mystudio schreef :
Thx Yellow boat. Even nadenken wat ik nu het beste kan doen. Die 6,8 knoop haal ik overigens ook niet met de huidige schroef. Ben al blij als ik 6 haal.
Hoe bereken jij overigens de schroef? Hoe weet je wat de overbrenging van de saildrive is bv? En met welke gegevens reken je met shaft rpm? Ik heb namelijk geen idee. Idem voor hull draft, wat dat ook mag zijn......
Dat je die 6,8 knoop niet haalt is logisch.
daarvoor is de motor gewoon te licht. Die zou dan minimaal 17 of eerder 20pk moeten zijn.Daar helpt geen enkele schroef bij.
Maar 6,1 of 6,2 knoop moet je met de MD7A/110S kunnen halen mits je de juiste schroef hebt.
Die schroefmaat reken ik gewoon uit met dat programmaatje . Ik heb nog wel een veel uitgebreider programma maar daar komt hetzelfde uit .
Alleen moet ik uiteraard de waterlijnbreedte en de diepgang exclusief kiel schatten maar daarvan is de invloed sowieso gering.
Sowieso is de diepgang bij een rondspant van dat gewicht altijd in de buurt van de 2,5 inch .
Waterlijnlengte is wat lastiger maar dat is meestal iets van 80% van de LOA behalve bij echt antieke rompvormen.
Belangrijkste is de waterlijnlengte en het vaarklaar gewicht.
En dan komen die getallen eruit die ik al noemde.
En een groteer schroef maakt je boot niet snelelr maar juist langzamer doordat de motor zijn max. toeren (=vermogen) niet kan halen en bovendien overbelast kan worden.
Met een te kleine schroef haal je weliswaar met gemak je maximale toerental maar omdat de schroef het vermogen wat de motor daarbij kan leveren niet meer kan overbrengen op het water levert de motor vanzelf ook minder vermogen. De regulateur regelt nl. in zo';n geval de heoveelheid diesel terug om het juiste toerental te handhaven ( daarvoor ist dat ding er ook) waardoor het vermogen daalt.In het uiterste geval kan de motor zelfs onderbelast raken waar hij op den duur ook niet tegen kan.
Hoe dan ook , een niet optimale schroef kost altijd snelheid en kan zelfs ten koste van de levensduur van de motor gaan.
Oh ja , en een 110S saildrive heeft een overbrengverhouding van 1,66.
Dat kun je trouwens ook hier vinden:
www.marinepartseurope.com/nl/e...-penta-669-MD7A.aspx
Of preciezer:
www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-44-13693.aspx
Er zijn er weliswaar ook aan het eind enkele met 2,15 geleverd maar niet voor de MD7A motor.
Ad