orchidius schreef :
En ook niet onbelangrijk, àls de bliksem in zou slaan, zal dit dan nog grote volgen hebben? Als de elektriciteit goed kan worden weggeleid naar het water, is er dan nog sprake van schade aan elektrische apparatuur (had bvb gedacht om een zak maliënkolder te maken om daarin handheld gps/marifoon etc te stoppen)
Op onze boot is dat gebeurt, een directe inslag. Ook staal, met een alu mast en RVS verstaging.
Opzich eigenlijk geen schade aan iets primairs, behalve dat de masttop kaal geveegd was van verlichting, antennes en sensoren.
Als er onweer in de lucht hangt, dan heb ik de gewoonte om alle kabels die uit de mast komen te ontkoppelen, en ook alle antennes ed los te haleb van de instrumenten.
Zo ook op die dag dat de bliksem ook echt insloeg. Er was echter een ding waar ik nooit echt aan gedacht heb, en dat was de driekleur/ankerlicht kombinatie die boevnop staat. Bij ons loopt die helemaal door tot aan de navigatietafel zonder onderbreking bij de mastvoet. Dat is mijn fout geweest, de kabel van de verlichting gaat vlak achter de radio/cdspeler langs, en heeft dit ding dus gefrituurd van binnen uit. De laptop zat nog ingplugged, want we hadden net naar muziek geluisterd. Via de geluidskaart is de laptop ook verbrand.
Uiteindelijk is dus via de masttop verlichtingskabel de energie van de inslag naar de navigatie tafel geleid. Enkele maanden later begonnen de GPS, radar en navtex ook kuren te vertonen, dus die zijn uiteindelijk ook allemaal vervangen.
Dus als je het goed wilt doen: zorg dan dat alles wat aan je mast zit, of ergens buiten uitsteekt met een kabeltje er aan, dat je deze loshaalt en minimaal een halve meter van je navigatietafel weggeleid word zodat de energie daar neit meer heen geleid kan worden. Volgensmij zit je dan helemaal goed.