Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta)

Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 06:57 #532781

  • Dutchman
  • Dutchman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Onze oude 3-klapsschroef was behoorlijk versleten en is daarom vervangen door een nieuwe. Dankzij de nieuwe schroef loopt de boot max. 9 knopen ipv 7,8 (komt ook omdat de oude schroef te groot was voor de motor). Nu beweert de monteur dat de hub waaraan de schroefbladen bevestigd zijn, niet recht is. De afwijking is 1,5 mm, waardoor de motor gaat trillen. Het vreemde is dat ik met de oude schroef helemaal geen trillingen had. Ik had verwacht dat de nieuwe schroef zou worden gebalanceerd, maar de monteur beweert dat dat niet kan. Ik vraag mij af of de monteur wel gelijk heeft. Per slot van rekening, kost een nieuwe hub behoorlijk veel geld.

Peter
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 07:05 door Dutchman. Reden: Info toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 07:33 #532786

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Dutchman schreef :
Onze oude 3-klapsschroef was behoorlijk versleten en is daarom vervangen door een nieuwe. Dankzij de nieuwe schroef loopt de boot max. 9 knopen ipv 7,8 (komt ook omdat de oude schroef te groot was voor de motor). Nu beweert de monteur dat de hub waaraan de schroefbladen bevestigd zijn, niet recht is. De afwijking is 1,5 mm, waardoor de motor gaat trillen. Het vreemde is dat ik met de oude schroef helemaal geen trillingen had. Ik had verwacht dat de nieuwe schroef zou worden gebalanceerd, maar de monteur beweert dat dat niet kan. Ik vraag mij af of de monteur wel gelijk heeft. Per slot van rekening, kost een nieuwe hub behoorlijk veel geld.

Peter

Heeft de monteur je laten zien wat er aan de hand is en waar de hub precies krom zou zijn ? Is de hub echt krom of heeft deze speling gekregen ?
Anders second opinion ???
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 07:51 #532797

  • Dutchman
  • Dutchman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Nee, er is geen sprake van speling. Wel heeft de monteur een meting gedaan en geconstateerd dat de hub een afwijking vertoond: 1,5 mm. Voor de duidelijkheid: de schroef is perfect gebalanceerd, maar de hub niet.
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 08:23 door Dutchman. Reden: Info toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 08:09 #532803

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je de oude schroef nog hebt, kan je een en ander nameten en vergelijken. Misschien zit het euvel wel in een niet juiste passing. Een schroef is trouwens ook te repareren. Exalto (Cuno) doet dat onder andere. www.cuno.nl/pdf/oud/Schroeven_...f_vanaf010706_LR.pdf
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 08:42 #532816

  • Dutchman
  • Dutchman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Oude schroef is behoorlijk versleten en heeft een andere spoed. Als de hub krom is en vervangen moet worden, dan heb ik daar vrede mee. Ik wil echter niet overbodige kosten maken. Vandaar mijn vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 12:11 #532872

Ik heb het vermoeden dat de conus niet centrisch is uitgedraaid.
M.a.w. bij het inspannen vóór het uitdraaien niet juist in het midden is gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 13:55 #532909

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Schroeven worden toch af fabriek gebalanceerd?. Als er nadien werkzaamheden aan verricht zijn, moet het weer gedaan worden.
Wanneer dat uitdraaien/frezen/pasmaken door de monteur gedaan is, begrijp ik zijn reactie wel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 14:04 #532914

Elansailor schreef :
Ik heb het vermoeden dat de conus niet centrisch is uitgedraaid.
M.a.w. bij het inspannen vóór het uitdraaien niet juist in het midden is gezet.

Als dat zo is kan er misschien een (bronzen!) bus in worden gezet met krimppassing ( eerst het conische gat cilindrisch uitdraaien of iets conisch naar de schroef toe , dan kan die bus er nooit uitschieten)en daarna er weer met de juiste uitlijning het conische schroefasgat in draaien.
Zal in ieder geval veel goedkoper zijn dan een nieuwe hub.
Net zoiets als het verbussen van een ingelopen as maar dan andersom.
Ad
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 14:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 14:18 #532919

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dutchy, is het een nieuwe schroef zoals je schreef of gewoon een gebruikte vervangende schroef?. Is niet helemaal duidelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 14:28 #532922

  • Dutchman
  • Dutchman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het is een gloednieuwe 3-klapsschroef van Volvo Penta. Morgen haal ik onze boot op, dan kan ik gelijk zien waar de afwijking zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 14:47 #532927

  • Dutchman
  • Dutchman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ik ben niet bekend met deze techniek. Is de genoemde werkwijze afdoende? Ik neem aan dat de reparatie aan de hub nogal wat tijd vergt (en dus kosten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 15:09 #532929

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Eerst maar afwachten wat er nu eigenlijk juist is voordat je je druk maakt over de kosten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging van hub v. 3-klapsschroef (Volvo Penta) 15 juli 2014 18:02 #532958

Zit de conus van de as zelf er wel precies centrisch op?
Of zit er een heel klein knikje in het einde van de as?
Gevolg is hetzelfde.

Overigens als het om een nieuwe schroef gaat is het toch garantie?
Ad
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 18:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl