Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand

Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 05:59 #406834

Hey iedereen,

Een van de volgende projecten die ik graag zou willen aangaan is het maken/installeren van een windvaan stuurinrichting. In mijn opzoekingswerk merkte ik dat er ook een redelijke community bestaat van mensen die zélf hun stuurautomaat knutselden. Het is immers een belachelijk simpel concept zonder al te veel poespas. Bijkomende voordelen van zelfbouw zijn dat de prijs zeer laag gehouden kan worden (ik kan er met mijn gezond verstand niet bij waarom een merkding 6000$ kost voor wat katrolletjes, pijpwerk en kabeltjes). Ook ken je dan de werking van je eigen windvaan helemaal vanbuiten natuurlijjk en kan je zelf voorzien in alle reserveonderdelen en reparaties.

Daarnaast is er echter de kwestie van vertrouwen te hebben in het zelfgemaakte ding natuurlijk. Er zijn meer als genoeg verhalen van mensen die met hun zelfbouw-automaat de hele wereld rondzeilen, maar het is natuurlijk wel "nogal" een belangrijk stuk van de uitrusting dat je zelf gaat maken...

Wat is jullie idee hieromtrend? Zijn er mensen met ervaring met zelfbouwdingen? Ik zou natuurlijk niet zomaar plastic ed gaan gebruiken maar bij m'n zelfbouw ook kiezen voor rvs en hoogwaardige materialen.

Zelfbouwplannen/info zijn er bvb van:

Walt Murray: www.mistervee.com/?q=content/walt-murrays-website
Bill Belcher: www.amazon.com/dp/0877421587
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 06:03 #406838

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Bouvaan nemen dan? Niet duur, robuust, bewezen en toch zelf bouwen. Waarom het hele wiel opnieuw uitvinden?

www.bouvaan.nl/index.htm

Anders de Mr.Vee, ook zelf in elkaar te zetten.

www.mrvane.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 06:13 #406849

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Bouvaan bevalt ons prima en stuurt goed. Voordeel is dat de vaanhoek verstelbaar is en daardoor ook goed stuurgedrag op ruime koersen. Het voordeel van de Bouvaan is ook dat alle onderdelen van RVS zijn, dus eventueel ook tamelijk eenvoudig te repareren.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 06:45 #406863

Ziet er idd niet slecht uit, maar dan spreken we nog over minstens 1000€ natuurlijk... Een doe-het-zelf project met basismaterialen kan al voor minder als 100€, met de hulp van een vriend metaalbewerker en wat restjes rvs van bij hem op het werk moet een "goede" DHZ al kunnen voor 300€ me dunkt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 08:49 #406923

Orchidius,

Hoe denk je dat een prijs tot stand komt?

Wat verdien je zelf? Mag de fabrikant ook zoiets verdienen?

Het moet gemaakt worden, op voorraad gehouden, after sale service op moeilijke plaatsen.
De omzetsnelheid is voor dit produkt vrijwel nihil, het maakt nog al verschil of je 100 stuks of 100.000 moet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 08:57 #406928

Saefthinge,

jij schrijft wat ik al dacht.
Bijna ieder model windvaan is gemaakt omdat de maker er van overtuigd was dat hij het beter kon of goedkoper kon. Uiteindelijk verschillen de prijsranges niet zo heel veel en is er op iedere windvaan nog wel wat te verbeteren mbt de levensduur in een zilte omgeving.

Neemt natuurlijk niet weg dat een windvaan nu eenmaal een dure investering is en blijft, dus als je zelf handig bent, dan kun je zeker een hoop geld besparen.

Ik vind zelf de trimtab vanen zoals Bernard Moitessier ze omschreef zeer makkelijk te bouwen, betrouwbaar, en ze voorzien gelijk in een noodroer als er iets met je hoofdroer mocht gebeuren.

