Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek

Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 17 aug 2014 21:09 #542017

Ik heb sinds kort een Efsix. Hij zeilt prima, maar er zijn een aantal dingetjes waar ik niet uitkom.

1. De grootschoot en fokkeschoot lopen allebei nogal zwaar.
Op het blok van de groot zit een knopje waarmee je hem in de vrijloop of ik de ratel/klemstand kan zetten. Wat heel irritant is, is dat dat knopje elke keer vanzelf van de vrijloop naar de klemstand gaat. Dat leidt ertoe dat ik niet snel kan vieren. Wat kan ik hieraan doen?

2. Wat betreft de fokkeschoot kwam ik erachter dat een van de ingebouwde schijven in het dek aan de zijkant is ingesleten zodat de schoot ernaast loopt. Daarom heb ik ze maar van kant gewisseld en dat is nu beter. Maar het is nog niet voldoende. Aangezien ik in Heeg ben, ga ik morgen naar Hoora om drylube vet te halen. Heeft iemand nog ander advies om ervoor te zorgen dat de schoten weer soepel lopen? Wat kan de oorzaak zijn? Hebben verouderde lijnen hier ook een effect op?

3. Het deel van het roerbeslag wat aan de boot zit, is niet goed bevestigd. Alles zit vast, behalve de bovenste twee boutjes. Ik hoopte dat het een kwestie van de boutjes aandraaien was, maar dat is niet zo. Is het schadelijk om er toch mee te varen? Hoe kan ik dit repareren?

4. Ik vind de giek nogal laag hangen, terwijl ik het zeil volgens mij helemaal gehezen heb. Wat kan ik daaraan doen?
Dat kom onder andere omdat het touw van het grootzeil uit de giek komt, ondanks dat ik de onderlijkstrekker redelijk strak heb staan. Maar de giek komt ook al laag wanneer het zeil niet uit de giek komt en het zeil volledig gehezen is. Met gereefd zeil idem dito. Ik heb geen kraanlijn.

5. Waar is de bout voor die door de mast gaat met aan beide kanten schroefdraad? Volgens mij is het een M5/M6. Is dat de as waarop de mast draait? En is de pen aan de achterkant de borgpen?

6. Soms komt er wat water door de kielkast naar binnen. Hoe kan ik dit verhelpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 17 aug 2014 22:14 #542043

1. Fokkeschoot gaat bij mij ook redelijk zwaar. Grootschoot knopje vasttapen?

2.evt de dekdoorvoer van de fok en de spinnaker omwisselen

3. Snap het niet helemaal. Foto? Ik weet wel dat bij veel efsixen de roerophanging verstevigd is.

4. Hangt de giek horizontaal? Of schuin naar beneden. Ook hier:foto

5. Ook hier een foto. Waar zit die bout?

6. Zou erop kunnen wijzen dat jouw efsix redelijk diep ligt... Koezt heeft volgens mij eens gezegd dat het water in de kielkast ongeveer 8 cm onder de kuipvloer hoort te staan...

Vraagje van mijn kant, welk nummer is het? Foto? Ik heb zelf 1073. Zie mijn avatar.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 18 aug 2014 18:58 #542405

Ik heb nr. 1417 geloof ik. Ik ben vandaag maar even naar Hoora gegaan, aangezien ik nu toch in Heeg ben. Dat was wel zo makkelijk, omdat ze daar ook een Efsix te huur hebben en ik even kon zien hoe het daarop loopt.

1. Knopje grondblok vasttapen ging niet. Maar ik twijfel of dat de hoofdoorzaak is voor stroef lopen. Grootschoot loopt compleet anders op nieuwere huur Efsix. Volgens mij komt stroef lopen omdat de lijn van het grondblok niet direct de swiffel in kan. Iemand van Hoora bevestigde dat. Of dit het echt is, moet ik nog testen nu in de schoot weer eerst omhoog heb laten lopen.

2. Fokkeschoot liep totaal verkeerd, omdat die via rollen op rails voor de genua ging. Die rails in de lengterichting zitten er standaard schijnbaar niet op. Rails over de breedte werd niet gebruikt, maar is kennelijk nodig voor fokkeschoot. Oog op rails loopt nu een lijn door met katrol aan het eind waar de fokkeschoot doorheen loopt.

3. Foto's uploaden lukt via de telefoon met moeite. Wat ik bedoel is dat het roerbeslag op de boot, aldus de strip waar de vingerlingen op zitten, aan de bovenkant los zit.

4. De giek loopt diagonaal naar beneden/achter. Hoora denkt dat het komt door de slechte werking bierstrekker fokkeval, omdat de fok daarom niet echt strak staat, zodat de voorstag in fok slap staat, zodat de mast naar achter helt. Ik ga kijken of dat het inderdaad is. Bijzondere is dat hij zakt gedurende het zeilen, dus dat kan wel. Heb er helaas geen foto van.

5. Die gaat door de mast aan de onderkant in het midden. Het is een M6 volgens mij.

6. Met rustig weer komt er geen water naar binnen, maar als het flink golft wel. Ik heb Koezt maten aangehouden en volgens mij is mijn Efsix niet te diep. Bovendien heb ik hem gewogen: 500 kg inclusief mast, giek, roer en natte hangbanden van kraan dus zal wel ongeveer goed zijn.

Ander probleem:
- Roerkop scheurt weer uit aan de onderkant, ondanks profesorische oplossing. Ik ga morgen op zoek naar een alu lasser in Heeg.
- Bierstrekker voor fokkeval loopt slecht/zwaar. Lijn erin raakt in de knoop. Waardoor kan dat komen?

Nieuwe vragen uit nieuwsgierigheid:
- waarvoor dient de schijf ter hoogte van de giek in de mast aan de achterkant?
- waarvoor dient katrol op kiel?
- volgens website EKON is de borgpen belangrijk als je de kiel hebt laten zakken. Waarom? Borgpen dient toch alleen voor kiel gehezen laten?
- waar maken jullie landvast aan vast aan de achterkant van de boot?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 aug 2014 20:15 door Loefgierig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 18 aug 2014 20:13 #542481

foto roer
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 18 aug 2014 20:46 #542518

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Bout onderin de mast heb ik niet. Lijkt me ook niet origineel. Zou met oogmoeren er op gebruikt kunnen zijn voor de neerhouder o.i.d.
Bierstrekker loopt bij mij ook wat stroef, maar als hij in de knoop draait zit het lijntje verkeerd over de schijfjes.
Grootzeil val hoort op een beugeltje dat je kunt opspannen. Niet alleen met een boutje borgen.
Pen in kielgeleiding voorkomt dat de kiel naar binnen schuift als je om gaat. Ik heb hem er alleen bij veel wind in.
Roerbeslag moet je vastzetten. Als er eenmaal ruimte is wordt dat snel meer. Desnoods als noodoplossing met een slotbout met ring er achter. Van binnen naar buiten steken. De krachten op een roerbeslag zijn groot!
Bij mijn efsix zitten er twee beugeltjes tegen de achtersteven waaraan je een landvast kunt bevestigen. Ik overweeg er wel gewoon twee kikkers op te schroeven.
Schijf in de mast is als ik het goed heb voor het spinaker val.
Water langs de kiel komt omdat je afdicht rubber versleten of verdwenen is. Je moet even het gootje waar de flens van de kiel in valt even goed schoon maken en daar dan een schuimstrip in plakken. Werkt fantastisch. Bij mij kwamen er bij grote golven emmers water binnen. Nu sijpelt er nog af en toe een beetje. (Goede kwaliteit tochtstrip, nog beter is schuimstrip die in de carrosserie en cabine bouw wordt gebruikt) aan de voorkant kun je het beter op de kiel zelf plakken.
Giek hoort horizontaal te hangen. Aan de wind met alles super strak mag hij iets naar beneden wijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 18 aug 2014 21:02 #542534

Bedankt voor de antwoorden, Rikken.

Ik heb de val op het pinnetje zitten dat je op de foto kunt zien. Is dat wat jij bedoelt met het beugeltje?

Waar moet die borgpen bevestigd worden als de kiel gezakt is? Ik heb er volgens namelijk alleen een bovenaan de rail zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 18 aug 2014 22:00 #542574

Het grootzeilval gaat op een kleine klapspanner die in de rail aan bakboord van de mast zit, waar bij jou alleen dat haakje zit.

Het roer is een zwak punt. Gewoon de spiegel verstevigen met een plaat watervast multiplex aan de binnenkort.

Katrol (blok heet dat op een boot ;)) is voor het spinnakerval.

Die zakkende giek kan volgens mij komen doordat het grootzeilval niet goed Op spanning staat door het ontbreken van de klapspanner.

Voor de borgpen onderaan gewoon een extra gat in de rail boren. Zou ik er zeker indoen. Als je omgaat en de kiel gaat naar boven ben je gigantisch de sjaak.

Op de achterkant horen inderdaad 2 oogjes te zitten.

Ik zal van de week eens wat foto's maken van hoe een en ander bij mij zit.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 19 aug 2014 08:40 #542674

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Loefgierig schreef :
Ik heb nr. 1417 geloof ik. Ik ben vandaag maar even naar Hoora gegaan, aangezien ik nu toch in Heeg ben. Dat was wel zo makkelijk, omdat ze daar ook een Efsix te huur hebben en ik even kon zien hoe het daarop loopt.
1. Knopje grondblok vasttapen ging niet. Maar ik twijfel of dat de hoofdoorzaak is voor stroef lopen. Grootschoot loopt compleet anders op nieuwere huur Efsix. Volgens mij komt stroef lopen omdat de lijn van het grondblok niet direct de swiffel in kan. Iemand van Hoora bevestigde dat. Of dit het echt is, moet ik nog testen nu in de schoot weer eerst omhoog heb laten lopen.
Grootschoot loopt van katrol met hondsvot op overloop omhoog, terug naar beneden naar zelfde katrol, terug naar boven, naar beneden naar draaiend grondblok.

2. Fokkeschoot liep totaal verkeerd, omdat die via rollen op rails voor de genua ging. Die rails in de lengterichting zitten er standaard schijnbaar niet op. Rails over de breedte werd niet gebruikt, maar is kennelijk nodig voor fokkeschoot. Oog op rails loopt nu een lijn door met katrol aan het eind waar de fokkeschoot doorheen loopt.
Klopt, zo hoort het
3. Foto's uploaden lukt via de telefoon met moeite. Wat ik bedoel is dat het roerbeslag op de boot, aldus de strip waar de vingerlingen op zitten, aan de bovenkant los zit.

Gaten doorboren en stevige plaat aan binnenkant monteren. Gaten wel even groter boren dan nodig is en binnenkant goed insmeren met epoxy tegen inwateren.

4. De giek loopt diagonaal naar beneden/achter. Hoora denkt dat het komt door de slechte werking bierstrekker fokkeval, omdat de fok daarom niet echt strak staat, zodat de voorstag in fok slap staat, zodat de mast naar achter helt. Ik ga kijken of dat het inderdaad is. Bijzondere is dat hij zakt gedurende het zeilen, dus dat kan wel. Heb er helaas geen foto van.
Controleer even je mastvalling (hoever staat je mast achterover?)

5. Die gaat door de mast aan de onderkant in het midden. Het is een M6 volgens mij.
Origineel zitten hier popnagels die je mastvoet in je mast vasthouden. zal wel een keer vervangen zijn.

6. Met rustig weer komt er geen water naar binnen, maar als het flink golft wel. Ik heb Koezt maten aangehouden en volgens mij is mijn Efsix niet te diep. Bovendien heb ik hem gewogen: 500 kg inclusief mast, giek, roer en natte hangbanden van kraan dus zal wel ongeveer goed zijn.
Celrubber strippen aanbrengen in de kielkast.

Ander probleem:
- Roerkop scheurt weer uit aan de onderkant, ondanks profesorische oplossing. Ik ga morgen op zoek naar een alu lasser in Heeg.
Als je wil stuur ik de roerkop op naar Heeg, heb je hem donderdag. Of even bij Koezt langsrijden in Leeuwarden.
- Bierstrekker voor fokkeval loopt slecht/zwaar. Lijn erin raakt in de knoop. Waardoor kan dat komen?
Lijnvoering controleren, loopt de lijn wel op de juiste manier over de blokken?

Nieuwe vragen uit nieuwsgierigheid:
- waarvoor dient de schijf ter hoogte van de giek in de mast aan de achterkant?
Spinakerval
- waarvoor dient katrol op kiel?
Idem
- volgens website EKON is de borgpen belangrijk als je de kiel hebt laten zakken. Waarom? Borgpen dient toch alleen voor kiel gehezen laten?
Om de kiel te borgen bij omslaan. er liggen al diverse kielen op de bodem vanwege het niet gebruiken van de borgpen. Borgpen hoort de kiel in onderste stand te borgen.
- waar maken jullie landvast aan vast aan de achterkant van de boot?
Ogen op de spiegel.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 19 aug 2014 09:26 #542701

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8143
wybeslot schreef :
Loefgierig schreef :

Ander probleem:
- Roerkop scheurt weer uit aan de onderkant, ondanks profesorische oplossing. Ik ga morgen op zoek naar een alu lasser in Heeg.
Als je wil stuur ik de roerkop op naar Heeg, heb je hem donderdag. Of even bij Koezt langsrijden in Leeuwarden.

Je bent welkom hoor.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 19 aug 2014 20:35 #543063

Bedankt voor het aanbod mannen! Ik kan pas later reageren door mijn telefoon.

Ik waardeer het aanbod enorm, maar ik ben/was op zoek naar een oplossing waardoor ik zo snel mogelijk weer kan varen. Die roerkop van Wybe wil ik graag hebben, maar die verschilt van de mijne, omdat ik één vingerling op het roer en een op het beslag op de boot heb in tegenstelling tot het standaard roer. En aangezien ik geen auto heb hier in Heeg, kan ik niet naar Leeuwarden naar Koezt. Dat neemt niet weg dat ik het enorm op prijs stel dat jullie me willen helpen. Dus bedankt daarvoor.

Bedankt ook voor je antwoorden , Wybe.

Ik heb dus geen katrol met hondsvot op de overloop zitten, maar een vioolblok waar de schoot begint. Vanuit daar liep hij twee keer naar een blok met twee schijven naast elkaar. En uiteindelijk liep hij dan via dat vioolblok direct naar een schijf met hondsvot (zoiets: ). Maar direct ging dat dus niet, omdat de lijn een vreemde hoek maakte.

Dat van dat roer ga ik regelen als ik terug ben. Ik heb het wel voor elkaar gekregen om 1 van de twee losse bouten op het beslag op de boot vast te zetten (zodat nu 7 van de 8 bouten vast zitten).

Ik ga mijn mastvalling checken. Ik twijfel over de spanning op de stagen.

Wat betreft de kiel: ik zie nu pas dat er ook een borgbout onder in de rails zit! Daar zat hij niet in, maar ik zal hem erin zetten.

Bedankt voor jullie hulp allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Div. Efsix (schoten, roerbeslag, hoogte giek 20 aug 2014 21:32 #543571

De lage stand v/d giek had te maken met slecht functionerende bierstrekker. Die funtioneert nog steeds slecht, maar kan wel strakker.

De fokkeschoot blijft aan 1 kant uit het schijfje lopen dat in het dek verzonken is, ook nu ik zwevende schijfjes heb. Hoe komt dat en wat kan ik er tegen doen?

Nieuwe vraag: ik krijg het grootzeil niet helemaal gehezen. Toen ik het een en ander probeerde schoot de val de mast in... Lekker handig van mij. Ik zie hem nog wel bij het schijfje van de spinaker onderin de mast en kan erbij met een pincet, dus dat komt wel goed. Vreemd is wel dat de fok langs de andere kant van de spinakerschijven gaat dan waar hij uit de mast komt (oftewel: fokkeval loopt via bakboord kant in de mast, terwijl hij er aan stuurboord uitkomt. Dat wissel ik wel even om. Maar mijn vraag is dus: hoe kan het dat ik het zeil niet helemaal gehezen krijg? Ik heb overigens een valspanner geregeld en gemonteerd.

Nieuwe vraag: klopt het dat er verschillende maten grootzeil voor de Efsix zijn? Ik heb tweedehands een tweede setje zeilen gekocht, maar die zijn zo breed dat de onderlijkstrekker onnodig is.

Ondanks de eindeloze lijst gebreken ben ik erg blij met de boot. Hij zeilt geweldig. Om niet alleen maar met problemen aan te komen, bij dezen ook het goede nieuws:

- roer is netjes gerepareerd door Hoora.
- grootschoot loopt veel beter door nieuwe routering.
- Fokkeschoot loopt weliswaar nog steeds uit het blokje, maar loopt wel soepeler.
- mastbout zit vast.

:)
Laatst bewerkt: 20 aug 2014 21:37 door Loefgierig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl