De neerwaartse kracht van een mast (met strakke stagen en helling van de boot) is zomaar een paar 10-duizenden Newton. De breeksterkte van het want (7mm?) is circa 8000 kg, en met de wanten op halve max-spanning drukken ze de mast dus 4000kg naar beneden.
Hmmmm... Compressiekrachten kunnen fors zijn maar niet zoooo fors op deze bescheiden drijver. De compressiekracht is bijna 1 op 1 een equivalent van het oprichtende vermogen van de boot en ligt vaak rond de 60 graden helling op haar maximum.
7 mm 1 x 19 wire heeft een breeksterkte van nog geen 4 ton en een SWL van iets minder dan 800 kg. De initiele statische spanning is bij een voorspanning van 20% van de breeksterkte dus reeds maximaal. De reserve heb je nodig om de dynamische belasting onder helling op te vangen. Ik vaar met 25% of iets meer aan voorspanning (PBO) op een 34 voeter. De Compressie op de mastvoet onder code zero bij 25 graden helling zou bij ons niet meer dan 1500 kg bedragen (ontwerper).
Nog steeds heel fors want reken dat maar eens terug naar ton per vierkante meter ..... brrrrr! Een specifieke 9,50 meter racer met volledig Carbon rig, BPO zeilen en verstaging, canting keel etc etc zit nog onder de 3.000 kg aan righting moment bij een helling van 25 graden. Dus ook nog geen 8000 kg.
Je hebt wel gelijk als je wilt zeggen dat er al snel een kleine auto boven in je mast naar beneden staat te drukken en bij de grotere jongens al snel een V70. Dus inderdaad een cruciaal stukje van de boot om aandacht aan te besteden.
Zie je het al voor je bij een pompende mast? Boven in hangt een V70 en je hebt een mast met de mastvoet op het dek ..... en daar gaat ie, pomp, pomp, pomp ...... toch maar even natrimmen ....?
Succes verder Michel