Echt een uitspraak doen wat er moet gebeuren en of er ook wat moet worden gesloopt kan pas als de boot op de kant staat en ook aan de buitenkant kan worden geinspecteerd.
Bij dat op de kant zetten zou ik trouwens de boot niet volledig op de kiel laten rusten zoals dat eigenlijk moet maar ook deels op de romp waarbij je wel moet zorgen dat de steunvlakken op de romp zo groot mogelijk zijn en ter plekke van de schotten zitten.
Overigens , jij mag er zelf wel nooit mee aan de grond zijn gelopen maar die Aloa 21 is tussen 1969 en 1979 gebouwd (
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3995 ) dus er kan van alles mee gebeurd zijn.Sterker nog , een zeilboot die in minstens 34 jaar nooit aan de grond is gelopen is een zeldzaamheid.
Dat er nu pas lekkage optreedt is niet zo vreemd omdat een scheur door werken en inderdaad ook door vorst heel langzaam groter kan worden.
Zoiets kan vele jaren duren.
Vervelende daarbij is wel dat het polyester in de omgeving van de scheur dan compleet moet worden vervangen vanwege mogelijke aantasting door het water.
Overigens, polyester moet je , zeker bij belaste delen, nooit met normaal polyester repareren.
Nieuw polyester hecht nl slecht aan oud polyester.
Minimaal vinylester en eigenlijk epoxy gebruiken, het alatste alleen met glasweefsel.
Maar dat is meer een topic voor na het op de kant zetten en nadere inspectie.
Ad