Hallo Eric,
Als je aan een kwarttonner een buitenboordmotor van 37 kilo kan hangen dan kan je ook de zwaarste windvaan aan een halftonner hangen. Het maximum gewicht is daarom denk ik geen uitgangspunt voor de juiste keuze. Omdat gewicht aan het uiteinde van je boot de vaareigenschappen van de boot beïnvloed zou ik juist de lichtste geschikte windvaan kiezen. Van het geld dat je bespaart door de kleine windvaan te kiezen kun je nog best een noodroer laten maken.... Het totaal is denk ik ook nog lichter van gewicht!
De servopendulum windvanen met hulproer vallen allemaal in de zwaardere groep, ik schat dat ze rond de 30 kg wegen, terwijl de lichtste servopendulum (met stuurlijnen naar de helmstok) op het moment 10 kg weegt (vectavane) en de grote groep lichte vanen ongeveer 13 kg wegen. Van de systemen die nu beschikbaar zijn zou ik een windpilot pacific light kiezen, die weegt 13 kg.
Het klopt dat je zegt dat de kracht voor de bediening van de helmstok toeneemt als het aangrijpingspunt dichter bij de roeras ligt. Echter, de lengte van de slag die dan gemaakt moet worden neemt af. De pendulum moet dan dus meer kracht leveren bij een kleinere slag. De windpilot heeft een verstelbaar aangrijpingspunt voor de stuurlijnen waardoor hier prima mee te experimenteren moet zijn. Als je deze kortere slag met grotere kracht wil gebruiken werken er echter grotere krachten op het hele systeem waardoor de installatie degelijker uitgevoerd moet zijn. Met name de montage en lagering van de geleideblokken is dan een stuk kritischer. De lengte van de stuurlijnen is geen factor zolang je rekvrije lijn toepast. Je moet wel de dunst mogelijke lijn toepassen met zo min mogelijk geleide blokken. Hoe dunner de lijn, des te lager de weerstand.