Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dakversteviging voor kuipbediening

Dakversteviging voor kuipbediening 29 aug 2013 20:33 #431873

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Een van de projecten, die ik deze winter na de aanschaf van Bella Donna op het to-do lijstje heb gezet is kuipbediening. De afgelopen tijd dus Marktplaats afgestruind voor goed materiaal, en aan de slag gegaan. Verder dit forum uiteraard goed nageplozen.

Nu ben ik aan SB zijde inmiddels een lier, twee dubbele valstoppers en een 4-schijfs organizer aan het plaatsen voor grootzeilval, kraanlijn, fokkeval en Reserve_1 (evt self made Lazy Jack) Later dit seizoen volgt nog een BB lier met drievoudige valstopper en 3-schijfs organizer, voor Cunningham, reeflijn en neerhouder.

Mijn vragen zijn nu echter:
- welke dakondersteuning binnen in de kajuit zou ik moeten gebruiken om organizers, valstoppers en vooral natuurlijk de lieren op het kajuitdak te houden?
- Hoe groot zou je de plaat onder de lier maken?
- kan ik carosserieringen nemen voor de organizers?
- waar halen jullie je RVS plaatmateriaal en staven? Iemand een adres in de regio Eindhoven, of Roermond?



Bij voorbaat dank voor de hulp!

Etienne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 29 aug 2013 20:58 #431880

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Etienne, ziet er goed uit tot zo ver. Om iets over de benodigde ondersteuning te kunnen zeggen moeten we eerst wat meer weten over de constructie van je kajuitdak. Met name of er sprake is van een schuimkern is belangrijk. Ook is het misschien handig om even een foto van de binnenbekleding te maken. Kan je die wegnemen, of zit er misschien helemaal niets?

De krachten op de organizers, valklemmen en lieren kunnen behoorlijk oplopen, maar dat had je zelf al wel bedacht. Op polyester boten zie je vaak dat er ter plaatse van deze dingen een dikke aluminium plaat is ingelamineerd. De klemmen e.d. zijn dan met bouten vastgezet in ingetapte gaten. Dat zou bij jou misschien ook kunnen, maar dan met de alu platen (zeg van pakweg 15 mm dik) er onder. Het voordeel daarvan is dat je dan binnen geen moeren hebt waar je je aan kan stoten.

Een andere oplossing is een RVS contraplaat en zelfborgende moeren gebruiken. Je zou kunnen overwegen de valklemmen en de lier met één plaat te ondersteunen. Jouw suggestie om carrosserieringen te gebruiken zou ik zelf niet direct kiezen, een flinke plaat onder de organizers zou ik toch een zekerder idee vinden.

Maar zoals gezegd, veel hangt af van de dakconstructie.

Edit: op de foto is de organizer niet optimaal geplaatst. Ideaal is als de intreehoek van de lijnen gelijk is aan de uittree hoek. De organizers staan dan een beetje schuin ipv haaks op de bootas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 aug 2013 21:02 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 29 aug 2013 21:31 #431883

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Dank voor het snelle antwoord, ik zit inderdaad met een aantal additionele omstandigheden:
- dak is van boven en onder gelamineerd hout, zoals bleek tijdens het boren van de gaten Ik kan er op lopen zonder merkbare beweging, maar dat willen we graag zo houden... :) de bekleding heb ik weggehaald, helaas geen foto.
- organizer plaatsing was lastig: normaliter wil je de inkomende hoek gelijk houden aan de uitgaande hoek, zodat de krachten haaks op de schroefgaten staan. Op een Eurokruiser zit er echter een hoogteverschil van een ~15cm tussen het dek van de mastvoet en het achterliggende dek voor de lieren en organizers. De blokken voor de vallen heb ik echter wel zo geplaatst, dat ze laag genoeg aan de huidig mastvoet zitten om geen problemen bij het strijken van de mast te veroorzaken. De organizers moeten hierdoor dus zo ver mogelijk naar voren, omdat de vallen en lijnen anders over het verhoogde achterdek zouden schuren.
- versteviging: ik sta even te kijken van de 15mm alu plaat, maar wil wel een dergelijke oplossing zoeken, om geen stukken bout uit het dak te hebben steken.
- hoe dik zou een RVS plaat moeten zijn? 3mm? 5mm? Dikker?
- als we dan toch RVS gaan zagen, slijpen en boren, dan krijgen de organizers ook een plaat eronder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 03:45 #431899

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Volgens een brochure van de werf is het dak van stroken balsa hout. Dit is een van de lichtste houtsoorten en heel gevoelig voor rot. Ik heb geen idee hoe je dit moet verstevigen, maar ik heb bij andere boten met houtkernen wel eens gezien dat ze plaatselijk van onder het dak er een vierkant stuk uitfraisen, het bovenste polyester 'laten staan' en het balsa vervangen door watervast multiplex en het gat weer sluiten met polyester en glasweefsel.
Door het multiplex worden dan de gaten geboord voor lieren, blokken etc. (wel met carrosserie ringen vastzetten).
De constructie schijnt dan stevig genoeg te zijn, maar ik heb hiermee geen ervaring!
Succes en groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 04:12 #431900

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
hallo Ettienne,

Als het inderdaad balsa hout is, moet je voorzichtig worden. Het is van zichzelf niet zo sterk, en laat zich relatief makkelijk samendrukken.

