Even over de sikaflex, dit is een product naam die een aantal kitten voor maritieme doeleinden op de markt brengt.
Het is dus wenselijk de juiste kit te gebruiken! De meeest gebruikten zijn:
Sikaflex 290dc, dit is nadenkit voor het kitten van een teakdeck.
Sikaflex 291, Sterk hechtende kit ook te gebruiken voor verlijming echter wel geschikt voor verbindingen die weer los genomen moeten kunnen worden.
Sikaflex 292, Constructielijm
Sikaflex 295, Ruitenlijm/kit voor het waterdicht maken van acrylruiten.
Al deze kitten zijn volgens mij 1 component poyurthaan kitten en harden dus uit door de luchtvochtigheid.
Sikaflex heeft als nadeel dat wat je er mee vast maakt ook weer moeilijk los gaat maar dat is dan ook meteen weer het voordeel.
Als een kit makkelijk van een product los laat dan zal bij de minste of geringste beweging van b.v. een scepter de kit losscheuren en kan er dus inwatering ontstaan, en voila daar begint de ellende!!!
En nu de scepters waar het om begon.
De scepters op een waarschip veroorzaken vaak problemen, er wordt veel kracht op uitgeoefend terwijl het steunvlak erg klein is.
Vaak wordt de railing bij aan en af-meren als handvat gebruikt(lekker een hefboom van een halve meter op een stukje hechthout van 8x5 cm en slechts 12 mm dik)!
Het is dus belangrijk dat er voldoende steun is voor de scepterpotten en dat het dek waar deze op gemonteerd worden van goede kwaliteit is.
Ook speelt hier het kitwerk een rol: als je de scepterpot monteerd en netjes in de kit zet en vervolgen alles goed vast aan draait is de kans groot dat bijna alle kit er tuusen uit geperst wordt, resultaat geen hechting tussen dek en scepterpot en dus kans op lekkage.
Beter is het de scepterpotten te monteren met rubberringetjes en kit, de ringen zorgen er dan voor dat je niet alle kit er tussen uit kan drukken.
Dit werkt ook erg goed voor het monteren van ramen in waarschepen.
Op mijn 730 heb ik de scepters op een mahonie rand gemonteerd met aan de onderzijde van het dek een multiplex rand, alles verlijmd met epoxylijm.
Hierdoor heb ik voldoende steun en kracht verdeling en geen waterbelasting op de kitnaden van de voetrail en de scepterpotten.
Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat iemand er wat aan heeft
Met zeilers groeten,
Ed Pellens
W 730 "Red Wire"