Geen enkele moderne windvaan voorziet in een noodstuurinrichting en is vrijwel waardeloos zodra er iets met het hoofdroer gebeurt. Wat mij betreft zeker iets om over na te denken als je open water wilt opzoeken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 09:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 09:22 #406939

en vergeet de leercurve niet waar je als zelfbouwer weer door heen mag..
kan ook leuk zijn maar gaat ook tijd en geld in zitten... Volgens mij zijn er bij de meest vaaninrichtingen meerdere prototypes aan vooraf gegaan voordat er een bevredigend en voldoende duurzaam resultaat uit kwam..
Daarbij komt dat niet alle zelfbouwsels even mooi zijn om naar te kijken...
voor een 27 voeter: tourdumondeenvoilier.msnyou.co...teur-d-allure-hasler
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 10:03 #406948

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ervaren zelfbouwer meld zich.

De kosten voor een kant en klaar apparaat komen voort uit de kleine aantallen, ingewikkelde custom onderdelen en goede materialen.

Vergis je niet in de inspanning die het kost om al die onderdelen geleverd te krijgen in de pietluttige hoeveelheden die er voor deze markt nodig zijn.

Het grootste verschil tussen zelfbouw en kant en klaar/bouwpakket is het verschil in afwerking. Een zelfgebouwd systeem zal meer afwerking en meer onderhoud nodig hebben. En zoals al eerder geschreven, je bent er niet meteen klaar mee, je zal altijd er aan blijven sleutelen.

Maar zelf bouwen kan zeer bevredigend zijn. Als je het sleutelen en verbeteren leuk vind dan kan ik het je van harte aanraden.

Oh, dat plaatje waar Hans naar linkt, da's geen zelfbouw maar een Hasler, the original servo-pendulum.
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 10:04 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 10:33 #406956

oei.. maar wel erg lelijk..
(Maar heeft misschien wel weer andere voordelen)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 10:36 #406959

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1792
Ik heb afgelopen jaar dezelfde gedachten gehad en uiteindelijk toch een Windpilot Pacific light splinternieuw gekocht bij de bouwer. Voor < 2000€ nog steeds veel geld, maar wel gelijk goed en supercompleet incl montagesteunen e.d. Ik ben een handige klusser, maak veel zelf, maar ga niet het wiel uitvinden.............zo'n ding moet (solo) onderweg op lange tochten gewoon goed werken en daar zit veel ervaring in verwerkt.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 11:59 #406979

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Erikdejong schreef :
Saefthinge,

jij schrijft wat ik al dacht.
Bijna ieder model windvaan is gemaakt omdat de maker er van overtuigd was dat hij het beter kon of goedkoper kon. Uiteindelijk verschillen de prijsranges niet zo heel veel en is er op iedere windvaan nog wel wat te verbeteren mbt de levensduur in een zilte omgeving.

Neemt natuurlijk niet weg dat een windvaan nu eenmaal een dure investering is en blijft, dus als je zelf handig bent, dan kun je zeker een hoop geld besparen.

Ik vind zelf de trimtab vanen zoals Bernard Moitessier ze omschreef zeer makkelijk te bouwen, betrouwbaar, en ze voorzien gelijk in een noodroer als er iets met je hoofdroer mocht gebeuren.

Geen enkele moderne windvaan voorziet in een noodstuurinrichting en is vrijwel waardeloos zodra er iets met het hoofdroer gebeurt. Wat mij betreft zeker iets om over na te denken als je open water wilt opzoeken.

De Windpilot Pacific Plus heeft toch een 2e roer?

En deze ook:



En ook Hydrovane heeft een tweede voor nood te gebruiken roer
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 12:00 door 0000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 12:15 #406983

Die hebben inderdaad wel een tweede roer, maar je boot is er niet mee te sturen helaas. Met een beetje golfslag al helemaal niet meer.

Als de zeilen goed uitgetrimt staan, en je hoofdroer staat in de juiste positie, dan is het roertje goed genoeg om mee te corrigeren. Maar je boot er mee sturen kun je echt vergeten.

Ik heb het geprobeerd met de Windpilot pacific plus op een aluminium 46 voeter met een goed onderwaterschip en goede stuureigenschappen. Alleen bij windstil weer op de motor werkt het een beetje, maar de boot draait erg langzaam.

Onder zeil en onder normale omstandigheden is het een perfecte windvaan.

Met die vaan op de foto heb ik geen ervaring, maar die lijkt wat constructie en princiepes, alsmede de verhoudingen in bladoppervlakte erg veel op de windpilot. Ik vrees dus dat die niet veel beter is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 12:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 12:49 #406993

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De een of andere noodstuurinrichting is inderdaad geen luxe zo heb ik gisteravond mogen ervaren. Zonder roer konden we echt helemaal niets meer, dreven een beetje rond. Makkelijkste oplossing voor ons was zeil neer, buitenboordmotor aan en sturen met de motor. Maar op de meeste boten en tochten kan dat niet, dus op lange tochten moet je zeker wat kunnen fixen. Een paar putsen is - langkieler en plat voor de wind misschien uitgezonderd - zeker niet genoeg. Je hebt gewoon een flinke plank in het water nodig om de balans weer in de boot te krijgen, voor het daadwerkelijke fijne sturen kan je vervolgens wel rommelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 14 juni 2013 13:59 #407015

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Er komt af en toe wel een tweede handsje voorbij.
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

www.marktplaats.nl/a/waterspor...0c1b&previousPage=lr

www.marktplaats.nl/a/waterspor...0c1b&previousPage=lr

Heb hem zelf ook tweede hands gekocht, kan weinig mis aan zijn wat je niet zelf zien kan of kunt controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan stuurautomaat: doe-het-zelf of tweedehand 16 juni 2013 17:27 #407592

Saeftinghe schreef :
Orchidius,

Hoe denk je dat een prijs tot stand komt?

Wat verdien je zelf? Mag de fabrikant ook zoiets verdienen?

Het moet gemaakt worden, op voorraad gehouden, after sale service op moeilijke plaatsen.
De omzetsnelheid is voor dit produkt vrijwel nihil, het maakt nog al verschil of je 100 stuks of 100.000 moet maken.

Mijn excuses, maar hiervan ga ik op mijn achterste poten staan. Ik werk zelf met een vriend als hobby aan innovaties (uitvindingen dus) die we dan in productie nemen en als volledig project doorverkopen aan verdelers. Ik weet dus PRECIES hoe die prijs tot stand komt, en laat me je vertellen dat dat in dit geval NIET in eerste instantie zal zijn omdat de (bouw)kwaliteit superieur is. Van sommige dingen die wij in productie hebben genomen weet ik 100% zeker dat ik, als ik er dan toch maar ééntje voor mezelf moet maken, dit sneller/beter afgewerkt/goedkoper kan als de fabriek waar ze momenteel in worden gemaakt. En die fabriek ligt in China, ga maar na...

Wat ik wil duidelijk maken is dat de fabrikant er zéker wat op mag verdienen. Als hij de moeite heeft genomen om R&D te doen en een productielijn op te starten lijkt het me maar logisch dat die investeringen geld moeten opbrengen. Een nieuwe stuurautomaat bij de verdeler zelf aankopen is echter financieel niet haalbaar voor mij, en ik zoek dus alternatieven. Laat me ook duidelijk zijn dat ik niet probeer om iets te "stelen" van een producent he.
Ervaren zelfbouwer meld zich.

De kosten voor een kant en klaar apparaat komen voort uit de kleine aantallen, ingewikkelde custom onderdelen en goede materialen.

Vergis je niet in de inspanning die het kost om al die onderdelen geleverd te krijgen in de pietluttige hoeveelheden die er voor deze markt nodig zijn.

Het grootste verschil tussen zelfbouw en kant en klaar/bouwpakket is het verschil in afwerking. Een zelfgebouwd systeem zal meer afwerking en meer onderhoud nodig hebben. En zoals al eerder geschreven, je bent er niet meteen klaar mee, je zal altijd er aan blijven sleutelen.

Maar zelf bouwen kan zeer bevredigend zijn. Als je het sleutelen en verbeteren leuk vind dan kan ik het je van harte aanraden.

Oh, dat plaatje waar Hans naar linkt, da's geen zelfbouw maar een Hasler, the original servo-pendulum.

Ik kan me inderdaad erg vinden in de voldoening die er uit zo'n project kan worden gehaald. De uren die je er in stopt ben je kwijt, zegt men altijd bij zulke zaken. Ik doe het echter graag en houd er ontzettend van om telkens nieuwe zaken bij te leren. Leercurve, laat maar komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl