Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit !

Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 08:11 #413096

  • mjatv
  • mjatv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Even inhaken bij Yvonne die hier in 2012 ook een vraag over had:
Waarom gaat die helmstok echt heel zwaar, in de achteruit fysiek niet te houden..
Ik ben echt geen slap figuur, maar dit is niet lollig meer!
Betreft een Biezekotter, stalen schip met achter de helmstok een degelijk uitziend mechaniek, dat ook op het stuurwieltje binnenin functioneert.
Om de helmstok acceptabel te laten functioneren, waar moet je dan naar kijken?
En nee, er hangt geen zak van Max aan het roer of kroos, het is een robuust roer..
Ik heb zowat alles erover gelezen op internet, maar hierover niets!
Zaterdag maak ik ff wat foto's dan weten jullie waar het om gaat..
Alvast dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 08:13 #413099

Achteruitvaren, tja... Ligt misschien wat voor de hand maar je pakt hem wel aan het uiteinde vast ivm hefboomeffect enzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 08:20 #413103

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Draait eea sowiezo zwaar? of is dat alleen als je op snelheid komt. Dat laatste is normaal, het eerste is mechanisch, dus misschien op te lossen met smering of evt oud verzeept vet.

Edit:
met op snelheid bedoel ik op snelheid achteruit...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 10:04 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 08:26 #413105

  • mjatv
  • mjatv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Evaluationcopy schreef :
Achteruitvaren, tja... Ligt misschien wat voor de hand maar je pakt hem wel aan het uiteinde vast ivm hefboomeffect enzo?
Ja tuurlijk!
Enne hij gaat zwaar ook bij motorend de haven uit, man, man..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 09:08 #413114

Zeker geen balans roer..?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 09:10 #413116

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
mjatv,
Hoe is dat "stuurwieltje binnen" aan dat roer gekoppeld? Is het een hydraulisch gebeuren? Sta je dan met de helmstok niet de olie over de ontlastkleppen te persen met de stuurcilinder? Of is het een mechanische overbrenging met een rondsel en tandwiel op het roer. Dan werkt de vertraging precies andersom, dus veel zwaarder. Ik denk dat zoiets een rol speelt, eerder als aan zwaar draaien van het roer zelf of zo.
Ideeën misschien? Misschien is er een mogelijkheid om de stuurwiel-aandrijving bij het roer af te koppelen en het dan nog eens te proberen met alleen de helmstok.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 09:31 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 09:45 #413133

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Voor de meesten misschien te vanzelfsprekend om nog bij stil te staan:
Een roer is vooruit varend dynamisch stabiel. Het zal bij loslaten een positie innemen die de koers van de boot niet doet veranderen.

Dat maakt 'm meteen dynamisch instabiel bij achteruitvaren. Zodra de stand van het roer niet meer gecentreerd is wil die een positie opzoeken die de koers sterk wil laten afwijken.
Hoe verder het roer uitzwaait bij achteruit varen des te groter de kracht wordt die op het roer moet worden uitgeoefend om de neutrale stand weer terug te krijgen.

Alleen in de absoluut neutrale stand oefent het roer geen kracht uit op de bediening van de stand. Zodra daar maar iets van een afwijking op ontstaat kan het roer uit je handen geslagen worden.

Als dit niet past bij wat er bij jouw boot gebeurd dan vermoed ik dat bij achteruit varen de stand van het roer in de (waarschijnlijk versleten) lagering veranderd waardoor de verdraaiing van het roer veel moeilijker wordt.
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 09:46 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 04 juli 2013 10:01 #413140

  • mjatv
  • mjatv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
PetervdW,

Je kunt het stuurwiel natuurlijk loskoppelen van het roer, daartoe is een hendel in de kajuit en achter de helmstok moet je een stang loskoppelen...
Ik ga dit weekend kijken hoe het zit ( maar wil toch graag zeilen :woohoo: ) en maak foto's zodat ik beter beslagen ten ijs kom hier!
Ik stel al deze suggesties zeer op prijs zodat ik erachter kan komen wat ik er aan kan doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 07 juli 2013 21:26 #413922

Een roer is ontworpen/gebouwd op VOORUIT varen. De krachten die hier overal op aangrijpen zijn dan te overzien/acceptabel. Bij achteruit varen
wordt de zaak heel anders daar er dan enorme krachten vrijkomen waar men geen idee van heeft.Heb zelf een Victoire 26 kajuitzeilboot welke ik vooruit varend de helmstok met "m'n pink" bestuur. Achteruivarend ( op de 10pk diesel) heb ik TWEE handen nodig en moet er dan voor zorgen dat ik niet al te snel achteruit vaar daar ik dan geheid de helmstok zal breken! Kortom, achteruitvaren kan je met niet teveel snelheid en niet teveel roeruitslag om te corrigeren daar er anders echt "iets" kapot zal gaan.Theoretische kennis hierover heb ik niet doch wel praktische B) .

Groeten,K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 07:04 #413964

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
K.Brouwer schreef :
\ Achteruivarend ( op de 10pk diesel) heb ik TWEE handen nodig en moet er dan voor zorgen dat ik niet al te snel achteruit vaar daar ik dan geheid de helmstok zal breken! .

Groeten,K.Brouwer

Mee eens, ik ben wel eens met een stukje achteruit varen letterlijk en figuurlijk het hekstoel in gelanceerd.
Nu ben ik ook niet zo klein dus hier is ook best wat kracht voor nodig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 07:30 #413977

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zelfs op mijn open boot gaat de helmstok loodzwaar achteruitvarend!
Als ik met de bbm in vaste stand vaar en stuur met het roer gaat het vooruit prima , maar zodra je hem in zijn achteruit zet en enigsinds gang maakt loodzwaar. De p* is nou juist dat je achteruitvarend een beetje gang moet hebben om te kunnen sturen.
Een zeilboot heeft ook een relatief groot roer, dus.....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 juli 2013 07:37 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 07:43 #413984

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Heeft je roer niet eens een tik gehad, waardoor het roer er krom opstaat? Dit weekend zagen we bij het schip van Minim ook dat een vingerling krom was, waardoor het e.e.a. niet meer soepel liep.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 08:37 #414004

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
mjatv schreef :
Om de helmstok acceptabel te laten functioneren, waar moet je dan naar kijken?
Belerion II schreef :
Zeker geen balans roer..?
Balansroer bouwen dus. Een balansroer heeft aan de voorkant van de roerkoning ook een stuk roer zitten waardoor de krachten voor en achter de roerkoning een beetje in evenwicht zijn.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 08:39 #414005

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat lijkt mij de oplossing ten dele, er wordt dan ''tegenwicht'' (tegendruk) gegeven door het stuk roer wat voor de roerkoning zit. Of het dan geheel moeiteloos zal gaan betwijfel ik nog.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 juli 2013 08:40 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 09:01 #414011

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Je kunt het balansdeel iets groter maken dan het stuk aan de achterkant. Achteruitvaren wordt dan heel makkelijk! :lol:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 09:05 #414015

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Welja...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 09:16 #414021

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Ik zou toch eens kijken of de ontkoppeling van de hydrauliek van het stuurwiel ook daadwerkelijk loskoppelt, of dat de hendels alleen maar doen lijken of het losgekoppeld is....

Op grote tjalken met helmstok besturing kunnen ze toch ook achteruit ( met 2 handen en eventueel en derde handje)met een roeroppervlak van 1,5 m2...

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok loeizwaar, vooral in achteruit ! 08 juli 2013 09:17 #414022

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Fijn, maar als dat niet kan ( zoals op mijn boot, met de scheg net voor t roer) is het dus gewoon accepteren.
Prossie heeft ook in achteruit ongelooflijk veel helmstokdruk, hoort erbij, klaar
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl