Wel pot-vol-wormen!
Vorig jaar spiboomkop 1 gereviseerd, tijdens de Y-toren spiboomkop 2
...woensdag nummer 2 gemold, snel gemaakt en nu met windje 1 beide koppen weer gemold....
In mijn bek zitten de plunjers die de bek sluiten geveerd. Die steek je vanaf de buitenkant door de kop met een veer er om, drukt ze op spanning en dan gaat er binnen in de boom een borgringetje door het 5mm uiteinde van de plunjer. Daar zit een 1,5mm gaatje in.
Aan die klunzig kleine borgringetjes zit de triplijn geknoopt. U voelt m al... een keer enthousiast trekken of triplijn achter een klamp laten haken bij het zetten van de boom is einde borgringetje en kop weer van de boom af halen.
Daags voor de delivery voor de NSR zit ik dus met nóg een klus te doen. Koppen weer uit de boom boren, popnagels regelen, popnageltang regelen ( heb de mijne gesloopt op de masttop).
Nu wil ik graag wat verbeteren aan de constructie. Optie één is het gaatje uitboren en er een wat manser borgringetje in zetten.
Liever los ik het echter wat fraaier op. Ik zou draad kunnen tappen aan het piefje en er een oogmoer op kunnen draaien bijvoorbeeld, of iets om het piefje heen schuiven waar je het triplijntje aan knoopt en dat alleen borgen met een borgringetje.
Nu is dit een veel voorkomend type spiboomkop en vraag ik mij af: moet ik het wiel wel gaan uitvinden of is er hier iemand die mij bemoederen toe kan spreken hoe "men" dat doorgaans oplost?
(Die triplijn moet flink wat kunnen hebben, dus geen tyraps en ducttape. De eerstvolgende keer dat ik aan boord ben ga ik direct naar scheveningen, dus ff bij jantje of pietje langs rijden met bijna 4 m boom zit er helaas niet in)