Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel

Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 14:34 #540731

Beste Forumleden,

Ik zit met het volgende. We hebben een 12m lange rietaak gekocht en zijn momenteel bezig met het opknappen van de boot. Zo wordt er aan een bun gewerkt, welke een 10PK 4-tact werkschroef zal opbergen. Dit is wederom het enige stuurelement van de boot. De bodem is verder geheel plat, alleen een kleine staart/kiel achter de schroef.

Ons idee was het om een extra kiel van ongeveer 20cm hoog en 2m lang in het midden aan de voorkant van de boot te lassen om zodoende het afmeren/wegblazen te vermijden en de boot wat stabieler in vaarrichting te maken.

Aan de andere kant kan dat ook de stuurflexibiliteit beïnvloeden en ervoor zorgen dat de boot (een stuk) minder wendbaarder wordt. :dry:

Wat zijn jullie gedachtes hierbij? De boot staat nu droog, dus nu kunnen we er gebruik van maken. Alleen door weinig kennis en kunde van boten staan we met onze neus tegen de muur.

Alvast bedankt voor het meedenken!

PS, de grote kiel aan de achterkant zal verwijderd worden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 14:51 #540737

de grote kiel aan de achterkant is je roer ;)

hoeveel weegt dat ding want ik denk dat je met een 10pk weinig voorruit komt met beetje stroom/wind tegen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 14:53 #540739

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27638
Loyal2kings schreef :
Beste Forumleden,

Ik zit met het volgende. We hebben een 12m lange rietaak gekocht en zijn momenteel bezig met het opknappen van de boot. Zo wordt er aan een bun gewerkt, welke een 10PK 4-tact werkschroef zal opbergen. Dit is wederom het enige stuurelement van de boot. De bodem is verder geheel plat, alleen een kleine staart/kiel achter de schroef.

Ons idee was het om een extra kiel van ongeveer 20cm hoog en 2m lang in het midden aan de voorkant van de boot te lassen om zodoende het afmeren/wegblazen te vermijden en de boot wat stabieler in vaarrichting te maken.

PS, de grote kiel aan de achterkant zal verwijderd worden.
Om even met dat laatste te beginnen: met "de grote kiel aan de achterkant "bedoel je waarschijnlijk het (originele?) roer.
Ik begrijp niet waarom dat er af moet. Het hoort waarschijnlijk origineel bij de boot en geeft een zekere authenticiteit aan de aak. Ik zou het niet doen. Dat wil trouwens niet zeggen dat je ook met het roer moet sturen; het is de bedoeling om dat met de BBM in de bun te doen, begrijp. Als je stuurt met de motor zal het roer gewoon volgen. Als de motor het eens een keer niet doen en je wordt gesleept, zul je wat blij zijn dat het roer er nog op zit..

Verder: heb je al een met het ding gevaren of is ie op de kant gekocht? Met andere woorden: is al geconstateerd dat het ding zich in de huidige als een dweil op het water gedraagt? Als je dat niet zelf geconstateerd hebt zou ik me voorlopig beperken tot die bun. Blijkt inderdaad dat de boeg wegwaait bij dwarswind dan kan die kiel er altijd nog onder.
Er is voorheen tenslotte ook altijd met het ding gevaren in de bestaande toestand, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?

--
stegman

PS.: dat roer en de scheg waar het opzit leveren trouwens ook een zekere laterale weerstand (tegen wegwaaien van de kont). Kijkend naar de foto's lijkt het erop dat er in scheg is gezaagd of gesneden want dit is niet de originele vorm. Hebben jullie dat gedaan om de BBM door de kont te kunnen steken? Ik zou zou zelf trouwens geen bun hebben gemaakt en de romp in originele toestand hebben gehouden. De BBM had ook op een beugel met plank op de kont gekund, net naast het midden.
Maar goed; dat is mosterd na de maaltijd.
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 15:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 15:24 #540747

Met kiel aan de achterkant bedoelde ik het roer ja ;)

BBM: Het is een werkschroef en kan dus meer water verplaatsen dan normale schroeven. Ook willen we de boot niet meteen vaarbewijs plichtig maken, vandaar de keuze voor 10pk. Of die vooruit komt, of niet, zullen we nog moeten zien...

De boot weegt mijn inziens tussen de 2 en 3 ton. We willen het roer verwijderen aangezien het met roer lastig wordt als je achteruit wilt om te sturen/maneuvreren. Ik geef je gelijk dat het wel zorgt voor de authentieke look, maar het moet ook handig zijn om door de (grote) grachten van Amsterdam te varen.

We hebben de boot gekocht toen ie in het water lag. Alleen zat er toen geen motor op. In de scheg hebben we inderdaad gezaagd voor de bun ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 15:31 #540751

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8144
Wat heeft het aantal pk's te maken met een vaarbewijs?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 15:32 #540753

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
als je 2 platen van een cm of 30 breed over 2/3e van de lengte links en rechts onder het schip last ben je er wel voor je koetsvastheid. kimkielen heten dat.

ik zou niet met voor en achter een plaatje op het midden gaan werken.

het roer moet je lekker laten zitten en daar mee sturen. dat vaart veel beter als wanneer je stuurt met de motor. zeker achteruit.

en je kan rustig 25 PK of meer in die bun hangen, die praam komt nooit over de 20 Km per uur heen, daar is de rompvorm helemaal niet geschikt voor.

al denk ik dat je met een 10 pk in de stad meer dan genoeg vermogen hebt.
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 15:34 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 15:42 #540759

Dankje Mephisto. Die kimkielen is inderdaad wel een goed idee. Qua roer ben ik nog niet echt overtuigd of dat zo veel handiger is. We hebben nu namelijk een stuurkolom laten bouwen waar de bbm op aangesloten wordt. Zou je dan alsnog het roer erop laten? Vraag me dan af waarmee je moet sturen als je achteruit (of vooruit) vaart.. :blink:

Aantal pks heeft indd niets met vaarbewijs te maken. Maar de snelheid wel. Maar als deze praam toch niet harder dan 20 km/h kan aangezien de vorm, is die discussie al gesloten :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 15:48 #540765

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
geen stuur en een mooie lange helmstok, dat is wel zo passend voor een aak

maar je kan ook een hydraulische stuur inrichting op het roer maken met een dubbel werkende hydraulische cilinder en een stuurwiel met een hydraulische pomp.
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 15:49 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:00 #540773

Misschien dat we die hydraulische stuur inrichting er later nog opzetten mocht het echt lastig zijn te maneuvreren. En dan zeg je eigenlijk dat je de bbm en het roer tegelijkertijd aanstuurt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:04 #540776

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
nee de buitenboordmotor staat gewoon vast. je stuurt alleen met je roer.
als er een binnenboordmotor in had gestaan met een schroefas dan had je toch ook niet met de schroef gestuurd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:06 #540779

Klopt, maar we hebben nu al een stuurinstallatie voor de bbm waar we rekening mee houden. Dit met de eerste gedachte om uiteindelijk alleen met de bbm te sturen.

Denk je dat het ook werkt om met de bbm stuurinstallatie te sturen en het roer er 'los' aan te laten? Of staat het roer dan in de weg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:09 #540783

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Maar een vaste schroef staat voor het roer waardoor je direct druk op je roer hebt. Een buitenboordmotor staat naast of achter het roer. Dat betekend dat het roer pas werkt wanneer je snelheid hebt.

Al varend geem verschil maar met manoevreren op lage snelheid (bruggen, sluis, haven) een wereld van verschil. Wat verergerd bij zijwind.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:12 #540785

De bbm bevindt zich in een bun, direct voor het roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:13 #540786

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ideaal dus, lekker met het roer sturen en niet met de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:21 #540792

Loyal2kings schreef :
Ik geef je gelijk dat het wel zorgt voor de authentieke look,

gewoon het onderwaterdeel eraf zagen! Wel de Looks, niet de Last!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:25 #540796

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Loyal2kings schreef :
De bbm bevindt zich in een bun, direct voor het roer.

Ok, dan maakt het idd niet uit.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:32 #540799

Je hebt een prachtige klassieke platbodem romp gekocht en loopt 'm nu te verkloten om er een soort wannabee grachtenpaupersloep van te maken. Jammer hoor. Waarom heb je niet eerst advies gevraagd en je erin verdiept?
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 16:35 door partemala.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:35 #540803

ja, als je nu gewoon de middelste 8 meter ertussenuit zaagt en de einden weer aan elkaar last, dan heb je een handzaam en wendbaar sloepje. Is die 10pk meteen ook genoeg!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:42 #540804

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7016
partemala schreef :
Je hebt een prachtige klassieke platbodem romp gekocht en loopt 'm nu te verkloten om er een soort wannabee grachtenpaupersloep van te maken. Jammer hoor. Waarom heb je niet eerst advies gevraagd en je erin verdiept?
Helemaal mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 16:47 #540807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29251
Ga eens googelen op "Koproer" en "Loefbijter"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 17:03 #540825

Die Loefbijter is indd wel handig. Daar ga ik mij eens meer in verdiepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 17:30 #540834

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
Hoi,

Ik vind die 10pk erg krap.
Met harde wind en/of stroom tegen kan je beter wat meer vermogen hebben.

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 17:34 #540835

Als je dat gaat doen zal je zien dat je al een klein loefbijtertje hebt. Op foto 2 zie je hem goed zitten. Verder ben ik het eens met ieder ander over het roer. Sturen met een bbm is leuk als je echt krap wilt draaien en goed bij je motor kan/ genoeg uitslag krijgt. Maar met zo'n groot roer werkt dat toch makkelijker. En het enige lastige met achteruitgaan is dat hij plat wil slaan (dwars op je schip dus). Maar dat is alleen echt lastig als je met de helmstok stuurt of een te zwakke stuurinrichting. Maar ook daar verandert snelheid al een hoop.

Editt;
Ik zag net het roer over het hoofd. Kan je ook een foto plaatsen van de voorkant? Kan is wel groot dat er een soort loefbijter zit.
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 17:36 door Fabiandelete. Reden: Foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 17:38 #540836

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ja 10 pk is echt erg krap.. vroeger stond er in dat soort schepen een 8 PK 1 cilinder buck, Volvo penta sabb of lister. en in stalen zeiljachten met hetzelfde gewicht vind je dergelijk lage vermogens ook nog regelmatig.

om het IJsselmeer mee op te gaan is het inderdaad wat krap, maar in amsterdam kan je jezelf er prima mee redden.
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 17:38 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hulp gevraagd: stuurinrichting & kiel 14 aug 2014 17:47 #540837

Dat plat drukken in de achteruit zou ik kunnen oplossen door het roer in een soort van P te zetten. In andere woorden om hem vast te zetten in neutraal..

Ik ben ook mee eens dat het aan de magere kant is qua pks. Maar daarom heb ik een werkschroef gekozen voor extra stuwkracht. Maar mee eens, als er veel wind staat en stroming dan wordt het een kwaal.

De boot moet nog van Hardinxveld naar Amsterdam gevaren worden, dus dat zal wel een lastige rit worden... :P

Hier wat foto's. Alleen is een loefbijter daarop niet te herkennen. Ben zaterdag weer bij de boot en kan dan wat betere foto's maken..
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl