Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit

Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 06:33 #508797

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Beste medezeilers,

Afgelopen weekend wilden we even een smal stukje, bij Strijen Sas richting de Dordtse kil, motor-ondersteund opkruisen, diet moet buiten de vaargeul op een smal strookje...
Onze brave Yanmar 1 GM10 sloeg keurig aan hielp mee wat hoogte te houden na twee drie slagen echter ging hij langzamer lopen. En kwam niet op toeren. even afgezet, opnieuw starten kwam niet op toeren, uitendelijk kregen we hem zelfs niet meer aan de praat. Diagnose vuile filters. Zijn dus maar niet de Kil opgevaren.

Toen we in de haven (Willemsdorp) echter de filters wilde schoonmaken bleek er helemaal geen vuil in te zitten. Ze waren begin van het seizoen vernieuwd en zowel het grove / waterscheidingsfilter als het fijne waren alsof ze zo uit de verpakking kwamen. Ook de vloeistof was helder.

Nieuwe diagnose, lucht in een leiding. Inderdaad vind ik een slangetje dat niet goed was aangedraaid. Na ontluchten etc. liep hij weer als een zonnetje en de volgende ochtend zijn we helaas op de motor zonder mankeren naar Gorinchem getuft, echter we gingen niet meer zo scheef en er was ook minder golfslag.

Helemaal gerust ben ik er dus niet op dat er toch wat water of vuiligheid in de brandstof zit als je een beetje gaat schommelen.

Onder in de jerrycan die ik gebruik om hem bij te vullen zat wel wat bruine drab, maar ook daar boven was de diesel helder en normaal van kleur.

Is het het proberen waard, de tank (het is maar 20 liter) voor driekwart leeg te varen en dan de rest er uit te zuigen met zo'n pompje om te kijken of er onderin niet toch wat water of troep etc. heeft gezeten?
Stel dat ik het er allemaal uitkrijg, is de tank dan ook weer voldoende schoon of moet ik daar nog iets anders mee doen?
En als hett mee blijkt te vallen, kan ik die dieselolie weer terugpompen?

Ik gebruik af en toe van die bacteridodende troep bij het tanken, maar niet altijd (op aanraden van de experts). De drab onderin het jerrycannetje was weliswaar een andere kleur maar niet "wolkig".

Graag jullie inzichten, mischien kan onze Dieseldokter Fer hier ook zijn licht over laten schijnen.

Groeten,
Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 24 apr 2014 06:50 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 06:36 #508798

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Mischief schreef :
Beste medezeilers,

Afgelopen weekend

Ik mis iets aan dit verhaal, beter gezegd ik mis het hele verhaal.
Er ging blijkbaar iets niet helemaal goed.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 06:40 #508800

Het leest als een thriller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 06:48 #508805

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Evaluationcopy schreef :
Het leest als een thriller
:S
ja dat was het ook even, ik drukte kennelijk op de enter voor het verhaal af was....
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 06:55 #508806

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Mischief schreef :
Beste medezeilers,

Afgelopen weekend wilden we even een smal stukje, bij Strijen Sas richting de Dordtse kil, motor-ondersteund opkruisen, diet moet buiten de vaargeul op een smal strookje...
Onze brave Yanmar 1 GM10 sloeg keurig aan hielp mee wat hoogte te houden na twee drie slagen echter ging hij langzamer lopen. En kwam niet op toeren. even afgezet, opnieuw starten kwam niet op toeren, uitendelijk kregen we hem zelfs niet meer aan de praat. Diagnose vuile filters. Zijn dus maar niet de Kil opgevaren.

Toen we in de haven (Willemsdorp) echter de filters wilde schoonmaken bleek er helemaal geen vuil in te zitten. Ze waren begin van het seizoen vernieuwd en zowel het grove / waterscheidingsfilter als het fijne waren alsof ze zo uit de verpakking kwamen. Ook de vloeistof was helder.

Nieuwe diagnose, lucht in een leiding. Inderdaad vind ik een slangetje dat niet goed was aangedraaid. Na ontluchten etc. liep hij weer als een zonnetje en de volgende ochtend zijn we helaas op de motor zonder mankeren naar Gorinchem getuft, echter we gingen niet meer zo scheef en er was ook minder golfslag.

Helemaal gerust ben ik er dus niet op dat er toch wat water of vuiligheid in de brandstof zit als je een beetje gaat schommelen.

Onder in de jerrycan die ik gebruik om hem bij te vullen zat wel wat bruine drab, maar ook daar boven was de diesel helder en normaal van kleur.

Is het het proberen waard, de tank (het is maar 20 liter) voor driekwart leeg te varen en dan de rest er uit te zuigen met zo'n pompje om te kijken of er onderin niet toch wat water of troep etc. heeft gezeten?
Stel dat ik het er allemaal uitkrijg, is de tank dan ook weer voldoende schoon of moet ik daar nog iets anders mee doen?
En als hett mee blijkt te vallen, kan ik die dieselolie weer terugpompen?

Ik gebruik af en toe van die bacteridodende troep bij het tanken, maar niet altijd (op aanraden van de experts). De drab onderin het jerrycannetje was weliswaar een andere kleur maar niet "wolkig".

Graag jullie inzichten, mischien kan onze Dieseldokter Fer hier ook zijn licht over laten schijnen.

Groeten,
Cees

Met een boormachine pompje leeg slurpen gaat prima. Ik heb dat zo gedaan met 80 liter in een kunststof vat om de tank schoon te maken. Na al het werk had Het vat 3 weken gestaan, toen was alle drab, rommel, zooi en schoonmoeders naar de bodem gezakt. Alles weer terug gepompt tot de drab.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 06:56 #508807

Als inderdaad het filter niet verstopt zit kan uiteraard de verstopping ook daarvoor of in de tank zitten.
Als je de aftap van het filter open , met de afsluiter bij de tank uiteraard ook open, blijft dan de diesel lopen , ook als het filter leeg is?
Als dat zo is ligt het in ieder geval niet aan de tank of een andere verstopping tussen tank en filter.
Maar ja , dat akn het nog steeds van alles zijn.
Ik gok een beetje op toch ergens lucht of misschien een defecte opvoerpomp.
Begin maar eens met het uitvoerig ontluchten volgens de handleiding daarvoor.
En probeer daarna eens met de handbediening van de opvoerpomp te controleren of die het goed doet.
Als er geen lucht meer in het systeem zit moet je dat aan de pomp merken doordat die handbediening wat zwaarder gaat na even pompen omdat de diesel niet weg kan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 07:01 #508809

met een pompje de onderste diesel (met water en rommel) uit de tank zuigen kan nooit kwaad, en de tank hoeft er echt niet leeg voor te zijn, als er maar geen diesel wegloopt; hoe kan je erin komen?

Gif erin is nergens voor nodig als je schone diesel (langs de weg!!) tankt, nooit langs het water tankt en er geen regen- of buiswater in je tank kan komen (ontluchting, vuldop).

Dat biodiesel meer gevoelig is voor bacterievorming is ook een bakerpraatje, als er water met beestjes in de tank zit is dat altijd je eigen schuld :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 apr 2014 07:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 07:02 #508810

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Jerrycan als eerste schoonmaken natuurlijk. Daarna het tankje van 20 liter leegmaken door hevelen als er geen aftapkraan is en het tankje indien mogelijk er uit halen om het goed schoon te maken. Tevens de gelegenheid om een wateropvang in het systeem te maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 24 apr 2014 07:58 #508832

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Heb een paar jaar terug mijn tank onderweg schoon gemaakt door middel van een hevelpompje met knijpbalg .
Eerst het “mangatdeksel” losgemaakt en met schijnwerper gekeken, geen water wel zwarte vlokken.
Een linnenlapje - als zeef – dubbel voor de uitgaande slangmond gebonden.
Zowel de slang als de aanzuig in de tank gehangen en knijpen maar.
Door met de zuigmond achter de vlokken aan te jagen slokte het pompje ze allemaal op en liet de diesel via het lapje, gefilterd, terug in de tank lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 18 mei 2014 18:21 #515752

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Gisteren even de tank van onderuit leeggeslobberd. Kwam toch best een forse laag roodbruine drab uit. Water, vermengd met vuil denk ik.

Heb het via de vuldop met een vaccuumpomp gedaan en net zo lang tot er geen troep meer uit kwam. Toen ik een liter of 5 had opgezogen was dat zover.

Ik hoop dat ik hiermee het diesel duiveltje :evil: heb uitgedrevendreven...
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 18 mei 2014 18:22 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 18 mei 2014 19:34 #515768

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Ik wil nog even toevoegen dat voor bacterie groei, die overigens zelden rood is, water een belangrijke oorzaak is. Biodiesel is wel degelijk gevoeliger voor bacterie groei omdat biodiesel zich mengt met kleine hoeveelheden water. In de landbouw en het grondverzet zijn er de laatste jaren enorme problemen met bacteriën in de diesel. Kwalitatief goede diesel tanken helpt al veel, maar belangrijker is het voorkomen van water in de tank. Een dieselmotor gebruikt niet alle diesel die hij aanzuigt. Een gedeelte dient als smering /is lekvloeistof en gaat retour naar de tank. Doordat deze diesel warm is warmt de tank ook op. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude. Bij het afkoelen condenseert het water in de lucht en komt dus in de diesel. Onze ervaring is dat de beste remedie tegen het condenseren de hoeveelheid lucht in de tank verminderen is. Gedurende het hele seizoen met een zo vol mogelijke tank varen en nadat er lang op de motor is gevaren zo snel mogelijk, liefst als de diesel nog warm is, tanken. Het hele seizoen met een bijna lege tank varen waarin de lucht elke keer opwarmt en afkoelt is vragen om problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 18 mei 2014 21:20 #515805

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Rikken schreef :
Ik wil nog even toevoegen dat voor bacterie groei, die overigens zelden rood is, water een belangrijke oorzaak is. Biodiesel is wel degelijk gevoeliger voor bacterie groei omdat biodiesel zich mengt met kleine hoeveelheden water. In de landbouw en het grondverzet zijn er de laatste jaren enorme problemen met bacteriën in de diesel. Kwalitatief goede diesel tanken helpt al veel, maar belangrijker is het voorkomen van water in de tank. Een dieselmotor gebruikt niet alle diesel die hij aanzuigt. Een gedeelte dient als smering /is lekvloeistof en gaat retour naar de tank. Doordat deze diesel warm is warmt de tank ook op. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude. Bij het afkoelen condenseert het water in de lucht en komt dus in de diesel. Onze ervaring is dat de beste remedie tegen het condenseren de hoeveelheid lucht in de tank verminderen is. Gedurende het hele seizoen met een zo vol mogelijke tank varen en nadat er lang op de motor is gevaren zo snel mogelijk, liefst als de diesel nog warm is, tanken. Het hele seizoen met een bijna lege tank varen waarin de lucht elke keer opwarmt en afkoelt is vragen om problemen.

Waarbij je vergeet te vermelden dat stalen en aluminium schepen met een dieptank of huidtank onder de waterlijn geen dagelijkse temp. wisselingen hebben en dus ook geen condenspomp werking.
Zelfs bij -21 graden (2011)is mijn diesel tank +4 graden.

Al die mooie theorieën zijn gebaseerd op plastic tanks die ergens in een bakskist zitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 18 mei 2014 21:32 #515808

Je bedoelt een metalen tank in de bakskist. Een plastic tank heeft iets minder last van condens omdat de warmteweerstand van het plastic hoger is dan metaal.
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 18 mei 2014 21:35 #515811

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Kapt. Bob schreef :
Je bedoelt een metalen tank in de bakskist. Een plastic tank heeft iets minder last van condens omdat de warmteweerstand van het plastic hoger is dan metaal.

Ja, dat dan ook weer wel :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieselduiveltje in de tank. hoe krijg je het eruit 19 mei 2014 06:20 #515852

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Ik bedoel alle tanks, staal of kunststof die geen 'water koeling' hebben doordat de huid deel uitmaakt van de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl