Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sandwich of niet (Friendship 28)

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 07 nov 2008 13:07 #48790

  • Feeling
  • Feeling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Beste Capolavoro,

Nog even voor de duidelijkheid.

Hoe je het ook noemt, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen (in ieder geval die personen die tot nu toe de moeite hebben genomen om op mijn vragen te reageren.

Ik ga zondag kijken, ik ben zeer benieuwd wat ik ga aantreffen.
In ieder geval ben ik gewaarschuwd en dat vind ik alvast een prettige start........, zo voor het weekend.

Ik laat het weten.

Hartelijke groet,

Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 08 nov 2008 15:31 #48872

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ok, zojuist een en ander nagekeken.

Allereerst, eerlijk is eerlijk, moet ik, nu ik met mijn neus erboven opgelegen heb, Capolavoro gelijk geven dat de mastconstructie beter gekund had.

De bewuste onderdekse paal staat bij mij wel onder de mast, maar alleen onder het BB deel. Stel de mast is 15 cm, dan staat de paal onder de linker 7,5 cm. Kleine haarscheurtjes in de gelcoat bij de mastvoet (op/in het dek) aan SB-zijde (en niet aan BB-zijde) bevestigen dat de mast aan BB-zijde beter gesteund wordt. De mastvoet zelf is keihard.

Een groter probleem zit een kleine 2 meter lager, daar waar de paal steunt op de bodem/kiel. Die steun (zit dus onder de vloer) is bij mij wat ingedrukt. Ik denk dat bij de boot uit Heerenveen men deze steun gerepareerd heeft.

"Friendship" kijk dus boven op het dek (haarscheurtjes) en kijk onder de toiletvloer. Als de steun onder de toiletvloer gerepareerd is, ben ik erg benieuwd wie ze dit hebben laten doen (wellicht kun je dat voor mij vragen?).

We zullen maar zeggen wordt vervolgd. :arrow:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 08 nov 2008 20:12 #48896

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ewessel\n

Een groter probleem zit een kleine 2 meter lager, daar waar de paal steunt op de bodem/kiel. Die steun (zit dus onder de vloer) is bij mij wat ingedrukt. Ik denk dat bij de boot uit Heerenveen men deze steun gerepareerd heeft.
quote]

dat brengt mij ook iets in herinnering! het schot voorin de kajuit zit met een glasmatje vast aan het vlak/de bodem.
Bij mijn boot (van 1981) was na die 5 weken Noordzee in 1986 die mat geheel losgewerkt van het schot, en kon het vlak dus ongehinderd naar beneden buigen, daarbij geholpen door het gewicht van de kiel en het duwen van de mast (via die stut die er niet onder staat). Die boot was dus 4 jaar oud......
Zo'n mat moet op het kale hechthout worden vastgezet (de fineer eraf, goed veel polyester) en niet op de gelakte fineer.....

was ik ff vergeten (verdrongen zeker :D :D )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 08 nov 2008 20:28 #48897

  • Feeling
  • Feeling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik heb ongeveer 1 uur geleden een flink verhaal zitten 'tikken'......, foetsie :twisted: .
Reactie op de bevindingen van Eric z'n FS.

Overigens, fair Eric dat je Capolavoro hebt geïnformeerd over jouw zaken die je hebt opgemerkt.
Ik had daar wat over geschreven, morgen zal ik in de herhaling gaan incl. mijn bevindingen van een zondagje Heerenveen.

In ieder geval lekker weer geloof ik...... :lol: .

Hartelijke groet,

Friendship
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 08 nov 2008 21:55 #48900

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De neerwaartse kracht van een mast (met strakke stagen en helling van de boot) is zomaar een paar 10-duizenden Newton. De breeksterkte van het want (7mm?) is circa 8000 kg, en met de wanten op halve max-spanning drukken ze de mast dus 4000kg naar beneden.

Hmmmm... Compressiekrachten kunnen fors zijn maar niet zoooo fors op deze bescheiden drijver. De compressiekracht is bijna 1 op 1 een equivalent van het oprichtende vermogen van de boot en ligt vaak rond de 60 graden helling op haar maximum.

7 mm 1 x 19 wire heeft een breeksterkte van nog geen 4 ton en een SWL van iets minder dan 800 kg. De initiele statische spanning is bij een voorspanning van 20% van de breeksterkte dus reeds maximaal. De reserve heb je nodig om de dynamische belasting onder helling op te vangen. Ik vaar met 25% of iets meer aan voorspanning (PBO) op een 34 voeter. De Compressie op de mastvoet onder code zero bij 25 graden helling zou bij ons niet meer dan 1500 kg bedragen (ontwerper).

Nog steeds heel fors want reken dat maar eens terug naar ton per vierkante meter ..... brrrrr! Een specifieke 9,50 meter racer met volledig Carbon rig, BPO zeilen en verstaging, canting keel etc etc zit nog onder de 3.000 kg aan righting moment bij een helling van 25 graden. Dus ook nog geen 8000 kg.

Je hebt wel gelijk als je wilt zeggen dat er al snel een kleine auto boven in je mast naar beneden staat te drukken en bij de grotere jongens al snel een V70. Dus inderdaad een cruciaal stukje van de boot om aandacht aan te besteden.

Zie je het al voor je bij een pompende mast? Boven in hangt een V70 en je hebt een mast met de mastvoet op het dek ..... en daar gaat ie, pomp, pomp, pomp ...... toch maar even natrimmen ....? :D

Succes verder Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 09 nov 2008 08:59 #48914

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto

7 mm 1 x 19 wire heeft een breeksterkte van nog geen 4 ton en een SWL van iets minder dan 800 kg.

je hebt gelijk met deze 4 ton; ik had per ongeluk een oud engels tabelletje in pound...vandaar mijn 8000.

op zo'n FS28 wordt de mast door 6 draden (en een babystagje) de boot in geduwd (hoofd- en onderwanten, voor- en achterstag. Als de even aannemen dat ze in de haven op maar 10% staan is dat al 6*10% van 4000, maakt 2400 kgf (eigenlijk 24000N) op de ondersteuning van 15*20 cm (dat is 2 auto's op dat kleine stukje, 33 auto's op een m2.....)

varend wordt het aanzienlijk meer (lastig uit te rekenen want de hele boot gaat vervormen), en het is inderdaad de dynamiek van het geheel, pompende en stampende mast, golven die de romp buigen en indrukken etc, die zo'n bootje na een tijdje in flinke golven er niet beter op maken.

Maar het ging hier in eerste instantie over de ondersteuning van de mast. Als die 2 auto's staan op een steun die er net naast staat....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 09 nov 2008 12:10 #48931

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hai Capolavoro:

Je grondgedachte volg ik echter de eenvoud (alles optellen) deel ik niet met je. :D Bij 20% (wat normaal is) komen we volgens jouw opzet op 66 auto's per m2 ......... en dat kan de zwaartse hydraulisch mastvoet op oceaan maxi's niet eens hebben. En die varen met PBO op zo'n 25& van de breeksterkte. (breeksterkte 20 ton verwacht ik want ik heb al 10 ton)

Conclusie is en blijft in ieder geval dat compressie krachten niet te onderschatten zijn. Of dat in dit geval nu een fiat 500 is of 4 x een V70.

Leuk om te spelen

www.wb-sails.fi/news/SailPower...tm#Info%20&%20Theory

Niet om exacte data te krijgen maar om te zien welke wijziging welke invloed heeft op bijvoorbeeld je helling, lift of oprichtend moment. Geeft aardige indicaties over hoe een schip zich gedraagd. Uberhaupt een top site als je interesse hebt in de techniek van zeilen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 09 nov 2008 13:05 #48938

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de finse site kende ik, met name alle documenten over trim, telltales etc. Erg goed ja.
Ik heb de boel wel iets versimpeld door alles op te tellen en bijv geen rekening gehouden met de hoek die stagen en wanten met de mast maken, maar als ik voor mijn Spirit36S de calculator van de site gebruik kom ik bij 25 knoop wind, aan de wind met 30 gr helling (allemaal realistisch) op een sail heel (loodrecht op het hellende zeil) van bijna 3000 kgf uit. Die kracht ontbinden in een horizontale en een in de as van de mast levert op zo'n 1800 kg compressie. Ok 1,5 auto. En dat is exclusief de voorspanning op de wanten en stagen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 09 nov 2008 13:16 #48940

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
En daar zit denk het verschil van mening, die voorspanning zit er al bij in. Anders gezegd. Je basis (statische) spanning in de haven neemt toe tot (onder de genoemde condities) die 1800 kg en hoeft er wat mij betreft niet ook nog eens bij opgeteld worden.

De compressie is x en wordt y. En niet y plus x.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 09 nov 2008 17:10 #48957

  • Feeling
  • Feeling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Beste zeilers,

Sinds enige weken probeer ik een schip te kopen, maar volgens mij moet ik eerst weer even naar school.
Ik ben ook maar een HBO'er met maar 3 seizoenen zeilervaring.

Even zonder dollen.
De FS ziet er goed uit, maar door in eerste instantie een vraag te stellen kom ik nu heel ergens anders uit. Met alle respect boys: "Daar wil ik niet heen".
Ik ben overigens absoluut wel blij met jullie tips en adviezen tot nu toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 10 nov 2008 11:04 #49059

  • Feeling
  • Feeling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Beste zeilers,

Ik had beloofd om te reageren n.a.v. de schouwing van de FS 28 afgelopen zondag.

Hieronder mijn bevindingen.

De mast staan niet in één lijn met de mastvoetsteun onderdeks. Voor een overgroot deel staan de mast echter wel op de mastvoet onderdeks, de helft zeg maar!!
Er zitten haarscheurtjes in de coating op de kopse kant van de verhoging waar de mast op het dek op staat.

Ik moet jullie zeggen: "Ik moet erg aan het idee wennen dat de mast niet in één lijn staat met de mastvoet onderdeks".
Daarnaast, die scheurtjes........

Oh ja, de mast. Het is een zwarte. Ik geloof dat dit merk niet goed bekend staat en eigenlijk te licht is voor dit type schip.
Wat ik ook heb gelezen, is dat de puttingen in het schot geplaatst zijn d.m.v. bouten in staalplaten. Het schot moet dus stevig vastgezet zijn onderaan schip.
Dit vind ik een rare constructie, vastgezet of gelamineerd.
Het schot hoeft alleen maar los te schieten en dan......
Tja, ik ben geen deskundige, maar wel technisch ingesteld. Ik moet erg wennen aan dit soort constructies.
Van de andere kant, hij vaart al wel 30 jaar met dezelfde mast, mastvoet, puttingen enz, enz.

Motor loopt perfect, zeilt direct.
Schip ziet er netjes uit, kleine dingen aanpassen.

Tja, moeilijk, moeilijk, ik heb enige twijfel op dit moment

Wat denken jullie??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 10 nov 2008 11:26 #49063

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik begrijp je twijfels.....
het is een fraai gelijnd schip, behoorlijk waardevast ook, er zijn altijd kopers voor. Handig ingericht, groot genoeg.
maar constructief klopt er nogal wat niet....
Het hangt er dus helemaal vanaf wat je ermee wil gaan doen.
De Friese (en andere) meren zijn geen enkel probleem zelfs met windkracht 7. Het IJsselmeer zou ik boven windkracht 5 a 6 niet doen, en de zee moet je boven windkracht 4 vergeten.

Als je eens een echt goed gebouwd schip van dezelfde maat en vaak iets goedkoper wil zien: bekijk een Spirit 28. Zie hoe alle (alle!) houtwerk aan de romp is gelamineerd,(inclusief alle kastbodems en wandjes), zie hoe het vooronder en de zijden versterkt zijn met stringers en schotten, kijk hoe een mast goed ondersteund wordt....en verbaas je over de kwaliteit van de bevestiging van puttingen aan de romp. Er zijn er 275 van gebouwd, en vrijwel allemaal varen ze nog (sinds 1972). Er zijn erbij die nog steeds de Antwerp Race winnen....
Ik geef toe, ik ben bevooroordeeld. Ik heb na de FS28 in 1986 een SPirit 32 gekocht en daar tot 2002 mee gevaren. Nooit een enkel kraakje, nooit iets kapot gegaan, nooit een druppel water binnen...... zo kan het ook.

succes!
Thomas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 10 nov 2008 12:12 #49075

  • Feeling
  • Feeling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie.

We willen aankomend jaar naar Terschelling varen en weer terug .... als het goed is.
Behalve dat jij exact omschrijft wanneer je wel en wanneer je niet dit type moet kopen, ben ik erg - over het algemeen - terughoudend geworden met de aankoop t.o.v. de info die ik de afgelopen dagen heb ontvangen.

Een mast die te licht is, die niet helemaal op de voet staat, puttingen die m.i. zo los kunnen schieten.
Behalve dat ik zeker niet op de Noordzee ga varen, vind ik die constructies simpelweg niet kloppen. Misschien zie ik het nu te zwart...., ik kan het geld maar één keer uitgeven
Hij vaar al 30 jaar. dat weer wel.

Wij willen aankomend jaar naar Terschelling varen, dat soort tochten en wij varen veel op het Veluwemeer.

Als ik jou zo hoor, dan moet je met dit schip dus letten op de wijze van gebruik van het schip. M.a.w: "War ga ik heen".
Nu weet ik wel dat je een schip moet kiezen n.a.v. de wijze van gebruik..., maar dat je dan ook moet kijken naar de constructie en dan hopen of 'ie' het wel gaat houden.
Dat zie ik niet zitten.

Afijn, ik ga verder met wikken en wegen.

De spirit heb ik bekeken.
Puur persoonlijk, moet een beetje wennen aan de vormgeving.

Hartelijke groet,

Friendship
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 10 nov 2008 14:23 #49088

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de vormgeving van de kajuit van de Spirit is ronduit lelijk!
de romp echter is schitterend, een de Ridder ontwerp zoals ook de FS 26.

ik benijd je niet; ik ken het gevoel, ik heb ooit ook de FS28 gekocht omdat het er gelikt uitziet (al 30 jaar!) en ze erg goed te verkopenn zijn.....dat dan weer wel ;-))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 10 nov 2008 16:14 #49107

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Er ligt genoeg te koop, het is een kopersmarkt. Als je er niet goed bij voelt, stap er overheen en zoek wat anders. Ook al het je het gevoel dat dit al 30 jaar goed gaat, uiteindelijk moet je er een goed gevoel bij hebben. Misschien wat simpel gedacht, maar er zijn genoeg andere schepen die je het nodige kunnen bieden waar je wel een goed gevoel bij hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 11 nov 2008 10:40 #49203

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
30 jaar goed gegaan....
Ik heb van een extreem geval gehoord: de zeilboot was erg lang als vissersbootje gebruikt, er was praktisch niet mee gezeild.
Ik wil maar zeggen: die leeftijd zegt niet alles over de zeilwaardigheid.
Die zegt iets over de duurzaamheid.
En dan nog...
Het onderhoud in die tijd vind ik belangrijker dan de leeftijd.

Sterkte met kiezen!!!!!

Pierre
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 11 nov 2008 10:59 #49206

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. 30 jaar dan beginnen ze net eenbetje op leeftijd te komen. Mijn vorige boot was een Contest 30 uit 1970, mijn huidige een Contest 33 uit 1971. Degelijk, ruim en goede zeilers. En er liggen er ook heel wat te koop... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 13 nov 2008 20:50 #49440

  • Feeling
  • Feeling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Beste zeilers,

Graag wil ik jullie informeren n.a.v. de vele reacties die ik heb mogen ontvangen.

Ik heb de koop niet gesloten........, tot mijn spijt. De zoektocht gaat dus gewoon verder, leuk hoorrrrrrr. Ben benieuwd waar ik nu weer terecht kom, Herkingen of Huizen, wie zal het zeggen.

Door een oplettende ex werknemer van FS ben ik erop geattendeerd dat de mast is gelast op een wijze die hem heeft verbaasd.
Scheef afgezaagde mast, daarna gelast en vervolgens weer op het dek gezet. Hij staat derhalve niet meer recht op het dek.
De Ermatmast is mogelijk onderhevig geweest aan corrosie.


Ik moet zeggen dat het schip er verder goed uitzag. De mastvoet was net vernieuwd, de puttingen zaten uiterst goed gelamineerd in de romp.
Afijn, ik ga gewoon verder.

Nogmaals bedankt voor jullie tips, raad en daad.
Ik heb er veel aan gehad.

Hartelijke groet,

Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sandwich of niet (Friendship 28) 13 nov 2008 20:55 #49441

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
verstandig besluit; als je er geen vertrouwen in hebt voel je je toch nooit lekker op zo'n schip.
als ik een adviesje mag geven: kijk ook eens naar andere schepen dan FS, met name om de verschillen in constructie (en dus kwaliteit) te zien.
Dat zal je helpen bij je keus, want de buitenkant is maar een aspect....
groet
thomas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sandwich of niet (Friendship 28) 25 aug 2009 19:53 #84761

  • J?nas
  • J?nas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
De constructie is uitermate sterk heb ik gemerkt tijdje terug mast af gezeild met dekconstructie geen centje pijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl