Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging vaste schroef

Vervanging vaste schroef 11 mei 2014 06:56 #513909

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5172
Na jaren met een vaste tweeblads schroef te hebben rondgevaren, loop ik met het idee rond om deze te vervangen door een ander 'soort' schroef.

Ik heb me verdiept in de goriklapschroef, de kiwi prop en de autoprop.
Als je de diverse websites moet geloven, hebben ze allemaal de beste :laugh:

Ik ben dus opzoek naar onafhankelijke adviezen en gebruikerservaringen.
De boot betreft een Hunter 27 met een waterverplaatsing van zo'n 3500kg leeg.
De motor is een Yanmar 2ym15 van 15pk met daar aan de saildrive (SD-20)

Gr,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 11 mei 2014 07:19 #513923

PvO schreef :
Na jaren met een vaste tweeblads schroef te hebben rondgevaren, loop ik met het idee rond om deze te vervangen door een ander 'soort' schroef.

Ik heb me verdiept in de goriklapschroef, de kiwi prop en de autoprop.
Als je de diverse websites moet geloven, hebben ze allemaal de beste :laugh:

Ik ben dus opzoek naar onafhankelijke adviezen en gebruikerservaringen.
De boot betreft een Hunter 27 met een waterverplaatsing van zo'n 3500kg leeg.
De motor is een Yanmar 2ym15 van 15pk met daar aan de saildrive (SD-20)

Gr,

Pieter

Uiteraard heeft iedereen de beste.
Maar kijk anders eens in deze test:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...ZDdMX2VVWFVQMGM/edit
Dan zie je o.a. dat ook de veeeel goedkopere Radice (in de test abusievelijk Allpa genoemd) er best goed uitkomt.Overigens zijn tegenwoordig de klapschroeven van Volvo penta ook van Radice.
De Radice klapschroeven kun je via de meeste winkels bij Allpa bestellen ( kijk maar eens in hun catalogus: www.allpa.nl/media/catalogbrowser/2014/nl/ )
Maar de meeste types kun je ook , zelfs nog ietsje goedkoper , hier bestellen:
www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html
Even naar beneden scrollen.
Of hier:
www.sillette.co.uk/ElicheRadicefoldingpropellers.html
Enige nadeeltje is dat de Radice schroeven wel glad maar niet hooggepolijst zijn zoals de foto op de Sillette website wil doen geloven :angry:
Maar dat is met een beetje ellebogenstoom ook zelf goed te doen en bovendien na een jaar toch weer verdwenen.
En in een uurtje minstens €500 verdienen lijkt me toch heel interessant.

En welke je nodig hebt kun je prima hier zelf uitrekenen.
Wel oppassen op de eenheden en de punt i.p.v. de komma.
www.vicprop.com/displacement_size.php
Ik heb meermaals ervaren dan officieel aanvragen bij de leverancier gewoon dezelfde maten oplevert.
En let op dat je de juiste draairichting bestelt.
Volgens mij heeft de Yanmar met saildrive ook een linkse schroef , net als de Volvo penta.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 07:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 13 mei 2014 16:00 #514707

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5172
Ad, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Na een 'grondige'studie ben ik tot de slotsom gekomen dat het beloofde voordelen van een klap of vaanstand schroef voor mij niet opwegen tegen de kosten en de mogelijke problemen, ik houd het dus bij een vaste schroef.

Voor de geinteresseerden: Van de leverancier van de kiwiprop kreeg ik een offerte met daarin voor de maanden mei en juni een speciale prijs voor kleinere schepen van 900E ipv de 1450E
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 13 mei 2014 16:08 #514710

Ik had eerst een vaste schroef en heb deze vervangen door een Autoprop. Als ik weer voor de keuze stond zou ik het zo weer doen. Het scheelde mij onder zeil met weinig wind heel veel en met meer wind nog steeds veel. In alle gevallen scheelde het minimaal 0,5 kn/hr. snelheid. Ook motorend scheelt het veel snelheid. Ook minimaal 0,5 kn/hr harder.

Er zijn er hier op het forum die aan de hand van theoretische berekeningen stellen dat het verschil te verwaarlozen is. Daaruit concludeer ik wat we allemaal al wel weten: theorie is geen praktijk. De praktijk is realiteit en wijkt soms verrassend af van wat knappe koppen denken te kunnen berekenen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 13 mei 2014 16:39 #514721

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5172
Als ik mijn vaste schroef ooit vervang, staat de autoprop inderdaad boven aan mijn lijstje, maar momenteel ging die een beetje boven budget. :(
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 13 mei 2014 18:38 #514754

Voor mijn boot ongeschikt, maar ik ben best gecharmeerd van de eenvoud van de KIWI prop die op een Hunter27 wel prima zal voldoen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 13 mei 2014 19:06 #514768

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Heb slechte ervaringen met Autoprops op met name saildrives. Heb twee weken geleden nog een autoprop aan Bruntons teruggestuurd die gewoon niet functioneerde op een saildrive (veel trillingen en cavitatie). Het zijn erg zware schroeven. Op vaste assen zijn Autoprops wel ok. Geven vooral een hoge kruissnelheid. Optrekken en afremmen vind ik minder met de Autoprops. Dan zijn Kiwi´s en Maxprops veel beter.

Als het moet klappen of vaanstanden, kijk dan liever naar een Maxprop, Varifold of Kiwiprop. Gori´s zijn mooi, maar gevoelig bij vervuiling/aangroei van de bladen. Dit is nog veel erger bij Volvo 3- en 4 bladsschroeven (heb ik het wel over ervaringen permanent op zout water).
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 13 mei 2014 19:08 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 13 mei 2014 19:56 #514786

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Hier goede ervaringen met 30 voeter en tweeblads Maxprop met Yanmar 2GM20. Maxprop heeft zich meer dan 10 jaar bewezen, zelfs klappen door aanvaring onder water met afgebroken wadprikken doorstaan. Goede aandrijving zowel in vooruit als noodremstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging vaste schroef 14 mei 2014 03:48 #514808

Ik heb een flexofold. Vergelijkbare ervaringen als noorderzon. Icm met het aanpakken van het onderwaterschip schat ik mijn winst bij windje 2-3 zelfs hoger dan 0,5 Knopen. Het is een "gerochelde" schroef tweedehands en ik heb er nooit aan gerekend of hij wel "geschikt" is. Maar ik vaar nu op de motor precies 1(!) knoop harder. 5->6 knopen. Als je het hebt over praktische inzetbaarheid van je boot op de motor maakt dat een erg groot verschil. Dat is 12 minuten per uur sneller op je bestemming. Achteruit is het iets minder geworden en er is meer schroefwerking, maar overall ben ik in mn nopjes met het schroefje!

Als je dan nog gaat praten over wollige termen als "aanspringen" en "doorlopen" van de boot; niet vergelijkbaar met vorig jaar. Ik heb mn boot ook beter leren varen, maar het is nu makkelijker om de snelheid te vinden.

Ook het roer is effectiever geworden, omdat niet de helft van het roerblad in de swirl van de schroef staat te werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl