Loefgierig schreef :
Ik heb nr. 1417 geloof ik. Ik ben vandaag maar even naar Hoora gegaan, aangezien ik nu toch in Heeg ben. Dat was wel zo makkelijk, omdat ze daar ook een Efsix te huur hebben en ik even kon zien hoe het daarop loopt.
1. Knopje grondblok vasttapen ging niet. Maar ik twijfel of dat de hoofdoorzaak is voor stroef lopen. Grootschoot loopt compleet anders op nieuwere huur Efsix. Volgens mij komt stroef lopen omdat de lijn van het grondblok niet direct de swiffel in kan. Iemand van Hoora bevestigde dat. Of dit het echt is, moet ik nog testen nu in de schoot weer eerst omhoog heb laten lopen.
Grootschoot loopt van katrol met hondsvot op overloop omhoog, terug naar beneden naar zelfde katrol, terug naar boven, naar beneden naar draaiend grondblok.
2. Fokkeschoot liep totaal verkeerd, omdat die via rollen op rails voor de genua ging. Die rails in de lengterichting zitten er standaard schijnbaar niet op. Rails over de breedte werd niet gebruikt, maar is kennelijk nodig voor fokkeschoot. Oog op rails loopt nu een lijn door met katrol aan het eind waar de fokkeschoot doorheen loopt.
Klopt, zo hoort het
3. Foto's uploaden lukt via de telefoon met moeite. Wat ik bedoel is dat het roerbeslag op de boot, aldus de strip waar de vingerlingen op zitten, aan de bovenkant los zit.
Gaten doorboren en stevige plaat aan binnenkant monteren. Gaten wel even groter boren dan nodig is en binnenkant goed insmeren met epoxy tegen inwateren.
4. De giek loopt diagonaal naar beneden/achter. Hoora denkt dat het komt door de slechte werking bierstrekker fokkeval, omdat de fok daarom niet echt strak staat, zodat de voorstag in fok slap staat, zodat de mast naar achter helt. Ik ga kijken of dat het inderdaad is. Bijzondere is dat hij zakt gedurende het zeilen, dus dat kan wel. Heb er helaas geen foto van.
Controleer even je mastvalling (hoever staat je mast achterover?)
5. Die gaat door de mast aan de onderkant in het midden. Het is een M6 volgens mij.
Origineel zitten hier popnagels die je mastvoet in je mast vasthouden. zal wel een keer vervangen zijn.
6. Met rustig weer komt er geen water naar binnen, maar als het flink golft wel. Ik heb Koezt maten aangehouden en volgens mij is mijn Efsix niet te diep. Bovendien heb ik hem gewogen: 500 kg inclusief mast, giek, roer en natte hangbanden van kraan dus zal wel ongeveer goed zijn.
Celrubber strippen aanbrengen in de kielkast.
Ander probleem:
- Roerkop scheurt weer uit aan de onderkant, ondanks profesorische oplossing. Ik ga morgen op zoek naar een alu lasser in Heeg.
Als je wil stuur ik de roerkop op naar Heeg, heb je hem donderdag. Of even bij Koezt langsrijden in Leeuwarden.
- Bierstrekker voor fokkeval loopt slecht/zwaar. Lijn erin raakt in de knoop. Waardoor kan dat komen?
Lijnvoering controleren, loopt de lijn wel op de juiste manier over de blokken?
Nieuwe vragen uit nieuwsgierigheid:
- waarvoor dient de schijf ter hoogte van de giek in de mast aan de achterkant?
Spinakerval
- waarvoor dient katrol op kiel?
Idem
- volgens website EKON is de borgpen belangrijk als je de kiel hebt laten zakken. Waarom? Borgpen dient toch alleen voor kiel gehezen laten?
Om de kiel te borgen bij omslaan. er liggen al diverse kielen op de bodem vanwege het niet gebruiken van de borgpen. Borgpen hoort de kiel in onderste stand te borgen.
- waar maken jullie landvast aan vast aan de achterkant van de boot?
Ogen op de spiegel.