Zo, net weer terug van een lange, maar nuttige dag op de boot, tijd voor een update.
Allereerst: dank voor alle links, tips en overige berichten. Hierdoor kon ik het project al helemaal niet meer laten liggen!
De gaten heb ik vanmorgen vroeg van de onderkant uit uitgeboord, dichtgeplakt en vervolgens gevuld. Tegen een uur of vier leken ze redelijk uitgehard, dus toen er weer gaten in geboord.
In de tijd dat de epoxy moest uitharden, dus vervolgens met het metaal aan de slag gegaan: het dak is uiteindelijk verstevigd met een 5mm RVS plaat van ~30x60cm. De valstoppers en de lier zijn in het midden van deze plaat gemonteerd. Door de lichte zijwaardse kromming in het dak, wordt de plaat uiteindelijk ook licht gebogen (na veel schroeven...), waardoor de te absorberen kracht in de lengterichting dus verder toeneemt. Althans, dat is het idee. Ik stond er trouwens van te kijken dat de plaat meeboog, ging niet met de hand...
Alles uiteindelijk met witte Sikaflex 291 rond alle schroefverbindingen vervolgens gemonteerd. Omdat de plaat zich langzaam vormde naar het dak, was het een heel karwei om die 8 moeren van de valstoppers en de 5 moeren van de lier gelijkmatig aan te draaien. In het dagelijks leven heb ik echter redelijk wat met optiek te maken, en in dat proces moet alle bouten ook Nm voor Nm aangedraaid worden, dus dat was al bekend...
Vervolgens de M6 bouten afgezaagd, waardoor ik dus uiteindelijk een centimeter onder het originele plafond uitkwam. Gelukkig is het plafond van een Eurokruiser al even vergevingsgezind als haar vaargedrag: de interne dakbedekking (geplastificeerd geperst hout, als de achterkant van een kast) liet zich met wat overredingskracht weer op exact de oude plaats terug zetten, waarbij nu simpelweg de zijwaardse buiging in de plafondplaat iets minder is geworden.
Het resultaat: ik krijg met geen mogelijkheid meer beweging in de units. Nou ja, behalve in de richtingen, waarop het moet, natuurlijk!
Ik moet toegeven dat ik het met enkel grootzeil toch net wel even al heb uitgeprobeerd, ook al was er geen wind meer, en was het al donker genoeg om navigatieverlichting te voeren...
En ik kan vol trots zeggen: het werkt echt geweldig! Ik moet alleen nog even kijken of ik iets kan doen aan het feit dat mijn grootzeil niet zonder strijklijn naar beneden komt. Heb op dit forum echter al wat tips gelezen, dus we gaan nog maar wat teflon spuiten...
Op de een of andere manier kwam ik trouwens meteen weer terug in Kroatie, zeilend op een 52-voeter, de vakantie dat het virus ooit begon... Enige verschil: de boot is nu 29 voet korter, ik heb maar 1 douche en geen 5, en ik mag (gelukkig!) een hoop meer klussen!