Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom dubbele ankerrol?

Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 15:42 #541814

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Nog een ankervraagje... :P

Op mijn boot zit een dubbele ankerrol zoals in onderstaande foto.
Maar waarom een dubbele?



Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 15:55 #541820

Stel dat je op 2 ankers (vertuit) wil ankeren, vanwege het gieren door stroom bijv bij een rivier mond, dan is dit enorm handig. Echter dit komt in Nederland niet zo veel voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 16:02 #541826

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
En ik maar denken dat die linkse rol er bij mij opzit was om ook in Engeland te kunnen ankeren... :laugh: :laugh: :laugh:

(sorry, de vakantie is voorbij en ik wordt een beetje droog.. ;)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 16:10 #541829

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Hmm....wordt dan inderdaad sporadisch in deze contreien gebruikt.
Ik ben nog geen boot tegengekomen met twee ankers op de dubbele ankerrol.

Maar bedankt....weet ik dat ook weer.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 16:53 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 16:19 #541834

Zou het niet zijn om de symmetrie van de boot niet te bederven?
Je hebt immers ook aan beide kanten een genualier........ :huh: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 16:44 #541843

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
RonaldZeil schreef :
Stel dat je op 2 ankers (vertuit) wil ankeren, vanwege het gieren door stroom bijv bij een rivier mond, dan is dit enorm handig. Echter dit komt in Nederland niet zo veel voor


Op de rivieren wordt het ook gedaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 17:18 #541859

@Vinni

Hmm....wordt dan inderdaad sporadisch in deze contreien gebruikt.
Ik ben nog geen boot tegengekomen met twee ankers op de dubbele ankerrol


Hier Zuid kust Iberica hebben velen twee ankers op de boeg en gebruiks gereed.
Wordt (werd) ook veel met een anker voor en achter geankerd.
Vooral op smalle stukken rivier.
Met hoog water beiden strak tegen elkaar in. met laag water een beetje speling.
Je blijft dan vrijwel op dezelfde plek, geen draaicirkel, kunt dichter bij de oever ankeren, waardoor de vaargeul vrij kan blijven.
En het voortdurend bewegen van de ketting over de bodem is er niet meer. Waardoor veel minder modder opgewoeld wordt, die dan onmiddellijk een eind verder pas weer neerzakt.

Er zijn plaatsen waar de (dunne) modderlaag compleet is weggespoeld hierdoor. Geeft soms een heel spectakel om iemand 8 keer op dezelfde steen te zien ankeren.
Soms lukt dat en spoelt hij met de kentering weer weg en begint het spectakel opnieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 20:17 #541984

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Nog een reden: je wil een meerboei oppikken. In Engeland, in de Delta kan het hier en daar ook. Je anker ligt in de ene boegrol. Heb je er nog een over voor de meerboei.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 17 aug 2014 22:12 #542042

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18170
Mi Dushi schreef :
Nog een reden: je wil een meerboei oppikken. In Engeland, in de Delta kan het hier en daar ook. Je anker ligt in de ene boegrol. Heb je er nog een over voor de meerboei.
Weet je dat zeker? Ik zou er niet direct voor kiezen om de lijn naar de mooring over de boegrol laten lopen; de kans dat die schavielt op de wangen van de boegrol lijkt me vrij groot. Gewoon op een kikker (of twee, met dubbele lijn) bevalt mij in ieder geval prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 18 aug 2014 08:57 #542119

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
ilCigno schreef :
Weet je dat zeker? Ik zou er niet direct voor kiezen om de lijn naar de mooring over de boegrol laten lopen; de kans dat die schavielt op de wangen van de boegrol lijkt me vrij groot. Gewoon op een kikker (of twee, met dubbele lijn) bevalt mij in ieder geval prima.
Ik heb een dubbele boegrol, maar heb geen eigen ervaring met de kwestie. Ik lig in de praktijk steeds in een jachthaven. Maar als het goed is zijn de wangen goed afgerond, zodat schavielen van ankerlijn of boeilijn geen groot probleem is.
Heb trouwens net iets besteld om de ankerlijn of de landvasten van de vaste ligplaats te beschermen, bij een winkel die professioneel klimmateriaal verkoopt, de Spiroll. Zeven euro kost het ding. Als het werkt ga ik er meer bestellen en dan zal ik het hier wel rapporteren.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 18 aug 2014 09:38 #542131

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18170
Interessant omdat het achteraf aan te brengen is en niet (zoals een tuinslang) over de lijn geschoven hoeft te worden. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 18 aug 2014 09:39 #542132

  • Nebulae
  • Nebulae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 226
Ik zal een mooring nooit beleggen via de ankerrol. Niet vanwege het schavielen (daar heb ik een stuk slang voor dat om de lijn gaat), maar vanwege de herrie. Onhandig ook, via een kikker is veel gemakkelijker. Een lijn door de ankerrol steken, is nogal een gedoe.

Als de lijn over de ankerrol van de ene naar de andere kant loopt, dan maakt dat best wel wat herrie. Niet goed voor de nachtrust.

Ook als we ankeren heb ik daar last van. Naast de ketting lopen er 2 lijnen naar de berenklwauw over de ankerrol, en als we ietwat achter het anker gieren, dan hoor je dat heel goed in de punt. Nog geen echt goede oplossing voor gevonden.
Groeten,

John
http://www.zwetsviool.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom dubbele ankerrol? 18 aug 2014 12:35 #542194

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
makkelijk om je mooring lijn in de Med. overheen te laten lopen en vast te maken, evt zeer strak te zetten dmv de lier
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatiƫ verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl