verzoek van bindrif het volgende stukje:

Rond 10.20 uur ontving het Kustwachtcentrum van een jacht een noodbericht dat zij zich tussen Vlieland en Terschelling bevonden en problemen hadden Kort daarop kwam de melding dat het jacht omgeslagen was en dat de opvarenden in een rubber vlot waren gegaan.

Het Kustwachtcentrum heeft gelijk de KNRM reddingboten van Terschelling (drie stuks) en van Vlieland (twee stuks) gealarmeerd. Ook de Offshore SAR helikopter, die met een oefenvlucht bezig was, is gelijk die kant op gestuurd. Twee bergingsvaartuigen van Terschelling zijn ook naar de positie van het jacht gegaan.

De Offshore SAR helikopter heeft alle vier de opvarenden veilig uit het vlot aan boord genomen en naar Marinevliegkamp De Kooy bij Den Helder gebracht.
Hier vandaan zijn de mensen voor onderzoek met ambulances naar het ziekenhuis gebracht. Een reddingboot van Vlieland heeft het vlot geborgen

I rest my case,

Dirk :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl