Bedankt voor de snelle reacties!
(Ik begin dit stukje opnieuw te typen, klikte mijn tabblad dicht per ongeluk. Tweede keer gaat altijd sneller
.)
Ik denk dat ik inderdaad een balansroer heb.
Motor staat netjes midscheeps uitgelijnd.
Motor is een Vetus M2.06, vertraging weet ik niet.
Ik heb een foto bijgevoegd. Helaas hang het roer en niet onder maar ligt op de grond (roerkoning steekt richting voorschip). Het lijkt mij dat de schroef niet (te) dicht op de scheepshuid zit.
Het verhaal achter de motorwissel is dat ik een oud stalen schip had met een betrekkelijk jonge Vetus motor erin met weinig draaiuren. Toen ik deze Compromis kocht had ik daar al meteen het idee bij de Vetus motor over te zetten. Dat heb ik dus ook gedaan en ook de schroef heb ik overgezet. Beide schepen hebben ongeveer dezelfde afmeting. Het stalen schip heb ik zonder motor verkocht, was iemand nog heel erg blij mee!
Het was trouwens wel zo dat het roer scheef stond. Leek erop dat het een optater heeft gehad bij het achteruit varen met roer dwars achter het schip. Ik heb dat weer laten richten. Het roer stond naar bakboord. Zou het kunnen zijn dat ze het roer ooit expres scheef hebben gezet om de schroefwerking te compenseren? (lijkt mij niet waarschijnlijk maar wie weet).
Als ik zo jullie reacties samenvat heb ik te maken met een flinke portie schroefwerking in combinatie met een balansroer dat het effect alleen nog maar versterkt. Misschien moet ik het roer aanpassen naar een "normaal" roer? Het zou best kunnen dat de schroefwerking best wel oke is maar dat in combi met het balansroer het idiote naar bakboord trekken wordt veroorzaakt?
Gr. Sander