Vreemd genoeg gaat het bij de contraplaat vooral om de dikte. De stijfheid van zo'n plaat is dikte en van het materiaal. Aluminium is ongeveer 3 keer minder stijf dan staal. Maar de dikte zit tot de 3e macht in de formules. Dus een plaat die 3 keer dunner is, is 27 keer minder stijf. Bij gelijkblijvend materiaal.

Die stijfheid is zo belangrijk om de krachten te verdelen over een groot stuk dak. Je hebt er niks aan als de plaat wel sterk genoeg is, maar gewoon wegbuigt. Dan heb je op de vouwlijn nog immer een puntbelasting op je balsa dak.

Dus: Een flink stuk alu plaat (laten) maken, dat liefst onder alles heen gaat. Dus 1 plaat voor de organisers, de lieren en de klemmen. Wordt een flink ding.

Wat bout lengtes betreft, kun je het volgende doen: bout in schroeven die (net) te lang is, aftekenen, eruit afzagen, en nu echt monteren. Lomper maar ook effectief, is inschroeven en de flex erover. Let dan wel op waar de vonken blijven. Als die in een kunststof ruit smelten, heb je daar nog lang plezier van.

Oh, en bij het uiteindelijke plaatsen niet te zuinig met kit: Als het balsa inwatert, is het zijn sterkte heel snel helemaal kwijt. Liefst zelfs de geboorde gaten met epoxy impregneer behandelen voor de schroeven erin komen.

Succes!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 05:03 #431911

Zo'n mooie boot verwennen met zo'n mooie modernisering, dan mag je hem wat mij betreft geen onderlijkstrekker misgunnen!

Het valt mij vaak op dat zeilers deze niet actief trimmem, terwijl het juist één van de effectiefste manieren is om de vorm van je grootzeil te beïnvloeden! Zou bij mij boven een cunningham staan op het wensenlijstje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 06:01 #431938

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Allen hartelijk bedankt voor de tips! Dit weekend gaat er geboord worden, ik ga zometeen hier bij ASML nog eens kijken of iemand tips heeft voor een goede metaalboer.

Als ik het zo zie, wordt het dit weekend nog even naar hartelust boren en schroeven. Het interieur moet volgend weekend namelijk weer in orde zijn, voor een weekendtripje.

De gaten ga ik inderdaad iets groter uitboren en voorbehandelen met epoxy, dus hopen dat dat het balsahout voldoende beschermt.

Iemand nog tips voor het afkitten van de de lier en de valstoppers, die dus toch flink wat kracht gaan zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 06:11 #431943

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Er zijn heel wat online boeren waar bij je plaatjes aluminium kan bestellen. Daar heb ik de mijne (8mm dik, hout) vandaan voor oa. onder de lieren. Voordeel is dat je dan niet een hele plaat hoeft te kopen en de boel op maat aan komt. Op zich kun je daar in tappen maar ik heb voor de zekerheid nog moeren op de bouten gedraaid. Alu is wel véél makkelijker te bewerken (boren) dan RVS.

Over boren in je dak: Iets groter boren, maak daar maar héél wat groter boren van. Dat weer volgieten met epoxy en daar weer een nieuw gat in de juiste maat in boren. Niet hopen dat het goed beschermd, maar zorgen dat het goed is want anders heb je de poppen aan het dansen.
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 06:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 06:49 #431970

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik haal hem er nog maar eens bij:

www.westsystem.com/ss/assets/H...-and-Maintenance.pdf

Wat mij betreft heel veel goed advies betreffende het werken aan een polyesther boot!

Is meer te lezen overigens

www.westsystem.com/ss/use-guides/
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 06:49 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 07:14 #431983

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Bij mij is recentelijk bediening vanuit de kuip geinstalleerd.
Mijn dak is massief hout....wel waarschijnlijk twee 10mm platen.
(tja massief....)

