PvO schreef :
Na jaren met een vaste tweeblads schroef te hebben rondgevaren, loop ik met het idee rond om deze te vervangen door een ander 'soort' schroef.
Ik heb me verdiept in de goriklapschroef, de kiwi prop en de autoprop.
Als je de diverse websites moet geloven, hebben ze allemaal de beste
Ik ben dus opzoek naar onafhankelijke adviezen en gebruikerservaringen.
De boot betreft een Hunter 27 met een waterverplaatsing van zo'n 3500kg leeg.
De motor is een Yanmar 2ym15 van 15pk met daar aan de saildrive (SD-20)
Gr,
Pieter
Uiteraard heeft iedereen de beste.
Maar kijk anders eens in deze test:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...ZDdMX2VVWFVQMGM/edit
Dan zie je o.a. dat ook de veeeel goedkopere Radice (in de test abusievelijk Allpa genoemd) er best goed uitkomt.Overigens zijn tegenwoordig de klapschroeven van Volvo penta ook van Radice.
De Radice klapschroeven kun je via de meeste winkels bij Allpa bestellen ( kijk maar eens in hun catalogus:
www.allpa.nl/media/catalogbrowser/2014/nl/ )
Maar de meeste types kun je ook , zelfs nog ietsje goedkoper , hier bestellen:
www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html
Even naar beneden scrollen.
Of hier:
www.sillette.co.uk/ElicheRadicefoldingpropellers.html
Enige nadeeltje is dat de Radice schroeven wel glad maar niet hooggepolijst zijn zoals de foto op de Sillette website wil doen geloven
Maar dat is met een beetje ellebogenstoom ook zelf goed te doen en bovendien na een jaar toch weer verdwenen.
En in een uurtje minstens €500 verdienen lijkt me toch heel interessant.
En welke je nodig hebt kun je prima hier zelf uitrekenen.
Wel oppassen op de eenheden en de punt i.p.v. de komma.
www.vicprop.com/displacement_size.php
Ik heb meermaals ervaren dan officieel aanvragen bij de leverancier gewoon dezelfde maten oplevert.
En let op dat je de juiste draairichting bestelt.
Volgens mij heeft de Yanmar met saildrive ook een linkse schroef , net als de Volvo penta.
Ad