Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zo kan/gaat ALLES kapot

zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 18:26 #443446

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
afgelopen weekend was er bij wsv. de Put een clubwedstrijd.
ik doe hier niet meer aan mee i.v.m te veel "opstappers", vrouwen van boord en extra goede zeilers aan boord.

kennis heeft z'n Dehler 42 verkocht en nieuw een heel mooi klassiek zeilbootje met alles er op en aan gekocht.
dus ook een elektrische ST val lier.
hier ging het dus mis; was met z'n neerhouder bezig en liet de val lier ook lopen.
DUS kon hij stoppen omdat z'n grootzeil ineens weer over de giek hing.

lijkt mij dus niet verstandig dit zo toe te passen
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 19:03 #443458

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
2linkerhanden schreef :
dus ook een elektrische ST val lier.
hier ging het dus mis; was met z'n neerhouder bezig en liet de val lier ook lopen.
DUS kon hij stoppen omdat z'n grootzeil ineens weer over de giek hing.

lijkt mij dus niet verstandig dit zo toe te passen
Hanno

Ach, ook op de hand kun je alles kapot draaien hoor. Dus is les 1 bij liergebruik altijd: niet naar de lier kijken, maar naar datgeen waar je aan aan het trekken bent. En dat geldt natuurlijk ook voor een elektrische lier. Als je die onbeheerd laat draaien, tja, iets met schuld en bulten ;-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 20:08 #443478

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
En ik die dacht dat op die dingen een automatische beveiliging zat, zodat je je val niet zou doortrekken?
Weer wat geleerd, zo iets komt niet aan boord.
Heb er toch ook het geld niet voor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 20:21 #443480

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
even een aanvulling;
heb hem gesproken en gevraagd of er een "afslag" op die lier zit.
(net als op bv. een boormachine instelbaar)
deze zit er NIET op.

ook heb ik van kennis gehoord, dat "opstapper" op zijn boot niet de val maar voorlijk van de Genua iets "te lang" had gemaakt.

ik vind ST voor val lier ook "linke soep", heb zelf 2x Lewmar 16 2 speed en dus zonder ST.
op de vertraging stand slipt de val veilig door.
Hanno
Laatst bewerkt: 30 sept 2013 20:24 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 21:02 #443489

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Elektrische lieren zijn mooi maar vooral ook heel sterk. Als je niet oplet trekken ze inderdaad alles kapot. Ik heb een keer gezien dat een leioog (leiblok eigenlijk) van een 38voeter compleet aan gort getrokken was doordat iemand de schootlier te lang liet draaien.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 21:21 #443493

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik heb net deze zomer van een 50CEST lier de feederarm aan barrels getrokken...
Verder was het scrhoefdraad waar de ring op zit om de feeder arm vast te zetten ook niet helemaal lekker meer.
Ongelofelijk domme fout... Ik had het idee gekregen om de zware 150% genua niet met de handlier op de mast te hijsen, maar om de val om te leiden naar de electrische grootschootlier.
Op een gegeven moment hoorde ik dat ie het moeilijk kreeg. Ik voelde de spanning van de val, en niets aan de hand..
En nu echt erg dom, gewoon weer op de knop drukken en pats! De feederarm van zo'n 5mm dik messing was sterk verbogen, en een gedeelte kwam 6 meter verder op het dek neer....
Kosten: 150 Euro.
Nou ja, weer een leermoment zullen we maar zeggen! :-)
O ja, voordat ik het vergeet: oorzaak was opeenhoping van de val op de liertrommel, oorzaak natuurlijk de foute invalshoek van de val.
Laatst bewerkt: 30 sept 2013 21:22 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 21:23 #443494

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
By the way: ik wil mijn electrische lieren voor geen goud missen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 21:41 #443496

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Het lijkt mij (en de kapiteinse) ook wel wat. Toch is er iets dat mij weerhoudt...€€€
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 21:57 #443500

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Bij mij zaten ze erop toen ik de boot gebruikt gekocht.
De eigenaar heeft van de lijst van mogelijke opties 1 of twee dingen geschrapt.
Kwam niet terug echt terug in de prijs, en de meeste opties vind ik nu onmisbaar.
Volgens mij zijn bestaande lewmar lieren om te bouwen, maar nog steeds veel geld. Ik heb mijn kappote sturing voor de SB grootschootlier vervangen door een eenvoudige solenoid van Lewmar: kosten 180 Euro, de oude frequentie geregelde sturing kostte geloof ik zo'n 800 Euro.
Met andere woorden: je kunt voor de meest simpele oplossing kiezen.
(dit was de enige van de 4 lieren die een frequentie geregelde sturing had, en ook de enige die kapot ging)
Vooral short of single handed zijn de electrische lieren een uitkomst.
Hang natuurlijk ook van de grootte van de boot af wanneer ze echt bijna een must worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 30 sept 2013 22:11 #443501

Er is natuurlijk een hoop voor te zeggen, maar als je wat serieuzere wedstrijden wilt gaan zeilen, dan zijn elektrische lieren verboden aanboord (just saying...)

Ik mis ze overigens zelf niet, dat sjorren aan die lieren vind ik wel goed, bespaard weer een abbo op de sportschool :)

En mocht je low-budget elektrisch willen, dan bestaan er ook lierhandels met een elektromotor erin, die druk je gewoon op de bestaande lieren, dan moet je de handel tegenhouden, en de motor doet het werk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 sept 2013 22:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 04:31 #443514

Een electrische vallier staat hoog op mijn verlanglijstje (nou de €€€ nog). Comfort vind ik belangrijk en we worden ook een dagje ouder, dat scheelt weer blessures. Een opstapper trekt maar met de hand. Er moet wel wat te doen blijven toch.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 04:54 #443520

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Inderdaad. Ik ben heel blij dat ik ze heb. Rug en schouder worden zo ontzien zoals de dokter me altijd op het hart drukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 04:59 #443521

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De zeilwereld vergrijst, het is duidelijk......:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 06:02 #443551

Erikdejong schreef :
Er is natuurlijk een hoop voor te zeggen, maar als je wat serieuzere wedstrijden wilt gaan zeilen, dan zijn elektrische lieren verboden aanboord (just saying...)

Ik mis ze overigens zelf niet, dat sjorren aan die lieren vind ik wel goed, bespaard weer een abbo op de sportschool :)

En mocht je low-budget elektrisch willen, dan bestaan er ook lierhandels met een elektromotor erin, die druk je gewoon op de bestaande lieren, dan moet je de handel tegenhouden, en de motor doet het werk.

Nou ja , low budget....
www.bomarine.net/index.php/win...sche-lierhendel.html
Maar wel veeel goedkoper dan een echte electrische.

Overigens is de kracht die je in je arm nodig hebt om hem vast te houden precies hetzelfde als met een gewone handel hoor. Tenminste als dat ding net zo lang is.

Is trouwens al eens een draadje over geweest:
www.zeilersforum.nl/index.php/...lectric-winch-handle
Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 06:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 06:48 #443561

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Heb deze zomer iemand gezien die het had opgelost door een handboormachine te gebruiken, met een hoekse adaptor en een in de winch passende stift.
Het werkte goed, en de boormachine werd elke avond op de walstroom terug opgeladen. Is een goedkoper alternatief dan een electrische winch, je kan hem op al je boordwinches zetten, en je hebt zo ook altijd een boormachine mee aan boord.
Voorlopig blijf ik het toch nog met de hand doen, op mijn bootje gaat dat nog prima.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 07:15 #443568

Tony2920 schreef :
Heb deze zomer iemand gezien die het had opgelost door een handboormachine te gebruiken, met een hoekse adaptor en een in de winch passende stift.
Het werkte goed, en de boormachine werd elke avond op de walstroom terug opgeladen. Is een goedkoper alternatief dan een electrische winch, je kan hem op al je boordwinches zetten, en je hebt zo ook altijd een boormachine mee aan boord.
Voorlopig blijf ik het toch nog met de hand doen, op mijn bootje gaat dat nog prima.

Dan zul je wel een heel zware handboormachine moeten hebben.
De meeste halen hooguit zo'n 20Nm koppel en dat is evenveel als met 6,8 kg trekken aan een 30cm lierhandel.
En das niet echt veel hoor.
Zelfs een hele zware van meer dan €300 heeft 'slechts" 45 NM en das dan 15 kg.
Maar makkelijk is het natuurlijk wel.
Ik vraag me ook af wat die electrische lierhandels doen aan NM.
Effe gekeken en die doen 110NM.
Das inderdaad heel wat want dan moet je flink trekken !
Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 07:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 08:19 #443582

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 12:22 #443640

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Op de Dehler 36 cws van mijn ouders stond ook een electrische lier. Ik denk 1 van de eerse "betaalbare" van Lewmar.

Door deze lier en alle lijnen die centraal naar de kuip geleid werden was die boot zeer eenvoudig solo te zeilen (althans, dat was het concept van dehler, Central Winch System)

Helaas liepen de vallen en lijnen over teveel blokken met haakse bochten wat resulteerde in teveel wrijving en alleen met veel hulp kon je het grootzeil met deze lier hijsen.

De oplossing was bij de mast op de hand hijsen, doorhalen naar achteren en de spanning er met de electrische lier op zetten.

Dat de kracht van zo'n lier enorm is zal voor iedereen duidelijk zijn. Om daar dan gelijk aan te hangen dat het een slech idee/systeem is is weer wat anders.

Een auto is bijvoorbeeld nog veel gevaarlijker! En die laat je ook niet bedienen door iedereen, en alleen in 'gecontroleerde' omstandigheden. Nu bedoel ik niet dat je een "rijbewijs" moet hebben om een lier te bedienen, maar met ieder powertool moet je op het gebruik letten en je hoofd erbij houden!!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 12:41 #443644

Zoals je al schreef is er soms best veel kracht nodig van zo'n lier .
Maar hoe bepaal je wat nog "net" kan en wanneer de boel vroeger of later kapot gaat?
Daarom lijkt mij zo'n lier zonder een degelijk design wat hij aan kracht kan en moet leveren , wat de sterkte is van de diverse componenten waaraan hij trekt en een bijbehorende afstelling van een slipkoppeling eigenlijk een must.
En dat hebben kennelijk die lieren niet (allemaal?).
Dat is zoiets als de maximale hijslast van een kraan aan de kraanmachinist over te laten en niet voor te schrijven en tegenwoordig zelfs vaak te beveiligen.
Of een lift zonder maximaal aantal personen of vracht last.

En dat soort zaken zijn voor een zeiler denk ik echt niet in te schatten.
En of Dehler dat allemaal keurig in zijn CWS design heeft berekend waag ik te betwijfelen.
Ik denk dus dat er vroeger of later altijd een keer wat kapot gaat met alle soms desastreuze gevolgen vandien.
Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 12:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 12:47 #443647

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Yellow Boat schreef :
Zoals je al schreef is er soms best veel kracht nodig van zo'n lier .
Maar hoe bepaal je wat nog "net" kan en wanneer de boel vroeger of later kapot gaat?
Daarom lijkt mij zo'n lier zonder een degelijk design wat hij aan kracht kan en moet leveren , wat de sterkte is van de diverse componenten waaraan hij trekt en een bijbehorende afstelling van een slipkoppeling eigenlijk een must.
En dat hebben kennelijk die lieren niet (allemaal?).
Dat is zoiets als de maximale hijslast van een kraan aan de kraanmachinist over te laten en niet voor te schrijven en tegenwoordig zelfs vaak te beveiligen.
Of een lift zonder maximaal aantal personen of vracht last.

En dat soort zaken zijn voor een zeiler denk ik echt niet in te schatten.
En of Dehler dat allemaal keurig in zijn CWS design heeft berekend waag ik te betwijfelen.
Ik denk dus dat er vroeger of later altijd een keer wat kapot gaat met alle soms desastreuze gevolgen vandien.
Ad

Boot is van 1989, enige dat kapot is gegaan in dat systeem is 1 keer een grootzeilval (aantrekken terwijl er volop druk in het grootzeil staat)...

Lijkt mij dus dat het ontwerp wel goed zit!

En geloof me, als je zo'n lier 2-3 keer gebruikt heb weet je echt wel hoe ver je kunt gaan. Dat hoor je aan alles namelijk als je ergens veel spanning op zet (bovendien kan je het ook aan bijvoorbeeld het voorlijk van je zeil zien)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 19:23 #443769

Je zou het elektrisch op kunnen lossen met een stroombegrenzing.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 20:26 #443776

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Inderdaad, maar wel een trage begrenzing dan, ik neem aan dat aanloopstromen vrij hoog zullen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 01 okt 2013 20:44 #443779

Yellow Boat schreef :
Overigens is de kracht die je in je arm nodig hebt om hem vast te houden precies hetzelfde als met een gewone handel hoor. Tenminste als dat ding net zo lang is.
Klopt, maar het maakt een groot verschil of je nu stilstaand onder een min of meer ideale hoek iets tegen moet houden, of dat je een slingerende beweging moet maken van ruim een halve meter om iets rond te draaien met de zelfde kracht. Draaiend heb je er altijd tweede dode punten in zitten, iets waar je met een dergelijke lierhandel geen last van hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo kan/gaat ALLES kapot 02 okt 2013 00:14 #443782

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik werk al 5 jaar met electrische lieren, en behoudens die ene stomme zet, is tot nu toe er geen enkel probleem met het niet kunnen inschatten van de kracht: bij gewoon gebruik krijg je genoeg feedback visueel en auditief van wat je aan het doen bent.
Ik heb wel het verhaal gehoord dat iemand de preventer vergeten was en een blok aan gort trok: moet je niet tegen je hoofd aankrijgen, dus het blijft oppassen. Dat gezegd hebbende, het voordeel is ontzettend groot. Het nadeel is dat je inderdaad goed moet opletten wat je doet, maar nogmaals, in dagelijks gebruik geen probleem als je geen stomme fouten maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl