Hi,
Dit is een vreemd, maar interessant probleem...
Om op je eerste vraag te antwoorden: Je kachel hoort op iedere stand blauw te branden. Op een hogere stand eventueel met gele vingertjes, maar vooral met een mooi, egaal blauw dansend vlammetje.
Als er heel veel aanvoer van diesel is, en de kachel warmt voldoende op, kan er zoveel trek ontstaan, dat 'ie gaat brullen en de vlammen idd in de pijp gaan jagen.
De treoknderbreker heeft daar niet zoveel invloed op, volgens mij, die voorkomt vooral, dat de wind de vlammen aanjaagt. Het klepje hoort bij harde wind een beetje te klapperen, omdat het open gezogen wordt.
Nou het verwarrende: Gele vlammen duiden op te weinig brandstof of te weinig lucht. Dat gebrul duidt op teveel brandstof. Dat is een rare combi.
Ik zou, zoals Erik ook al aangeeft, eens kijken naar de luchttoevoer.
Daarna moet je waarschijnlijk de afstelling van de carburateur (laten) nakijken. Het kan zijn dat hij aleen in de laagste stand een normale hoeveelheid geeft, en daarna eigenlijk altijd teveel. Dit was bij mijn oude Somy'tjes met een schroefje in te stellen. Helaas is het wel trial en error, en dus héél tijdrovend.
Wat ook nog zou kunnen, is dat de vlotter in de carburateur blijft hangen en er daardoor altijd teveel diesel in de kachel stroomt. In dat geval openschroeven en schoonmaken; dat moet af en toe toch.
@Erik: ik begrijp dat verhaal over de hoogte van je dagtank niet helemaal. Bij ons liep de carburateur vol met diesel, tot de vlotter de toevoer dichtdrukte. Zolang de onderkant van de tank boven de carburateur blijft, zal dit altijd werken, lijkt me.
Ik heb bijna 9 jaar met dieselkachels verwarmd. Ik heb er 2 jaar over gedaan om te snappen hoe het moest en daarna was het eigenlijk altijd in orde.
Nu durf ik wel te zeggen, dat ik ze een beetje mis, mijn oude Somy's
Heerlijke, knusse warmte.....
Gr, Arent