CeesS schreef :
Philip schreef :
Er zijn zat werven die balsa in de romp leggen. Contest bijvoorbeeld.
Serieuze werven maken de romp onder de waterlijn volglas, eventueel daarboven sandwich. Een van de schepen met een volledige sandwich constructie is Etap, maar daarvoor wordt een heel ander productieproces toegepast dan de 'traditionele' productiemethode.
De romp van een Etap is helemaal geen sandwich romp. De romp (en ook het dek) zijn gewoon volglas.
Er is alleen sprake van een aparte, cosmetische binnenschaal zonder constructieve functie. Die zou je er dus helemaal uit kunnen halen en dan heb je nog steeds een constructief prima schip over.
Tussen de romp/dek en de binnenschaal zit op de meeste plekken schuim. In de romp in principe bedoeld voor drijfvermogen (maar dan praat je dus over pakketten met vele tientallen centimeters dikte). Dat zit achter de banken en onder de bedden, tot ca 20 tot 30cm boven de waterlijn.
Tussen de dekschaal en de (cosmetische) binnenschaal zit ook een beetje schuim, met isolatie als functie (minder tot geen condens!)
Op het vlak is er geen sprake van een binnenschaal. Doorvoeren voor transducers e.d. zitten dus gewoon in een volglas romp.