Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Demonteren folding propeller

Demonteren folding propeller 07 sept 2008 12:59 #42221

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb een Volvo Penta 2003 met een 120S saildrive met 2 blads folding prop. Echter hier zit geen druppel vet meer in en ik wil deze winter eea demonteren en goed in het vet zetten en dan weer monteren. Hoe kan ik de prop het gemakkelijkst demonteren en wat zijn de valkuilen ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Demonteren folding propeller 08 sept 2008 16:52 #42334

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
www.onlinefreeebooks.net/autom...lvo/volvo-penta-work

zie link, kun je gratis je manual downloaden. Misschien heb je er wat aan. Bel anders Eerland in Harderwijk, 0341-415373 daar weten ze waar ze het over hebben.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Demonteren folding propeller 16 sept 2008 16:44 #43328

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik heb het zelf gedaan en eigenlijk valt het heel erg mee. Zorg voor een dopsleutel met dop 27 (niet te dik)
Kijk ook maar eens op mijn site:
http://www.uisge-beatha.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=44&cntnt01lang=nl_NL&cntnt01returnid=30

Succes,
Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Demonteren folding propeller 29 juli 2009 13:26 #81131

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Iemand overigens een goeie foto van de achterkant van een kleine saildrive klapschroef?

Een boot die ik op het oog heb, heeft een halve centimeter speling op de schroef. Als je 'm op de as richting saildrive duwt, kan je zelfs achter de moer kijken, en dan zie je splines. De as zelf beweegt daarbij niet.

De speling lijkt dus tussen de 'body' van de klapschroef te zitten en de as. Daar zit volgens
www.marinepartseurope.com/en/v...742220-90-15063.aspx
een bus, maar ik ben benieuwd of een rotte bus in de schroef, zo rot kan zijn dat je achter de (geborgde) moer gewoon splines kan zien, of dat er een probleem inwendig in de saildrive is.

Sowieso calculeer ik een nieuwe schroef in, maar ik vrees dus ook een beetje voor de conditie van de saildrive zelf.

De problemen zijn waarschijnlijk veroorzaakt door een overijverige jachtschilder die alle anodes op zowel de schroef zelf als de saildrive dichtgeschilderd heeft. Op de saildrive is de schade beperkt omdat je die anode toch niet volledig dichtgeschilderd krijgt (kwast past niet tussen schroef en saildrive), maar de schroef zelf is goed verrot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl