Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden

Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 09:53 #429708

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Zoals eerder in andere posts al naar voor kwam: ik heb een bootje met erg grote wielwerking. Er zijn allerlei trucks en tips om dit op te vangen....

Maar het gaat me in deze topic niet om die tricks, maar om eventuele technische zaken die zo'n wielwerking kunnen opvangen.

In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik bvb uit bij de 'Autoprop'. Er is op Youtube een mooie uitleg te vinden ( ), en verdelers zijn ook al snel te vinden. Toch hangt hier volgens mij een behoorlijk prijskaartje aan.

Verder onderzoek leert dat er ook andere schroeven zoals Maxprop, Kiwi enz bestaan. Maar uit al mijn surfen, komt niet naar voren dat ook die een 'stevig' verbeterend gedrag van mijn boot in achteruitvaren zou kunnen opleveren.

Wie weet is er iemand met een gelijkaardig verleden met onhandelbare achteruitvarende boten op het forum aanwezig die me in de goede richting kan sturen? Wat kan er gedaan worden? Wat zijn de mogelijkheden?

Alvast bedankt
Johan
Laatst bewerkt: 24 aug 2013 09:55 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:01 #429710

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er werd nogal eens gesproken over een straalbuis op het zeilersforum, wellicht is een straalbuis een optie?.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2013 10:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:02 #429711

Wielwerking wordt bepaald
-door plaats van de schroef.
Ver naar de uiteinden betekent meer wielwerking.
-door spoed en diameter. Groter is meer wielwerking

De schroef zal op de boot aangepast zijn, is te verwachten.
Een ander type schroef zal toch dezelfde prestaties moeten leveren en dus zal de wielwerking niet of nauwelijks veranderen.

Ik denk dat je gewoon moet leren er mee te leven en mee om te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:04 #429712

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En als dat laatste het nou niet helemaal gaat worden?

Boegschroef.
Hekschroef monteren voor het corrigeren van het achterschip.
Is wel iets wat je niet zomaar doet en het kost ook een lieve duit.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2013 10:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:15 #429714

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Ik ben bang dat het idd 'leren ermee omgaan' zal worden, de meeste topics die ik er hier op na sla neigen steeds in die richting. (In veel topics wordt kregelig gereageerd dat er al zo veel lijntjes over zijn, dat ik heel lang nagedacht heb om er hier een nieuwe voor aan te maken).
Toch werd mijn aandacht getrokken door die Autoprop, en vroeg mij onder meer ook af of die nu inderdaad kan waarmaken wat ie belooft. Mensen met ervaring?

Korte felle stootjes achteruit en dan in neutraal laten glijden.... Allemaal leuk en aardig, maar om mijn box uit te varen heb ik meestal nog een stukje vooruit nodig om de bocht te kunnen maken (3-delige beweging dus). Dat betekent ook twee keer het volledige wieleffect...

Dus toch maar een technische aanpassing ;-)
Laatst bewerkt: 24 aug 2013 10:15 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:19 #429715

Saeftinghe schreef :
Een ander type schroef zal toch dezelfde prestaties moeten leveren en dus zal de wielwerking niet of nauwelijks veranderen.
Dat is niet helemaal waar.
Een vaste schroef heeft een aanziendelijk hoger rendement dan een vaanstandschroef, en daardoor ook een sterker wieleffect.

Als de topicstarter nu een vasteschroef heeft, dan zou een vaanstand of klapschroef minder efficient zijn, en daardoor ook minder wielwerking hebben.

Mijn boot heeft er ook nogal "last" van, maar als je het in je voordeel gebruikt vind ik het juist een zegen om zoveel wielwerking te hebben. Je krijgt je boot altijd overal gedraaid en geen box of langssteiger is meer onbereikbaar voor je.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:25 #429716

Ik heb een stalen schip Breewijd 29 en kon alleen bakboord achteruit door de wielwerking van de schroef.
Door 1 stalen plaatje te laten lasssen in het vrij grote schroefraam en een boven het roer is het grootste gedeelte van de wielwerking verdwenen.
Ik kan nu recht achter uit ( afgekeken van foto,s van het onderwaterschip van de Gabber een Breewijd 31 die al verschillende wereld omzeilingen heeft gedaan ).
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:50 #429717

Erik,

Mogelijk niet helemmal duidelijk geschreven.
Er van uitgaand bij ALLEEN een ander type schroef.

De variabelen hebben allemaal hun effect.
Dus bij een schroef met minder wielwerking wordt de voortstuwing minder, dus moet de schroef groter, wat weer meer wielwerking geeft.

Dus bij gelijkblijvende (vooruit) vaareigenschappen hoort gewoon ongeveer die hoeveelheid wielwerking.

Een draaibare tunnel om de schroef zal best voordeel hebben, maar is een wezenlijke ombouw, wil men dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:51 #429718

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij een stilliggende boot zal je m.i. altijd een wielwerking hebben zodra je de schroef gebruikt. Zodra de boot snelheid gaat lopen verdwijnt het, achteruit zowel als vooruit. Minder toeren gebruiken of een andere schroef met kleinere spoed nemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 10:54 #429719

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Al eerder genoemd door mij , maar kennelijk onopgemerkt gebleven.

Vaste tunnel/ straalbuis......?

Heeft dat nadelen? Ja je schroefwerking ben je kwijt terwijl hij soms wél handig kan zijn. Maar je kan tenminste wel normaal achteruit.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2013 10:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overdreven wielwerking, wat best kan gedaan worden 24 aug 2013 13:17 #429740

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wel is het zo dat bij manoeuvreren juist de wielwerking een en ander vergemakkelijkt. Persoonlijk zou ik het leren om er gebruik van te maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl