Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheepsschroef zelf kleiner maken.

Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 12:03 #534209

Ik heb een goed idee:
Onder mijn boot zit waarschijnlijk een veel te grote schroef. Dat merk ik aan de volgende kenmerken:
Bij langzaam stationair geeft hij veel te veel kracht.
De motor maakt te weinig toeren volgas, kan niet over de 5 knopen.
1 maal bij de proefvaart hiermee netjes neutraal even wachten en achter uitschakelen ging met een enorme klap.
De keerkopeling gaat niet vanzelf in neutraal.
Dus moet ik veel gegevens verzamelen en een nieuwe schroef zoeken.
Nu mijn idee:
Ik zaag gewoon een paar centimeter van de diameter af ! De spoed blijft hetzelfde maar volgens mijn neemt het vermogen af. En verdwijnen de nadelen.

Goed idee ?

Groet, Paul.

P.S
Een vraagje voor de GibSea 76 piloten....kunt u de gegevens van uw propeller opnoemen ? Vriendelijk dank bij voorbaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 12:08 #534212

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik ben geen expert, maar ik denk dat je beter een andere schroef kunt kopen. Of deze inruilen. Volgens mij draai je de boel zo in de soep met een zelf aangepaste schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 12:11 #534213

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Afzagen gaat nooit goed gaan, het is praktisch onmogelijk om van elk blad precies evenveel af te halen. Misschien haal je een beter resultaat met een draaibank. Ik ben ooit de helft van mijn twee schroefbladen kwijtgeraakt door iets onder water en merkte het alleen doordat de snelheid zo laag was bij een hoger toerental van de motor dus in theorie moet het kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 12:30 #534218

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
Als je dat op een draaibank doet zou het kunnen.

Je kunt een deel van de problemen oplossen, maar niet alle.

Normaal is de schroef een balans tussen de snelheid die je wilt varen, en het vermogen dat je daarvoor nodig hebt.

Als je de schroef afdraait, komt je motor inderdaad beter op toeren. Dat zal daardoor een kleine verbetering geven.

Maar de slip tussen je schroef en het langsstromende water zal heel hoog zijn. Dat wil zeggen dat je heel veel vermogen stopt in het snel verplaatsen van weinig water. Daardoor zul je dit veel minder efficient omzetten in drukkracht van de schroef en je dus weinig snelheid winnen.

Van de schroef naar de motor: Vermogen = 1/2 x massastroom x verschilsnelheid kwadraat
Van de schroef naar de boot: Kracht = massastroom x verschilsnelheid

Bij de een zit een kwadraat, bij de ander niet. Daarom moet je proberen de verschilsnelheid (slip/spoed) zo klein mogelijk te houden en de massastroom (diameter) zo groot mogelijk.

Dit zal niet het hele verhaal zijn. Maar grosso modo klopt dit wel.

Dus: ga naar een specialist, laat die een schroef berekenen, en tast in je buidel.

Maar: gaat het hier om een buitenboord motor? Voor de meeste BBM's is een "werkschroef" beschikbaar. Die moeten wij ook hebben. De bijgeleverde schroef is geschikt voor een klein speedboatje, of een dingy.
Laatst bewerkt: 21 juli 2014 12:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 13:54 #534248

Ik zou eerst eens gaan rekenen met bijv. dit programma : www.vicprop.com/displacement_size.php want het kan ook zijn dat er wat anders aan de hand is.
Bovendien weet je dan wat er af moet.
Bij de uitkomst staat ook hoe je een teveel of te weinig aan spoed kunt compenseren met minder of meer diameter.
De uitkomsten zijn meestal verbluffend exact!
Let wel op de Engelse eenheden en de punten i.p.v. komma's.
Overigens gaat afdraaien best wel als je weet hoe. Beter is naar een schroevenfirma gaan als bijv. van Voorden of Jooren of , als je in die buurt zit hier: www.propellerservicedelfzijl.nl/
Daar heb ik de diameter van mijn klapschroef alten verkleinen omdat er geen kleinere beschikbaar was.
Werkt altijd nog prima ( na ongeveer 500 draaiuren!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 14:12 #534255

Eens met Ad, probeer eerst uit te rekenen wat voor schroef optimaal zou zijn. Daar zit enige flexibiliteit qua diameter/spoed ratio. Dit zou (als je geluk) hebt kunnen betekenen dat je de spoed van je bestaande schroef zou kunnen laten verkleinen. Dit kost ook geld, maar wss minder dan een nieuwe schroef (op MP staan ook wel eens gebruikte schoeven overigens). Zomaar de diameter verkleinen zal (als dat al netjes lukt) niet alleen de stuwkracht verminderen, maar vooral ook de efficiency aangezien je de kritische bladvorm (tip, leading en trailing edge) sterk zult verstoren.
Laatst bewerkt: 21 juli 2014 14:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 15:11 #534280

Dank voor deze verstandige opmerkingen ! Afzagen was ook een beetje een basis idee, verkleinen is beter uitgedrukt. Ik merk wel dat ik niet met een gek voorstel kom bij een bedrijf. Ik moet wel veel rekenen merk ik. Ik hoor ook "inruilen". Ook goed idee.
Eigenlijk raar dat iemand een verkeerde schroef onder zijn boot zet. Het is een flinke diameter. Dus de spoed kan meevallen. Anders zou 9 pk dat helemaal niet rond krijgen.

Wie weet is het zelfs wel doordacht, iemand met andere ideen dan ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 15:19 #534281

Kan best heel doordacht zijn wanneer er bijv. een keerkoppeling met een hoge overbrenging op een laagtoerige motor in zit.
Dan krijg je vanzelf een schroef met een grpote diameter en spoed.
Het omgekeerde heb ik bij mijn boot waar ik de oude MD5A (2500 rpm) heb vervangen door een nieuwe Vetus (3100 rpm) maar de oude 110S saildrive(verh. 1,66) heb behouden i.p.v. een nieuwe ( 2,1-2,3).
Daarom het ik een voor 11 pk erg kleine schroef nodig van 12*6 inch terwijl de oude MD5A van 7,5 pk een 14*8 inch moest hebben.
Daarvoor moest mijn goedkoop aangeschafte volvo penta schroef van 14*6 verkleind worden naar 12* 6 wat volgens de specialist niet ging waardoor het 12,7*6 is geworden.
Daarom haal ik ook niet de volle 3100 rpm maar "slechts"2800-2900 rpm.
Maar och , dat scheelt hooguit één pk.

Vandaar mijn advies om dat programmaatje eens te proberen.
Ad
Laatst bewerkt: 21 juli 2014 18:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 17:25 #534323

Yellow Boat schreef :
oude MD5A (26500 rpm)

nog eentje uit de tijd dat VP nog aan de Formule 1 meedeed? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 18:01 #534331

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Daarom haal ik ook niet de volle 3100 rpm maar "slechts"2800-2900 rpm.
Maar och , dat scheelt hooguit één pk.


Vandaar mijn advies om dat programmaatje eens te proberen.
Ad
Als je schroef te groot is kan je de motor toch overbelasten?
Of zeg ik iets heel geks.?
Ik zit met hetzelfde vraagstuk..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 18:42 #534346

Fly-Tour schreef :
Yellow Boat schreef :
Daarom haal ik ook niet de volle 3100 rpm maar "slechts"2800-2900 rpm.
Maar och , dat scheelt hooguit één pk.


Vandaar mijn advies om dat programmaatje eens te proberen.
Ad
Als je schroef te groot is kan je de motor toch overbelasten?
Of zeg ik iets heel geks.?
Ik zit met hetzelfde vraagstuk..
In extreme gevallen wel maar niet bij maar een verschil van 1/5 inch diameter hoor.
10% te groot is niet echt een probleem , alleen haal je dan niet je maximum toerental en moet dat ook niet proberen.
Gewoon zoveel gas geven tot de boot er niet sneller door gaat.In mijn geval is dat ca. 2800 rpm.
Overigens is het woord "overbelast" eigenlijk onjuist. In feite lukt het de regulateur van ( toerenregelaar die je met de gashandel instelt) de motor niet meer om het voorgegeven toerental te halen waardoor deze teveel diesel gaat inspuiten om toch dat toerental te bereiken.
En dat geeft naast zwarte rook natuurlijk ook mogelijk schade , o.a. door afzettingen in de cilinder, op de lange duur.
Overbelasten is het eigenlijk niet eens want dat zou betekenen dat de meer meer vermogen levert dan toegestaan. Het tegendeel is zelfs het geval.Als een motor teveel diesel ingespoten krijgt daalt het vermogen zelfs bij dat toerental omdat de brandstof/lucht verhouding niet meer ideaal is.
Ik vaar met deze combinatie nu al ca. 400 uur ( van de 2900 uur dat deze motor sinds begin 2003 gedraaid heeft, eerst in mijn vorige boot) zonder enig probleem.
maar toegegeven , ideaal is anders . Alleen kan ik tot nu toe geen 12*6 inch klapschroef vinden ( behalve geloof ik een dure Gori).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 20:15 #534381

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je de juiste maat/spoed voor je schroef weet kan je ook eens bij bootaccessoires Vinkeveen vragen of ze die toevallig hebben liggen... Volgens mijn hebben die best een stapeltje liggen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsschroef zelf kleiner maken. 21 juli 2014 20:22 #534386

Dank voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl