Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: automatische sturing

automatische sturing 01 okt 2008 13:17 #44973

  • Lothar
  • Lothar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik ben op zoek naar een automatische sturing op het stuurwiel.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Waar kan ik hierover meer info vinden?

Mvg

Lothar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische sturing 01 okt 2008 14:19 #44981

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
GHOO, heb net hele stukken over mijn blinde henkie geschreven................
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische sturing 01 okt 2008 15:12 #44991

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Maar er is wel een verschil tussen stuurwiel en helmstok, oa de prijs.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische sturing 05 okt 2008 10:24 #45410

Zonsnel, plaatsbdan snel de link naar je artikel. dat is makkelijker dan zoeken.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische sturing 05 okt 2008 13:50 #45435

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Op dit forum zit zat ervaring. Maar zoek je een electronische oplossing of een mechanische?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische sturing 05 okt 2008 15:36 #45453

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Kijk hier maar eens en zoek daarna voor koopjes verder op het net.


www.hollandnautic.nl/

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische sturing 05 okt 2008 17:29 #45461

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zelf hebben wij een Raymarine S2G stuurcomputer met een type 1 lineair aandrijving onderdeks. Geen rommel aan je stuur buiten in de elementen. Alles onderdeks weggewerkt. Computer, aandrijving, flux kompas, gyro en roerstandwijzer.
Dit spulletje is geschikt voor schepen tot 10 ton, de onze weegt 6,3. Reken maar dat hij met vakantielading zomaar 20% zwaarder kan worden. Beetje over bemeten stuurautomaat is niet erg.

Hij stuurt op drie manieren:
1. Een compaskoers,
2. op de windvaan,
3. of een route of waypoint uit de plotter.

Hij kan door de wind sturen, vaar je bijvoorbeeld 35 graden aan de wind over de ene boeg, dan gaat hij na een automatische door de wind manoeuvre over de andere boeg ook 35 graden voorliggen.
Er zit zelf een stand op om gijpen te voorkomen.

Gevoeligheid, snelheid en mate van reageren, roeruitslag, xte, alles is instelbaar voor een optimaal stuurgedrag.
Het aanlopen van havens met een flinke dwarstroom is veiliger op de automaat. Waypoint op de plotter instellen, druk op auto en je vaart precies de uitgezette koerslijn.

Zelfs bij veel wind, 8bf bakstag en flinke golven op de Noordzee stuurde hij uren aan een stuk zo strak zoals je dat zelf nooit kan volhouden. Ondanks dat we enkele malen met een breker een stuk werden weggesmeten pakte hij de koers weer snel op, zonder te gijpen.

Met net te veel wind onder Genaker kan ons scheepje op den duur uit zijn roer lopen, hoe goed je ook anticipeert. Met automaat aan loopt hij veel minder snel uit zijn roer.

Soms wil je zo laag mogelijk zeilen, 130 graden bakstag zodat de fok nog net blijft meetrekken. Met de handsturen klapt de fok zo in of je stuurt net te hoog. Met de automaat op vindvaan 130 graden blijft hij precies zo sturen dat je alle wind gebruikt, het zelfde geld voor aan de wind zeilen. Met automaat stuur je gemiddeld toch vaak wat hoger, simpel weg om dat hij continu oplet.

Als mijn scheepje niet goed is getrimd en flink loefgierig is gebruikt het automaat zomaar 4 á 5 ampère per uur. Maar als het zaakje strak loopt gebruikt hij gemiddeld 1 á 2 ampère per uur. Met héél weinig wind is het gebruik minder dan 1 ampère.

Blijf wel altijd zelf goed uitkijken! Ondanks dat hij zo fantastisch stuurt kijkt hij niet. Voor je het weet zit je op een ton of op een ander schip. Argwaan hem alsof je schoonmoeder wacht loopt!

Als je toch een stuurautomaat koopt moet je het goed doen. Aan een net te zwak prutsdingetje heb je net niks.

Alleen in havens en sluizen stuur ik nog zelf.

Zonder blinde Henkie zou ik kortere tochten maken. Met een beetje wind binnen blijven. Véél minder solo varen. Niet alleen met mijn schoonmoeder op pad gaan.
Kortom blinde Henkie verlengt mijn vaarseizoen.
Eigenlijk net als Webasto.
Deze technische "veiligheid" is ook gevaarlijk. Op het moment dat het speelgoed apparaatje kapot gaat kan je behoorlijk in de problemen komen, als je er volledig op vertrouwde. Daarom moet je zo varen dat hij elk moment het niet meer wil doen en alleen verder moet.

Henk de velde had op de C1000 twee stuurautomaten van RZ, echt professioneel spul. Twee aggregaten. Toch ging alles stuk en moest hij weken met de hand sturen. Als je de spullen in de beroepsvaart ziet hebben wij op ons jachtje maar poppenspul.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl