Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderste roerlager W1076

Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 13:36 #466179

  • FredThd
  • FredThd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Heeft iemand een tekening van het onderste roerlager van een Waarschip W1076 ? Heeft iemand ooit zelf een dhz kunsstof naaldlager toegepast/vervaardigd?
Jefa waarschuwt voor electrolytische corrosie van rvs roerkoningen en hennegatskoker. Put- en spleetcorrosie.
Dat zou kunnen optreden bij koperantifouling. Wij hebben Coppercoat toegepast en vragen ons af welk effect dat dan zou hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 13:53 #466187

FredThd schreef :
Heeft iemand een tekening van het onderste roerlager van een Waarschip W1076 ? Heeft iemand ooit zelf een dhz kunsstof naaldlager toegepast/vervaardigd?
Jefa waarschuwt voor electrolytische corrosie van rvs roerkoningen en hennegatskoker. Put- en spleetcorrosie.
Dat zou kunnen optreden bij koperantifouling. Wij hebben Coppercoat toegepast en vragen ons af welk effect dat dan zou hebben.

Welke corrosie er kan optreden (en dat kan) is een ander verhaal maar elctrolytische corrosie heeft in ieder geval niks met koperhoudende antifouling te maken.
Dat is galvanische corrosie en is iets totaal anders.
Met rvs zal dat trouwens met koperhoudende AF niet eens optreden omdat rvs veel hoger in de galvanische reeks staat als koper.Waarschijnlijk bedoelt men hier aluminium roerkoningen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 14:15 #466195

wat je moet voorkomen (volgens JeFa en anderen) is dat de koperhoudende AF (of Coppercoat) op het roerblad doorloopt tot op de as. Dan maak je nl een electrische verbinding tussen alle koper en de (RVS) as. Gewoon een paar mm van de as wegblijven met de AF.

Het lager zal meestal boven water zitten, en is vast wel voorzien van een kunststof bus? Dan kan het lager niet voor problemen zorgen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 14:38 #466200

Nogmaals , koper kan rvs niet eens galvanisch aantasten omdat rvs edeler is dan koper.Zie beneden op het plaatje.
Of de geringe galvanische spanning tussen het rvs en het koper ook een electrolytische corrosie kan veroorzaken denk ik niet maar daar moet ik nog eens diep over nadenken en op studeren.Miosschien koim ik daar nog op terug :unsure:
Wel kan rvs (ook 316!) onderwater en zeker bij roerkoningen en schroefassen in zeewater te leiden krijgen van puntcorrosie omdt rvs 316 (o.a. 1.4401 en 1.4404 ) niet volledig zeewaterbestendig is.
Daar zou je rvs duplex (11.4462 of soortgelijke) voor moeten gebruiken.
Vandaar dat dat voor schroefassen tegenwoordig ook veel wwordt aangeboden. ook op de Jefa website staat er dacht ik iets over .
Daar is resp. heb ik al vaker wat over geschreven.
Maar een beetje afstand houden kan natuurlijk geen kwaad.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 14:43 #466203

van de JeFa site, een RVS as.... hoe kan dat dan?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 15:06 #466215

Baasklusje schreef :
van de JeFa site, een RVS as.... hoe kan dat dan?


Prima vraag. Ik denk , gezien de enorme omvang eerder aan electrolytische corrosie door zwerfstromen .
Nogmaals , voor galvanische corrosie is contact neyt een edeler metaal dan rvs een voorwaarde en wat dat dan zijn moet kun je op die tabel zien.

Maar er zijn vele corrosievormen en er komen er zelfs voor die ook de experts voor een raadsel stellen.
En ik heb er heel wat meegemaakt alleen niet zozeeer bij boten.
Ik werd een paar weken geleden nog door mijn vertwijfelende opvolger bij Teijin Aramid (sinds dik 4 jaar) opgebeld over een plotseling opgetreden ernstig en zeer kostbaar corrosieprobleem. Heelaaas kon ik ook alleen een paar richtingen aangeven om verder te zoeken.
En daar zitten een paar heel kundige corrosiedeskundigen!

Voor corrosieproblemen als bij die roerkoning zul je echt een gespecialiseerd onderzoeksbureau in moeten schakelen om (misschien) de juiste oorzaak te vinden.
En dat is niet goedkoop kan ik je verzekeren. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 15:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 11 dec 2013 15:46 #466231

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hennegatskoker edeler en naar beneden uitstekend?. Is rondom weggevreten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderste roerlager W1076 12 dec 2013 11:32 #466468

Proost schreef :
Hennegatskoker edeler en naar beneden uitstekend?. Is rondom weggevreten.

Edeler dan rvs 316?
Beetje lastig denk ik.
Wat eventueel wel zou kunnen is dat er een lager zit van grafiet of grafietgevuld kunststof.
Dat kian eventueel wel problemen geven want grafiet gedraagt galvanotechnisch zich als een edel metaal .
Dat heeft wel vaker problemen opgeleverd bij contact met metalen.
Er is al eens een zeer gerenommeerde wedstrijdroeiboten werf mee failliet gegaan hoewel het daar om aluminium en koolstof ging.

Een heel andere mogelijkheid ( en beslist niet geheel ondenkbaar, is dat er ter plaatse van de lagering constant de oxidelaag van het rvs af slijt.
Dan krijg je wel en niet beschermt rvs naast elkaar wat zich ook als een galvanisch element gaat gedragen.
Iets dergelijks treedt ook op bij de zogenaamde "oxygen starvation corrosion" .
Als laatste kunnen sommige brons soorten (bijv. grafietbrons) i.c.m. een afgesleten oxidelaag van het rvs dit probleem geven.

Misschien een te strak lager op gezeten?

Overigens zijn deze problemen grotendeels te ondervangen door een roerkoning of alleen slijtbus van duplex rvs te nemen. Dat heeft een betere bestendigheid , vooral tegen zout water , ook als de oxidelaag eraf gesleten is.
Let op; ik noem alleen een aantal mogelijkheden maar dat wil niet zeggen dat de echte oorzaak erbij zit :ohmy: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl