Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MMSI nummer

MMSI nummer 23 aug 2013 07:40 #429448

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Er vaart al een tijdje iemand met het mmsi nummer van mijn schoonvader.
Er is al contact geweest met het AT, hiermee is goed contact maar het blijft echter bij de vraag of er screenshots genomen kunnen worden van de posities. quote "Afgesproken dat u mij per mail op de hoogte kunt houden over voortgang positie schip.
Bij aantreffen zal dan gepaste actie worden ondernomen indien mogelijk."

Echter is dit nu al een half jaar aan de gang.
De boot lijst een binnenvaart schip te zijn, aangezien hij meestal te vinden is bij industrie van Antwerpen, Rotterdam en vanaf de 20e kagerplassen.

Erg irritant...


Laatst bewerkt: 23 aug 2013 07:40 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 07:56 #429453

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
vaart er daadwerkelijk iemand met de MMSI of is er gewoon iemand aan het kl*ten met marinetraffic?
Check eens op andere AIS-site
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 08:03 #429455

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Nee het is wel duidelijk dat het iemand is met het verkeerde MMSI. AT heeft het gecontroleerd met www.siitech.com/ die zij dan ook weer aanbeveelde.

Overigens was deze reactie wel te verwachten, het startte een jaar geleden echter zoals je zelf ook aangeeft is de betrouwbaarheid van die websites discutabel.

Wat mooi zou zijn als hij weer live is dat we het met een echte AIS zouden kunnen checken. Alleen even naar antwerpen varen of Rotterdamse haven is niet zo 123 gedaan.

Ik ben mij echt bewust van de beperkingen van MT. Heb hier wel eens een verzonnen positie van mijn boot doorgegeven.
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 08:08 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 08:08 #429456

In tegenstelling tot marinetraffic.com is siitech.com niet door elke te beïnvloeden. De kans dat iemand daar de boel dedonderd is klein.
Als je me (via PB?) het MMSI-nummer geeft, dan wil ik maandag via mijn werk e.e.a. wel even checken.

Daarbij, het is toch niet jouw probleem, maar dat van het AT :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 08:12 #429459

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Belerion, bedankt zou wel gaaf zijn. Als ik vandaag geen kinderen had om op te passen (ze hebben hier nog vakantie) dan had ik zelf gereden.

Het is inderdaad het probleem van het AT. Wat wij ons wel afvragen hoe is het geregeld in een live situatie. Stel we de maasmond passeren. En hij ligt in Rotterdam, en zijn (VHF) signaal is sterker. Wat krijgen de overige schepen dan door, "zien" ze je dan wel?

Het betreffende MMSI is 244710862
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 09:20 #429488

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Hallo Botervis,

Ik snap het niet zo goed.

Waarom zou het jou wat kunnen schelen dat iemand jouw MMSI gepikt heeft? Je hebt het aangemeld, je hebt bewijs van de erkenning van AT. Lijkt me genoeg.

Als iemand rotzooi trapt onder jouw ID, kun je dat overleggen en de authoriteiten veel succes wensen.

Of zie ik hier iets ove het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 09:24 #429490

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Erm die vraag heb ik toch ook al gesteld?

Zou gewoon fijn zijn als je AIS werkt zoals je verwacht, nu speelt er wat onzekerheid.

Punt twee en dat is voor de speel is het natuurlijk leuk als je ook gewoon te volgen bent op een site zoals siitech.
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 09:38 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 09:47 #429498

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Ik zat eerst te denken dat in een noodgeval je wilt dat ze op zoek gaan naar het juiste schip. Maar omdat jij goed geregistreerd staat (www.itu.int/online/mms/mars/sh...ng=en&2122899&ECHOES) en jouw MMSI goed in je marifoon staat zit je goed.

Dus dat binnenvaartschip heeft in theorie een probleem hoewel dat niet zo snel de zee op zou gaan. Zijn stuurhut blijft al gauw boven water staan op de binnenwateren dus die vinden ze wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 09:55 #429499

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Maar goed Joop heeft een punt met "wat maakt het uit"

Zelf had ik al een voorzet gegeven, waar hij gemakshalve overheen leest.

Een serie wat als:
- Men dicht bij elkaar in de buurt zit welk Live signaal overtreft het dan. Wat zien de anderen. Hoe storingsgevoelig het is het?
- Andere schipper doet een distress signaal. Met wie wordt er gebeld/contact gezocht.
- Emergency Contact: leuk krijg je een melding dat je schoonouders een distress hebben uitgestuurd. En zij vertrekken nog wel eens voor 6 maanden met de boot. Blijkt het een binnenvaart schip te zijn.
Kunnen er meer zaken bedacht worden?

Nu is het natuurlijk zo dat het niet zo hoeft te zijn dat het mmsi ook gebruikt is in de tegenpartij z'n marifoon. Maar zou nog goed kunnen. MMSI verkeerd opgeschreven op een papiertje en toen VHF en AIS ingesteld. Ik verzin maar wat.
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 10:00 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 09:59 #429503

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Geef dit eens door aan de scheepvaartpolitie in Antwerpen,
of de rijkspolitie te water als hij in Nederland vaart.
inclusief MMSI nummer, die zullen wel eens bij die meneer aan boord gaan en om opheldering vragen.
Dan kan die 'vergissing' snel uit de wereld geholpen worden.

Het is natuurlijk slordig als je met de verkeerde MMSI rondvaart.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 10:04 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 10:02 #429504

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Waarom doet AT niet gewoon zelf aan opsporing ipv het publiek te vragen allerlei opsporingstaken voor hen uit te voeren?
Anders zijn ze er als de kippen bij om boetes uit te delen of aan te kondigen, waarom hier niet?
Omdat het beroepsvaart is en geen recreatie?
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 10:03 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 10:04 #429505

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
WindVector schreef :
Waarom doet AT niet gewoon zelf aan opsporing ipv het publiek te vragen allerlei opsporingstaken voor hen uit te voeren?
Anders zijn ze er als de kippen bij om boetes uit te delen of aan te kondigen, waarom hier niet?
Omdat het beroepsvaart is en geen recreatie?

Ik denk juist andersom, het is voor hen niet interessant genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 13:38 #429536

  • Marcov
  • Marcov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Als het een binnenvaartschip is, dan heeft hij alleen een MMSI nummer voor de AIS. DSC mag je niet gebruiken in de binnenvaart, alleen ATIS.

Mogelijk is er een typefoutje gemaakt met programmeren, maar vervelend is het wel.

Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 14:24 #429545

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Marcov schreef :

Mogelijk is er een typefoutje gemaakt met programmeren, maar vervelend is het wel.

Marco

Dat denk ik ook hoor Marco. Typefoute is zo gemaakt. Blijft raar dat ze gewoon opvolgende nummers gebruiken. Een simpele elfproef kan al een hoop voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 23 aug 2013 14:58 #429553

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Het had nog veel eenvoudiger geweest als ze de ATIS code in cijfers voor de binnenvaart ook hadden toegepast voor het MMSI nummer.

PA1234 is (9)244011234 het mmsi nummer had dan kunnen zijn 244011234, kennelijk is er niemand ooit zo slim geweest.
Conflicten met de reeds eerder uitgegeven mmsi nummers voor de zeevaart zijn er niet, er is geen ATIS code die eindigt op 000 en laten alle grotevaart mmsi nummers daar nu net in NL op eindigen.
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 14:58 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 25 aug 2013 11:32 #429953

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Botervis schreef :
Maar goed Joop heeft een punt met "wat maakt het uit"

Zelf had ik al een voorzet gegeven, waar hij gemakshalve overheen leest.

Een serie wat als:
- Men dicht bij elkaar in de buurt zit welk Live signaal overtreft het dan. Wat zien de anderen. Hoe storingsgevoelig het is het?
- Andere schipper doet een distress signaal. Met wie wordt er gebeld/contact gezocht.
- Emergency Contact: leuk krijg je een melding dat je schoonouders een distress hebben uitgestuurd. En zij vertrekken nog wel eens voor 6 maanden met de boot. Blijkt het een binnenvaart schip te zijn.
Kunnen er meer zaken bedacht worden?

Nu is het natuurlijk zo dat het niet zo hoeft te zijn dat het mmsi ook gebruikt is in de tegenpartij z'n marifoon. Maar zou nog goed kunnen. MMSI verkeerd opgeschreven op een papiertje en toen VHF en AIS ingesteld. Ik verzin maar wat.

Als het werkelijk een binnenvaarder is, heeftie geen DSC. Voor zover ik weet is dat voor de zeevaart voorbehouden. Hij kan dus geen digitale distress afgeven met een MMSI nummer (wat dan weer aan jou gelinkt is). Toch? :huh:

Wat als jullie dicht bij elkaar varen... Volgens mij gewoon 2 schepen met dezelfde MMSI, met allebei andere koers en snelheid.

Dan nog waarom, het kan een tikfoutje zijn, dat is snel gemaakt. Maar veel binnenvaarders zijn er helemaal niet zo op gebrand om herkend te worden. Of dat voor hun concullega's duidelijk wordt waar ze vracht vandaan halen. Al eens opgemerkt dat een heel aantal ook geen scheepsnaam in de AIS heeft staan? En een foute lengte etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 25 aug 2013 12:08 #429968

Op zich is het sturen van een DSC message met de MMSI niet verboden volgens mij op de binnenwateren maar wel het zenden zonder ATIS.
En dat kan nu eenmaal niet gelijktijdig met DSC.
Op een paar , officieel binnenwateren, mag de buitenlandse beroepsvaart trouwens wel DSC ( zeevaartstand) gebruiken nl. op bijv. de Westerschelde en in de directe routes naar de grote zeehavens.
Dit om te voorkomen dat een schip van buiten Europa ineens een ATIS marifoon zou moeten hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MMSI nummer 25 aug 2013 16:22 #430037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
WindVector schreef :
Waarom doet AT niet gewoon zelf aan opsporing ipv het publiek te vragen allerlei opsporingstaken voor hen uit te voeren?
Anders zijn ze er als de kippen bij om boetes uit te delen of aan te kondigen, waarom hier niet?
Omdat het beroepsvaart is en geen recreatie?

AT valt onder economische zaken. Klachten worden alleen beoordeeld op economische grond en niet op veiligheid. En dan nog moet het een heterdaad zijn door een ambtenaar in functie waargenomen.
Ik heb net zo'n verhaal aan de hand gehad. het wordt dus nooit wat.

Nog gekker:
Een aantal z.g. "gecertificeerde" AIS bedrijven hebben voor elk binnenschip bij AIS inbouw een NIEUWE vergunning aangevraagd, zo'n 1000-2000 stuks. En dit terwijl die schepen al een vergunning hebben?
Al deze schepen moeten nu hun 2 of 3 marifoons opnieuw programmeren, of hun nieuwe vergunning op0zeggen en over zetten op de oude.
Puinhoop dus, de gemiddelde binnenvaarder snapt er niks meer van en nog extra kosten ook.
AT doet hier totaal niets aan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl