Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 16:07 #465098

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Erikdejong schreef :
Daarnaast vermoed ik dat de diverse radio clubs in Nederland cursussen op een vergelijkbare manier geven.
Helemaal waar: ook hier geven diverse Veron- en VRZA-afdelingen een vergelijkbare cursus. De mijne was iets duurder: we betaalden per avond een hele euro, plus twee kwartjes per bak koffie.
Voor wie, zoals ik, niet met zelfstudie door het cursusboek heenkomt een prima mogelijkheid.
De al genoemde DLZA is een vergelijkbare cursus maar dan online. Zoals heel veel in de zendamateurwereld is ook dat vrijwilligerswerk met bijbehorende lage kosten. Voor wie echt meer wil weten over antennes en nog veel meer, is zo'n cursus en bijbehorende licentie heel interessant.

En wie weet: als we met genoeg zijn kunnen we komend jaar toch echt eens die ZF-HF dag op Trintelhaven organiseren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 16:18 #465103

Apae schreef :
En wie weet: als we met genoeg zijn kunnen we komend jaar toch echt eens die ZF-HF dag op Trintelhaven organiseren!
En wie weet kan ik dan gewoon over de radio mee doen :cheer:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 16:56 #465110

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Zendamateur F is niet echt makkelijk.
ik sprak mensen op het examen en die vertelde me dat er typisch zo'n jaar nodig is om je voor te bereiden op het examen.
Zelf ben ik electronicus en was het niet echt moeilijk, maar voor iemand die totaal geen kaas heeft gegeten van electronica moet er rekening mee houden dat het een flinke klus is.
Heb in het begin zowel de cursusboeken voor N als F gekocht: N heb ik overgeslagen, omdat dit in zendamateur slang is geschreven, tenenkrommend. Bovendien is het niet erg leerzaam, ook niet als tussenstap naar F, maar dat is mijn mening.
Er liepen veel zendamateurs rond die al jaaaaaren een N vergunning bezaten: dit leek eerder in hun nadeel als in hun voordeel uit te werken: ze benaderen alles (op een kromme manier) vanuit de praktijk, zonder dat ze echt op theoretisch niveau de leerstof van het F examen begrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 17:05 #465113

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Erikdejong schreef :
Ik zie niet helemaal hoe je dat in een workshop kan gieten.
Daarnaast vermoed ik dat de diverse radio clubs in Nederland cursussen op een vergelijkbare manier geven. Is het dan niet veel handiger om zo'n cursus te volgen, geld kost het immers nauwelijks, en dan na afloop een "workshop" geven/volgen met wat boot-specifieke zaken?
Zo als ik al eerder aangaf wil ik helemaal geen Marcom A maar zou wel eens goed bijgepraat willen worden over de basis principes dus ik denk zelf dat dit best in een paar uurtjes uit de doeken gedaan kan worden. Ik denk dat Groningen nog niet zo'n slechte keuze is en we kunnen dan allemaal bij Ad slapen toch ? :( :( :(

Dus we hebben een aantal geïnteresseerden en al een plaats nu nog een deskundige die zijn kennis kan en wil overdragen. :dry: :dry:
Als je tijdens zo'n de interesse gewekt is kun je altijd hier nog mee verder gaan en alsnog Marcom A gaan halen, maar eerst de basisprincipes en ik leer nu eenmaal gemakkelijker door erover te praten dan een (digitaal) document. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 18:21 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 17:16 #465115

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik wilde (en wil nog steedds) een cursus Marcom A doen in Enkhuizen.
Deze bestaat uit een aantal (een stuk of 8?) praktijk delen. Daar oefen je onder andere met echte apparatuur in een simulatie setting.
Ik denk dat je hier echt veel van leert, en inderdaad heb ik uit contact begrepen dat je met deze cursus pas echt gaat begrijpen hoe de communicatielijnen verlopen.
Ik heb Marcom B, maar dit geeft me eerlijk gezegd niet echt het gevoel dat ik de stof genoeg beheers.
Dit vanuit het denkbeeld dat veel mensen denken dat ze veilig zijn omdat ze het nodige aan speeltjes aan boord hebben, maar niet beseffen dat je pas echt aan veiligheid doet als je ook oefent in de praktijk.
Op het moment dat het pas echt nodig is (hopelijk nooit) kom je erachter dat je ineens onder stress niet weet wat je moet doen.
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 17:18 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 17:43 #465127

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Afgelopen jaar heb ik zelf F gehaald. De enige theoretische electronica-achtergrond die ik had was VWO-natuurkunde, al ruim 20 jaar niets meer mee gedaan. Met ongeveer driekwart jaar wekelijks een cursusavond heb ik het examen gehaald, na een maand of vijf, zes had ik de cursusvragen al duidelijk vaker goed dan de N-amateurs met enkele tot vele jaren ervaring. Inderdaad, door me te concentreren op de echte stof en niet de vaak kromme ezelsbruggetjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 17:50 #465132

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Zo als ik al eerder aangaf wil ik helemaal geen Marcom A maar zou wel eens goed bijgepraat willen worden over de basis principes

Voor mij hetzelfde, vooral antennetechniek is een beetje zwarte magie..
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 18:10 #465139

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Zeilzin schreef :
Zo als ik al eerder aangaf wil ik helemaal geen Marcom A maar zou wel eens goed bijgepraat willen worden over de basis principes

Voor mij hetzelfde, vooral antennetechniek is een beetje zwarte magie..

Met name antennetechniek is het meest abstracte deel, dit is niet zomaar een kwestie van even goed bijpraten.
Voor zover ik weet wordt er in Marcom A veel minder op de techniek ingegaan dan in Zendamateur F. Wat soweiso van belang is denk ik, is om de basis te begrijpen van elctromagnetische velden, electrische velden, inductie, weerstand, capacteit, spanning, stroom.
Vanuit daar valt veel gemakkelijker te begrijpen wat de essentie is van antennes, maar dan nog, het blijft behoorlijk abstracte materie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 19:02 #465165

Het is voor mij al wel een jaar of twintig terug, maar Marcom A vond ik toen erg veel droge stof. Stampwerk zeg maar.... De andere zaken zoals antenne inrichting en voedingsbronnen kwamen ook wel aan bod, maar dat was niet zo veel vergeleken met de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 20:13 #465205

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Marcom A is voor mensen die een olietanker gaan besturen. Geen plezierzeiler zit daar op te wachten. In Engeland hebben ze dat veel beter geregeld, met een certificaat voor Long Range met GMDSS voor kleine schepen, waaronder jachten. Veel praktische en veel minder droog. Ben er een beetje ingedoken nu en heb er graag een tripje naar Engeland voor over.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:16 #465234

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Zeilzin schreef :
Zo als ik al eerder aangaf wil ik helemaal geen Marcom A maar zou wel eens goed bijgepraat willen worden over de basis principes

Voor mij hetzelfde, vooral antennetechniek is een beetje zwarte magie..

Als jullie niet je enige mate voldoende willen verdiepen in de stof, waarom wil ja dan wel in hemelsnaam die apparatuur hebben???

Weersta die drang dan ook, net als jullie ogenschijnlijke aversie tegen wat gedegen kennis.

Of gaat het jullie alleen maar om de bling-bling en de heb, voor als je in de haven ligt om lekker te pochen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 21:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:32 #465245

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Roland27 schreef :
Marcom A is voor mensen die een olietanker gaan besturen. Geen plezierzeiler zit daar op te wachten. In Engeland hebben ze dat veel beter geregeld, met een certificaat voor Long Range met GMDSS voor kleine schepen, waaronder jachten. Veel praktische en veel minder droog. Ben er een beetje ingedoken nu en heb er graag een tripje naar Engeland voor over.

Net zo duur als marcom-A hier in NL.

Hier; www.ezs.nl kost het € 600 inclusief examen kosten.

De Engelse LRC kost € 554,17 zonder verblijfskosten
www.marineradio.co.uk/Long%20R...0Radio%20Course.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:34 #465247

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Roland27 schreef :
Marcom A is voor mensen die een olietanker gaan besturen. Geen plezierzeiler zit daar op te wachten. In Engeland hebben ze dat veel beter geregeld, met een certificaat voor Long Range met GMDSS voor kleine schepen, waaronder jachten. Veel praktische en veel minder droog. Ben er een beetje ingedoken nu en heb er graag een tripje naar Engeland voor over.

Ik denk dat jij héél graag zou willen dat elk beroepsschip Marcom-A heeft en niet alleen een VLCC.

De voettekst van Eric is iets om over na te denken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:35 #465248

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Roland27 schreef :
Marcom A is voor mensen die een olietanker gaan besturen. Geen plezierzeiler zit daar op te wachten. In Engeland hebben ze dat veel beter geregeld, met een certificaat voor Long Range met GMDSS voor kleine schepen, waaronder jachten. Veel praktische en veel minder droog. Ben er een beetje ingedoken nu en heb er graag een tripje naar Engeland voor over.
Deze plezierzeiler zit er wel op te wachten.
Bovendien heb ik in rechtstreeks contact met een instructeur kunnen vaststellen dat het weldegelijk van belang is voor plezierzeilers.
Maar, zoals bovenstaande post zegt: vooral niet teveel leren he!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:39 #465252

Roland27 schreef :
Marcom A is voor mensen die een olietanker gaan besturen. Geen plezierzeiler zit daar op te wachten. In Engeland hebben ze dat veel beter geregeld, met een certificaat voor Long Range met GMDSS voor kleine schepen, waaronder jachten. Veel praktische en veel minder droog. Ben er een beetje ingedoken nu en heb er graag een tripje naar Engeland voor over.

Een Marcom B certificaat geldt slechts voor een beperkt vaargebied, mensen die verder op zee willen gaan varen doen er dus beter aan om in één keer in Marcom A te investeren. Temeer daar het bezit van een Marcom B certificaat géén vrijstellingen bij A geeft.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:43 #465254

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Airgead schreef :
Ik wilde (en wil nog steedds) een cursus Marcom A doen in Enkhuizen.
Deze bestaat uit een aantal (een stuk of 8?) praktijk delen. Daar oefen je onder andere met echte apparatuur in een simulatie setting.
Ik denk dat je hier echt veel van leert, en inderdaad heb ik uit contact begrepen dat je met deze cursus pas echt gaat begrijpen hoe de communicatielijnen verlopen.
Ik heb Marcom B, maar dit geeft me eerlijk gezegd niet echt het gevoel dat ik de stof genoeg beheers.
Dit vanuit het denkbeeld dat veel mensen denken dat ze veilig zijn omdat ze het nodige aan speeltjes aan boord hebben, maar niet beseffen dat je pas echt aan veiligheid doet als je ook oefent in de praktijk.
Op het moment dat het pas echt nodig is (hopelijk nooit) kom je erachter dat je ineens onder stress niet weet wat je moet doen.

Heb je je al ingeschreven voor januari ?
Het zijn 10 theorie lessen en ongeveer 8 praktijk uren. De "Echte" apparatuur staat nog wel in de radiokamer en werkt grotendeels, echter is het geen wheelmark. In 2006 moesten we een keuze maken, óf de radiokamer opnieuw inrichten voor € 40-60.000. Je snapt dat een low of non-profit instituut als de EZS dat niet trekt. We hebben dus nu gekozen voor erkende simulatoren en ze zij griezelig echt, tot op het detail.
Als je een sailor RT-2048 kiest dan werken alle knopjes zoals in het echt.

Het GMDSS staat wel aan de vooravond van grote veranderingen, maar dat duurt nog wel 5 jaar. Wat gaat er o.a. veranderen;
- 406 + AIS epirb's
- AIS epirb's, score is nu al 99,5% raak.
- Digitale marifoon
- Iridium wordt straks wheelmark approved en onderdeel van het GMDSS

De inhoud van de EZS cursus is gericht op praktijk en kort en bondig; cut the crap! We besteden relatief veel aandacht aan antennes, maar rekenen met weerstanden en condensatoren werkt geen veiligere redding in de hand, skippen dus. etc.

Ik durf rustig te beweren dat de EZS cursus altijd veel meer accurate kennis bevat gericht op de toekomst dan andere. Mede komt dit omdat de docent(en) beroepsmatig elke dag bezig zijn met regelgeving in de maritieme industrie in het echt.

b.v. Maandag (morgen) hebben we b.v. een informeel overleg met Agentschap telecom over de ontwikkelingen van AIS in Nederland.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 21:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 21:48 #465257

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ WADnWIND: bedankt voor de informatie!
Erg interessant die veranderingen. ik denk eraan om eerst maar eens de boeken aan te schaffen en te gaan studeren, met name het maritieme Engels maar eens wat oppoetsen!
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 21:51 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 08 dec 2013 22:21 #465265

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Zeilzin schreef:
Als jullie niet je enige mate voldoende willen verdiepen in de stof, waarom wil ja dan wel in hemelsnaam die apparatuur hebben???

Weersta die drang dan ook, net als jullie ogenschijnlijke aversie tegen wat gedegen kennis.

Of gaat het jullie alleen maar om de bling-bling en de heb, voor als je in de haven ligt om lekker te pochen?



beste WADnWIND: volgens mij is hier een misverstand aan het ontstaan.

Ik heb deze apparatuur niet nodig voor ons vaargebied en wil deze apparatuur dus zeker niet aan boord hebben. Wel zou ik graag wat meer kennis willen hebben van de onderliggende techniek[en].
Als iemand mij en anderen daarbij behulpzaam kan zijn, dan is dat leuker en gemakkelijker dan alles in zelfstudie te vergaren.

Bij knopencursus en trimclinics enz. werkt het volgens mij net zo.

mvrgr. Evert
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 22:23 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 06:17 #465277

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Zeilzin schreef :

beste WADnWIND: volgens mij is hier een misverstand aan het ontstaan.

Ik heb deze apparatuur niet nodig voor ons vaargebied en wil deze apparatuur dus zeker niet aan boord hebben. Wel zou ik graag wat meer kennis willen hebben van de onderliggende techniek[en].
Als iemand mij en anderen daarbij behulpzaam kan zijn, dan is dat leuker en gemakkelijker dan alles in zelfstudie te vergaren.

Bij knopencursus en trimclinics enz. werkt het volgens mij net zo.

mvrgr. Evert

Dan is deze brute tekst niet voor jou bedoeld. Eigenlijk was hij bedoeld voor iedereen die de schoen past, vooral daar waar getwijfeld werd over het uberhaupt halen van en bdieningscertificaat en toch willen hebben van SSB.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 07:53 #465314

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Rev schreef :
Roland27 schreef :
Marcom A is voor mensen die een olietanker gaan besturen. Geen plezierzeiler zit daar op te wachten. In Engeland hebben ze dat veel beter geregeld, met een certificaat voor Long Range met GMDSS voor kleine schepen, waaronder jachten. Veel praktische en veel minder droog. Ben er een beetje ingedoken nu en heb er graag een tripje naar Engeland voor over.

Een Marcom B certificaat geldt slechts voor een beperkt vaargebied, mensen die verder op zee willen gaan varen doen er dus beter aan om in één keer in Marcom A te investeren. Temeer daar het bezit van een Marcom B certificaat géén vrijstellingen bij A geeft.

Maar je hoeft dus al die droge saaie stof niet door te ploegen, als je voor het engelse LR certificaat gaat. Veel leuker, praktischer en veel meer toegespitst op kleinere schepen.

@Airgead: wat een suffe opmerking nou weer over dat leren. Dat heeft er toch niks mee te maken. Ik wil dat ding goed kunnen bedienen en al dat theoretische geleuter interesseert me domweg niet.
Als ik een auto koop, leer en oefen ik voor mijn rijbewijs, want ik wil rijden. Ga ik toch ook geen cursus auto- en motortechniek volgen?
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 07:57 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 08:27 #465327

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
WADnWIND schreef :
Zeilzin schreef :

Dan is deze brute tekst niet voor jou bedoeld. Eigenlijk was hij bedoeld voor iedereen die de schoen past, vooral daar waar getwijfeld werd over het uberhaupt halen van en bdieningscertificaat en toch willen hebben van SSB.

Ik dacht dat het uberhaupt niet de bedoeling was elkaar bruut te bejegenen wie het ook is toch ? ;) ;) ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 09:10 #465344

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Roland27 schreef :
Ik wil dat ding goed kunnen bedienen en al dat theoretische geleuter interesseert me domweg niet.
Als ik een auto koop, leer en oefen ik voor mijn rijbewijs, want ik wil rijden. Ga ik toch ook geen cursus auto- en motortechniek volgen?

Ik denk dat daar de goede discussie zit: is het mogelijk om SSB in te bouwen en te bedienen zonder al die theorie? Als dat zo is, doe mij dan ook maar een cursus die de praktijk aanleert en laat een overdosis theorie achterwege. Maar als die theorie echt nodig is voor goede bediening, dan...

Wat vinden de heren experts hierover?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 10:32 #465373

snelem schreef :
Maar als die theorie echt nodig is voor goede bediening, dan...

Wat vinden de heren experts hierover?
Ik ben verre van een expert (ik heb nog niet eens een zendvergunning :cheer: )
Ook ik heb zoiets van "al die theorie hoeft van mij allemaal niet", maar nu ik toch de cursus volg, ben ik toch van mening dat het niet alleen nuttig is, maar toch eigenlijk ook nodig.

Het zeer beperkte deel van de electrotechniek dat naar voren komt is mijns inziens toch echt nodig om te begrijpen hoe een radio werkt, en dat is weer nodig om te begrijpen hoe een radiogolf zich gedraagd. Als je niet weet hoe een radiogolf zich gedraagd, en hoe je die in bedwang kunt houden, dan gaat het afstellen van de radio of het opzoeken en verhelpen van storingen bijna onmogelijk worden.

Electrotechniek is absoluut niet mijn ding, en vergt een hoop concentratie en energie van mijn kant, daarnaast vind ik het ook niet echt boeiend wat het nog eens lastiger maakt. Maar ik zie wel degeljk in waarom een paar basis princiepes aanleren en kunnen toepassen toch wel broodnodig is om een ongestoorde installatie te hebben.

Dat is niet alleen prettig voor jou, maar ook voor al die andere radio gebruikers om je heen, je kunt onbewust een hoop verstroren of zelfs ontregelen als je de radio golven verkeerd of vervormd de lucht instuurd.

Vandaar dat er waarschijnlijk ooit iemand gezegd heeft dat een ieder die een dergelijk krachtige radio wil bedienen gewoon moet weten wat hij of zij doet.

Ik zal wel gelijk eerlijk zijn, zo spoedig mogelijk ga ik de installatie op mijn boot inbouwen, en als dat eenmaal staat en op elkaar afgestemd is, dan zal de theoretische kennis die ik nu op doe snel vervagen, en zal ik toch echt het boek er weer bij moeten pakken om weer op nieuw uit te zoeken hoe het ook al weer allemaal zat met al die details.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 10:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 10:56 #465384

Ik heb al sinds mijn jonge jaren mijn rijbewijs. Ik weet nagenoeg niets van auto's en toch rijd ik met plezier (nouja, tegenwoordig is rijden niet zo leuk meer :dry:).

Met zeilen en aanverwante zaken zie ik dat toch anders: Voordat ik met zeilen begon wist ik relatief weinig van zeilen. Door trainingen en mijn auto-didactisch vermogen (ahum B)) heb ik me het zeilen eigen gemaakt. Van dieselmotoren had ik nul verstand. Maar je wilt toch wel weten hoe e.e.a. werkt. Zelfredzaamheid etc. Dus verdiep je je enigzins in de materie. Ik doe zelf mijn motor onderhoud. filters vervangen, impellor, etc. Zo lang echte motorproblemen uitblijven, komt er geen dure dieselmonteur aan te pas. Idem betreffende de tuigage. En dat geldt eigenlijk voor alles wat met zeilen te maken heeft. Dat is het leuke van een hobby. En als je er niet uitkomt dan is er dit onvolprezen Zeilers Forum :).

Over radio communicatie aan boord heb ik makkelijk praten: het is een onderdeel van mijn vak. Dus wordt ik geacht "alles" te weten. Mocht ik in het verleden een heel ander vak hebben geleerd, en ik zou een MF/HF-zender aan boord willen installeren, dan zou ik toch me de materie eigen willen maken. Ook weer uit interesse en zelfredzaamheid. Op de oceaan wordt het lastig om hulp in te schakelen...

My two cents...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 10:57 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 11:09 #465389

Voor mij is het eigenlijk heel simpel. Ik vertrek dus ik wil het in orde hebben onafhankelijk welke communicatie apparatuur er aan boord kom ga ik me amateurzendlicentie halen en me Marcom A.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl