Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schip trekt op motor fors naar bakboord

Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 09:38 #520388

  • SSander
  • SSander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Beste Zeilers,

Ik heb recent een compromis 850 gekocht met defecte motor (Lister 6 pk). Ik heb deze motor vervangen voor een Vetus 15 pk. Ook de schroef vervangen (van linksdraaiend naar rechtsdraaiend of net andersom, dat weet ik even niet). Allemaal erg goed gelukt met 1 probleempje: Het schip trekt fors naar bakboord bij het varen op de motor. Als je de helmstok los laat loopt ie volledig uit het roer. Wanneer je op snelheid bent en je zet de motor uit loopt ie netjes rechtdoor (dus bij zeilen geen probleem gelukkig). Boot is net op de kant geweest en alles ziet er goed uit. Ik weet niet of dit probleem al bestond voor het wisselen van de motor en schroef.

Wie heeft hier ideeën bij? Ze zijn van harte welkom!

Gr. Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 09:49 #520394

Heb je een balansroer? die wil nog wel eens instabiel reageren bij loslaten.. Wanneer je je helmstok vast houdt "trekt" ie dan wel een bepaalde kant uit? zo niet dan wellicht niks aan de hand (ik weet niet of eea bij andere compromis zeilers bekend is...

Anders hangt je schroef wellicht niet goed in lijn (niet loodrecht achter het roer waardoor deze een systematisch uitslag geeft.. (Schade aan/ scheef schroefas lager waardoor geheel scheef staat in de boot (motor-as-schroef??)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 09:58 #520397

Omdat je motor een stuk groter is geworden heb je , neem ik even aan, ook een flink grotere schroef gekregen.
Daardoor is het schroefeffect ook toegenomen.
Bovendien zal de nieuwe schroef wat dichter bij de scheepsbodem komen waardoor dat effect nog wordt versterkt.
Ik neem overigens even aan dat je een schroefas hebt en geen saildrive.
Dan klopt het inderdaad dat het schroefeffect vooruit naar bakboord trekt want je zult nu wel een rechtse schroef hebben.

De enige mogelijkheid om dat schroefeffect weer te verminderen is een schroef met een kleinere diameter en een grotere spoed ( 1,5 inch meer spoed per inch minder diameter)
Alleen gaat daar wel de efficientie van achteruit waardoor je minder vermogen voor de voortstuwing overhoud je max. haalbare snelheid wat minder wordt en je bij eenzelfde snelheid wat meer verbruikt.

Om e.e.a. nog wat beter te kunnen bekijken moet je even aangeven welke motor er precies nu in staat en met welke overbrenging van de keerkoppeling.
En je zult na moeten gaan wat voor schroef er nu onder zit.

Helemaal zonder dat schroefeffect zul je heelaas nooit bereiken want dat heeft elke boot wel in meer of mindere mate . Dat je er met de (veeel te kleine) 6pk niks van merkte komt door dat lage vermogen .
Ad
@Hans:
Ik neem niet aan dat de schroefasinstallatie helemaal gewijzigd is en dan zal het scheef staan daarvan niet de oorzaaak kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 02 juni 2014 10:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 10:55 #520416

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
je hebt ook de draairichting gewijzigd. Vaart de boot onder zeil wel over beide boegen ongeveer gelijk, of is er ook iets gedaan om de wielwerking in de oude situatie wat tegen te gaan? Dat zou dan nu het effect juist versterken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 11:14 #520423

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
ISO788 Hans schreef :
Heb je een balansroer? die wil nog wel eens instabiel reageren bij loslaten.. Wanneer je je helmstok vast houdt "trekt" ie dan wel een bepaalde kant uit? zo niet dan wellicht niks aan de hand (ik weet niet of eea bij andere compromis zeilers bekend is...

Anders hangt je schroef wellicht niet goed in lijn (niet loodrecht achter het roer waardoor deze een systematisch uitslag geeft.. (Schade aan/ scheef schroefas lager waardoor geheel scheef staat in de boot (motor-as-schroef??)

Soms wordt de motor en dus de alles wat er aan hangt iets scheef gesteld zodat de schroefas verwijderd kan worden langs het roer. Dit samen met de rechtse schroef kan naar stuurboord trekken van het achterschip veroorzaken wat meestal gezien wordt als het naar bakboord gaan van de kop.
Is de schroef aangepast gemeten aan motor en schip?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 11:58 #520439

  • SSander
  • SSander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Bedankt voor de snelle reacties!

(Ik begin dit stukje opnieuw te typen, klikte mijn tabblad dicht per ongeluk. Tweede keer gaat altijd sneller :( .)

Ik denk dat ik inderdaad een balansroer heb.
Motor staat netjes midscheeps uitgelijnd.
Motor is een Vetus M2.06, vertraging weet ik niet.
Ik heb een foto bijgevoegd. Helaas hang het roer en niet onder maar ligt op de grond (roerkoning steekt richting voorschip). Het lijkt mij dat de schroef niet (te) dicht op de scheepshuid zit.

Het verhaal achter de motorwissel is dat ik een oud stalen schip had met een betrekkelijk jonge Vetus motor erin met weinig draaiuren. Toen ik deze Compromis kocht had ik daar al meteen het idee bij de Vetus motor over te zetten. Dat heb ik dus ook gedaan en ook de schroef heb ik overgezet. Beide schepen hebben ongeveer dezelfde afmeting. Het stalen schip heb ik zonder motor verkocht, was iemand nog heel erg blij mee!

Het was trouwens wel zo dat het roer scheef stond. Leek erop dat het een optater heeft gehad bij het achteruit varen met roer dwars achter het schip. Ik heb dat weer laten richten. Het roer stond naar bakboord. Zou het kunnen zijn dat ze het roer ooit expres scheef hebben gezet om de schroefwerking te compenseren? (lijkt mij niet waarschijnlijk maar wie weet).

Als ik zo jullie reacties samenvat heb ik te maken met een flinke portie schroefwerking in combinatie met een balansroer dat het effect alleen nog maar versterkt. Misschien moet ik het roer aanpassen naar een "normaal" roer? Het zou best kunnen dat de schroefwerking best wel oke is maar dat in combi met het balansroer het idiote naar bakboord trekken wordt veroorzaakt?

Gr. Sander
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 12:12 #520448

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Mijn Vetus M2.06 heeft 16 pk (11,8 kW). Oudere type's mogelijk 15 pk.
Je bent met de motor van een stalen boot naar een Poly boot gegaan. Daar zal ondanks ongeveer dezelfde afmetingen een ander onderwaterschip en gewicht mee gepaard gaan. Het lijkt me de moeite waard om die schroef-motor-boot waarde's eens via het ons aller bekende programma van VICPROP uit te rekenen. Gewoon wat getalletjes invoeren, het programma doet de rest. www.vicprop.com/displacement_size.php
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip trekt op motor fors naar bakboord 02 juni 2014 13:05 #520470

  • SSander
  • SSander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Die van mij is ook 16 pk idd. Zal eens kijken naar dat VICPROP. Zal nog wel lastig worden om te bepalen wat voor schroef ik nu heb. Mede door het feit dat die zich nu weer een halve meter onder het wateroppervlak bevindt! THNX!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl