Inderdaad, luchtdicht maken en dan een geforceerde lucht aan- en afvoer is je eerste en belangrijkste stap. Als je dat zelf kan doen is dat ook je belangrijkste stap.
Daarna pas isoleren met een lagen systeem, eerst een dun laagje lage dichtheidsschuim, daarover een plaat zwaar materiaal (lood bitumen of kunststof met een hoge dichtheid), daar weer een laag geluidsabsorberend schuim overheen dat afgewerkt is met een laagje weefsel dat voorkomt dat er olie absorbtie plaats kan vinden (brandveiligheid), en die er gelijk voor zorgt dat je het schuim niet beschadigd tijdens het sleutelen.
Het resultaat bij ons: 8 knopen varend op de motor en je kunt gewoon een normaal gesprek voeren binnen, buiten kun je de motor niet horen, en je moet op de meters kijken om te weten of de motor loopt als deze stationair draaid.
Nog een bijkomstigheid van een luchtdichte machinekamer: nooit geen diesel of andere olie luchtjes meer in je boot!
Dit is onze machinekamer in wording, vrouwlief is de isolatie aan het inplakken: