beewee schreef :
Qua onderhoud moet je rekenen op jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafwaarde van de boot.
Ik ben meer geneigd om 5-6% van de nieuwwaarde aan te houden (top niveau wedstrijdzeilen kan wel eens 20-25% nieuwaarde per jaar zijn).
Een boot die bijvoorbeeld 20 jaar oud is kost niet zoveel, maar vergt wel meer onderhoud.
Om echt te weten wat het onderhoud kost maak je een spreadsheet waar je alle onderdelen van de boot in gaat zetten met hun verwachte levensduur.
Bijvoorbeeld:
Motor olie, levensduur: 1 jaar, kosten: € 20, kosten per jaar: € 20
Fok, levensduur: 6 jaar, kosten: € 2500, kosten per jaar: € 417
Verf systeem, levensduur 20 jaar, kosten € 10.000, kosten per jaar: € 500
CO2 patroon in zwemvestje, levensduur 5 jaar, kosten € 40, kosten per jaar € 8
Zo maak je een lijst van elk onderdeel aanboord met daarin de nieuw kosten, al dan niet inclusief arbeid om het werk te verrichten, en wat dus de jaarlijkse kosten zijn.
Ik heb het in drie stappen gedaan: regelmatig onderhoud, onregelmatig onderhoud en vervanging.
Als voorbeeld de motor: regelamtig onderhoud is impeller, olie, koelvloeistof en filters vervangen, onregelmatig onderhoud is bijvoorbeeld een revesie, en dan vervanging.
Als je een dergelijke lijst goed opzet, dan heb je gelijk een zeer goed werkend onderhoudslogboek. Ik heb een kopie hiervan aan mijn verzekering gegeven en hen om aanvullingen gevraagd. Ieder jaar werk ik de lijst bij en voer ik uit wat er op de lijst staat. Ik bewaar bonnetjes en ander bewijs dat het gedaan is, en stuur dit aan het begin van ieder seizoen naar mijn verzekering.
Een dergelijk systeem kost wat tijd, maar heeft veel voordelen:
- Je weet precies wanneer er bepaald onderhoud verwacht kan worden.
- Je jaarlijkse "zeil budget" verschijnt ieder jaar weer onderaan de pagina, dus handig voor je financiele planning.
- Je hebt een goede checklist voor je inspecties aanboord.
- Je hebt bewijs voor je verzekering dat je de boel goed onderhoud (een claim kan dus nooit meer op die grond afgewezen worden!)
- Je krijgt mogelijk korting op je verzekering (heb ik wel voor elkaar gekregen).
- En mocht je ooit bij een ernstig ongeluk betrokken raken waarbij er een rechtszaak als gevolg van overblijft, dan sta je net met een beentje extra op de grond als je kan aantonen dat je de boot in goede conditie houd. (nog veel meer vormen van loggen zijn nog handiger hiervoor, maar dat gaat een beetje ver off-topic dan)