Maar goed....
Lier geplaatst, organiser, en stoppers.
Allemaal met een backingplate van RVS 4mm dik.
Ziet er binnen nu wel wat minder uit met al die bouten en moeren in het plafond.
Tja....als ik daar nog eens een oplossing voor vind....
Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 07:19 #431988

Hoe ik het heb gedaan:

Steek de schroeven door de organiser of valstopper, leg een flinke rups kit om de schroef, tegen het ondervlak van de organiser of stopper (een soort "fillet"

Druk het geheel nu voorzichtig door de gaten van je dek. Draai vast.

Zo heb je geen kitrommel op je schroefdraad en je bent zeker van een volledige waterdichte afsluiting van de entree van je gat in je dek.
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 07:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 07:44 #431994

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Behalve dat water tussen de kop van de schroef door kan kruipen en zo alsnog lekkage kan veroorzaken in sandwich of interieur...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 30 aug 2013 07:59 #432000

Deze winter wil ik ook gaten in mijn balsa-core dek gaan boren.

Ik vond onderstaande links:




www3.telus.net/sail/sj23/g_chemicals/g08.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 31 aug 2013 12:39 #432455

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
De epoxy is gekocht, de boormachine en ander gereedschap zit in de rugzak, morgen gaan die gaten dicht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 01 sept 2013 19:57 #432937

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Zo, net weer terug van een lange, maar nuttige dag op de boot, tijd voor een update.

Allereerst: dank voor alle links, tips en overige berichten. Hierdoor kon ik het project al helemaal niet meer laten liggen!

De gaten heb ik vanmorgen vroeg van de onderkant uit uitgeboord, dichtgeplakt en vervolgens gevuld. Tegen een uur of vier leken ze redelijk uitgehard, dus toen er weer gaten in geboord.

In de tijd dat de epoxy moest uitharden, dus vervolgens met het metaal aan de slag gegaan: het dak is uiteindelijk verstevigd met een 5mm RVS plaat van ~30x60cm. De valstoppers en de lier zijn in het midden van deze plaat gemonteerd. Door de lichte zijwaardse kromming in het dak, wordt de plaat uiteindelijk ook licht gebogen (na veel schroeven...), waardoor de te absorberen kracht in de lengterichting dus verder toeneemt. Althans, dat is het idee. Ik stond er trouwens van te kijken dat de plaat meeboog, ging niet met de hand...

Alles uiteindelijk met witte Sikaflex 291 rond alle schroefverbindingen vervolgens gemonteerd. Omdat de plaat zich langzaam vormde naar het dak, was het een heel karwei om die 8 moeren van de valstoppers en de 5 moeren van de lier gelijkmatig aan te draaien. In het dagelijks leven heb ik echter redelijk wat met optiek te maken, en in dat proces moet alle bouten ook Nm voor Nm aangedraaid worden, dus dat was al bekend...

Vervolgens de M6 bouten afgezaagd, waardoor ik dus uiteindelijk een centimeter onder het originele plafond uitkwam. Gelukkig is het plafond van een Eurokruiser al even vergevingsgezind als haar vaargedrag: de interne dakbedekking (geplastificeerd geperst hout, als de achterkant van een kast) liet zich met wat overredingskracht weer op exact de oude plaats terug zetten, waarbij nu simpelweg de zijwaardse buiging in de plafondplaat iets minder is geworden.

Het resultaat: ik krijg met geen mogelijkheid meer beweging in de units. Nou ja, behalve in de richtingen, waarop het moet, natuurlijk! :)

Ik moet toegeven dat ik het met enkel grootzeil toch net wel even al heb uitgeprobeerd, ook al was er geen wind meer, en was het al donker genoeg om navigatieverlichting te voeren...

En ik kan vol trots zeggen: het werkt echt geweldig! Ik moet alleen nog even kijken of ik iets kan doen aan het feit dat mijn grootzeil niet zonder strijklijn naar beneden komt. Heb op dit forum echter al wat tips gelezen, dus we gaan nog maar wat teflon spuiten...

Op de een of andere manier kwam ik trouwens meteen weer terug in Kroatie, zeilend op een 52-voeter, de vakantie dat het virus ooit begon... Enige verschil: de boot is nu 29 voet korter, ik heb maar 1 douche en geen 5, en ik mag (gelukkig!) een hoop meer klussen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dakversteviging voor kuipbediening 02 sept 2013 19:32 #433427

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Tja, en dan denk je er nog een nachtje over na, en besluit je het toch nog ietsje anders te doen: de RVS plaat gaat nog 1 keer los, het licht gebogen plafond wordt vlak gemaakt met epoxy pasta en de plaat komt er dan tegenaan, om de continue spanning van het dak te halen.

Hmm, wil wel zeggen dat ik waarschijnlijk het kitwerk nog eens overnieuw mag doen... Haastige spoed...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl