Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger

scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 29 dec 2004 13:08 #4851

1) Bij mij zitten potten met vier bouten/schroeven: binnenzijde door dek naar binnenzijde schip (M6) en buitenste waren ooit schroeven en die heb ik vervangen door- en het woord vergeet ik altijd- door messing!!! houtschroefmoffen? (=grote schroefdraad waarin een een M6 schroefdraad getapt voor bouten) 10.5 voorboren(metaalboor) en dan geval van M11 erinschroeven, gat met wat epoxy voorgesmeerd en dan hou je een M6 schroefdraad voor boutjes over. Gewone schroeven trek je er uiteindelijk uit.
2) geen idee, waarom geen standaard plastic geval?
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oh ja 29 dec 2004 13:10 #4853

1) en ik gooi er altijd ramenkit tussen, zweeds spul op een rol grijs niet uithardend, is wel nodig anders lekken naar binnen toe
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 05 jan 2005 10:45 #4873

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
De friend is inderdaad een vriendje. Hij is echter niet van plastic maar van geanodiseerd aluminium en ook te krijgen in blanke en ik geloof ook zwarte uitvoering.

Wat je beschrijft van losbrekende hekstoel is curieus. Doet me denken dat er geen goede lijm is gebruikt of dat de schroefgaten dol zijn. Als een herfststormpje de boel al lostrekt dan is het bij een overboordspoelend bemanningslid helemaal hopeloos!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 05 jan 2005 21:54 #4878

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Sikaflex gebruiken is uiterst onverstandig: Niet meer los te krijgen! Gebruik ook geen siliconenkit. Waar dit gezeten heeft valt niet meer te schilderen!

Gebruik acrylaat of butyleen kit of ramen kit ("kneedgum") Ik gebruikt zelf vooral buitenkit van alabastine. Dit is iets minder zacht dan de meeste kitsoorten, dat bevalt me wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scepterpotten etc 14 jan 2005 23:21 #4914

  • edp
  • edp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Even over de sikaflex, dit is een product naam die een aantal kitten voor maritieme doeleinden op de markt brengt.
Het is dus wenselijk de juiste kit te gebruiken! De meeest gebruikten zijn:
Sikaflex 290dc, dit is nadenkit voor het kitten van een teakdeck.
Sikaflex 291, Sterk hechtende kit ook te gebruiken voor verlijming echter wel geschikt voor verbindingen die weer los genomen moeten kunnen worden.
Sikaflex 292, Constructielijm
Sikaflex 295, Ruitenlijm/kit voor het waterdicht maken van acrylruiten.
Al deze kitten zijn volgens mij 1 component poyurthaan kitten en harden dus uit door de luchtvochtigheid.
Sikaflex heeft als nadeel dat wat je er mee vast maakt ook weer moeilijk los gaat maar dat is dan ook meteen weer het voordeel.
Als een kit makkelijk van een product los laat dan zal bij de minste of geringste beweging van b.v. een scepter de kit losscheuren en kan er dus inwatering ontstaan, en voila daar begint de ellende!!!

En nu de scepters waar het om begon.
De scepters op een waarschip veroorzaken vaak problemen, er wordt veel kracht op uitgeoefend terwijl het steunvlak erg klein is.
Vaak wordt de railing bij aan en af-meren als handvat gebruikt(lekker een hefboom van een halve meter op een stukje hechthout van 8x5 cm en slechts 12 mm dik)!
Het is dus belangrijk dat er voldoende steun is voor de scepterpotten en dat het dek waar deze op gemonteerd worden van goede kwaliteit is.
Ook speelt hier het kitwerk een rol: als je de scepterpot monteerd en netjes in de kit zet en vervolgen alles goed vast aan draait is de kans groot dat bijna alle kit er tuusen uit geperst wordt, resultaat geen hechting tussen dek en scepterpot en dus kans op lekkage.
Beter is het de scepterpotten te monteren met rubberringetjes en kit, de ringen zorgen er dan voor dat je niet alle kit er tussen uit kan drukken.
Dit werkt ook erg goed voor het monteren van ramen in waarschepen.

Op mijn 730 heb ik de scepters op een mahonie rand gemonteerd met aan de onderzijde van het dek een multiplex rand, alles verlijmd met epoxylijm.
Hierdoor heb ik voldoende steun en kracht verdeling en geen waterbelasting op de kitnaden van de voetrail en de scepterpotten.

Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat iemand er wat aan heeft

Met zeilers groeten,

Ed Pellens
W 730 "Red Wire"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 15 jan 2005 12:29 #4917

Het probleem op de W570 is bij de scepterpotten dat de buitenste bouten volgens mij niet doorgebout kunnen worden, of je zou de scepters (niet mooi, geen optie dus) een stuk naar binnen moeten plaatsen.
Mijn eerder beschreven oplossing (houtschroefmoffen) werkt in principe goed, alleen bij overenthousiast zeereling aanspannen heb ik zo'n schroef met dek eruitgerukt.

Later bedacht ik me dat het misschien ook een oplossing zou zijn om gaten te boren en daar in epoxy vergoten omgekeerde boutjes te plaatsen en dan daar de moertjes op.
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 02 apr 2005 10:13 #5378

Ik heb wel eens ergens gelezen dat sommige ook het gat uitboren vullen met epoxy betonplug erin nooit meer inwatering (uiteraard binnenste gaten gewoon bouten)

Is dit een goed systeem of zal het plastic van de betonpluggen niet sterk genoeg zijn?

Ik heb er gelukkig nog geen last van maar aangezien ik nu alles eraf gehaald heb is het een mooi moment om te zorgen dat het ook nooit gebeurd!

groeten
Julius
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 02 apr 2005 10:50 #5379

Nu ik die verhalen over de Friend zo hoor denk ik er over ook zo 1 te kopen.

Voor dat vastzetten onder verschillende hoeken lijkt mij erg handig.

Jullie hebben zeker gewoon de standaard Friend (niet de lange) voor een waarschip 570.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 03 apr 2005 11:00 #5386

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo allemaal,

Even wat overpeinzingen.

Stel nou dat je de verbinding van het beslag op dek zo sterk maakt dat het echt niet kapot kan, wat gebeurt er dan bij overbelasting?

Bij een scepter heb je dan geluk als alleen de scepter verbuigt. In het ergste geval scheur je de schuurlijst van je boot... Da's leuk repareren!

Ik denk dat je verbindingen niet eindeloos sterk moet maken. Dat is makkelijker te repareren en meestal veiliger.

Even over de genoemde betonplug in epoxy: Die pluggen zijn meestal van polypropyleen of nylon, daar hecht epoxy niet geweldig op, de plug blijft vooral zitten door de "niet lossende" vorm. Waarschijnlijk kan je dan beter metrische schroefdraad tappen in een met (glasvezel versterkte) epoxy gevuld gat.

Maar volgens mij is gewoon een gat in hout met een houtbout de beste oplossing, wegens de opoffering bij overbelasting, en de eenvoudige repareerbaarheid daarna.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 03 apr 2005 12:28 #5387

Hallo allemaal,

Gisteren juist al ons dekbeslag weer terug geplaatst na het lakken van het blanke hout van onze kwarttonner. Wij hebben er gewoon voor gekozen om niet alles muurvast te zetten, dit omdat naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar al het blanke houtwerk kaal gehaald gaat worden en dan is een kaal schip wel zo handig.

Dus: scepterpot plaatsen flink in de acrylaat kit (geen sileconenkit ivm overschilderbaarheid), potten vastschroeven met aan de buitenkant houttapbouten en aan de binnenkant bouten met onderdeks ringen en een boutje.

Zwemtrap, motorsteun, vlaggestokhouder, preek- en hekstoel, lieren, klemmen: Allemaal hetzelfde ritueel. Muurvast, al zeggen we het zelf, en toch weer makkelijk verwijderbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 04 apr 2005 20:03 #5401

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik had vroeger op mijn 570 een helmstokverlenger van een stukje rondhout van 15mm uit de bouwmarkt. Hier zaagde ik 10cm van af en dat zette ik met een slotbout en ringen op de helmstok. Op dit stukje rondhout een stukje gewapende tuinslang en daar de verlenger op. De tuinslang zet je vast met 3 parkerschroefjes. Het heeft jaren gezeten en prima gewerkt; zo goed dat ik nu de spoorstang tussen de dubbele roeren van mijn huidig schip op identieke wijze heb uitgevoerd. Door de schuine stand van de roeren maken de bevestigingen van de spoorstang aan de helmstokken een zeer gecompliceerde beweging: 3 assig en torsie. Stukjes tuinslang vangen dit al weer 4 jaar op.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hufterproof 04 apr 2005 21:54 #5403

in deze discussie ga ik graag mee met de laatste opmerking van Sven Heestermans. Overal rond me heen worden de meest ingewikkelde oplossingen gezocht voor zaken die eigenlijk in de kantlijn thuishoren. Natuurlijk zijn er constructief zaken die aanpassing behoeven omdat in de oorspronkelijke uitvoering geen rekening is gehouden met de practische uitwerking. Maar als je verbindingen dusdanig sterk maakt lig je zometeen wel overboord met een stuk dek en een scepter naast je.
Je moet er rekening mee houden welke delen kapot mogen gaan. Ik heb liever dat ik de schreven uit het dek ruk dan dat het hele dek losscheurt van de romp. Dan had je maar een extra middenkikker moeten monteren inplaats van de landvast aan de scepter te zetten.
Met andere woorden Hufterproof is goed maar met mate.
Alea Jacta Est.
Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scepterpotten/preekstoel en helmstokverlenger 23 jan 2006 20:10 #7089

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Gewone RVS-boutjes zijn erg sterk bij rechte belasting. Als je onder een hoek trekt en dus buigt en trekt neemt de sterkte dramatisch snel af; bij RVS veel sneller dan bij gewoon staal. Maar aan een M5 boutje kan je 500 kg hangen bij rechte belasting maar dan rekt hij iets; 300kg is een veilige belasting
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl