Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Heatpol / dieselkachel algemeen

Heatpol / dieselkachel algemeen 25 nov 2013 20:51 #460986

Hoe hoort een dieselkachel eigenlijk te branden? Mijn heatpol 15M brandt alleen rustig op de eerste stand; alles hoger geeft veel vlam die luidruchtig de schoorsteen in schiet. Er zit een trek-onderbreker in maar eenmaal brandend maakt de boel zo'n lawaai dat slapen er niet in zit.. Iemand tips of suggesties? De kachelpijp is ruim 250 cm en steekt voor de helft boven het dek uit. Als ik de trek-onderbreker open zet dooft de kachel bijna..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 25 nov 2013 23:51 #461015

Nog even een aantal extra vragen:
- Wat voor kleur heeft de vlam?
- Hoe is de brandstof toevoer geregeld (zwaartekracht of pomp)?
- Is het bij alle weersomstandigheden of alleen met veel wind?
- Wat is de lengte van de schoorsteenpijp?
- Wat voor regenkap staat er op de pijp?
- Hoe hoog staat de basis van de kachel boven de vloer?
- wat voor trek onderbreker zit er in de pijp?

Heb je misschien wat foto's van je opstelling, zowel onderdeks als bovendeks?

Met wat meer info maakt het makkelijker om naar een oorzaak te zoeken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 nov 2013 23:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 09:12 #461066

Nog even een aantal extra vragen:
- Wat voor kleur heeft de vlam?

Geel voornamelijk en als ik goed door het kleine gaatje in het deksel van de kachel kijk, zie ik dat de vlammetjes uit de gaatjes middenin de brander-pot wel blauw beginnen. Maar, het vuur zogezegd is echt geel.

- Hoe is de brandstof toevoer geregeld (zwaartekracht of pomp)?

De brandstoftoevoer werkt met zwaartekracht uit een 20 liter dagtank, via een carburateur.

- Is het bij alle weersomstandigheden of alleen met veel wind?

Dat maakt geen verschil, wel is het zo dat wanneer de kachel op de eerste stand staat het ding rustig brandt maar wanneer de boot schommelt er even wat luidruchtige vlammen opkomen.

- Wat is de lengte van de schoorsteenpijp?

Bijna drie meter, de trek-onderbreker zit als eerste achter de kachel. Bovendeks steekt de pijp zeker anderhalve meter de lucht in.

- Wat voor regenkap staat er op de pijp?

Een standaard kap; zo'n type die ook vaak op een cv-pijp zit.

- Hoe hoog staat de basis van de kachel boven de vloer?

De kachel staat gewoon op de vloer.

- wat voor trek onderbreker zit er in de pijp?

Een soort T-stuk met een klepje dat door trek naar binnen wordt gezogen denk ik. Het klepje heeft niet veel weerstand. Als ik met de hand dat klepje open zet verdwijnen de vlammen wel maar dooft ook de kachel nagenoeg en gaat ie buiten goed dik roken.

Heb je misschien wat foto's van je opstelling, zowel onderdeks als bovendeks?

Die zal ik maken, erg bedankt vast voor je reactie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 12:30 #461117

Ik heb een vergelijkbare kachel (Dickinson) die ook met een dagtankje en zwaartekracht gevoed word.

Een gele luidrichtige vlam komt bij mij ook voor als mijn dagtank leeg is, en de laatste brandstof in de leiding opgestookt word. Naar mate het niveau in de leiding lager word, word het erger doordat de brandstofdruk lager word.

Mogelijk is de dagtank te laag gemonteerd en daardoor niet voldoende druk opbouw?
Dickinson houd als absoluut minimum 30cm hoogte verschil tussen brander pot en bodem van het tankje aan, meer is beter. Ik heb de tank ongeveer 70cm hoger dan de brander pot hangen, en dat werkt voortreffelijk. Met een volle tank komt het vloeistof niveau ruim 120cm boven de brander.

Een andere mogelijkheid zou niet voldoende luchttoevoer kunnen zijn. Onze boot kan luchtdicht afgesloten worden, en als dat gebeurt, dan gaat de kachel ook zulke gekke dingen doen (gelijk een goede waarschuwing!) als we dan een raampje openen, word de vlam bijna direct mooi blauw in de onderste helft, oranje in de bovenste helft van de vlam en geruisloos.

Nog meer tips voor de ideale inbouw van een Dickinsonkachel zijn hier te vinden, het meeste is ook direct van toepassing op een Heatpol, want die werken volgens dezelfde princiepes:
www.dickinsonmarine.com/Manual...er-Manual-2011-2.pdf
Kijk eens of er zaken wezenlijk anders zitten dan omschreven in deze handleiding, dat zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn.
Op pagina 24 staan wat omschrijvingen van verschillende lucht-brandstof mengsels die niet optimaal zijn. Ik weet haast zeker dat je het in die richting moet zoeken.

Heeft de heatpol ook een electrische aanjaag ventilator?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 12:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 12:38 #461122

De Heatpol kachels komen voor zover ik weet gewoon van Refleks uit Denemarken.
Daar vind je ook meer info dan op de Rietpol website.
www.refleks-olieovne.dk/default.asp?pagenumber=1561
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 15:20 #461168

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Hi,

Dit is een vreemd, maar interessant probleem...

Om op je eerste vraag te antwoorden: Je kachel hoort op iedere stand blauw te branden. Op een hogere stand eventueel met gele vingertjes, maar vooral met een mooi, egaal blauw dansend vlammetje.
Als er heel veel aanvoer van diesel is, en de kachel warmt voldoende op, kan er zoveel trek ontstaan, dat 'ie gaat brullen en de vlammen idd in de pijp gaan jagen.
De treoknderbreker heeft daar niet zoveel invloed op, volgens mij, die voorkomt vooral, dat de wind de vlammen aanjaagt. Het klepje hoort bij harde wind een beetje te klapperen, omdat het open gezogen wordt.

Nou het verwarrende: Gele vlammen duiden op te weinig brandstof of te weinig lucht. Dat gebrul duidt op teveel brandstof. Dat is een rare combi. :S

Ik zou, zoals Erik ook al aangeeft, eens kijken naar de luchttoevoer.
Daarna moet je waarschijnlijk de afstelling van de carburateur (laten) nakijken. Het kan zijn dat hij aleen in de laagste stand een normale hoeveelheid geeft, en daarna eigenlijk altijd teveel. Dit was bij mijn oude Somy'tjes met een schroefje in te stellen. Helaas is het wel trial en error, en dus héél tijdrovend.

Wat ook nog zou kunnen, is dat de vlotter in de carburateur blijft hangen en er daardoor altijd teveel diesel in de kachel stroomt. In dat geval openschroeven en schoonmaken; dat moet af en toe toch.

@Erik: ik begrijp dat verhaal over de hoogte van je dagtank niet helemaal. Bij ons liep de carburateur vol met diesel, tot de vlotter de toevoer dichtdrukte. Zolang de onderkant van de tank boven de carburateur blijft, zal dit altijd werken, lijkt me.

Ik heb bijna 9 jaar met dieselkachels verwarmd. Ik heb er 2 jaar over gedaan om te snappen hoe het moest en daarna was het eigenlijk altijd in orde.
Nu durf ik wel te zeggen, dat ik ze een beetje mis, mijn oude Somy's ;)
Heerlijke, knusse warmte.....

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 15:48 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 15:54 #461180

Arent schreef :
@Erik: ik begrijp dat verhaal over de hoogte van je dagtank niet helemaal. Bij ons liep de carburateur vol met diesel, tot de vlotter de toevoer dichtdrukte. Zolang de onderkant van de tank boven de carburateur blijft, zal dit altijd werken, lijkt me.

Ik weet niet precies wat er gebeurt, maar als het vloeistof niveau in de aanvoer lijn te dicht bij de hoogte van de brander pot komt (lege tank dus), gaat de vlam in de kachel ook gekke dingen doen en veel herrie maken. Net alsof er veel wind en daardoor veel trek ontstaat.

Zodra dat gebeurt weet ik dat ik vergeten ben de dagtank op te pompen, en zodra ik dat doe, brand de kachel gelijk weer goed.

Het enige dat ik kan bedenken dat er anders is, is de druk op de brandstoefaanvoer leiding, zeker omdat dit zo expliciet vermeld word in de installatie handleiding van mijn kachel.

Overigens is dit soort olie kachels zo ongeveer de meest betrouwbare verwarming aanboord van de boot. Wij gebruiken het sinds 2009 op onze eigen boot in Arctisch Canada, maar daarvoor al sinds 1989 op de boten van mijn ouders. Nooit geen problemen mee gehad.

Ik meen me te herinneren dat de kachel op de Van der Stadt 34 van mijn ouders geen elektrische ventilator had om verbrandingslucht geforceerd aan te voeren, en daar hadden we nog wel eens problemen met de juiste mengverhouding tussen olie en lucht. Dat was ook een heatpol. Op hun nieuwe boot zit een Dickinson en op die van mij ook, allebei met elektrische ventilator, en daardoor veel makkelijker te reguleren.

Zitten er op de nieuwere heatpols wel ventilatortjes voor geforceerde luchtaanvoer?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 16:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 16:21 #461188

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Erikdejong schreef :
Arent schreef :
@Erik: ik begrijp dat verhaal over de hoogte van je dagtank niet helemaal. Bij ons liep de carburateur vol met diesel, tot de vlotter de toevoer dichtdrukte. Zolang de onderkant van de tank boven de carburateur blijft, zal dit altijd werken, lijkt me.

Ik weet niet precies wat er gebeurt, maar als het vloeistof niveau in de aanvoer lijn te dicht bij de hoogte van de brander pot komt (lege tank dus), gaat de vlam in de kachel ook gekke dingen doen en veel herrie maken. Net alsof er veel wind en daardoor veel trek ontstaat.

Zodra dat gebeurt weet ik dat ik vergeten ben de dagtank op te pompen, en zodra ik dat doe, brand de kachel gelijk weer goed.

Het enige dat ik kan bedenken dat er anders is, is de druk op de brandstoefaanvoer leiding, zeker omdat dit zo expliciet vermeld word in de installatie handleiding van mijn kachel.

De enige reden die ik hiervoor kan verzinnen, is dat filters in de toevoer en de carburateur wat druk nodig hebben om de brandstof door te laten.
In principe is een hhel klein stroompje diesel genoeg om de Carb te vullen; de vlotter en de regelknop doen de rest ;)

En je hebt gelijk: het is en blijft een heel robuust en betrouwbaar systeem En lekkere warmte.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 16:22 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 19:38 #461263

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3264
Cornelis Anton Pitano schreef :
... zo'n lawaai dat slapen er niet in zit...
Ik heb op een tjalk een keer bijna de twee honden laten stikken met zo'n kachel toen ik even om een boodschap was. Luik op een kiertje gelaten - precies de verkeerde actie, want dat gaf valse trek, alles binnen zag zwart. Sindsdien durf ik mijn eigen heatpol niet meer 's nachts aan te laten, al brandt hij altijd mooi blauw. Overdreven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 19:45 #461267

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Vlieter1 schreef :
Sindsdien durf ik mijn eigen heatpol niet meer 's nachts aan te laten, al brandt hij altijd mooi blauw. Overdreven?

Misschien, maar dat bepaal je natuurlijk zelf.

Zoals gezegd hebben wij zo'n 9 jaar aan boord gewoond en altijd diesel gestookt.
Ik was juist altijd erg blij met de Somy, die de hele nacht doorstookte, terwijl buurman elke ochtend de houtkachel moest aansteken ;)
Trouwens, de dieselkachel elke dag aansteken, dát geeft pas troep en ws mij teveel gedoe.
Als het écht koud werd in de winter hadden we alles potdicht, maar goed, zo'n oude schuit tocht natuurlijk altijd...

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 19:47 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 20:00 #461273

Ik steek de kachel in Oktober aan en tot ergens eind maart/begin april blijft deze branden. Geen omkijken naar.

Ook als ik niet aanboord ben blijft de kachel gewoon aanstaan.
Slechts een keer heb ik wat terugslag door de schoorsteen ervaren gedurende een zeer krachtige winterstorm, maar anders dan dat: bij twijfel de ventilator zachtjes aan laten staan om er voor te zorgen dat de trek de juiste kant op gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 20:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol / dieselkachel algemeen 26 nov 2013 21:05 #461298

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Ik herken het probleem. Zelf ook een heatpol. Perfecte verwarming.
De carborateur wordt met olie gevuld uit de dagtank dmv natuurlijk verloop, over een behoorlijk afstand en niet eens zo gek veel hoger dan de carbo. Wat ik doe voordat het koude seizoen begint is even met een staalborstel in de brandpot boven de brandput (waar de olie in verbrand)de gaatjes roetvrij maken alsook de rand boven de brandpot.
Roet met een stofzuigertje verwijderen. Zijn deze gaatjes dichtgeroet, dan heb je onvoldoende trek met het roodbranden tot gevolg.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol / dieselkachel algemeen 20 okt 2023 21:51 #1517629

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol / dieselkachel algemeen 21 okt 2023 08:08 #1517651

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29247
Tijdcapsule?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol / dieselkachel algemeen 21 okt 2023 08:13 #1517655

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Foutje, het was bedoeld voor het laatste draadje over een heatpol kachel:

"Refleks/Heatpol 66MW; brand niet goed"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl