Fly-Tour schreef :
Yellow Boat schreef :
Daarom haal ik ook niet de volle 3100 rpm maar "slechts"2800-2900 rpm.
Maar och , dat scheelt hooguit één pk.
Vandaar mijn advies om dat programmaatje eens te proberen.
Ad
Als je schroef te groot is kan je de motor toch overbelasten?
Of zeg ik iets heel geks.?
Ik zit met hetzelfde vraagstuk..
In extreme gevallen wel maar niet bij maar een verschil van 1/5 inch diameter hoor.
10% te groot is niet echt een probleem , alleen haal je dan niet je maximum toerental en moet dat ook niet proberen.
Gewoon zoveel gas geven tot de boot er niet sneller door gaat.In mijn geval is dat ca. 2800 rpm.
Overigens is het woord "overbelast" eigenlijk onjuist. In feite lukt het de regulateur van ( toerenregelaar die je met de gashandel instelt) de motor niet meer om het voorgegeven toerental te halen waardoor deze teveel diesel gaat inspuiten om toch dat toerental te bereiken.
En dat geeft naast zwarte rook natuurlijk ook mogelijk schade , o.a. door afzettingen in de cilinder, op de lange duur.
Overbelasten is het eigenlijk niet eens want dat zou betekenen dat de meer meer vermogen levert dan toegestaan. Het tegendeel is zelfs het geval.Als een motor teveel diesel ingespoten krijgt daalt het vermogen zelfs bij dat toerental omdat de brandstof/lucht verhouding niet meer ideaal is.
Ik vaar met deze combinatie nu al ca. 400 uur ( van de 2900 uur dat deze motor sinds begin 2003 gedraaid heeft, eerst in mijn vorige boot) zonder enig probleem.
maar toegegeven , ideaal is anders . Alleen kan ik tot nu toe geen 12*6 inch klapschroef vinden ( behalve geloof ik een dure Gori).
Ad