Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Montage stuurautomaat ST2000

Re: Montage stuurautomaat ST2000 22 sept 2013 09:05 #440984

Bram6 schreef :
Mag ik rekenen kracht maal arm stuur automaat geeft kracht 77kg bij arm 46cm dat is ongeveer 60kg bij arm van 36cm. 77/46*36=60,3kg.

nee dat kun je zo niet uitrekenen.
de kracht die de St2000 uitoefent is constant en staat in de gebruiksaanwijzing. (vast wel die 77kg). Hij wordt niet slapper als je hem dichterbij de roerkoning monteert....

Het totale moment (in Nm) wordt wel kleiner als je hem meer naar achter monteert: grotere roeruitslagen maar met minder kracht (en dus slechter sturen als gevolg).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage stuurautomaat ST2000 22 sept 2013 09:26 #440991

Dat slechter sturen is lang geen vast te stellen feit.
Dit hangt af van hoe licht je helmstok te bedienen is.

Op een schip met goede balancering van roer en zeilvoering ooit de automaat ACHTER de roerkoning geplaatst.
Kon op beide boorden.
Maar bakboord gekozen, zodat, indien nodig de automaat zonder omschakelen, naar de normale positie terug kon aan stuurboord.

De afstand tot het roerdraaipunt was duidelijk minder dan die voorgeschreven 46 cm. 33 cm meen ik me te herinneren.

Het werkte perfect, de helmstok stond altijd verticaal en de bruikbare ruimte in de kuip verdubbelde.
Geen bakskistdeksel dat geblokkeerd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage stuurautomaat ST2000 22 sept 2013 09:57 #441004

Saeftinghe schreef :
Dat slechter sturen is lang geen vast te stellen feit.
Dit hangt af van hoe licht je helmstok te bedienen is.

De afstand tot het roerdraaipunt was duidelijk minder dan die voorgeschreven 46 cm. 33 cm meen ik me te herinneren.

Volgens opgave van Raymarine zou voor een Jeanneau SO29.2 een ST1000 voldoende moeten zijn maar op aanraden van Freebird heb ik gekozen voor de iets sterkere en beter geconstrueerde ST2000. Omdat de Jeanneau een brede kont heeft (= meer binnenruimte) heeft het schip onder helling veel druk op het roer. In praktijk betekent dit dat met hardere wind goed trimmen.
De voorgeschreven 46 cm kan gehaald worden door aan de zijkant van de helmstok een beugeltje te plaatsen. Ik vond dit niet handig ivm er achter haken e.d. Daarom een beugeltje ontworpen dat op de helmstok zit, en wel op ca. 43 cm van de roerkoning. De roeruitslag is goed en de buis van de stuurautomaat komt niet tegen de helmstok aan bij volledige roeruitslag.
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage stuurautomaat ST2000 22 sept 2013 17:52 #441171

Met veel druk op de helmstok gaat die kortere afstand niet lukken met een zwakke automaat.
Dan ben je gebonden aan een krachtiger apparaat.

Nu is dat toch nooit verkeerd om een overbemeten automaat te hebben.
Alleen de prijs is een nadeel.

Een (te) lichte automaat zal ook meer stroom gebruiken voor´t zelfde werk dan een iets overbemeten ding.

Wanneer een elektro motortje niet z´n rpm kan halen wordt het min of meer een kortsluiting, met de bijbehorende stroomsterktes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage stuurautomaat ST2000 07 okt 2013 18:16 #445200

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Na de input vanaf jullie kant nu mijn uiteindelijke keuzes en voortgang.
De plaats is uiteindelijk toch stuurboord geworden. Of dit verstandig is moet nog blijken. Na jullie argumenten ook nog met Raymarine NL gebeld. Toen ik melde dat aan bakboord niet zover van de stuurautomaat ook een gastank stond vonden zij dit een minder goede plaats. Het verschil tussen stuur en bakboord is dat stuurboord nog 4 cm dichterbij de roerkoning uitkomt. Zit nu op 36cm i.p.v. 46cm. De man van Raymarine leek dit toch te prefereren. Gezien de overkapaciteit van de stuurautomaat voor ons schip verwacht hij geen grote problemen. We zullen zien of mijn keuze goed of toch verkeerd uitpakt. De bakkist kan nog open wanneer de stuurautomaat is geplaatst. Eerst een blok watervastmultiplex met varibond onder de kuipbank gelijmt. Een week later het gat in de bank geboord en de bus met epoxy er ingelijmd. Een dag later de stuurautomaat op de plaats gehouden om de maten voor de nog te maken beugel op te meten.
Verder moeten de 12v draden nog worden aangelegd en nog de gele seatalk draad. Hier dan de foto's van het werk tot nu toe.
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 20:01 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl