Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven?

Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 06:57 #508133

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Ik helemaal nog niet namelijk. Maar, op dit forum is er vast wel iemand die hier wat vanaf weet. De schroef van mijn VP MD7A met 110S is ernstig aangetast, zie foto:

Bijlage WP_20140421_003.jpg niet gevonden


Nu heb ik ook een linksdraaiende driebladsschroef van een 36 voeter met ook een 110s Saildrive gekregen. Ziet er nog goed uit. Passen op de as doet 'ie wel, maar, kan ik met deze schroef ook goed varen? Ik snap dat de spoed en diameter van een schroef bepalen welk vermogen er in het water wordt omgezet, gaat dat werken met deze schroef? Op de schroef staat 16 11 L. Wie weet of dit werkt?

Bijlage WP_20140421_002.jpg niet gevonden

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 07:23 #508145

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De getoonde schroef is een speciaal saildrive type van Radice, Allpa verkoopt die : www.allpa.nl/nl/catalogsearch/...ice+2+blad+saildrive

Volgens mij is het vermogen van je VP MD7A rond 10KW, daar zul je in samenhang met de bootgegevens (massa, waterlijnlengte) de schroefgrootte op moeten kiezen. Je kunt niet zomaar een willekeurige schroef monteren. Mogelijke problemen zijn over- of onderbelasting van de motor, en het niet halen van je rompsnelheid. De vrije ruimte tussen hartlijn schroefas en de romp is bepalend voor de max diameter die je kwijt kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 07:42 #508158

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een 16 inch x 11 3blads lijkt me rijkelijk groot voor een 13 pk.

Hier een programma waar je een en ander zelf kunt bekijken naar het ingeven van de benodigde data. www.vicprop.com/displacement_size.php
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 08:41 #508184

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1238
Volgens mij valt de staat van je schroef wel mee. Even bij een schroevenboer langs brengen. Kosten vallen vaak wel mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 09:48 #508208

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Zelf heb ik mijn schroef die last hat van putcorrosie ook langsgebracht bij de schroevenboer: hij kwam in prima staat terug. (En is dat nog steeds na een paar jaar!) Advies van de keuring was om hem te vervangen, maar dat was dus niet nodig.
De gaten worden gevuld, en de bladen worden daarna geslepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 11:15 #508236

ik heb een identieke schroef,....ligt nu als reserve in de bakkist (er ghangt nu een klapschroef onder....)
Mijn schroef is ook van Alu, had ook putcorrosie.
Schroef heb ik helemaal schoon geslepen met een lamellenschijf op een haakse slijper. Daarna in de straal cabine schoonstralen en dan een mooie laag 2C primer erop. Na de primer een laag primocon erop en heeft 3 jaar zonder aantasting gedraaid. Nu is de schroef nog steeds niet aangetast echter klapschroef heeft de voorkeur en ligt deze als reserve in de bak. (afm 17x11L)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 12:35 #508264

Kun je hem proberen?
De schroef kan veel meer dan 10 Kw aan, maar je boot is lichter dan de boot waar hij vanaf komt.
Je zou geluk kunnen hebben.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om ermee te varen, en je motor draait dicht bij maximum RPM met ongeveer rompsnelheid dan zou het moeten gaan.

Kijk even naar het verbruik met de oude schroef en vergelijk dat met het verbruik van de nieuwe.
Beide bij hetzelfde toerental en dit dicht bij het maximum.
(De stand van de gashandel is geen maat voor het toerental!)

Het verbruik zal ergens dicht bij de 2 liter per uur zijn.

Is dit voor beide schroeven bijna het zelfde, dan kun je wisselen.

Overigens, wat al eerder genoemd werd, die tweeblads is nog helemaal niet zo slecht.
Het aluminium van die schroef is wat minder dan het aluminium van de saildrive.
De schroef gaat dan eerder dan de saildrive en is veel goedkoper te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 12:37 #508266

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nog afgezien van het feit of eea wel lekker gaat werken, gaat die te grote drie-bladsschroef ook flink remmen tijdens het zeilen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 22 apr 2014 12:48 #508271

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En ff wat meer weerstand dan een 2blad, stilstaand tenminste. Meedraaiend zijn de verschillen in weerstand klein. Maar dat vinden de saildrive eigenaren meestal niet goed. Zit je op snelheid te wachten, moet je een klapperd nemen .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 23 apr 2014 04:13 #508435

De schroef is onderwater overigens easy te verwisselen met een andere (klap)schroef. Hierdoor is het hellingen van de boot niet nodig bij experimenteren. (wel een beetje warm weer en watertemp.,...) en een duikuitrusting zou fijn zijn. Zelf heb ik een duikfles van 2 ltr met een 2e trap en mondstuk. ik kan daar ca 20 min mee onderwater werken,..ruim voldoende om schroeven uit te wisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 23 apr 2014 06:13 #508470

De Optimaal schreef :
De schroef is onderwater overigens easy te verwisselen met een andere (klap)schroef. Hierdoor is het hellingen van de boot niet nodig bij experimenteren. (wel een beetje warm weer en watertemp.,...) en een duikuitrusting zou fijn zijn. Zelf heb ik een duikfles van 2 ltr met een 2e trap en mondstuk. ik kan daar ca 20 min mee onderwater werken,..ruim voldoende om schroeven uit te wisselen.

Nou , bij een gewone schroef wil dat nog wel , zeker bij een saildrive , maar ik zie je dat met een klapschroef echt niet doen hoor.
Putschroefjes die de bladpennen borgen eruit , pennen eruit , bladen eraf enz . enz. enz.
Dan moet je dat wel heel vaak gedaan hebben en/of zeer helder water hebben.
En diepe zakken om de boel veilig op te bergen.
En trouwens , de putschroeven en borgbout op de schroefasmoer zoals voorgeschreven borgen met Locktite wil ook slecht onder water :ohmy:

Nee , dan kun je beter kijken of je niet ergens kunt droogvallen .
Doe ik voor dat soort klussen regelmatig maar ik heb dan ook een kimkieler ;)
Ik heb zelfs een keer ( bij mijn vorige kimkieler) de sealringen van de saildriveas vervangen .
Ik had bijna 4 uur de tijd dus dat ging best.
En bij mijn huidige boot heb ik de nieuwe log en dieptemeter zo geinstalleerd.
Ad
Ps,
Had van tevoren getest en vastgesteld dat MS kit ook onderwater prima uithard .
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 06:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 23 apr 2014 17:48 #508669

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Okee, helder mannen. Dank weer. Ik ga de schroef maar niet gebruiken, hij lijkt dan zeker te groot voor mijn 13 pk-tje inderdaad. En eenvoudig wisselen zit er niet in als ik eenmaal in het water lig; dan moet ik echt weer in de lift.

Maar, dank voor de geruststelling ook dat mijn huidige schroef helemaal nog niet zo slecht is. Beter die dus maar even onder handen nemen. En als het budget het volgend jaar eens toelaat wellicht een klapschroef, hoewel dat qua achteruit manoeuvreren niet beter schijnt te zijn en dat is bij deze boot sowieso lastig.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 23 apr 2014 18:34 #508690

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik denk dat jouw 2-bladsschroef helemaal nog zo slecht niet is. Met een waterproof 400 schuurpapiertje behandelen komt er nog wat goeds tevoorschijn. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 06 mei 2014 20:08 #512639

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Thx voor de input heren.

Kan een 15 x 9 x 2 klapschroef onder de MD7a? Deze kan ik namelijk in goede staat overnemen van iemand voor weinig. Da's goedkoper dan deze schroef opknappen.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 07 mei 2014 05:51 #512684

mystudio schreef :
Thx voor de input heren.

Kan een 15 x 9 x 2 klapschroef onder de MD7a? Deze kan ik namelijk in goede staat overnemen van iemand voor weinig. Da's goedkoper dan deze schroef opknappen.

Allereerst moet het wel een linkse zijn.
En volgens Vicprop (www.vicprop.com/displacement_s...php?action=calculate) is hij toch wel behoorlijk te groot.
Dat programma zegt 13,7* 7,9 inch met een geschatte waterlijnlengte van 7,5 meter en deze gegevens: www.scheepsmakelaardijgoliath.nl/schip/4403/spear-30 .
En omdat deze motor aan de krappe kant is voor de 3,7 ton designgewicht (vaarklaar eerder 4 ton) haal je ook met de ideale schroef sowieso niet meer dan ca. 6,3 knopen i.p.v. de rompsnelheid van 6,7 knopen.
met een te grote schroef zul je het max. toerental (en dus het max. vermogen) van de motor niet halen en dus nog langzamer gaan. Geschat ongeveer 6,1 knoop.
Maar als je 6 knopen genoeg vind kun je die schroef best gebruiken.
Alleen zorgen dat je nooit meer "gas"geeft dan nodig omdat je met een te grote schroef anders je motor overbelast.

Ik zou liever een nieuwe kopen.
Een tweeblads 14*68 van radice kost "maar" iets van €500 . Kijk hier maar eens bijv.:http://www.segelladen.de/Inhalt-untergruppen13/RadicePropeller.html

Ik heb zelf nog wel een tweeblads Radice van 13*8 inch liggen.
Was van mijn oude MD5A en te groot voor mijn Vetus met dezelfde 110S saildrive en maar 3 jaar oud.
Weliswaar wat te klein in diameter maar de spoed is ook ietsje te groot.Haal je ook weliswaar niet die 6,3 knoop ( geschat 6,2) maar je kunt de motor in ieder geval niet overbelasten.
Als je interesse hebt stuur maar een PB.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 05:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 11 mei 2014 09:47 #513989

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Thx Yellow boat. Even nadenken wat ik nu het beste kan doen. Die 6,8 knoop haal ik overigens ook niet met de huidige schroef. Ben al blij als ik 6 haal.
Hoe bereken jij overigens de schroef? Hoe weet je wat de overbrenging van de saildrive is bv? En met welke gegevens reken je met shaft rpm? Ik heb namelijk geen idee. Idem voor hull draft, wat dat ook mag zijn......
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 11 mei 2014 11:58 #514023

mystudio schreef :
Thx Yellow boat. Even nadenken wat ik nu het beste kan doen. Die 6,8 knoop haal ik overigens ook niet met de huidige schroef. Ben al blij als ik 6 haal.
Hoe bereken jij overigens de schroef? Hoe weet je wat de overbrenging van de saildrive is bv? En met welke gegevens reken je met shaft rpm? Ik heb namelijk geen idee. Idem voor hull draft, wat dat ook mag zijn......

Dat je die 6,8 knoop niet haalt is logisch.
daarvoor is de motor gewoon te licht. Die zou dan minimaal 17 of eerder 20pk moeten zijn.Daar helpt geen enkele schroef bij.
Maar 6,1 of 6,2 knoop moet je met de MD7A/110S kunnen halen mits je de juiste schroef hebt.
Die schroefmaat reken ik gewoon uit met dat programmaatje . Ik heb nog wel een veel uitgebreider programma maar daar komt hetzelfde uit .
Alleen moet ik uiteraard de waterlijnbreedte en de diepgang exclusief kiel schatten maar daarvan is de invloed sowieso gering.
Sowieso is de diepgang bij een rondspant van dat gewicht altijd in de buurt van de 2,5 inch .
Waterlijnlengte is wat lastiger maar dat is meestal iets van 80% van de LOA behalve bij echt antieke rompvormen.
Belangrijkste is de waterlijnlengte en het vaarklaar gewicht.
En dan komen die getallen eruit die ik al noemde.
En een groteer schroef maakt je boot niet snelelr maar juist langzamer doordat de motor zijn max. toeren (=vermogen) niet kan halen en bovendien overbelast kan worden.
Met een te kleine schroef haal je weliswaar met gemak je maximale toerental maar omdat de schroef het vermogen wat de motor daarbij kan leveren niet meer kan overbrengen op het water levert de motor vanzelf ook minder vermogen. De regulateur regelt nl. in zo';n geval de heoveelheid diesel terug om het juiste toerental te handhaven ( daarvoor ist dat ding er ook) waardoor het vermogen daalt.In het uiterste geval kan de motor zelfs onderbelast raken waar hij op den duur ook niet tegen kan.
Hoe dan ook , een niet optimale schroef kost altijd snelheid en kan zelfs ten koste van de levensduur van de motor gaan.

Oh ja , en een 110S saildrive heeft een overbrengverhouding van 1,66.
Dat kun je trouwens ook hier vinden:
www.marinepartseurope.com/nl/e...-penta-669-MD7A.aspx
Of preciezer:
www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-44-13693.aspx
Er zijn er weliswaar ook aan het eind enkele met 2,15 geleverd maar niet voor de MD7A motor.

Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 12:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 03 juli 2014 07:03 #529692

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Hoi Yellow Boat,

Met enige vertraging (de aandacht voor de schroef is afgelopen maand even wat naar de achtergrond verschoven door de werkzaamheden aan de romp en het dek) moet ik nog steeds iets met de schroef. Dank voor al je informatie! Erg nuttig. De schroef die je nog hebt liggen, is dat een klapschroef of vaste schroef?

Ik zal vandaag eens de diameter van de huidige meten. Het lijkt me dat als ik met een rolmaatje de lengte van blad tot blad meet, ik een goede indicatie moet krijgen van de huidige. Zou ook nog wel eens best een 13" kunnen zijn, zo op het oog......
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 06 juli 2014 10:47 #530508

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Wie kan mij helpen door te bepalen welke schroef ik nu heb? Zie foto's. Telt uitsluitend het schroefblad of tellen we ook de as waaraan het blad zit mee voor het bepalen van de schroefdiameter?

Bijlage WP_20140703_001.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20140703_002.jpg niet gevonden

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 06 juli 2014 10:51 #530511

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Diameter is de totale afstand van bladtip tot bladtip. Van een 2 blad natuurlijk iets makkelijker te meten dan van een 3blads. Maar dat meet je dan maar van tip naar ashart en vermenigvuldig je dat met twee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 06 juli 2014 11:43 #530518

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Helder. Dan heb ik nu dus een 14" eronder hangen, precies zoals het zou moeten. Nu nog een goede tweedehands :)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 06 juli 2014 13:41 #530549

mystudio schreef :
Hoi Yellow Boat,

De schroef die je nog hebt liggen, is dat een klapschroef of vaste schroef?
Dat is een linkse klapschroef van Radice.
Maar je hebt op dit moment weinig aan die info want is zit tot begin september "ergens" in Scandinavie, waarschijnlijk Noorwegen.
Momenteel schrijf ik dit aan boord op Helgoland , op weg naar Noordelijker streken.
Ad
Laatst bewerkt: 06 juli 2014 13:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie heeft verstand van aandrijfschroeven? 07 juli 2014 19:22 #530867

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Heerlijk! Have a good trip en ik ga even verder shoppen naar een schroef. Met de info die je eerder gegeven hebt ben ik in ieder geval heel veel wijzer geworden. :)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl