Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud Lewmar 2-speed

Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:10 #500777

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Gisteren wilde ik mijn schootlieren demonteren voor een onderhoud. De bakboordlier kon ik zonder al teveel problemen volledig demonteren. De stuurboordlier geeft echter meer problemen. Het asje dat de 2 tandwielen onderaan fixeert weigert echter los te komen. Zijn er mensen die tips kennen om dit asje los te krijgen zonder de boel te vernietigen? Voor alle duidelijkheid, het gaat om RVS as in de bronzen voet van de winch. Ik heb al eens gekeken op de pdf van Lewmar voor het onderhoud van de winchen maar ik kan daar mijn type niet terugvinden. Het asje moet een kwartslag gedraaid worden om het omhoog te kunnen trekken.https://plus.google.com/u/0/photos?pids=5996621724477538578,5996275451546200594&oid=117256734976836739224&pid=5996621724477538578
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:14 #500780

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
is het het type met een rond plaatje met 4 sterschroeven op de kop, ca 20 jaar oud?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:17 #500781

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
De winch is van 1980, om de trommel te demonteren moet je enkel de ring bovenaan losmaken, dan kan je heel de trommel omhooghalen.

Bijlage 2014-03-30_16-31-53_367.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:24 #500784

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
fotolink werkt niet. Maar:
Ik had het genoemde type met die sluitplaat. Door overbelasting waren de tanden welke onder aan de as zijn uitgefreesd verbogen (ik ben sterker dan je zo zou zeggen blijkbaar)
Hierdoor was de diameter van de vertanding groter geworden dan de schacht waar deze doorheen moet en kreeg ik m er alleen met geweld doorheen. niet goed voor de bus.
Wil je op zeker spelen dan moet ie er echt vanaf. Ik weet zo niet of er in de bodemplaat een opening is om de as er doorheen te duwen, denk het eerlijk gezegd van niet.
Overigens: Door het verbuigen van de tanden begon de centrale as de bronzen satelliet tandwielen uit te hollen waardoor er onder de trommel allemaal dunne bronzen naaldjes lagen.

Misschien:
Als de satelliet tandwielen verwijderd zijn kan je misschien ook de tanden door die opening iets afslijpen. Gaat maar om een paar tienden mm

Reserve onderdelen in Engeland gekocht, zijn nog steeds leverbaar bij -ik dacht-winchservice
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:28 #500785

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Bij mijn winch is er volgens mij nog niks versleten/uitgelopen, ik wou ze gewoon eens mooi schoonmaken vanbinnen en terug smeren. Als ik het asje dat je op de foto ziet er niet uit krijg, denk ik dat de tandwielen best gewoon zo goed en zo kwaad als mogelijk schoon maak en daarna terug wat olie en liervet erin en de boel terug toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:31 #500786

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Trouwens, die nylon spie die bovenaan op de bus zit en welke de centrale as vasthoudt zit bij beide lieren ook volledig vast maar rond die as zitten geen lagers om schoon te maken, dus die mag blijven zitten denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:40 #500789

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
oooow wacht even, die steekpen zit vast en da's een heel ander geval.
vergeet de andere post maar dan.

Die steekpen zou toch echt gewoon losgehaald moeten kunnen worden.
Loopt denk ik net zoals de st 30/40 in kunststof busjes. Bij mij waren deze assen ook niet jofel meer, krom, en de busjes waren gedeformeerd.
Ging er ook veel lastiger uit. Van een slooplier kon ik gelukkeg de pennen overzetten en de busjes kwamen nieuw uit engeland, maar volgens mij heeft Kniest ze ook. Ik zou met een wig voorzichtig proberen ruimte in te tikken. scherpgeslepen schroevendraaier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:43 #500791

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Jij hebt een kunststof spie in de lier dus een iets ander type als waar ik t over had. Ja, wellicht kan je ze beter zo laten zolang de lier goed draait maar dan kan je ook geen veertjes vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:48 #500794

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Tja, de bakboordkant ging bijna vanzelf, de stuurboordkant zit muurvast. Zelfs met een waterpomptang kan ik het asje niet verdraaien. Het wordt misschien tijd om eens rustig uit te kijken naar nieuwe lieren. Zijn er trouwens nadelen aan selftailers? (buiten dat ze wat duurder zijn?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 09:55 #500796

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
niet aan zelftailers voor zover ik weet. Wel aan two-speed als je geen ruimte hebt om een goede rondslag te maken met de hendel. Als je gaat melken (heen en weer) dan sloop je op de snelle stand de lier als-ie aan zn max zit. Onder de buiskap was dat bij ons gebeurd.

Zolang dat niet aan de orde is zal je die lier gewoon goed moeten selecteren. Heb vroeger ook wel met die blauwe rubber ringen gewerkt op niet zelftailing lieren en dat ging best aardig.

Ik zou toch eerst proberen deze lier goed te onderhouden. alle oonderdelen soppen en borstelen met lampolie, daarna nieuwe kunststof lagertjes en veertjes, ben je voor een paar tientjes klaar.
Misschien(?) heb je een oliesoort gebruikt die wat aggressief is voor kunststof?
Ikzelf gebruik een klein beetje teflonvet, al 15 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 31 mrt 2014 10:19 #500800

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik moet met schaamrood op de wangen toegeven dat ik deze winchen al meer dan 15 jaar niet meer open heb gehad. De bakboordwinch (waar het asje wel vlot uitkwam) ging het laatste jaar wat zwaarder. De stuurboordkant doet het al 30 jaar feilloos. Ik kan gelukkig volledig ronddraaien. Het is de Lewmar 30 die als genualier fungeert op een Etap 28. Misschien zijn deze lieren goed ruim bemeten waardoor ze zolang probleemloos werken. Ik vermoed trouwens dat de bakboordlier wat zwaarder loopt omdat er teveel vet in zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 04 apr 2014 05:50 #502041

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Alles is ondertussen goed schoongemaakt met diesel. De tandwielcombinatie aan stuurboord is vast blijven zitten ondanks dagenlang inspuiten met WD40 en die wordt dus niet verwijderd.
Nu moet ik dus alles terug smeren en invetten voor ik terug ga monteren. Ik vind echter dat de instructies op de pdf van Lewmar niet erg duidelijk zijn. Ik veronderstel toch dat ik de naaldlagerkooien goed van vet moet voorzien evenals de bronzen tandwielen (op de tanden). De pallen die voor het ratelen zorgen dan weer enkel met lichte olie of zie ik dit fout? Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 04 apr 2014 09:43 #502112

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ikzelf gebruik voor alle te smeren delen hetzelfde teflonvet van Kroon, maar heel weinig op de palletjes en veertjes om te voorkomen dat t gaat plakken. op de rest iets meer maar zeker geen klodders.
Als je t niet uit elkaar kunt halen is een beetje olie in de dubbele tandwielen wel bruikbaar, iets uit een spuitbus met een dun buisje om t op de juiste plek te krijgen. Toch vreemd dat die ene as niet loskwam.
Naja, slopen kan altijd nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 04 apr 2014 10:32 #502122

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 04 apr 2014 13:07 #502148

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Hallo Vipe6,

Onlangs had ik exact hetzelfde probleem met mijn Lewmar 2-speed lieren.
Ik heb een haaknaald omgebogen (zie foto) om zo achter het vlakke horizontale deel van het palletje te komen en hem voorzichtig naar me toe te trekken.
Met een tang was het geen succes, met de naald was het zo klaar.
Misschien heb je er wat aan.

Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 04 apr 2014 13:32 #502155

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ok thx, dit ga ik proberen. Zou inderdaad beter zijn als ik die 2 tandwielen toch zou kunnen demonteren om ze schoon te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 04 apr 2014 18:39 #502246

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Vipe6 schreef :
Alles is ondertussen goed schoongemaakt met diesel. De tandwielcombinatie aan stuurboord is vast blijven zitten ondanks dagenlang inspuiten met WD40 en die wordt dus niet verwijderd.
Nu moet ik dus alles terug smeren en invetten voor ik terug ga monteren. Ik vind echter dat de instructies op de pdf van Lewmar niet erg duidelijk zijn. Ik veronderstel toch dat ik de naaldlagerkooien goed van vet moet voorzien evenals de bronzen tandwielen (op de tanden). De pallen die voor het ratelen zorgen dan weer enkel met lichte olie of zie ik dit fout? Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Dat is inderdaad in een notedop wat ik uit de handleiding van Lewmar heb onthouden. Doe zo al mijn winches en dat gaat prima.
Net vorige week nog een van de winches die ik nooit gebruik ook uit elkaar gegooid, ( man wat was dat een teringzooi, niet alleen oud vet maar ook nog eens wit hard materiaal, uiteindelijk leek dit kalk te zijn, wat het enige wat het oploste was schoonmaakazijn. )
Volgende week gaat de winch weer in het vet en terug aan boord.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 07 juli 2014 17:05 #530823

  • vroja
  • vroja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik zie er wel tegenop om mijn two speed 25 Lewmar schootlieren uit elkaar te halen en kleine onderdeeltjes in het water te zien springen. Alles draait nog maar het klinkt niet gesmeerd. Zijn er ook professionals die dit van mij kunnen overnemen? Of is misschien alleen de trommel eraf halen en inspuiten met teflon spray voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 07 juli 2014 17:39 #530833

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18142
Het is een klusje wat op zich niet erg ingewikkeld is. De meeste lieren kan je vrij gemakkelijk demonteren, uitzonderingen zoals hierboven daargelaten natuurlijk. Het verliezen van onderdelen is eenvoudig te voorkomen: pak een kartonnen doos, snij uit de bodem een gat waar de lier ruim doorheen past en tape de doos rond de lier vast aan de kuiprand. Je kan nu de lier in de doos demonteren zonder bang te zijn dat er onderdelen overboord gaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 07 juli 2014 20:06 #530888

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
vroja schreef :
Ik zie er wel tegenop om mijn two speed 25 Lewmar schootlieren uit elkaar te halen en kleine onderdeeltjes in het water te zien springen. Alles draait nog maar het klinkt niet gesmeerd. Zijn er ook professionals die dit van mij kunnen overnemen? Of is misschien alleen de trommel eraf halen en inspuiten met teflon spray voldoende?

Lijkt me niet, het probleem is waarschijnlijk dat het vet oud en droog is geworden en vuil oveschral is tussengekropen.
Gewoon de instructies van Lwemar volgen, alles uit elkaar halen, schoonmaken, en met het juiste vet / olie voorzien en terug monteren.
Als je geen 2 linkerhanden hebt kan je het.
Probeer anders eerst een single speed winch,
die zijn nog eenvoudiger.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 08 juli 2014 09:50 #530991

  • vroja
  • vroja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Nou ilCigno, niet ingewikkeld...

bij mijn lieren moet ik er aan de onderkant bij blijkbaar, zie: www.cruisersforum.com/forums/f...dismantle-53885.html

Verder staan de lieren op een smalle kuiprand, dus de doos moet dan wel heel speciaal zijn.

Dank voor reactie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderhoud Lewmar 2-speed 08 juli 2014 10:01 #530994

Ik leg rondom de lier ruim handdoeken neer. Dan vallen alle onderdelen direct "dood". Zo stuiteren ze niet overboord. Ik leg een handdoek tegen de potdeksel aan zodat er geen gaten naar het water zijn waar ze door kunnen rollen. Niet waterdicht, maar wel snel en praktisch realiseerbaar (bijvoorbeeld onder het varen!)

Ohja en ik maak de kuipafvoeren even dicht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl