Saeftinghe schreef :
Orchidius,
Hoe denk je dat een prijs tot stand komt?
Wat verdien je zelf? Mag de fabrikant ook zoiets verdienen?
Het moet gemaakt worden, op voorraad gehouden, after sale service op moeilijke plaatsen.
De omzetsnelheid is voor dit produkt vrijwel nihil, het maakt nog al verschil of je 100 stuks of 100.000 moet maken.
Mijn excuses, maar hiervan ga ik op mijn achterste poten staan. Ik werk zelf met een vriend als hobby aan innovaties (uitvindingen dus) die we dan in productie nemen en als volledig project doorverkopen aan verdelers. Ik weet dus PRECIES hoe die prijs tot stand komt, en laat me je vertellen dat dat in dit geval NIET in eerste instantie zal zijn omdat de (bouw)kwaliteit superieur is. Van sommige dingen die wij in productie hebben genomen weet ik 100% zeker dat ik, als ik er dan toch maar ééntje voor mezelf moet maken, dit sneller/beter afgewerkt/goedkoper kan als de fabriek waar ze momenteel in worden gemaakt. En die fabriek ligt in China, ga maar na...
Wat ik wil duidelijk maken is dat de fabrikant er zéker wat op mag verdienen. Als hij de moeite heeft genomen om R&D te doen en een productielijn op te starten lijkt het me maar logisch dat die investeringen geld moeten opbrengen. Een nieuwe stuurautomaat bij de verdeler zelf aankopen is echter financieel niet haalbaar voor mij, en ik zoek dus alternatieven. Laat me ook duidelijk zijn dat ik niet probeer om iets te "stelen" van een producent he.
Ervaren zelfbouwer meld zich.
De kosten voor een kant en klaar apparaat komen voort uit de kleine aantallen, ingewikkelde custom onderdelen en goede materialen.
Vergis je niet in de inspanning die het kost om al die onderdelen geleverd te krijgen in de pietluttige hoeveelheden die er voor deze markt nodig zijn.
Het grootste verschil tussen zelfbouw en kant en klaar/bouwpakket is het verschil in afwerking. Een zelfgebouwd systeem zal meer afwerking en meer onderhoud nodig hebben. En zoals al eerder geschreven, je bent er niet meteen klaar mee, je zal altijd er aan blijven sleutelen.
Maar zelf bouwen kan zeer bevredigend zijn. Als je het sleutelen en verbeteren leuk vind dan kan ik het je van harte aanraden.
Oh, dat plaatje waar Hans naar linkt, da's geen zelfbouw maar een Hasler, the original servo-pendulum.
Ik kan me inderdaad erg vinden in de voldoening die er uit zo'n project kan worden gehaald. De uren die je er in stopt ben je kwijt, zegt men altijd bij zulke zaken. Ik doe het echter graag en houd er ontzettend van om telkens nieuwe zaken bij te leren. Leercurve, laat maar komen!