Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Windvaan

Windvaan 26 jan 2005 07:53 #4974

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Eric,

Kijk eens op:

windvaanforum:
www.cruisenews.net/cgi-bin/windvane/windvane.pl

Site over zelfbouw:
www.mindspring.com/~waltmur/Self-Steering/

De commerciële systemen die op mij de beste indruk maken zijn windpilot, bouvaan en navik. De laatste is misschien aan de lichte kant voor een halftonner. De andere twee zijn in meerdere maten te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan 28 jan 2005 08:20 #4989

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Eric,

De windvanen met hulproer zijn denk ik aan de zware kant voor een halftonner.

In het algemeen worden windvanen met hulproer gebruikt voor schepen met hydraulische besturing. Die kunnen door een servopendulum niet soepel genoeg bediend worden.

Als je een systeem met hulproer zou gebruiken moet je de helmstok vastzetten. In de praktijk is dan een "friend" joystick of twee lijntjes naar sb en bb het best werkend en die zitten op dezelfde manier in de weg als de stuurlijnen van een windvaan.

Wat misschien nog mogelijk is: de helmstok naar achteren toe verlengen en de stuurlijnen daar laten aangrijpen. Dat scheelt rommel in de kuip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windvaan 30 jan 2005 10:03 #5000

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Eric,

Als je aan een kwarttonner een buitenboordmotor van 37 kilo kan hangen dan kan je ook de zwaarste windvaan aan een halftonner hangen. Het maximum gewicht is daarom denk ik geen uitgangspunt voor de juiste keuze. Omdat gewicht aan het uiteinde van je boot de vaareigenschappen van de boot beïnvloed zou ik juist de lichtste geschikte windvaan kiezen. Van het geld dat je bespaart door de kleine windvaan te kiezen kun je nog best een noodroer laten maken.... Het totaal is denk ik ook nog lichter van gewicht!

De servopendulum windvanen met hulproer vallen allemaal in de zwaardere groep, ik schat dat ze rond de 30 kg wegen, terwijl de lichtste servopendulum (met stuurlijnen naar de helmstok) op het moment 10 kg weegt (vectavane) en de grote groep lichte vanen ongeveer 13 kg wegen. Van de systemen die nu beschikbaar zijn zou ik een windpilot pacific light kiezen, die weegt 13 kg.

Het klopt dat je zegt dat de kracht voor de bediening van de helmstok toeneemt als het aangrijpingspunt dichter bij de roeras ligt. Echter, de lengte van de slag die dan gemaakt moet worden neemt af. De pendulum moet dan dus meer kracht leveren bij een kleinere slag. De windpilot heeft een verstelbaar aangrijpingspunt voor de stuurlijnen waardoor hier prima mee te experimenteren moet zijn. Als je deze kortere slag met grotere kracht wil gebruiken werken er echter grotere krachten op het hele systeem waardoor de installatie degelijker uitgevoerd moet zijn. Met name de montage en lagering van de geleideblokken is dan een stuk kritischer. De lengte van de stuurlijnen is geen factor zolang je rekvrije lijn toepast. Je moet wel de dunst mogelijke lijn toepassen met zo min mogelijk geleide blokken. Hoe dunner de lijn, des te lager de weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl